Maustegalluppia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uteluttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä käytän aika vähän mausteita, mustapippuri, curry, paprikajauhe lähinnä, ja soijakastiketta

sit jotain aromisuolaa ja grillausmaustetta pöytämausteina

joskus aikaisemmin tuli käytettyä paljonkin mausteita, mut nyt on jotenkin sellainen vaihe et tykkään kun ruoan maut on yksinkertaisia, ja esim liha maistuu lihalle, eikä mausteille.

ja muistaakseni kotona oli kans käytössä nää samat perusmausteet (olikohan sillo 1000v sit ku olin lapsi, edes mausteita? :xmas: )

Kuinka paljon mausteita käytät ruoanlaitossa? Riippuu ihan ruuasta. Joihinkin ruokiin hyvin vähän, joihinkin taas paljon.

Mitä mausteita? Sekin riippuu ruuasta. Valkosipuli, erilaiset pippurit, chilit, inkivääri, muskottipähkinä, karri, vanilja, paprikajauhe, savupaprika, salvia, timjami, rosmariini, basilika, korianteri, persilja, tilli... tuossa varmaan ne tavallisimmat.

Eroaako mausteidenkäyttösi siitä mitä lapsuudessasi kotona käytettiin? Juups, 1960-luvulla kauppojen maustevalikoima oli pikkasen pienempi kuin vuonna 2014 :)

Aivan ruoasta riippuu. Jossain vaiheessa opettelin selviämään pelkällä suolalla ja mustapippurilla, vaikka ennen tuntui että eihän se ruoka maistu miltään ilman liemikuutioita ja hirveää määrää jotain grillausmaustetta ja aromisuolaa.
Noita valmiita sekoituksia nykyään usein välttelen, mutta aivan ehdoton en kuitenkaan ole edes aromisuolan suhteen.
Pidän myös tulisista ruoista, joten chiliä jonkin verran käytän.
Niin ja valkosipuli on aika perusmauste.

Riippuu aivan täysin ruuasta - karjalanpaisti vs. itämaiset sapuskat. Eli aika paljon käytetään erilaisia juttuja kuin omassa lapsuudessa 70-luvulla, lähinnä valkopippuri ja suola on sieltä asti kulkenu mukana :D

• Tykkää
Reactions: Wolt
riippuu ruuasta. Tykkään käyttää hunajaa, chiliä, basilikaa, oreganoa, mustapippuria, suolaa semmosia perusjuttuja. mutta ruuasta siis riippuu, ei kaikkiin laiteta kaikkea.

Yrttejä, pippureita, kanelia, vaniljaa...

Aromisuolat, grillausmausteet, maustesekoitukset, liemukuutiot on siis niiiin YÖK ja täynnä suolaa ja lisäaineita, en tajua miten joku voi käyttää moisia!!!

Riippuu ruoasta. Suolaa ja pippuria useinmiten, soijaa vaihtoehtoisesti, lähes kaikkeen. Valkosipuli on perusmauste, timjamia, rosmariinia, chilejä, pippureita, tilliä, persiljaa, korianteria, inkivääriä, rakuunaa, basilikaa (käytän useinmiten basilikaa tuoreena, talvisaikaan harvemmin), ruohosipulia olen silpunnutt pakkaseen ja sitä käytetään myös aika ahkerasti. Myös currya, jeeraa, muskottia ja tietty vaniljaa käytetään.

lapsuudessa 80-luvulla ei ollu näin paljon mausteita, mutta äiti on aina ollut yrttien käyttäjä. :)

Viimeisen kahden vuoden aikana olen käyttänyt ainoastaan suolaa ja pippuria. :D Joo lapsuudenkodissa oli iso maustekaappi täynnä erilaisia mausteita joita ruuissa käytettiin.

Riippuu ruuasta, mutta melkein kaikkeen menee etnisestä kaupasta haettua sienisoijakastiketta. Se, paprikajauhe, musta ja valkopippuri, suola, aromisuola ja yrttisekoitus taitaa olla yleisimmin käytettyjä. Ostelen erikoisempia mausteita alennuksista. Viimeksi ostin jotain luomumausteseosta, jota sanon marokkomausteeksi kun siinä on kanelinen vivahde :D
Kotoa on jäänyt tuo sienisoija ja aromisuola, maustan aika samanlailla kuin äiti.

Valkosipuli, chilit, basilika ja minttu on oikeastaan aina tuoreena.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Musta- ja rosepippuria, kanelia, vaniljaa, paprikaa, suolaa, soijakastike jne.
Yrttisekoitukset teen aina itse ja käytän pajon tuoreita yrttejä, valkosipulia ja chilejä.
Rakastan erilaisia suoloja, niillä on kiva kikkailla esim. härkäfileiden maustamisessa.

Yhteistyössä