Me muutetaan Amerikkaan ja olen ihan paniikissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käy kokeilemassa ennen kuin tuomitset. Jos et ole kokeillut, et voi tietää mitä mieltä siitä lopulta olet. Maa on paljon muutakin kuin Bushin hallinto. Maa on pinta-alaltaan valtava ja siellä on upea luonto. Ihmisiä on laidasta laitaan. Itse olen siellä asunut useammassa paikassa, nähnyt noin 30 eri osavaltiota matkailkun merkeissä. Toinen lapsistani on syntynyt siellä. Asutaan nyt muualla (ei edelleenkään SUomessa) ja niin yllättävää kuin se onkin, paluumuuttaisin tällä hetkellä mieluiten takaisin Jenkkeihin kuin Suomeen. Suomi on edelleen rakas kotimaa, ei sillä, mutta tykättiin koko perhe meidän elämästä Jenkeissä ja siksi sinne tuntuis mukavalta mennä. Suomessa ahdistaa mm. vaikeas työllisyys.

Itse asuin mieheni työn takia Kiinassa vuoden. Lapsia ei ollut, esikoinen tosin sai alkunsa siellä. Nyt vaan kuule netti laulamaan ja etsimään tietoa mitä tulee muutossa ottaa huomioon. Meille miehen firma järjesti konsultin, joka neuvoi kaikessa mahdollisessa kuten paperihommissa, rokotuksissa, kertoi kulttuurishokista jne. Tässä yksi sivusto mistä voi olla apua http://www.expatrium.fi/ .

Alkuperäinen kirjoittaja MingMing:
Käy kokeilemassa ennen kuin tuomitset. Jos et ole kokeillut, et voi tietää mitä mieltä siitä lopulta olet. Maa on paljon muutakin kuin Bushin hallinto. Maa on pinta-alaltaan valtava ja siellä on upea luonto. Ihmisiä on laidasta laitaan. Itse olen siellä asunut useammassa paikassa, nähnyt noin 30 eri osavaltiota matkailkun merkeissä. Toinen lapsistani on syntynyt siellä. Asutaan nyt muualla (ei edelleenkään SUomessa) ja niin yllättävää kuin se onkin, paluumuuttaisin tällä hetkellä mieluiten takaisin Jenkkeihin kuin Suomeen. Suomi on edelleen rakas kotimaa, ei sillä, mutta tykättiin koko perhe meidän elämästä Jenkeissä ja siksi sinne tuntuis mukavalta mennä. Suomessa ahdistaa mm. vaikeas työllisyys.

Sama juttu, minusta oli kauhean helppo maa asua ja olla. Me kanssa asuttiin siella 5 v ja paluumuutto Suomeen vuodeksi ei ollut helpommasta paasta. Saattaa olla , etta joku paiva sinne palataan viela.

Missa olette muuten talla hetkella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi ei,mä niin mieluusti kyllä lähtisin,muttei oo mitää mahkuja sellaseen =( Millä alalla sun nies on kun amerikkaan pääsette?mä oon aina niin sinne halunnu!!

peesi! veisin koko perheeni sine kun vaan tietäisin miten.. :|

onhan siä ihan omat korttelipoliisit =) mun tädinperhe asu dallasissa 3 vuotta kun mies sai jonkun työtehtävän sieltä. ne kyl tykkäs olla siä. 3 vuotta on kuitenkin aika lyhyt aika,ja sopeudut sinne varmasti. toivottavasti osaat kieltä,jottei tuu tylsää...ja äkkiähän sen oppii. ja tutustut uusiin ihmisiin ja kulttuuriin. musta tommonen tilaisuus ois upee. mutta toivotaan että löydät jotakin positiivista siitä,eihän se ikuista kuitenkaan ole.

Minäkin jostain syystä haaveilen Jenkkilään muuttamisesta, vaikka en heidän ulkopolitiikasta pidä, enkä varsinkaan presidentistä. ....jotenkin vaan sellainen hassu fiilis, että siellä on kaikki mahdollista...siis sellainen, mikä ei koto-Suomessa ois ikinä. En ehkä pysyvästi haluaisi, mutta muutamaksi vuodeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja MingMing:

Sama juttu, minusta oli kauhean helppo maa asua ja olla. Me kanssa asuttiin siella 5 v ja paluumuutto Suomeen vuodeksi ei ollut helpommasta paasta. Saattaa olla , etta joku paiva sinne palataan viela.

Missa olette muuten talla hetkella?

En jostain syystä pääse kirjautumaan, outoa. No, me ollaan nyt Aasian perukoilla. Kiva kun teilläkin vierähti tuo 5 vuotta noin kivasti.

Ap:lle ja monelle muullekin tässä ketjussa manittisin, että on ihan tervettä käydä katsomassa muuta maailmaa. Sitä oppii arvostamaan omaansa toisella tavalla mutta samalla sitä myös näkee, että myös muissa maissa on omat hyvät puolensa ja toisinaan jotkut jutut tuntuu enemmän omanlaisilta kuin se mihin on Suomessa tottunut.

moni asia elämässä on asenteista kiinni. Kannattaa pyrkiä näkemään jokaisessa asiassa aina se valoisakin puoli, niin menee elämä pajon paremmin. tässähän voi nähdä vaikka sen lasten englannin kielen oppimisen ihan käytännössä ja se että lasten ja omakin maailmankäsitys laajentuu. Se että elämää on muualllakin kuin kotona ja samanmoisia ihmisiä ne ulkomaan elävätkin on vaikka puhuvat eri kieltä, on erilaisia tapoja yms. Mutta USA on kuitenkin suomalaiselle suht helppo maa, kielihän ei peruskoulun englannin läpi kahlanneelle ja jotakin opetelleelle pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön este. ruoka ei ole outoa ja eksoottista ellei nyt ihan potuilla ja läskisoosilla, talkkunalla ja veripaltulla ole elänyt. Ajattele mieluummin niitä mahdollisuuksia kuin niitä negatiivisia asioita.

Yhteistyössä