Me parjatut teiniäidit, tai oikeastaan me teiniäidit joita ei mielikuvissa haluta huomioida.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuorena äidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nuorena äidiksi

Vieras
Sen enempää lähtökohtiin tai äitiyttäni edeltävään elämään perehtymättä hypätään suoraan asiaan.

Sananakin teiniäiti kuulostaa mielettömältä hirviöltä mitä ei koskaan kellekkään soisi, tai useimmille se kuulostaa sanahirviöltä, ihmiseltä jota ei saisi olla olemassa koska siinähän ei voi kuin epäonnistua.

Nuoriin äiteihin kohdistuu valtava paine, ympäristö oikein odottaa että epäonnistuisi, nuorista äideistä löytyy varmasti samanlailla näitä "huonoja äitejä" kuin vanhemmista silti teiniäidillä on leimansa.

Sitä saa kuulla jos jonkilaista ihan terveydenhuollon ammattilaisilta kuin tavallisilta tallaajilta kassajonossa, saati ne juorut joita ihmiset keksii.

Itse olen äitiytynyt 17 vuotiaana, jonka jälkeen vielä saanut 3 lasta ja hyvin pärjään. Ei ole tullut sellaista päivää että olisin haaveillut jostain menetetystä nuoruudesta, ei vaikka sitä niin moni ajattelee. Olen saanut hyvin paljon lapsiltani ja olen antanut kaikkeni äitinä. Lapseni eivät kulje serkunkaimantuttavan kautta kulkeneissa kauhtuneissa vaatteissa, lapseni eivät elä likaisessa kodissa, eivät ole nähneet nälkää varmasti ikinä ja ovat hyvin sosiaalisesti ja muutenkin taitavia lapsia.

En ole myöskään miettinyt omaa ikääni äitinä, olen ollut varmasti hyvä äiti nyt kuin olisin ollut jos olisin ensimmäisen saanut 30.

Lapseni eivät ole vielä mitenkään perehtyneet ikääni, vaikka vanhimmat jo koulussa ovatkin.

Olen onnellinen äitiydestäni, lapseni ovat tyytyväisiä normaaleja lapsia joita on kasvatettu rakkaudella.

Mutta se leima on ja elää kun ihmiset kyselevät kuinka vanha olen ja kuinka vanhoja lapseni ovat. Nuoret äidit saattavat tarvita enemmän tukea juuri siksikin että myös ennakkoluuloja on hyvin paljon. Tukiverkosto on aina hyvä juttu, oli sitten nuori tai vanhempi äiti.

Olisiko se niin vaikea lähtökohtaisesti nuoren äidin tavatessa joko täällä netin maailmassa kuin ihan oikeassa maailmassa niin antaa hänelle ihmisenä samat "oikeudet" kuin vanhempiin normaalissa iässä lapsia saaviin ihmisiin?

Tai lähipiirin nuoria mammoja pyydellä vaikka lapsikerhoihin tai vaikka vain puistoon, koska jos on ainoa kaveripiiristään joka on lapsen saanut voi olla hyvin vaikea pikku lapsi vaiheessa ystävystyä kenenkään kanssa ja suomen kansaa kuitenkin kun olemme niin monesti liikaa mietimme mitä muut meistä ajattelevat, myös ne nuoret äidit saattavat tämän takia jäädä kerhoista pois varsinkin suppeamissa piireissä.

En ole teiniäiti, mutta olen kyllä kokenut ihmisten ihmettelyn. Ja olen kuullut useaan otteeseen kommentteja, että "ei ennen lapsia noin nuorena tehty", yms. Ja myös nuo mainitsemasi "oikeudet" , joita oman ikäiseni näköisillä äideillä on, puuttuvat. Tämä kaikki vain siksi, että näytän nuoremmalta kuin olen. Lapsen sain 29-vuotiaana (paria kuukautta vaille 30), mutta asia ei ihmisten mielestä näytä siltä. Eli sinänsä voin kuvitella millaista on olla "oikea teiniäiti"...

Yhteistyössä