Mastopatia/fibroadenoma ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rentukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rentukka

Vieras
Hei

Onko kenelläkään kokemusta siitä että on todettu rinnassa hyvänlaatuinen fibroadenooma ja mastopatiaa ja on ollut/tullut raskaana, -ksi. Minulla todettiin esikoisen jälkeen, (nyt tosin ei ole oirehtinut)ja haluaisimme toisen lapsen, mutta askarruttaa esim. imetys ja mahdollisten raskaushormoonien vaikutusta noihin kystiin?
Kiitos etukäteen jos viitsit kertoa kokemuksesi :flower:

mulla on leikattu iso fibroadenoma ennen ekaa raskautta ja niitä patteja jäi vielä senkin jälkeen rintoihin. kainalossa on todettu rintarauhasta. eka raskaus arvelutti kun vielä sanottiin että ne voivat muuttua muuksi raskauden aikana. kaikki meni kuitenkin hyvin. synnytyksen jälkeen maito pakkasi kurjasti leikkkausarven päälle ja se kolmas tissi kainalossa oli aluksi tosi arkana, mutta tasaantui sitten maidon tasaantumisen myötä. ekan raskauden jälkeen rinnat muuttuivat huomattavasti pehmeämmiksi eli tuntui kun adenoomat olisivat jotenkin "hävinneet". nyt olisi pitänyt imettämisen jälkeen käydä uä ja mammografiassa mutta tulinkin aikaisemmin jo raskaaksi :)

kiitos vastauksesta, taitaa sittenkin olla melko harvinaista tuo mastopatia.
Kerkesin käydä nyt yksityisellä mammografiassa ja kaikki oli ok. Yritämme
siis vauvaa ja kävin gynellä niin hän kauhisteli tätä mastopatiaa ja paria fibroadenomapattia että ne saattavat muuttua raskauden aikana. NO, mammogarfian tulkinnut lääkäri sanoi, että mitään hätää ei ole ja nuo patit korkeintaan (juuuri niin kuin sulle kävi) häviävät pikkuhiljaa. Tästäkin on mun mielstäni niin montaa erilaista tietoa, että olen välillä ollut ihan ymmälläni koko mastopatiasta. no, tämä lääkäri oli kyllä hirveän varma mielipiteestään ja vannotti että ihan rauhassa voi vaaveja tehdä, että eivät siitä ainakaan pahanlaatuisiksi muutu.

Tuo on harmillinen "sairaus" sikäli kun kaikenlaiset patit pitäisi aina kuitenkin tutkia ja ne myös pelottaa, ainakin mua. Kuitenkin esim meilläpäin mammografiaan pääseminen kestää pari kuukautta ja vastaus 2vkoa.

Halusimme kuitenkin nopeasti vastuksen , jota voi vaavia alkaa yrittämään hyvillä mielin niin kävin tuolla yksityisellä. Onneksi ei tarvinnut ottaa mitään ohutneulanäytteitä, koska pelkkä mammogarfia maksoi 70e ultraäänineen ja ohutneulanäyte siihen päälle olisikin maksanut jo 170e.

Hyvää syksyä sinulle!

joo piti vielä kirjoittaa että mulla noi patit silloin alussa oli tosi arat ja tää iso fibroadenoma ppoistetttiin kun ei tiedetty sen laatua, 7x4cm möykky ja kivikova. ohutneulanäytettä ei siitä saatu ja sen vuoksi mulla on ollut konrollointi menetelmänä magneettikuvaus rinnoista vuosittain. on kuulemma tosi harvinaista että ei pystytä muuten toden tamaan niiden laatua ja näköä... mutta onni on tosiaan että kivut ja patit ovat todella pehmenneet synnytyksen jälkeen. hyvää syksyä myös sinulle!!

Mulla tosi runsaasti mastopatiaa ollut noin 5 vuotta. Kystat eivät muuttuneet miksikään raskauden aikana. Sain vauvelin tänä kesänä. Imetys on käynnistynyt normaalisti, mutta maito alkoi riittää vasta 2 kk synnytyksen jälkeen. Rinnat tuntuvat nyt imetyksen aikana olevan kyhmyisemmät. Ajattelin, että tarkistutan sitten noin vuoden kuluttua taas tilanteen. Tähän asti olen kontrolloinut rinnat ultraäänellä noin reilun vuoden välein.

Yhteistyössä