MARSILAISET 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haahhhaahhaa Salla! Hyvin menee.. ID kyllä on vähän heikentänyt täälläkin suorituskykyä. Sunnuntaina mies lähti katsoon futismatsia, mutta halusi Robinsonin nauhalle kun se Tom on sen työkaveri. No, video oli valmiina koneessa ja siinä lähtiessään 10 vaille 7 mies mietti että laittaisko jo nauhoituksen päälle. Mä sanoin sille, että kyllä mää sen voin kohta painaa ja juu juu, muistan ihan varmasti. No, katoin siinä alkutekstejä ja kävin vähän täällä ja koitin Santtua nukuttaa ja... Lopputekstien kohdalla menin painamaan nauhoituksen pois niin sit tuli vasta mieleen, että eihän se ollut edes päällä koko nauhoitus. Että hävetti myöntää, että ehdin senkin unohtaa 10 minuutissa. Ja vielä pitäis hoidella täällä kotona monimutkaisempiakin asioita... Huostaan vaan..

Voi taivas, eihän tuollaista satu kuin telkkarissa! Salla, olet kyllä huippu!! :-)

Höhöö, mulla on pannari uunissa, hyvä perheenäiti kerrankin. Pitää juhlia, kun mies sai valmiiksi duunijutun, jota on painanut tämän viikon noin 18 tuntia/vrk. Ja minä sain työvalot ja pistorasiat keittiöön, jippiaijee.

Venlalta terveisiä, yrittää kovasti kirjoittaa niitä terkkujaan itse, koko ajan joudun korjaamaan.

Heips!

Kirjoitin tätä viestiä jo eilen, mutten saanut valmiiksi, joten tallensin tämän :) Taas saatte kärsiä varsinaisesta romskusta ;)

Täytyy myöntää, että on mullakin tuo muisti huonontunut raskauden jälkeen. Mutta tuo Sallan tapaus oli kyllä kuin suoraan jostain leffasta .) Tais olla ujo se naapurin poika, kun ei saanut sanaa suustaan :)

Kylläpä nämä viikot menee kuin siivillä ja talvi tekee tuloaan. Mulle yrittää jo toistamiseen tulla flunssa, nuha on, toivottavasti ei tästä paheni ja tartu Joonaan. Hui tääs on pitkä talvi edessä; en ole ollenkaan talvi-ihmisiä :(

Se meidän Helsingin matka peruuntui. Tilaisuus, johon olimme menossa siirtyi lokakuulle ja mies käy siellä ihan päiväreissun lentokoneella. Meillä on sinä päivänä neuvola, joka on jo kertaalleen neuvolan toimesta muutettu, joten sitä en ala perumaan; on nuo ajat todella kortilla.

Niin pari viikkoa sitten tuli synttärit vietettyä. Käytiin ostamassa Joonalle Tripp trapp syöttötuoli, tai silloin sen tilasimme, kun Iskussa ei ollut haluamaamme väriä :) Silloin illalla sitten, kun Joona oli jo mennyt miehen siskon luona nukkumaan, lähdimme käymään ulkona syömässä; mies oli varannut pöydän ravintolasta, jossa emme olleet aikaisemmin käyneet. Söimme pitkänkaavan mukaan ja illan päälle kävimme vielä yhdessä baarissa, kuuntelemassa suomipoppia ;) Olin ekaa kertaa ulkona yli vuoteen.Joona oli reippaasti nukkunut kokoa ajan, kun noin klo 2 palasimme ja nukkui aamuun asti :)

Torstaina Joonan ½-vuotis päivänä käyttiin kaupungissa hakemassa syöttötuoli ja muutenkin tuli shoppailtua Joonalle vaatteita ja itselle sattumalta löysin takin. Nykyään tulee itselle tosi vähän mitään ostettua, ei osaa edes mitään katsella; Joonalle vaan :)

Eilen illalla mies syöttötuolin viimein ehti kasata ja Joona sitä jo testasi, söi iltapuuron siinä. Oli tosi iloinen uudesta tuolista :) Kaipa siinä jonkun aikaa voi istuttaa, Joona kun jo kauan selkä suorana istunut, vaikkei ilman tukea vielä istukkaan.

Sini77 ja muut joiden lasten yöt ovat levottomia: Tosi ikävältä ja raskaalta kuullostaa :(

Meillä on ainakin vielä nukuttu yöt hyvin. Nukkumaan Joona menee n. 8.30 ja herää aamulla 6-8 välillä tissille, sen jälkeen nukutaan vielä pari tuntia ja syödään puuroa. Kuitenkin nyt alkuyöstä, siis n. puolen yön tietämillä saa pojalle välillä laittaa tuttia suuhun ja Joona ääntelee paljon unissaan. Vähän saa jännätä herääkö. Täytyy vaan toivoa, että nuo yöt ei tuosta muutu huonoon suuntaan. Tänään kävin parin muun äidin ja vauvojen kanssa leipomolla kahvittelemassa. Toisen äidin tyttö, nyt reilu 4 kk, on nukkunut läpi yöt 1½ kk ikäisestä, siitä asti kun hänet laittoivat mahalleen nukkumaan, että kyllä niitä vieläkin paremmin öitä nukkuvia on kuin Joona :)

Meillä tuskin miehen pitämänä unikoulu onnistuis, sillä hänellä on sen verran vaativa työ, ettei jaksais öitä valvoa. Tosi ihana, kun teillä miehet osallistuu unikoulun pitoon.

Senna:

Hyvä tuo ilmauksesi kodin siivottomuudesta :) Arvaa vaan olisko täälläkin siivouksen tarvetta; ikkunat pesemättä jne. Tänään sain siivotuksi makkarin. Meillä on kaksikerroksinen asunto, joten siivottavaa piisaa, jos vain jaksais :) Itse kyllä tykkään, kun asunto kahdessa kerroksessa. Unelmani onkin kaksikerroksinen omakotitalo, ehkäpä perinne sellainen :) Kyllä tuo saamattomuus on tuttua, hyvä, että sitä on muillakin. Joonan nukkuessa minäkin mieluummin roikun netissä tai luen.

Sen verran ahkera olen ollut, että pari mehumaijaa mustaherukkamehua olen keittänyt ja itse vielä miehen kanssa ne marjat poiminut. Tein myös omenasosetta. No, tuo ruoan laitto on siivousta mukavampaa.

Vai lauletaan teilläkin Nalle Luppakorvaa :) Se on meilläkin mun ja miehen lemppari ;)

Onko sulla kokemusta tai tietoa tuosta Patapum-kantorepusta, onko se samnanlainen kuin Ergo-reppu?

Matkarattaista oli puhetta aiemmin. Me ollaan vielä hyvin pärjätty noilla Mistraleilla, Joona kun tykkää makoilla kopassa selkä vähän kohotettuna, rauhallinen poika ainakin vielä ;) Tarkoitus on matkarattaat hankkia, muttei kovin kalliita. Tärkeä olis kuitenkin, että selkänojan saa aivan makuuasentoon ja renkaat ovat isot.

Istuimistakin oli puhetta. Olemme meinanneet sellaisen hankkia, mutta vielä Joona mahtuu ja viihtyy tuossa Britaxin kaukalossa, joka saatiin kaupantekijäisinä autoliikkeeltä, kun ostimme farkun. Tarkoitus on hankkia ehkä se Britaxin twoway-istuin, mutta siihen täytyy lapsen painaa 9kg, joten vielä ei Joonaa voi siihen laittaa. Tosin en varmasti tiedä kuinka paljon poika painaa, kun neuvola on vasta lokakuun alussa, kuitenkin lähempänä 8kg kuin 9kg.

Hammaslääkäristäkin oli puhetta. Meillä se on 8 kk lääkärin yhteydessä.

Niisku:

Vai on niitä muitakin, joita ei kääntyminen kiinnosta :) Meillä Joona tosi kääntyi pari kertaa selältä mahalleen 4kk ikäisenä, mutta sen jälkeen se ei ole enää kiinnostanut, ilmeisesti jo osataan :) Avustettuna kääntyy kyllä, ja mahallaan ryömimisliikkeitä tekee, mutta kääntyy kyllä mielellään itse siitä sitten selälleen, mieliasentoonsa eli meillä noin päin kyllä käännytään.

Poika on kyllä tosi kova jutteleen. Useamman kuukauden ajan on jutellut ja jokeltelussa on erilaisia sävyjä ollut jo 3 kk iästä asti, neuvolakorttiinkin kirjattiin se 3 kk neuvolassa. Kaipa on verbaalisesti lahjakas ja tuo karkeamotoriikka saa odottaa. Hienomotoriikka on kyllä kehittynyt. Tavaroihin tartuttu ja pienet jutut on kiinnostanut jo useita kuukausia.

Viime viikonloppuna olimme synttäreillä ja siellä eräs nainen ihmetteli Joonan juttelua, kuulemma niin juttelee monet kuulemma vasta 10 kk iässä. Eli ilmeisesti vanhan kansan sanonta, että liikkuminen jää kielen alle on tässä tapauksessa toteutunut :) Saa nähdä puhuuko poika ennen kuin liikkuu ;) Tosin eräs tuttavani epäili Joonan lähtevän kävelemään alle vuoden iässä, kun on niin jäntevä. Mua asia huvitti ja sanoinkin, etteipä poikaa liikkuminen juuri tunnu kiinnostavan. Rauhallinen poika tuntuu olevan, hymyilee ja ääneen kikattelee ja muutenkin on hyväntuulinen ja tyytyväinen, sitä en vaan tiedä kehen on tullut :)

Delffiinimäiset kiljahtelut ovat nyt in ja, kun ruokalappua kaulaan aloin tänä aamuna laittamaan poika murisi kuin karhu :) Pärryyttely on jo pitemmän aikaa kiinnostanut ja kun vatsa alkaa täyttymään ollaan sitä ruokaa pärryytelty niin, että äitikin on saanut päälle osansa. Alkaa ihan luonnetta löytymään :) Yks päivä tuntui, ettei syömisestä tule mitään, kun niin oli hauskaa ja poika vaan nauraa kikatti. Kakaduksi olemme hänet ääntelyjen perusteella nimenneet ;)

Meillä on nyt jonkin aikaa syöty aamu- ja iltapuuro. Vauvan kaurapuurohiutaleista olen puuron tehnyt ja nyt jonkin aikaa toisen puuron pikakauraryyneistä. Nyt kuitenkin luin, että vauvoille täytyy antaa vitamiinilisättyjä puuroja. Ilmeisesti nuo pikaryynit eivät niitä sisällä, ainakaan pakkauksessa ei niin lue. Täytyy ilmesesti siirtyä Elovenaan, jospa sekin alas menisi, Joona kyllä tykkää puurosta. Täytyyhän tuota karkempaakin ruokaa tarjota, ettei vielä yksivuotiaana paakkuja kakistele. Päiväkodissa oli usein lapsia, jotka eivät vielä yhden ikävuoden jälkeenkään osanneet syödä muuta kuin vauvanmössöjä.

Meillä ollaan vielä syöty kasvisoseita, lihaa en ole vielä Joonalle antanut. Ehkäpä parin viikon sisällä broileria kokeillaan. Eipä sillä vielä ole niin kiirettä. Joonalle maistuu niin itsetehdyt kuin kaupankin soseet. Bataatti-parsakaalisose itsetehtynä on herkkua. Kukkakaali jää sen verran paakkuiseksi, että se on ollut ainoa, jota ei montaa kuutiota voi annokseen laittaa. Kaupan soseena kukkakaali onkin sitten hienompaa. Kasvisosetta menee purkillinen tai noin viisi jääpalakuutiollista omia soseita. Neljän viiden aikaan annan sitten hedelmäsosetta, jota menee purkillinen. Aamuisin ja iltaisin vajaa desi puuroa, marjasoseen kanssa. Vielä en ole marjoja ja hedelmiä sellaisenaan antanut ainosataan noita ns. pilttisoseita. Marjat ja hedelmät kun ovat tosi hapokkaita ilman käsittelyä. Omenaa ajattelin tässä joku kertaa kokeilla raastettuna puuron sekaan. Onko kukaan kokeillut?

Noin kuusi kertaa päivässä tissitellään, tosin imemissessiot on todellakin lyhentyneet; juuri kun ne on alkaneet kunnolla sujua. Kaipa se on Joonallakin tehokaaampaa se imeminen. Enää en ole pitkään aikaan käyttänyt rintakumia :) Aamulla imetän, jonka jälkeen nukutaan pari tuntia. Sitten Joona syö puuron ja jonkin ajan päästä imetän. Lounaan jälkeen imetän myös. Välipalaksi Joona tissittelee. Hedelmäsoseen jälkeen illalla tissitellään myös. Iltapuuron jälkeen käydään pesulla ja sitten tissitellään ennen nukkumaan menoa. Eilen Joonalle maistui iltapuuro, taisin antaa pojalle vähän liikaakin, sillä kauaa Joona ei jaksanut imeä, en kuitenkaaan hennonnut olla antamatta puuroa, kun toinen aukoi suutaan kuin linnunpoika :) Kaipa Joona tarvittavan maitomäärän saa, korviketta ei olla viimeaikoina syöty. Tänään tein puuron Elovena-hiutaleista, menihän sekin mustaherukka-vadelmasoseen kanssa alas, vaikka vähän poika alussa kakoi, kun en tehosekoittimessa hiutaleita jauhanut hiennommiksi.

Joona kyllä tykkää syömisestä, on tullut vanhempiinsa :) Noilla ruokailuilla mennään varmaan ainkin 8kk ikään asti, tosin liha otetaan jossain vaiheessa mukaan. Kuitenkaan kahta lämmintä ateriaahan vauva ei tarvi vasta kuin 8-10 kk iässä, joten päivälliseksi riittää esim. hedelmäsose, marjasose tai velli.

Yösyöntiinhän noiden kiinteiden aloitus ei ole meillä vaikuttanut. Joonahan jätti yösyönnin pois vähän ennen kuin kinteiden maistelusta tuli säännöllistä eli vajaan 5 kk iässä. Saa nähdä alkaako jossain vaiheessa vielä yöllä syömään, toivottavasti ei.

Puhetta oli myös kieltämisestä. Meillä ei juuri kieltää ole vielä ole tarvinnut. No, silloin kun poika repii äidin hiuksia tai huitoo syödessään niin, silloin tulee vähän ”hellästi” kiellettyä :) Ettekö te tiedä, että uuden vaihtoehtokasvatusmetodien mukaan ei lapselle saa käyttää ei- sanaa ;) Sitä en kyllä vaan tiedä miten muuten sen voi lapselle voi selkeästi ilmaista, ettei jotakin saa tehdä tai johonkin koskea, kautta aikainhan tuota eitä on käytetty ja aion kyllä käyttääkin, nyt vielä se on tosin tehotonta, poika vaan nauraa, kun yritän ilmaista, että hiusten repiminen sattuu.

Meilläkin täällä käpykylässä on MLL.n perhekahvilatoimintaa. Tarkoitus olisi perjantaina mennä katsomaan. Myös seurakunnalla on tiistaisin perhekerho, mutta ajankohta ei ole mikä parhain klo 10-11. Vauvamuskaria täällä ei ole, sitä kaipaisin. Joona tykkää kovasti kaikista laulusiat ja leikeistä, itse laulaa mukana :)

Olen muuten aloittanut Pilateksen, käyn siellä maanantaisin. Ihan kivaa, että tämäkin sohvaperuna saa itsensä välillä liikkeelle :)

Tänään kävin hierojalla, tuo selkä on välillä tosi kipeä.

Nyt täytyy lähteä saunaa ja sitten nukkumaan, Joona on vetänyt sikeitä jo pari tuntia :)

T. Chloe ja Joona 6kk 1vko

Moi.

Meillä on nyt 2 iltaa toteutettu unikoulua, ja tähän asti on toiminut loistavasti! Kiia toivottavasti oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä aikaa myöten ilman itkua. Yöunet on kaikilla paremmat, eilenkin Kiia nukahti 21:30 ja heräsi aamulla 8:30, neljän maissa kävin antamassa tutin. Yösyöttökin tuntuu jääneen pois, ja aamulla uppoaakin sitten melkoinen satsi kaurapuuroa. Tuntuu, että tää on liian hyvää ollakseen totta!! : )

Levännyt Jippu ja nukkuva Kiia

Hei!

Jippu: Mukava kuulla, että teilläkin yöt menee jo noin hienosti :)

Joona nukkui viime yön 21-7, imetin hänet ja sitten nukuttiin vielä 8.45. Otin Joonan meidän sänkyyn köllötteleen ja siinä köllöteltiin varttitunti; poika jutteli ja pärisytti :)

Kyllä nuo hyvin nukutut yöt on tärkeitä. Eilen juuri sen äitituttavani kanssa, jonka lapsi on nukkunut 1½ kk ikäisestä yöt, mietittiin, että mitenhän me selvitään öistä sitten, kun lapset on kipeinä. Meilläkään kun noita yövalvomisia ei ole ollut. kaipa niillä pitkillä imetyssessioilla oli silloin vauvanakin tehtävänsä ja poika sai kerralla syödäkseen, ettei tarvinnut yöllä koko ajan tankata :)

Puuro syötiin puoli kymmenen maissa ja nyt Joona ottaa niitä aamupäivänokosiaan. Ei kyllä puhettakaaan, että tällä rytmillä mihinkään seurakunnan perhekerhoon kymmeneksi tiistaisin ehittäis :)

Ystäväni kertoikin, että heilläkin on aamuisin aina nukuttu pitkään, joten klo 6 herääville muksuille suunnitellut kerhot on saanut unohtaa. Saa nähdä miten meillä jatkossa. Vaikkei uskoisi, niin itse olen vauvana herännyt kuuden aikaan virkeänä, ollut pari tuntia hereillä ja nukkunut sitten uudestaan. Liekä syntymäajankohdallani, joka on hiemna kuuden jälkeen, ole osuutta asiaan :) Nykyään olen kyllä aamuntorkku.

Tuosta kaurapuurosta puheenollen. Mitä puuroa Jippu Kiialle syötät?

Itse alkuun annoin lasten kaurapuuroa ja siitä Joona kyllä tykkää. No, sitten kokeilin pikakauraryynipuuroa ja sekin upposi hyvin. Sitten luin, että vauvoille pitää antaa puuroja, joihin on rauta ja vitamiinit lisätty. No, pikaryynien paketissa ei kyllä ainakaan lue, että niihin olisi mitään lisätty, Elovenan paketissa niin kyllä lukee.

No, eilen illalla ja tänä aamuna olen sitten mikrossa keittänyt Joonalle puuron Elovenan kaurahiutaleista, en hienontanut tyynejä tehosekoitttimella. Keitin vain pitemmän aikaa ja annoin hautua. Vähän alkuun kakistellen Joona sitä puuroa kyllä söi, mutta sitä intoa sen syömisessä ei ollut kuin mitä aikaisemmin puuron syönnissä on ollut. Suu on ollut jo valmiiksi auki.

Voiko se olla mahdollista, ettei noista pikaryyneissä ole vitamiineja, niistä kun sais paljon paremman puuron?

Vieläkö teillä lähtee hiuksia päästä? Mulla lähtee varsinkin suihkun jälkeen harjatessa ja kun Joona repii, ilkikurisesti hymyillen, mua hiuksista, on pojan kädessä tukku. Sais tämä kato jo vähentyä. No, kampaajani mukaan juuri 4 kk-6 kk imetysaikana hiuksia lähtee eniten.

Joona on muuten tässä pari viikkoa sitten löytänyt uuden ""leikkikalun"", vaipanvaihdon yhteydessä ei enää varpaat ja kädet ole kiinnostavimpia, vaan oma nappula, jota saa ihan irrottaa pojan käsistä, kun siihen tarttuu kiinni ja sitä vetää :) Ihme ettei käy kipeää. No, kaikkeen uuteen täytyy tutustua.

Kuullaan,

T. Chloe ja Joona

Heipsan!

Voi vitsi että nauratti tuo Sallan touhuilu!!!
Välillä kyllä hävettää itseänikin tämä huono muistisuus, mutta toi oli kyllä paha!!!

Oltiin äsken käpsehtimässä, aivan ihana ilma, käytiin leikkipuistossa, laitoin Hannan ensimmäistä kertaa vauvakeinuun ja voi että toinen tykkäsi kovasti keinua, soittelin tietysti isukille ja kerroin mitä oltiin tehty, iskä oli sitä mieltä, että heti illalla lähdetään puistoon, hänenkin pitää saada nähdä tytär keinumassa.
Nyt Hanna nukkuu unia pihalla, on nukkunut vähän yli tunnin.

Mä kyllä eilen mietin sitä seurakunnan kerhoa, onko järkee hirveellä kiireellä aamulla rientää sinne, olla 1½h kerhossa ja se on sit siinä. Kerho alkaa 9.00, Hanna herää tuossa 8-8.30 ja matkaa meiltä sinne on pari-kolme kilsaa, itteltä hiki valuu reilu puol tuntia sen jälkeen kun on kerhoon päässyt, kun kauhialla hopulla sinne rynnii, ennen kerhoa nopsaan Hannalle aamupesut ja puuro ja eiku menoks.
Ainut mikä sinne on mua vetänyt on juttu seura, mä oon aika totaalisen yksin päivät, mut katotaan ny miten jatkossa jaksetaan/viitsitään.

Mulla lähtee hiuksia edelleen ja paljon, hiukset on ohentuneet mielettömästi. Maanantaina kävin omalla lääkärillä asiasta ja sain ajan ihotautilääkärille ens maanantaiks, katotaan mitä se tuumaa asiasta.

Hanna vähän sääteli tietokonetta, en tiedä mitä kaikkea neiti eilen paineli tässä, mutta nyt kun mun tunnuksilla kirjaudun koneelle niin sieltä on poistunut aika paljon kaikkea, muun muassa nämä meidän kirjoitukset ja sit on paljon toimintoja jotka ei enää tottele, nyt olen toisilla tunnuksilla koneella ja meidänkin kirjoitelmat löytyi jälleen, semmoinen pikku-nörtti meillä...

Jaahas, pimu heräsi, joten mentävä on.

Ansku & Hanna 6kk 1viikko

Chloe: Ei meiltä kanssa lähdetä minnekään ennen puolta päivää =) Santtu ja mamma vetelee sikeitä yhdeksään tai puoli kymmeneen. Mä oon muuten kova siivoamaan, mutta sillon just sen putkimiehen tullessa sattui etten ollut vielä ehtinyt. Kuinka se osaskin justiin sillon tulla..

Pikaryynejä mä oon Santulle antanut, ja mikrossa tehnyt vaan sellasen pikkuannoksen. Sen sekaan mummin omenasosetta. Itse asiassa neuvolan täti sanoi, että tavallista puuroa vaan eikä mitään kalliita lastenpuuroja. Mutta ei se noista pikaryyneistä mitään maininnut. Täytyy ostaa seuraava paketti jotain ryynejä mis on rautaa.. C-vitamiinia tulee ainakin tarpeeksi maidon mukana jos imetystukilistaan on uskominen. Niitä Muksu-puuroja en oo uskaltanu enää antaa kun se maito on vissiin tavallista maitoa mikä niissä on, vai?

Noita reppuja oon nähnyt tuolla kaupungilla, mutta ei oo ollu tilaisuutta itse koittaa. Aika isoja lapsia niillä näytetään kannettavan. Ähtärissä meidän edellä käveli isä ja taapero patapumissa ja kumpikin viihtyi. Siinä meidänkin ukko bongasi että haluaa Santun reppuselkään. Tässä on tällainen keskustelu missä niitä verrataan: http://www.kestovaippainfo.fi/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4785 .

Tekis mieli ostaa matkaa varten jompikumpi kun ne menis pieneen tilaan ja mieskin sais kantaa Santtua, mutta meillä on jo Gracon kantorinkkakin lainassa niin... Periaatteessa näillä värkeillä jo yhden lapsen kanssa pärjää =) Santtu ei vaan osaa istua siinä rinkassa vielä, joten siitä ei tälle retkelle ole apua.

Jee, meille on tullu tarjous jo kuudesta asunnosta. Toivo elää, että joku jää.. Jopa 4 huoneen asuntoja ois tarjolla samoilla kustannuksilla kun tää nykyinen, uskallan tuskin haaveilla sellasista. Mun tekee kanssa eniten mieli 2-kerroksista taloa! Vaikka kaikki manaa, että sellanen on vaikia lapsen kans mutta silti tekee mieli.

Mä oon niin rakastunut villaisiin vaippahousuihin. Santtu nukkuu ne jalassa yöt putkeen kuivin vaipoin. Jos on PUL-vaippa jalassa, niin ei ole yhtään niin rauhallista.. että ilmeisesti on uskottava, että se villa hengittää paremmin ja tietysti sekin vaikuttaa, ettei ole mitään kuminauhoja kiristämässä tai painamassa.

Jeps, nyt lounaalle. Päivänjatkoja!

Jee!! Niko on nukkunut jo tunnin parvekkeella. Nyt tuntuu ainoa päikkäreille nukutuspaikka olevan vaunut, koska niisä ei mahdu kääntymään ja nyt siis nukkuu menestyksekkäästi partsilla. Nukutus kävi kätevästi koppaa keinuttamalla. Hiukan kyllä arveluttaa, että mihin sen poitsun tässä taas opettaa, kun meillä nukutus tapahtuu nyt siis joko sylissä tai vaunukopassa. Iltasinkaan ei siis enää rauhotu sänkyyn, vaikka viime tai toissa viikolla kirjottelin kuinka hienosti se on sujunut.

Tänään on ollut vaihteeksi ihan toimelias päivä, kun sain yöllä suht hyvin taas nukuttua. Herätykset oli klo 3 ja klo 5 ja klo 6:30. Tissiä annoin kolmeta ja viideltä, koska ei tutilla rauhottunut. En jaksa alkaa Nikon kanssa valvomaan ja jos en ota tissille alottaa sen mahalleen kääntymis temuamisen, joka kestää tuntiolkulla. Sitten 6:30 annoin korviketta ja sitä meni 170 ml joten kyllä pojalla kova nälkä jo oli, ei kyllä nukkunut sitten enää kuin puoli tuntia sen jälkeen.

Mä tässä sitäkin mietin, että jos unikouluun ryhtyy niin miten sen täällä kerrostalossa toteuttaa. Nytkin yläkerrassa alkaa heti kopse ja vessassakäynti yms., kun Niko enemmän rääkyy ja olihan siitä joskus puhetta, että itku sinne kuuluu. En osaa edes kuvitella miten se kuuluu alakertaan. Tai ehkä naapuritkin olis tyytyväisiä muutamaan rääkymisyöhön, jos sitten yöt rauhottuisi kokonaan.

Meillä neuvolan tätsy ei sanonut silloin mitään noista ryynien vitamiineista. Sanoi vaan, että tavallisia ryynejä vauvat saattavat aluksi kakoa. Kaapissa ois vajaa paketti sitä vauvan kaurapuuroa, mutta se ei enää Nikolle edes kelpaa joten tais jäädä kokonaan se loppu syömättä. Eilen jäi nyt sitten kokonaan toinen soseateria Nikolla syömättä ja muutenkin oli syöminen tosi nahkeeta, tosin iltapuuro meni sitten ihan ok.

Tänään keitin parsaa, kun sitä en ole vielä poitsulle tarjonnut. En jaksa kyllä aina olla enää niin kamalan varovainen noiden uusien ruoka-aineiden kanssa ja syötellä uutta laatua viittä päivää. Ihottumaa Nikolla on kyllä jatkuvasti ja selkä on nyt semmosta syheröä näppyä täynnä, mutta niinpä on taas omatkin käsivarret karheat kun ilma vähän viileni.

Onko kellään tietoa, että voiko vehnän soveltuvuutta kokeilla suoraan pastalla? Tosin ensin pitäis kokeilla vielä ohra ja ruis, mutta sitten jonkun ajan päästä ois vuorossa se vehnä. Noiden viljojen, kalan yms, kanssa meinaan kyllä sitten noudatella tota viiden päivän kokeiluaikaa. Tosin rotaatiodietin (vai mikä se olikaan) ideahan on, että samoja vai samojen ruokaryhmien aineita ei syödä peräkkäisinä päivinä ja toi yhden ruoka-aineen syöttäminen viiden päivän ajan kyllä sotii sitä ajatusta vastaan.

Niin joo Nikolla pilkistää nyt jo neljäs ylähammas (kulmahammas) joten kyllä ne varmaan noin hampaatkin sen yö- ja päiväunia häiritsee ja tosia kiukkunenhan poika on päivisinkin.

Toivottavasti ei äitin mussukka nyt paistu tonne parvekkeelle, kun aurinko alkoi sinne paistamaan: Äsken retuurin kopan tuonne varjoisaan reunaan ja ei edes siihen herännyt :)

Sorry en jaksa nyt lukea tuliko tähän mun juttuun paljon taas niitä kirjotusvirheitä ;)

Hyvä Salla,pisteet kotio :)

Senna:Juu juurikin ne kaks naista oltiin,mun kaveri talutti pyörää.Harmi kun aivot ei raksuttanu tosiaan ku vasta kaupassa.Rupesin kelaan et olipa tutun näkönen nainen ja sit välähti et se oli ihan varmaan Senna ja Santtu.
Olis aivan ihanaa jos asunto tammelasta löytyis,ollaan vuokralle ajateltu kaksioo tai kolmioo kun ei taas tiedä kauanko Suomessa ollaan,harmi tosiaan et teidän kämpäs se remppa,olis ollut oiva ajatus päästä siihen muuttaan.
Oon matkustanu aina loma lennoilla Espanjaan koska hinnat halvempia ja lennot suoria,jos teillä säkä käy niin voi hyvinkin löytyä vapaita paikkoja vierestänne kunhan muistatte lippu luukulla korostaa henk.kunnalle et teillä on pieni lapsi mukana.
Kahvitellaan kun tuutte matkoilta!

Iia oli tänään aamulla neuvolassa,painoa 8260g ja pituutta 68,4cm kaikki menee ihan keskikäyrällä.Hepatiitti b rokotteen sai koska aloitettu jo Espanjassa mutta aivokalvon rokote kuulemma aivan turha antaa joten sitä ei jatkettu.Iia täyttää 5 päivän päästä 7kk,neuvolan tätsy kehui kauniiksi ja iloiseksi lapsukaiseksi.
mimmuli ja Iia

voi hemmetti ku yks päivä kirjotin pitkästi niiin eihän se tänne asti tullu vaan katosi johonkin avaruuteen.. niinpä tympääntyneenä löin koneen kiinni.. =)

no nyt taas paremmalla onnella ja yritän muistaan copyttaa ennen lähetystä

täällä taistellaan kans ruuan kaa..mikään lämmin ei tahdo kelvata ja kylmiltään söi sit pilttiä, hyi hitsi..kahtena päivänä on nukkunu vain kahdet päikkärit mut on sit aamusta nukkunu tunnin pitempään ja meidän ruokarytmit on aika sekasin ku ennen mentiin noin 9,11,14,17,20 niin nyt en oikeen tiedä miten nukkuuu ja kuinka kauan..ja tänäänkään ei kelvannu yks ruoka tossa välillä..

meillä on neuvola ens viikolla..saa nähdä hieman jännittää et onko paino tarpeeksi noussu..ja muutenkin.

meil on kans noi mll kerhot ja seurakunnankerhot hieman huonoon aikaan mut pitää katsoa jaksaako mennä..tosin julia tykkäis kauheena kun ois muita lapsia lähellä..itse en varmaankaan niin noista välittäis..

sallan juttu oli kyl päivän pelastus.. =)

okei pitää mennä, ylihuomen lähdetäään laivalle turkuseen saa nähdä miten menee.

ainiin noista öistä viel meiläkin nukutaan tosi levottamasti herää tosi usein itkemään ja syökin viel vähintään kaks kertaa välil herää joka tunnille... kai hampaat.kaks on tullu ja koko ajan rappaa sormilla suuta.. toivottavasti pian helpottas niin sais itsekkin nukkua hieman pitemmän pätkän..

Hei!

Soitin tänään neuvolaan ja kysyin noista pikaryynien vitamiineista; kysyvä ei tieltä eksy :)

Terkkari sanoi, että ihan hyvin voi syöttää noita pikaryynejä, kyllä niissä on kaikki hyvät vitamiinit tallella, mitä kaurassa yleensäkin. Ihmettelinkin, että mihin ne olis voinut hävitä.

Elovenalla on ilmeisesti markkinointikikkana se, että ilmoittaa ryynien ravintoarvot, on muka ns. parempaa puuroa ja kalliimpaa :) Eli ihan samaa puuroa ovat kaikki. Eli ei tarvi vaihtaa tavallisiin ryyneihin.

Nyt, kun helpotti tuokin pähkäily, niin jatketaan hyvällä mielin pikapuuron syöntiä, tuo Elovena saa jäädä odottamaan aikaa parempaa :)

Terkkari sanoi, että seuraavaksi voi kokeilla ihan neljän viljan hiutaleitakin, kun kaura on jo tuttu ja ainakin noissa lasten puuroissa on vehnäjauhoa mukana, joten sekään ei tulis uutena. Ruis pelkästään on tosi vahvaa, että sitä tuskin meillä syödään, ainakaan näin pienenä.

Meillä ei Joonalla ole nyt pariin päivään tullut kunnolla kakka, ainoastaan pari pupun papanaa. En tiedä mikä sitä kovettaa. Toissa päivänä tosin söi persikka-banaanisosetta. No täytyy nyt iltapuuron kanssa tarjota luumusosetta tia ruusunmarjaa, ja antaa maitohappotipat.

Niin, oletteko antaneet raastettua omenaa esim. puuron seassa vai ainoastaan keitettynä soseena?

Senna:

Joo, ei meilläkään kyllä ulos ennen puolta päivä päästä :)

Kysyin myös noista Muksu-puuroista. Niissä oleva maito on korviketta ei tavallista maitoa. Olisko tehty Tutteliin, sitähän ei kaikkien vauvojen vatsat kestä vai olisiko joku vilja Santun masua ärsyttänyt, mitä puuroa annoit?

Kiitos tuosta kantoreppu-linkistä. Ilmeisesti ovat hyvin samantapaisia molemmat reput eli molemmat yhtä hyviä? Kumman itse hankkisit?

Hui, taas on ilta, kyllä nää päivät menee nopeaa. Nyt kun Joona on aikaistanut nukkumaan menoa jää illat hänen kanssa lyhkäsiksi, isukkikin tuli vasta tunti sitten töistä. Täytyy tästä kohta puolin lähteä laitamaan pikapuurot mikroon, jospa Joonallekin taas paremmin maistuisi, kun ei tarvi liisterielovenaa kakoa ;)

Pipsa: Tuttu juttu tuo viestien häipyminen bittiavaruuteen :( Nykyään aina kopioin viestin ennen lähettämistä.

Kuullaan,

T. Chloe

Olipa hyvä Chloe, että selvitit sen puurohiutaleasian, olen pikku hiljaa siirtymässä velleistä puuroihin ja tuo helpotti asiaa. Me tehtiin viljojen kanssa niin, että kauravellin jälkeen annettiin kaura-vehnävelliä ja sitten neljää viljaa.

Mulla lähtee edelleen hiuksia aika tavalla. Imetän kiinteiden ohella, just eilen mietin, kauanko tätä jatkan. Mutta koska ainakin toistaiseksi maitoa tulee ja Aron tissillä viihtyy, niin koska se kuitenkin on lapselle paras, niin ehkä otan nyt tavoitteeksi vuoden vaihteen (=Aron 9kk). Täytyy sitten arvioida tilanne uudelleen, jos imetys sinne asti onnistuu.

Joku muukin oli varannut matkan lämpimään ja pohti vauvan nukkumista lennon aikana. Mekin olemme lähdössä, lokakuussa kutsuu Kypros. Lensin pari viikkoa sitten eka kerran Aronin kanssa Pohjanmaalle evakkoon, kun mies oli viikon työmatkalla ja vauvan kanssa matkustamista selvitellessäni törmäsin Finnairin sivuilla tietoon, että lomalennoilla on mahdollista varata vauvalle kori, joka kiinnitetään seinään. Siinä saa sitten vauva kölliä ja nukkua lennon aikana, ettei tarvi pyöriä sylissä koko ajan. Niitä on rajoitettu määrä per lento, mutta jos lennätte Finnairilla, kannattaa tarkistaa. Me saimme varattua itsellemme korin. Nousun ja laskun aikana lapsi tietysti on vöissä sylissä. Aron tosin onnistui nukahtamaan syliin Pohjanmaalle lennettäessä, mutta voi olla kuumaa hommaa istua sylikkäin pitkä lento. Ongelmia paineentasauksenkaan kanssa ei ollut, poika ei ollut moksiskaan.

Jonneli

Lennnoista:
Tulin Suomeen uudella finnairin koneella ja olin etukäteen varannut korin Iialle koneesta,matkatoimiston henk.kunta sanoi et vahvistus korin saannista saan kentällä(koska tilasin lippuni päivää ennen lähtöä).Kentäl oli espanjalaiset check in:issä ihmeissään kun koria kyselin ja sanoivat ettei mahdollinen,mut laittaa mun kaks viereistä penkkiä vapaaksi.Kori (1 per kone) on ensimmäisessä rivissä seinään laitettuna,ja siinä istuikin pariskunta pienen pojan kans,olivat korin varanneet jo suomesta viikon lomalle lähteissään mut ylläri ylläri uudessa finnairin koneessa ei koria ollut laisinkaan.Joten mul kävi hyvä säkä kun sain kolme penkkiä varattua meille,kun pariskunta edessäni istui pienen pojan kans,joka hyppi ja riekkui koko lennon ajan sylistä syliin kun heil ei vapaata ollut rivissä yhtään.Eli kantsii kysyy ja korostaa moneen kertaan et koneessa sit kans varmasti on kyseinen kori.
mimmuli ja Iia

Huomenia!

Joona on nyt ottamassa aamupäivänokosiaan. Viime yönä poika alkoi neljän aikaan ähisemään, aivan kuin ois kakkaa tehnyt. Ei kuitenkaan haissut ja nukahti sitten uudelleen ja heräsi ennen kahdeksaa, samoihin aikoihin, kun isä painoi töihin lähtiessään oven kiinni. No, aamulla sitten ennen kuin aloin imettää, tuli Joonalle kakka hoitapöydällä, sen verran kovia kikareita oli, ettei sotkenut. Nyt kun ois potta ollut. Hyvä, että masu viimein toimi .Minkälaisia pottia teillä on ? Mua kiinnostais se potta joka soittaa musiikkia, kun pottaan jotain tupsahtaa tai lirahtaa ;)

Jonneli:

Hyvä, että tiedusteluistani oli apua :) Joona kyllä syö paljon mielummin tuota pikaryynipuuroa, vaikkei ne hiutaleet varsinaisesti pienempiä ole kuin Elovenassakaan, pehmeämpiä ehkä.

Tuo on kyllä tosi hyvä idea aloitella noilla velleillä. Nyt teillä on mahdollisuus heti syödä esim. neljän viljan puuroa. Me kokeiltiin kauravelli ennen kaurapuuroa. Täytyykin ottaa vinkistä vaarin ja tarjota seuraavaksi neljän viljan velliä ja kaura-vehnää ja sitten vasta niitä puuroina.

Terkkari suositteli myös vaihtelua puuroihin ja juuri niitä Muksun valmispuurojakin.

Minä myös imetän kiinteiden ohella ja laskeskelin, että noin kuusi kertaa vuorokaudessa. Meillähän ei vielä lihaa syödä vaan puuroa, yksi kasvissose ja yksi hedelmäsose ateria, noin reilu desi kumpaakin, enempää en ole antanut. Joonalle maistuu tissi välillä heti puuron ja soseiden jälkeenkin. Kiineteiden kanssa ottaa taikamukista vesihörppyjä.

Mulla on ihan samanlaiset suunnitelmat kuin sullakin tuon imetyksen suhteen. Täytyy vaan toivoa, että se on mahdollista, nyt kun mullakin se jo sujuu huvin :) Välillä Joona kyllä temppuilee tissillä, kaikki muu ympärillä kiinnostaa ennemmän. Välillä mietityttää saakohan hän tarpeeksi maitoa, mutta kaippa. Noita valmispuuroja ja vellejä en ole antanut kovin paljoa, sillä annan päivässä ne 5 tippaa d-vitamiiniä. Jos yli 3 dl niitä päivässä tarjoaa, riittää 3 tippaa d-vitamiiniä.

Onpa ihanaa, kun pääsette etelän lämpöön, tosin lämpöisen kesän jälkeen ei mulla ainakaan nyt ole samanlaista hinkua sinne kuin viime vuonna. Silloin raskausaikana, surkean kesän jälkeen, teki kyllä terää käydä lämpimässä.

Täytyy myöntää, että en edes vauvan kanssa viitsisi lähetä. Kotimaankin matkailussa on oma hommansa ja tavaraa älyttömästi mukana, mitenköhän olis jos ulkomaille lähdettäis :) Se taitaa olla tämä ikä, joka tekee varovaisemmaksi ;) Juteltiin juuri niiden äitituttavieni kanssa aiheesta, he ovat kanssani samanikäisiä ja lapset heille myös esikoisia, tultiin kakki siihen tulokseen, ettei ulkomaille lähdettäis, ainakaan tällä hetkellä. Ajateltiin, että oiskohan tilanne eri jos olis kymmenen vuotta nuorempi ja tultiin siihen tulokseen, että voi olla ja toki se on paljon luonteestakin kiinni. Nuorempana sitä oli huolettomampi, vaikka ei iällä ole merkitystä, kun äitiydestä puhutaan, esikoinen on esikoinen äidin iästä riippumatta :) Mutta jotenkin vaan tuntuu, että nuoremmat äidit ja sitten äidit joilla on jo useampia lapsia lähtevät herkemmin ulkomaille. Ihan hattua saa nostaa teille, jotka olette noin reippaita ja rohkeita :) Toisaalta Joonan kanssa olis helppo matkustaa, kun hän on niin tyytyväinen. Nauttikaa meidänkin edestä.

Se on totta, että Finnairin lomalennoilla on helppo vauvan kanssa matkustaa. Seurasin kahden äidin matkantekoa ½-vuotiaan ja 1-vuotiaan lapsen kanssa, kun menimme viime lokakuussa Lanzarotelle. He olivat kahdestaan matkalla, itse en ilman miestä pojan kanssa ulkomaille lähtisi. No, joka tapauksessa, heillä palvelu pelasi, lentoemäntä auttoi koko ajan. Itse istuin toisen äidin vieressä, meidän paikkamme oli siellä edessä. Kun tuli nukkumaan meno aika, vauvalle laitettiin se koti siihen eteen, tosi kätevää :) Ainoa miinuspuoli on se, että ne paikat ovat siinä edessä, vessan lähellä, joten siinä käy kova trafiikki koko ajan, häiritsee herkkäunista lasta :( Muuten vaikutti tosi näppärältä heidän matkustamisensa. Toisella äidillä oli kantoreppu mukana. Tiedän matkanne Kyproskelle on pari tuntia lyhyempi, joten se sujuu varmasti hienosti :) Minne päin olette menossa. Itse olin vuonna -85 Pafosissa. Huh, vuonna -85 ;)

Nyt täytyy lopetella. Yriämme tänään päästä käymään perhekahvilassa. Saa nähdä kauanko poika nukkuu. Aion tänään vähän aikaistaa ruokaa.

Olen oikein kunnostautunut ja kirjoitellut nyt tiheämmin eli en ole rääkännyt teitä maratonviesteilläni ;)

T. Chloe ja Joona

Hanna on aamupäiväunillaan, nukahti tuonne meidän sängylle, vylläsin tyynyjä ympärille isot kasat ettei vaan pääse pyörähtämään lattialle ja kuuleehan tuosta hälyttimestä kun alkaa ähisemään.

Viime yönä Hanna oli tosi levoton, osa syynä on varmaankin
toinen tuleva alahammas, se on ihan puhkeamassa, itse asiassa en nyt aamulla katsonut vaikka olisi yöllä puhjennut ja myös pikkuinen nenu tuntui olevan vähän tukkoinen, isoveikka on ollut parisen viikkoa flunssainen niin kait se jo alkaa tarttua kun veikka suukottelee ja riepottelee sylissä vähän väliä, en oikein raaski kieltääkään ettei saisi pidellä ja suukotella Hannaa, se on niin suloisen näköistä kun isoveikka 15v. lepertelee ja suukottelee ja jaksaa pelleillä tuon pikkuisen kanssa. Tiedän perheitä joilla isommat sisarukset eivät ole edes pahemmin vilasseetkaan vauvaan päin, meillä niin ei voi kyllä sanoa olevan, molemmat hoivailevat pikku-siskoa innolla, hyvä niin.

Eipä mulla taida kummosempia mietteitä tällä erää olla, on kait alettava siivoilemaan, matot veinkin jo ulos tuulettumaan.

Aurinkoisia viikonlopun päiviä!!!

Heips vaan!

Ja pääsimpä koneelle :). Meillä ollaan oltu aika kiireisiä, ku mulla oli tossa yx ""tentti"" tai jokin sen tyylinen ja täytyy sanoa, ettei hyvin mennyt. Eli sama juttu, mitä te muutkin sanotte; dementia iskee!!! Hävetys!:)

Meille kuuluu sinänsä ikävämpää eli meidän vanha koira kuoli, joka on mulle tosi kova pala; se oli ollut miltei 12 vuotta mun vierellä. Siinä ajassa olivat paikkakunnat, miehet ja työpaikat jo moneen kertaan vaihtuneet, mutta koira oli ja pysyi. Siis hitsi, nytkin tulee vaan kyyneleet silmiin... Vaihdampas aihetta.

Poika voi hyvin. Oli puolivuotis neuvola ja kaikki kohdallaan. Neuvolan täti vaan on mua jo varotellu, että ku poitsu lähtee liikkeelle saan juosta; on eloisa ja kiinnostunut kaikesta. Juu, ja kun viis kuukautisneuvolan yhteydesssä täti kirjoitti, että poika tahtoaan ilmaisee, olin purskahtaa nauruun. Meillä on tahtoa ilmaistu tosta 3 kk:sta lähtien, ja voimakkaasti. Poika on voimakastahtoinen ollut alusta lähtien... Kova hinku ois liikkeelle eli vaikka joutuisin juoksemaan, toivoisin, että kohta päästäis omin avuin eteenpäin, niin ois poitsulla mielekkäämpää. Pari päivää sitten pääsi hieman vatsallaan eteenpäin.

Muutoin me käydään muskarissa, äiti-vauva-jumpassa ja vauvauinnissa; jälkimmäinen on ehdottomasti pojan mielestä paras!!! On se niin hellyyttävää katsoa, ku poitsu huitoo ja potkii niin innoissaan ja tosissaan; siis todellakin nauttii. Ihanaa!:)

Töihin menen vuoden vaihteessa, alan yksityisyrittäjäksi. Ompahan joustavampaa ja saa olla kotona enemmän; ainakin aluksi, kun ei töistä oo tietoa!:). Katsotaan sitten saako siitä elantonsa :). Meille otetaan kotiin lastenhoitaja, ettei tartte poikaa vielä tarhaan laittaa. Hoitaja on ollut jo poitsun kaa tarvittaessa ja hyvin menee! Hieno juttu sekin :).

Syönti on meillä nyt ok, vähän aikaa sitten ei mikään kelvannut. Poitsu laitto vain suunsa kiinni ja piti sen kiinni vaikka ""nauratettiin"". Voihan sitä suu kiinni hymyillä :).
Vellejä yrittelin antaa, mutta sitten luin vauva -lehdestä, että viljoja ei sais antaa ennen puolta vuotta, kun se lisää vilja-allergiaa myöhemmin. Noi, onnex ei hirveesti niitä vellejä syöty. Nyt kun em. rajapyykki on ohi, ajattelin aloittaa sillä kauralla; siis jo puuroakin. Saas nähdä maistuuko. Broilerin jauhelihaa meillä onkin sitten jo syöty; ei älyhyvin uppoa. Sitten mehän ollaan syötetty aika säännöllisesti maitohappoa ja (taas) tais olla vauva lehdessä, että se vähentää korvatulehduksia, mutta kai se pitäs vähitellen lopettaa. Vai miten on, onko teillä tietoa?

Nyt lähden tekemään jotain ""hyödyllistä"":).

Hyvää pvän jatkoa ja vkonloppuja kaikille!

Tee Koiruliini ja pojat (laskettuna koira)

Heissan!

Nopeesti taas pistän pari riviä,poika taitaa jo ähkiä ulkona...Juu-u,ihan kiva,jos mun töppäilyt jota kuta piristi..Tyttö on mulle ainaski ollu tosi närkästynyt ja naapurin poikaa ei ole sen koommin näkynyt...

Meillä on taas öihin palannut rauha.Meni muutamia öitä ähkien,mutta nyt taas sujuu.Poitsulla on ollu nenä tukkonen ja nyt tuossa yksi ilta ajattelin,et nappasen siltä tutin pois nukahtamisen jälkeen,et on helpompi hengittää ja kas kummaa,eipä ole tarvinnu öisin käydä edes tuttia antamassa,vaan mies on koisinut tyytyväisenä aamuun saakka.Siis tuo pienempi mies...Isompi makaa aina yhtä tyytyväisenä,se ei ole kertaakaan kuullut poitsun ähinöitä,saatikka niihin reagoinut..No,onneksi ei tuo poika ole pahemmin kyllä ähissytkään.

ja Koiruliinille;otan osaa.Se on ikävää,kun joutuu koirasta luopumaan.Mulla oli 14 vuotta koira ja kun jouduin sen viemään viimeistä kertaa eläinlääkäriin,niin kyllä se oli kova paikka.Ja sen jälkeen olo tuntui pitkään tyhjältä.Sen jälkeen päätin,että koiraa en enää ikinä ota,siitä luopuminen oli niin raskasta.Ja sen ymmärtää vain sellaset ihmiset,joilla itellä on ollut joku rakas lemmikki..

Nyt tuhina kovenee..Hyvää viikonloppua kaikille ja ulkoilkaa kovasti,on luvattu ihania syyspäiviä.Ainakin tänne seudulle..

-Salla ja tuhisija-

Heips taas!

Kiva kuulla Koiruliinistakin :) Lohdutushalit sulle.

Piti muuten nyt heti kommentoida tuota viljajuttua. Siis suositusikä viljojen aloittamiselle Suomessa on 5 kk ja esim. maissi 4 kk. Tuo Koiruliinin mainitsema tutkimus on jenkkitutkimus ja niitä ei kannata kovin vakavasti ottaa :) Jenkeissä ei juuri muuta viljaa syödä kuin venhää. Itse luotan mielummin pohjoismaisiin tutkimuksiin ja tässä Pampersin sivuilla juttua lasten keliakiasta, tämän mukaan vilja kannattaa aloittaa pienissä määrin ennen puolta vuotta. Íhan yhtä aikaa ei kannata kuitenkaan totuttaa viljoihin ja lihaan, lihaa meillä ei vielä ainakaan syödä.

""Pienten lasten keliakian esiintymisen vähentämiseksi muutettiin 1980-luvulla suosituksia siten, että viljatuotteiden antaminen aloitettaisiin 6 kuukauden iässä 4 kuukauden sijaan. Lisäksi gluteenin määrää kaksinkertaistettiin suosituksissa. Mutta suositusten muutoksilla oli päinvastainen vaikutus kuin haluttu – keliakia yleistyi huomattavasti. Vuonna 1996 otettiin siksi käyttöön uudet suositukset, joiden mukaan viljatuotteiden antaminen tulisi aloittaa 4 kuukauden iästä ja määrää pitäisi lisätä vähitellen. Tri Iréne Axelssonin ja tri Annelie Carlssonin Lundin ja Malmön yliopistollisissa sairaaloissa järjestämien tutkimusten mukaan keliakian esiintyminen on nyt vähentynyt aiemmasta yhdestä prosentista noin puoleen prosenttiin kaikista lapsista.""

Erään jenkkitutkimuksen mukaan alkuraskaudessa äidin sairastama flunssa aiheuttaa lapselle skitsofreniaa, kyllä on mun mielestä tosi kaukaa haettu ;)

Ne maitohappobakteerit on hyvä juttu ja edelleen suosittelen Reladropseja :)

Ansku: Onko totta, että sulla on 15-vuotias poika? Saanko kysyä minkä ikäinen olet? Onhan se mukava, kun on lastenhoitajat omasta takaa, saa jotain kotitöitäkin tehtyä :) Mun miehellä on myös vanhemmat sisarukset, sisko 14 v vanhempi, hän on miehelleni kuin äiti :) Meillä hän nyt sitten toimii varamummona, kun Joonan toinen mummo kuoli keväällä.

Nyt täytyy lopetella poika kaipailee :)

T. Chloe ja Joona

Kiitokset tuosta korivinkistä! Soitin Aurinkomatkoille mutta meidän koneessa ei ole sitä koria, laittoivat kuitenkin varauksen eturivin paikoista jotka Finnair jakaa juurikin huomenna. Hyvä hyvä..

Onkos sulla Mimmuli tietoa, millaisia purkkiruokia Espanjasta saa? Oon kahden vaiheilla, ottaako mukaan vai ostaako sieltä osa. Me ollaan matkalla 2.-9.10. mutta muuten kahvittelu sopii!

Chloe: Hyvä tietää tuo maitoasia, oon antanut sitä kaura-vadelmapuuroa ja hassua, että siitä tuli vatsaoireita kun veteen tehdystä tavallisesta puurosta ei tullut. Saattoihan se tietysti olla jotain muutakin, eipä Santulla ole juuri ollut vatsavaivoja niin vähän vaikea niitä on tunnistaakin. Arvailua..
Meillä taitaa olla matkailu enemmän luonteesta kiinni kuin iästä, mies näet on jo 35 =) Ei vaan, lähtemisen helppous johtuu meillä siitä, että on matkustettu ennen Santtua töiden takia niin paljon, että se menee jotakuinkin rutiinilla meidän kahden osalta. Santtu sitten tuo pikkuisen lisämiettimistä, mutta oikeastaan nuo ruokapurkit ja istumapaikka koneessa ovatkin ne isoimmat asiat.

Koiruliini: Surullisia nuo eläinten poismenot =( Jaksamista vaan.. Ja maitohappobakteereista; kyllä niitä kait voi syödä/antaa niin kauan kuin haluaa. Luulisin, että ovat vain hyväksi siinä vaiheessa, kun vauva alkaa tosissaan hankkia niitä ""omia vasta-aineita"". Mikään asiantuntija en ole tässä asiassa, mutta en oo ainakaan ikinä kuullut, että niistä olisi haittaa.

Täällä isi taas hoitaa lastaan, pelaavat pleikkarilla rallipeliä. Santtu painelee jarrua.. Täytyy vissiin mennä keksimään sille jotain ikänsä mukaista tekemistä, taikka siis niille. Palataan!

Pahoitteluni Koiruliinille!

Nikolla on joku syömälakko meneillään. Mikään ei kelpaa. Tai no maito kelpas neljän tunnin tauon jälkeen. Muuten ei kyllä mitenkään kipeeltä vaikuta. Oli huutanut miehelle myös koko ajan kun olin kaupassa, mutta huuto loppu sitten, kun tulin kotiin; tiedä sitten mistä sekin johtu. Siinä poika sitten ihmetteli noita keittiön laattalattian kuviointeja melkein tunnin, kun puuhasin siellä ja ei enää yhtään itkettänyt.

Niko ryömi eilen jonkun verran ihan oikeaoppisesti, kun houkuttimena oli kaukosäädin. Muut tavarat ei innosta ryömimää, niiden perässä ainoastaan kieritään.

Eipä tuolla parvekkeellakaan ole sitten sen paremmin nukuttu tänään kuin ennenkään joten oli sitten se eilinen nukkuminen kait ihan sattumaa.

Chloe: Niinpä tosiaan on tuossa lastenpuurossa sitä vehnnää, ompa tyhmää kun se vehnä monien sositusten mukaan pitäisi olla viimeinen kokeiltava viljä. En edes sitä huomannut, vaikka olin selostuksen lukevinani. No onhan se sittenkin Nikokin jo sitten sitä vehnää aiemmin saanut.

Taidanpa mennä tekemään pojalla iltapuuroa, mutta tuskin se sitä huolii, kokeilen kuitenkin.

Vielä piti tulla kurkkaamaan. Tein äsken pizzaa, jota sitten syötiin vähän liikaakin :) Kyllä se minunkin muisti on todella huono. Illalla kaupassa käydessäni unohdin tietenkin ostaa juustoraasteen, joten nyt oli sitten pizzaa, jossa Aura-juustoa ja vähän 9% edamia.

Sini77:

Meilläkin Joona, nyt illalla kun olin kaupassa, oli herättyään koko ajan kitissyt isälleen. Joona jäi nukkumaan iltatirsojaan, ½h, kun lähdin kauppaan. Jo toisen kerran ei ollut isän tekemä puuro kelvannut, edellisellä kerralla kyseessä oli lasten kaurapuuro ja nyt pikaryyneistä tehty puuro. En tiedä missä vika, pakkohan pojan on tottua myös isän puuroihin ja syöttämiseen; soseet tosin saa isäkin syötetyksi. Taitaa väsymys tehdä tehtävänsä, sillä kyllä poikaa saa välillä vähän höynätä iltaisin saamaan puuroa suuhunsa :) Ehkäpä isän kärsivällisyys ei riitä. No, maissivelli oli isän syöttämänä kelvannut ja kun tulin kotiin maistui pojalle lasten kaurapuurokin. Mulla meni tosiaan tovi kaupassa. Ostan yleensä melko pitkälle seuraavankin viikon sapuskat ja viikonlopun ruoat. Sunnuntaina entinen työparini miehineen tulee meille syömään ja samalla katsomaan poikaa, jonka on nähnyt vain vilaukselta. Aattelin tarjota maissikeittoa, thaiwokkia ja mangojuustotorttua.

Kohta pitäs lähteä nukkumaan.

Chloe

Terve taas pitkästä aikaa!

Me ollaan oltu jo melkein viikko kotona, mutta en ole jaksanut lukea/kirjoittaa mitään.

Matkat ovat onnellisesti takana ja tällä kertaa väsyin ihan kamalasti. Leokin reagoi eri tavoilla matkustamiseen. Ensimmäisestä yöstä lähtien hän ei nukkunut Itävallassa kokonaisia öitä, vain itki ja kitisi jatkuvasti, otin hänet sitten meidän väliin nukkumaan ja imetin jatkuvasti. Yöimetys otti todella koville. Leohan ei ole ollut lainkaan hankala vauva ja on jo 1,5 kk lähtien nukkunut melkein läpi yön ja syönyt vasta aamulla. Itkenyt hän ei ole öisin melkein ikinä jos sairaalassa oloa ei lasketa. Nyt sitten tälläistä, mutta en ihmettele yhtään, koska itsekin olen ihan poikki tästä matkasta ja on yhä sekava olo. Kitinää on jatkunut tähän asti mutta päätin että en imetä kun vasta aamulla ja olen joutunut käyttämään tuttia. Koska Leo ei ole aikaisemmin tarvinnut/suostunut imemään tuttia, niin joudun yöllä pitämään sitä hänen suussa. Kaksi yötä on mennyt noin ja vaikka herään noin 2 h välein hänen kitinään ja laitan tutin suuhun, niin olen pirteämpi kuin imettäessään tai asunnossa 9 kg painavaan pojan kanssa kulkiessaan.

Mummo oli tietysti vähän liiankin innoissaan Leosta, niin kuin muutkin ihmiset ja isoisovanhemmat. Mun täytyi koko ajan muistuttaa pojan rytmeistä ja viedä hänet piiloon että saisimme rauhaa. Toki ihania hetkiäkin oli sukulaisten seurassa. Mieheni sisko yllätti kun osasi olla ihana lapsenvahti ja Leo näytti tykkäävään hänestä. Tyttö muistutti koko ajan kaikille että ennen Leon syliin ottamista on pestävä kädet ja kertoi muuten myös miten pojan kanssa olla.
Oltiin yli 2600 m korkeudella jäätiköllä ja retkeiltiin matalammissakin alppimaisemissa, ihan hyvin meni ja Leo nauttii luonnosta ja otti pitkiäkin nokosia isin tai mun selässä. Olivat meillä vaunutkin, mutta käytettiin pääasiassa kolmea kantoliinaa: rengasliinaa lyhyillä matkoilla, trikooliinaa kaupungissa kun oli kuumaa ja pitkää liinaa vuoristossa sekä pidemmillä matkoilla. Hyvin meni.

Leo on jo reilu kolme viikkoa maistanut kunnolla soseita ja hedelmiä. Hänellä on kova halu purra kaikkea ja pehmeät hedelmät kuten nektariini, luumut ja persikat ovat mieluisia.
Soseista on kokeiltu persikkaa, omenaa, luumua, jotain sekoituksia, jotain vihanneksia ja kaurapuuroa. Viimeistä vaan viikon verran. Keitän sen kaurajauhoista ja laitan omenaa sekaan.
Nyt olen viisi päivää yrittänyt syöttää Leoa säännöllisesti: aamulla puuro ja hedelmäsose, päivällä omateko pepo ja illalla taas puuro ja hedelmäsose. Ihan hyvin menee, jos poika avaa suun :o) Pari lusikallista saadaan alas joka kerta, luumu ja persikkasoseet uppoavat hyvin.
Tissi on kyllä ykkönen, sitä hän haluaa ruuan alle ja päälle ja muutenkin jatkuvasti. Ruokajuomana käytetään vettä nokkamukista. Heti kun Leo näkee mukin, niin hän avaa suun, mutta jos lusikka tulee näkyviin, on suu kiinni kuin valutettu :o)

Kaupan soseista käytetään vain HIPP:in tuotteita, ne ovat luomua ja hedelmäsoseisiin ei ole yleensä lisätty sokeria. HIPPIä pitäisi saada kaikkialta Euroopasta, Itävallassa sitä oli ihan kaikkialla ruokakaupoissa. Luulen että samaa pätee Espanjaakin, mutta Mimmuli varmaan tietää paremmin.
Itävallassa Leolle tuli todella kova vatsa ja mun täytyi melkein puristaa kakat ulos pikkumiehestä. Mulla itselläni on Itävallassa aina mahavaivoja ja kova vatsa ja koska poika on luultavasti perinyt mun ruuansulatuksen, niin se on ihan ymmärrettävä että hänkin kärsii. Nyt on vatsa taas kunnossa.
Pottailussa Leo on päättänyt ottaa tauon ja se on myös ihan ymmärrettävä että jos tapahtuu paljon uutta kehityksessä, niin vanhat jutut voivat vähän kärsiä. Emme ota siitä mitään stressiä. Eteenpäin menemisen oppiminen on kovassa vauhdissa kuin myös puhuminen, seisominen sekä ylös nouseminen.

Lentämisestä:
Meillä meni lennot hyvin, Leo on nyt ollut mukana viidessä nousussa ja laskussa eikä ole isompaa hätää tullut. Viimeisten lentojen aikana en enää laittanut Nasolinia ja hyvin meni. Viimeisen lennon aikana Stanstedista Tampereelle Leo toki huusi väsymyksestä koska lennot olivat myöhässä ja ihmiset stressaantuneita. Bussimatkalla Hesaan hän sitten nukahti ja seuraavana päivänä ui iloisesti vauvauinnissa.

Nyt kun poika on jo puolivuotias, saa keksiä koko ajan viihdykkeitä ja kävellä koneen käytävällä sekä antaa hänen tutkia kaikkea. On hyvää ottaa mukaan joko soittava lelu, meille se tepsii hyvin ja kun tultiin Kreetalta, niin meidän edessä istui 6 kk poika jota soittava pallo näytti kiinnostavaan ihan riittävästi :o)
Uskon että koppa 6kk ikäiselle ei enää toimi, koska lapsi ei halua olla kiinni jossain kun ympärillä on niin paljon kiinnostavaa. Siinä on myös joku painorajoitus. Tietysti jos vauva nukkuu koko matkan, niin kopassa on kivempaa, mutta isin ja äidin sylissä menee luultavasti myös hyvin vaikka ei ole niin tasaista :o)

Me muutetaan vuodenvaihteessa Ruotsiin mutta kai mä täällä roikun vielä vaikka kuinka kauan ja käväisen varmasti Suomessakin usein. Se oli vaikea päätös mutta kun sekä minun että mieheni työmahdollisuudet ovat siellä parempia, niin päätettiin noin. Saa sitten nähdä oliko oikea päätös.

Senna: me asutaan todella ihanassa ympäristössä, katosta lattiaan remontoidussa käytännöllisessä 45 neliön kaksiossa, mutta en usko että tänne haluaisitte :o) Vaikka olen itse suunnitellut koko asunnon hyvin, niin tilan puute saa mut melkein joka päivä hermoromahduksen partaalle.

Jaksamista kaikille muuttaneille/muuttaville! Meilläkin on kohta kova urakka edessä ja ekaks pitäisi löytyä sopiva asunto/talo Tukholmasta. Onneksi mieheni yritys auttaa siinä asiassa ja muutossa.

Koiruliini: muistan selvästi sen päivän kun isä vei marsuni lopetettavaksi kasvaimen takia ja vaikka marsu ei nyt mikään koira ole, niin olin silti tosi surullinen kun monivuotinen kaverini häipyi elämästäni. Osaanottoni!

Unohdin varmaan jotain, mutta seuraavalla kerralla sitten.

Voikaa hyvin!

Öitä!

Laitoin uusia kuvia sähköpostiin.
mm:Leolla on myös se ruskea Lindexin veluurisetti :o) En voinut vastustaa kaupassa!

Nyt vasta otin viimeiset ruuat uunista, tänään innostuin kunnolla ruuanlaittoon. Myllyn paras hirsiihiutalepaketissa oli kiinnosta resepti jota heti kokeilin ja päivällä tein ison satsin intialaista currya ja lisukeriisiä uunissa.
Chloe:hyvältä kuulostaa sun ruokalista :o) Miten teet mango-juustokakun?

Q-rakastaa juustokakkuja

Chloe; Olen suht samanikäinen sun kanssa (jos nyt oikein muistan sun iän...) mä oon 37v., olin 21 kun poikani syntyi ja siitä kahden vuoden päästä syntyi tyttö ja nyt tämä meidän ""iltatähtönen"" sitten.

Hanna oli eilen tosi räkäinen, niinkuin taisin kirjoittaakin, ilta oli aika levotonta, nukahti ihan hyvin normaaliin aikaan, mutta yhdentoista aikoihin alkoi hirvittävä huuto, tyttö oli ihan tukossa ja tosi tuskaisen oloinen, annettiin panadolia, siitä 20 min. eteenpäin huusi, voisiko nyt sanoa täyttä kurkkua, mutta huusi kovaa kuiteskin, mikään ei ollut hyvä, sitten ilmeisesti lääke vaikutti ja tyttö nukahti ja nukkui kuuteen asti hyvin, sitten annoin maitoa ja taas maistui uni yhdeksään asti. Ja tänään on ollut ihan ok., flunssaisesta olosta ei tietoakaan, mielenkiintoista.

Mamma näytti tulevan käväsemään, täytyypi mennä jutustelemaan.

Terve!

Pitkästä aikaa taas tänne pääsen/ehdin kirjoittelemaan, luettua on kyllä jonkin verran näitä. (ja hihitellyt täällä Sallan unohduksille ;) )

Meidän tytsy, Mette, on siis nyt 5,5kk ja tänään aloitettiin antamaan perunaa sille, muuten ollaan menty vaan tissillä. Kun sose meni kurkkuun asti, sai se tytössä oksennusrefleksin päälle ja yökki vähän aikaa. Minä tietenkin säikähdin, mutta ei se kauaa kestänyt eikä sieltä mitään ulos asti tullut, tosin ne kaikki potut olivat jo valuneet varmasti jo leukaa myöten paidalle!

Mette aloitti kuukausi sitten peruuttamaan ja nyt muutama viikko sitten alkoi tekemään konttaus-asentoakin, tosin siinä ei vielä pääse kuin muutamia senttejä eteenpäin. ja nyt uusin villitys on konttaus-asennossa laittaa jalat suoraksi, joten tekee sellaisen 90asteen kulman ja välillä kellahtaa sivullensa.

Sais kyllä olla vielä vauva vähän aikaa, meidän kämppä kun on vielä ei-lapsiystävällisessä kunnossa, eli johtoja ja tavaroita lattioilla missä sattuu, tosin onneksi ei Mette pääsee vielä niin supervauhtia liikkeelle. Mutta täytyy kyllä myöntää, että ekan kerran sitä kyllä säikähti, kun oli jättänyt tytön olohuoneen lattialle, ja hetken päästä kun tulin takaisin keittiöstä olikin tytsy kadonnut... mutta löytyi sitten muutaman metrin päästä eteisestä, huh!

Mette ei ole vieläkään alkanut nukkumaan hyvin öitään, alussa (0-4kk) saattoi mennä sellaiset 5tuntia eka yö-unijakso, mutta nyt ollaan jo jonkin aikaa menty 2-3h välein imetystä yöllä. Se on kyllä aika väsyttävää touhua, mutta toivon, että kun soseiden kanssa päästään vauhtiin, niin saattaisi noi yöunetkin pidentyä. toivossa on hyvä elää! En kyllä itse ymmärrä, miten olen jaksanut tollasta rumbaa, 3tunnin kertajaksoinen yöuni on jo ihan luksusta!

Mette on myös alkanut hieman vierastamaan.

nyt kuuluu huutoa, joten täytyy taas mennä, enpäs sitten kerennytkään kirjoittamaan maratooniviestiä, ehkä myöhemmin sitten.

~oo7_blond & Mette~

Yhteistyössä