Matkan pituus on suhteellista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Tuli tuosta "kuinka usein käytte 300 km:n päässä isovanhemmilla"-ketjusta mieleen, että matka on kovin suhteellinen käsite, vaikka luulis äkkiseltään ihan toisin!
Mulle 300 km on sellanen matka, jonka voi vapaapäivänä lähteä ajelemaan ihan tosta vaan 5 minuutin varoitusajalla, jos vaikka jossain on joku mielenkiin toinen tapahtuma tms. Jollekin taas 300 km on tosi pitkä matka ja vaatii suunnittelua ja miettimistä lähteä niin kauas.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tuli tuosta "kuinka usein käytte 300 km:n päässä isovanhemmilla"-ketjusta mieleen, että matka on kovin suhteellinen käsite, vaikka luulis äkkiseltään ihan toisin!
Mulle 300 km on sellanen matka, jonka voi vapaapäivänä lähteä ajelemaan ihan tosta vaan 5 minuutin varoitusajalla, jos vaikka jossain on joku mielenkiin toinen tapahtuma tms. Jollekin taas 300 km on tosi pitkä matka ja vaatii suunnittelua ja miettimistä lähteä niin kauas.

Niinhän se on. Ja riippuu kyllä tilanteestakin koska se 300km on pitkä ja koska ei.

Mä en ihan extempore lähde lasten kanssa pitkille matkoille,mutta yksin voin lähteä melkoisen lyhyellä varoitusajalla.
Sukulaisiin liki 600km päähän olen lähtenyt useastikin tunnin varoitusajalla.

Mä olen myös useasti ihmetellyt, että miten joillekin ihmisille muutaman sadan kilometrin matka tuntuu niin mahdottomalta. Me reissataan usein vajaa 400 km isovanhempien luo ja emme koe sitä mitenkään hankalana. Mutta ehkä se onkin vaan tottumiskysymys. Kun reissaa usein, siihen tottuu.

No mutta puhutkin nyt että "mulle". Kyllähän nyt kuka vaan voi lähteä tosta vaan mihin vaan, jos on muut asiat hoidettuna. Mutta jos elämässä on lapsia, elämänkumppani, työt ja vaikkapa vielä koulukin ehkä päälle..niin ei siinä tosta vaan lähetä kyllä yhtään mihinkään.

Pitää ottaa huomioon, että on hyvin erilaisia perhetilanteita. Sinkulle on hyvin eri juttu kuin kokonaiselle vaikkapa neljän hengen perheelle nämä samat "tapahtumat". Tai vaikkapa yh-äidille, yhden lapsen, on vähän eri juttu myöskin. Ei tartte kuin omat menot järjetää. Entäpä lemmikkieläimet? Nekin pitää vielä hoitaa, että miten matka niiden kanssa järjestetään.

Sitten vielä sekin, että joillakin ihmisillä on esimerkiksi matkapahoinvointia. Monilla lapsilla, lisäksi voi olla lemmikkielämiä (niilläkin voi olla) ja aikuisia. Nämäkin seikat huomioon.

Riippuu suunnastakin. Tampereelta Helsinkiin ajaa vajaa 200 km ihan ex-tempore, mukava ajaa ja menee alle kaksi tuntia ja matkalla on säännöllisesti hyviä huoltoasemia, joissa onnistuu mukavasti vaipanvaihdot ja syöminen. Jonnekin "syrjäkylään" pikkuteitä 200 kilometriä vie helposti paljon kauemmin, varsinkin talvella turvattomampi eikä matka olekaan enää niin helppo. Riippuu siis myös mistä mihin ajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen myös useasti ihmetellyt, että miten joillekin ihmisille muutaman sadan kilometrin matka tuntuu niin mahdottomalta. Me reissataan usein vajaa 400 km isovanhempien luo ja emme koe sitä mitenkään hankalana. Mutta ehkä se onkin vaan tottumiskysymys. Kun reissaa usein, siihen tottuu.

Eihän se mahdoton ole, mutta vaatii jonkin verran suunnittelua. Mielestäni ei ole järkeä lähteä koko perheen voimin yhtä päivää viettämään pitkän matkan päähän. Tai viakka yhtä iltaa, kuten LisaMarie tuossa vähän kuin ehdottaa. On fiksumpi kaikkien jaksamiselle, että mennään sillon kun ehtii olla edes pari päivää siinä tai ees sen yhden kunnolla..ettei tartte heti aamulla kukonlaulun aikaan käydä vauhdilla matkaan.

Sitten otetaan vielä huomioon erilaiset työkuviot, kun on nätä yksityisyrittäjiäkin. Esimerkiski meillä.

Pidetään matkailusta ja on pidemmät matkat kuin tuo 400km, mutta kyllä se aina suunnittelun ja oman vaivansa vaatii. Eikä lähdetä yhden illan tähden kyllä todellakaan ajamaan 1500km ;)

Silti pitää ottaa huoimoon erilaiset perheet..vaikkapa jos on jotain ongelmia, fyysisiä tai psyykkisiä.

Riippuu suunnastakin. Tampereelta Helsinkiin ajaa vajaa 200 km ihan ex-tempore, mukava ajaa ja menee alle kaksi tuntia ja matkalla on säännöllisesti hyviä huoltoasemia, joissa onnistuu mukavasti vaipanvaihdot ja syöminen. Jonnekin "syrjäkylään" pikkuteitä 200 kilometriä vie helposti paljon kauemmin, varsinkin talvella turvattomampi eikä matka olekaan enää niin helppo. Riippuu siis myös mistä mihin ajaa.

Nimenomaan. Tiet voi olla huonokuntoisia, rekan ohi ei päästäkään mutkaisella tiellä enää heittämällä ohi jne. Eli matkantekokaan ei ole enää kovin turvallista. Eikä nopeaa.

Lapissa kuulemma käydään kahvilla 300 km päässä.

Pääkaupunkiseutulaiset eivät mittaa matkaa kilometreissä vaan ajassa. Kuinka kauan kestää ajaa metrolla jonnekin ja jatkaa bussilla määränpäähän.

Tämä on niin totta. Joku 300km on niiiin lyhyt matka verrattuna työmatkoihin, joita olen tottunut ajamaan. Parhaimmillaan päiväseltään ajua tuli 1200km.
Lapsen kanssa voin ajaa pitkiä matkoja, mutta esim.anopin luo on melkein 600km matkaa, joten sinne ajetaan yötä vasten.

Mä en kestä autolla ajoa pitkiä matkoja. En tiedä johtuuko tinnityksestä vai mistä, et heti tulee matkapahoinvoivaksi. Mut onneksi sukulaiset asuu 100 km säteellä.

Mä luulen, että riippumatta siitä matkan pituudesta se matka olisi meille muksujen, matkasänkyjen, rattaiden yms. tavaroiden kanssa aina lyhyempi kuin isovanhemmille kahden terveen aikuisen kesken...

Alkuperäinen kirjoittaja You just lost the Game:

Pääkaupunkiseutulaiset eivät mittaa matkaa kilometreissä vaan ajassa. Kuinka kauan kestää ajaa metrolla jonnekin ja jatkaa bussilla määränpäähän.

entäs me tänne muuttaneet jotka olemme tottuneet pitkiin matkoihin ja silti se 300km vaihtelee onko pitkä vai ei?

Näin. Pohjoisessa etäisyydet on luonnostaan pidempiä, ja joku 100 km ei ole siellä vielä yhtään mitään.

Sepä se, tottumiskysymys.
Ja jotenkin myös mielikuva asia.
Kaverin kanssa jokin aika sitten puhuttiin, että hänen tyttärensä asuu Helsingissä. Kirjasto matkaan pitää varata 3 tuntia, kun bussilla menee. Mä ehdin siinä ajassa käydä hyvin lähimmän kaupungin kirjastossa, jonne on 65 kilometriä. Silti olevinaan samalla paikkakunnalla oleva asia on lähempänä, vaikka aikaa voi matkaan mennä yhtä paljon, ehkä kauemmin.
Myös lapset tottuu matkoihin niin, että joku tunnin matka ei ole mitään ja lähtevät ihan mielellään johonkin 300 kilmometrin päähän, jos sielä on jotain kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mä luulen, että riippumatta siitä matkan pituudesta se matka olisi meille muksujen, matkasänkyjen, rattaiden yms. tavaroiden kanssa aina lyhyempi kuin isovanhemmille kahden terveen aikuisen kesken...

Just näin. Ja tätä ei anoppi tajua. Hän ei voi ajaa 500km suuntaansa kun se on niiin pitkä matka. Me kyl voidaan pakata kaikki roina ja ajaa muksun kanssa. Muksu kyl on reipas matkaaja. Heillä ois kaksi tervettä aikuista ja majotus löytyisi jos vain tulisivat joskus tännekin.

No, näinhän se on. Itse ajan työni puolesta useaan kertaan viikossa JKL-HKI-JKL väliä, joten se on aina sen 600 km per päivä ja yleensä vielä 2-3 kertaa per viikko. Mutta voin sanoa, että hiljalleen alkaa jo tympiä tuo ikuinen ajelu..

Alkuperäinen kirjoittaja gab:

Näin. Pohjoisessa etäisyydet on luonnostaan pidempiä, ja joku 100 km ei ole siellä vielä yhtään mitään.

No kun Lapissa se 100 km kestää saman kun helsingissä joku 10 kilometriä julkisilla kulkuvälineillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No, näinhän se on. Itse ajan työni puolesta useaan kertaan viikossa JKL-HKI-JKL väliä, joten se on aina sen 600 km per päivä ja yleensä vielä 2-3 kertaa per viikko. Mutta voin sanoa, että hiljalleen alkaa jo tympiä tuo ikuinen ajelu..

Ja lisättäköön vielä, että tämä autolla ajelu ei siis ole sitä mun työtä, vaan se työ tehdään vielä tuon ajelun lisäksi.

Ja lisättäköön vielä, että tämä autolla ajelu ei siis ole sitä mun työtä, vaan se työ tehdään vielä tuon ajelun lisäksi.

Mulla kans oli kesällä 300 km työmatka, mutta olin kyllä sit aina koko viikonlopun työpaikkakunnalla.

Meillä on miehen kanssa noin 6krt vuodessa viikonloppuvapaa samaanaikaan, mulla ei ole korttia ja jos halutaan jäädä yöksi eikä vain käväistä niin aika hankala on lähteä. Perheessä kaksi kouluikäistä lasta eli arkipäivinä emme voi lähteä. Hyvin harvoin meillä sattuu lomat koululaisten lomien ajoille, ainakaan niin että molemmilla olis, kesällä lomat eriaikaan pääsääntöisesti että lapset ei olis niin paljon yksin. aika vähän tulee liikuttua missään. Kaverin kans pistäydyttiin 500km päässä häissä, oltiin yks yö, ei ollut ollenkaan hankalaa, mut jos perheen menot olis pitänyt ympätä niin ei olis onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja gab:

Jep, oma valinta asua Lapissa. Mutta jos lapset haluavat asua jossain, tai joutuvat asumaan, kasvukeskuksessa..niin eipä siinä mitään.

Meillä ainakin on appivanhemmat ja omat vanhempani niin hyvässä kunnossa, että jos kerran kuussa ei riitä niin tulkoot kylään. Meille ainakin saa aina tulla =) Matkaa on siis 600km per suunta.

Itselleni kans tulee migreeniä automatkoista, ei ole todellakaan mukavaa puuhaa, vaikka muuten ihan pidän tosta hommasta. Ja mun migreenit on niitä oksennusmigreenejä ;) Eli vähän extremeä voi joskus olla.

Niin, tässä ei nyt ollu varsinaisesti mitenkään tarkoitus pohtia tuota matlkaa isovanhempien luo, vaan yleensä mielikuvaa siitä mikä on pitkä matka.
Kyun asuu maalla (tai vaikka Lapissa, jonka joku jo mainitsikin) 100 km on semmoinen "kauppamatka" jonka voi heittää kevyesti joka ilta. Kaupugissa asuvalle se taas on pitkä.
Sen huomaa hyvin, kun asuu 65 km:n päässä kaupungista, Itse käy kaupungissa monta kertaa viikossa, eikä se ole mikään matka, mutta kaupungissa asuvat kaverit ei koskaan pääse kylään, kun matka on niin kamalan pitkä!

Minusta tämä on asenne kysymys. Itse voin lähteä 200 km:n päähän muutaman tunnin vuoksi. Jos haluan käydä ostoksilla, jossain tapahtumassa tai ihan vaan kyläreissulla. Minusta on niin lyhyt matka, ettei tarvi edes pysähtyä välillä. Varoitusaika tietenkin vaihtelee tilanteen mukaan. Kaikkien pitää olla edustuskunnossa ja lemmikeillä hoito järjestettynä ennen lähtöä. Siltikin matkaan ehtii alle tunnissa.

Yhteistyössä