Meidän joulu tehdään tänä vuonna melkein jenkkityyliin, paketit on kuusen alla heti aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";25282271]Sä siis asut nähtävästi Jenkeissä?

Kerro vähän enemmän siitä aamusta, ku lapset ryntää yöpuvuissa katsomaan kuusen alla olevia lahjoja. Miten se aamu menee ja päiväkin![/QUOTE]
Englannissa asun, meilla ei vieteta aitoa brittijoulua, silla mieheni on ranskalainen. Meilla on olohuoneessa takka (kuten lahes kaikilla), takan eteen jatetaan illalla pukille pipari (tai englantilaiset jattaa mince pien, joka on makea piiras) ja lasi maitoa tai paukku. Rudolphille jatetaan porkkana. Yolla pukki sitten nauttii nama lahjoja tuodessaan, jattaa vaan murut lattialle ja yleensa jaa viela kenganjaljetkin lattialle (jauhoiset ;) ). Tata tietenkin ihastellaan ensiksi ja sitten kuusen ymparille ilmestyneita lahjoja. Joulusukista loytyy pienempia lahjoja (stocking fillers). Aamupalaa me syodaan lahjojen avaamisen lomassa. Aamupaiva menee leikkiessa. Jouluateria syodaan iltapaivalla, vahan riippuu. ehka kahden-neljan aikoihin. Ja ilta menee ihan rennosti. Niin ja Queen's Speech tulee kolmelta. Ja samaan aikaan toiselta kanavalta vaihtoehtoinen joulupuhe, jonka pitajana on milloin kukakin julkisuuden henkilo. Ilta menee rennosti syoden ja pelaten ja ollen vaan. Usein meilla on vieraita jouluaterialla. Tana vuonna tulee kylaan etela-afrikkalainen tuttavaperhe joulupaivaksi. Tehdaan vahan sekoitus suomalaista, brittilaista, ranskalaista ja etela-afrikkalaista joululounasta.

[QUOTE="jaa";25279639]Minusta se oli juuri parasta lapsena, kun sai olla jännityksessä ja illalla vasta avattiin lahjat. Niillä lahjoillahan kerkeää leikkiä jatkossa niin paljon kuin haluaa. Odotus on puoli lahjaa. =)[/QUOTE]

Samaa mieltä! Minusta se oli jännittävää ja ihanaa odotella iltaa, ja jouluntunnelma oli käsin kosketeltavissa! Sitten kun lahjat oli avattu, jotain siitä magiikasta on tietenkin hävinnyt...

On se ilta paras ratkaisu mun mielestä!

Englannissa asun, meilla ei vieteta aitoa brittijoulua, silla mieheni on ranskalainen. Meilla on olohuoneessa takka (kuten lahes kaikilla), takan eteen jatetaan illalla pukille pipari (tai englantilaiset jattaa mince pien, joka on makea piiras) ja lasi maitoa tai paukku. Rudolphille jatetaan porkkana. Yolla pukki sitten nauttii nama lahjoja tuodessaan, jattaa vaan murut lattialle ja yleensa jaa viela kenganjaljetkin lattialle (jauhoiset ;) ). Tata tietenkin ihastellaan ensiksi ja sitten kuusen ymparille ilmestyneita lahjoja. Joulusukista loytyy pienempia lahjoja (stocking fillers). Aamupalaa me syodaan lahjojen avaamisen lomassa. Aamupaiva menee leikkiessa. Jouluateria syodaan iltapaivalla, vahan riippuu. ehka kahden-neljan aikoihin. Ja ilta menee ihan rennosti. Niin ja Queen's Speech tulee kolmelta. Ja samaan aikaan toiselta kanavalta vaihtoehtoinen joulupuhe, jonka pitajana on milloin kukakin julkisuuden henkilo. Ilta menee rennosti syoden ja pelaten ja ollen vaan. Usein meilla on vieraita jouluaterialla. Tana vuonna tulee kylaan etela-afrikkalainen tuttavaperhe joulupaivaksi. Tehdaan vahan sekoitus suomalaista, brittilaista, ranskalaista ja etela-afrikkalaista joululounasta.

Eli tämä toimii ihan hyvin nähtävästi, lahjojen avaaminen aamulla.

Oletko selittäny kenellekkään tätä suomalaista systeemiä ja kuinka tärkeää nähtävästi on monille se, että lapset odottavat ja jännittävät pitkän päivän pukkia?

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin;25282161:
Meillä nyt kolmatta joulua tuolla tavoin. Kuusi ilmestyy tosiaan jo joulukuun alussa, ja paketteja sinne pikkuhiljaa. Lapset käyvät aina innoissaan katsomassa onko tonttu käynyt yön aikana tuomassa lisää paketteja ;) Ja mustakin on ihana katsella kaunista kuusta, jonka juurella on lahjoja kauemminkin kuin sen muutaman tunnin aattona. Hyvin on saaneet paketit olla rauhassa. Vähän joskus salaa käyvät hypistelemässä, mutta paperit on säilyneet ehjinä kuitenkin. Ja lahjat.

Mä luulen, että meillä avataan tänä jouluna paketit joulusaunan jälkeen, ennen ruokailua.

Oi, olet ensimmäinen, jonka kuulen tekevän samoin kuin me :D

Jännä juttu, kuinka monet ovat kiinni niissä vanhoissa piintyneissä tavoissa, tavallaan niinkuin kulttuurin tavoissa kiinni. Tosin olen yllättynyt, kun täältäkin löytyy porukkaa, joissa avataan lahjat aamutuimaan. Ja jotka ovat tehneet sitä jo pitempään. Mitenköhän heidän lapsuudenperheissään tehtiin?

Mielenkiintoista, että tapoja pidetään yllä, vaikka ne eivät olisi toimivimpia.

Meillä ainakin englannissa kun asuttiin niin pukki toi lahjat joulupäivää vastaavana yönä eli 24-25pv!

Mutta yhtäkaikki - itsekin voisin omilleni tulevaisuudessa tuon opettaa - vaikkakin joulupukin tuoma odotus ja jännitys on aina ihan käsinkosketeltavaa kaikkine itkuineen ja pöydän alle piiloon menemisineen. Hyvässä lykyssä uskalletaan laulaa ja mennä polvelle :)

Mutta kuitenkin, omasta lapsuudesta huokuu se muisto kun heräsin yöllä, ja menin kurkistamaan olohuoneeseen missä oli kuusi ja näin pukin joka laittoi lahjoja kuusen alle (hyvin veti mutsi ja faija :D ).. ja se, kun maito oli lasista oikeasti juotu ja piparit syöty!!

Meillä ainakin englannissa kun asuttiin niin pukki toi lahjat joulupäivää vastaavana yönä eli 24-25pv!

Mutta yhtäkaikki - itsekin voisin omilleni tulevaisuudessa tuon opettaa - vaikkakin joulupukin tuoma odotus ja jännitys on aina ihan käsinkosketeltavaa kaikkine itkuineen ja pöydän alle piiloon menemisineen. Hyvässä lykyssä uskalletaan laulaa ja mennä polvelle :)

Mutta kuitenkin, omasta lapsuudesta huokuu se muisto kun heräsin yöllä, ja menin kurkistamaan olohuoneeseen missä oli kuusi ja näin pukin joka laittoi lahjoja kuusen alle (hyvin veti mutsi ja faija :D ).. ja se, kun maito oli lasista oikeasti juotu ja piparit syöty!!

No onko tuo muisto ihana? Vai tuntuuko, että jäit jostain paitsi, kun et kokenut sitä aattopäivän odotusta vaan sait lahjat heti aamulla?

[QUOTE="aloittaja";25284706]No onko tuo muisto ihana? Vai tuntuuko, että jäit jostain paitsi, kun et kokenut sitä aattopäivän odotusta vaan sait lahjat heti aamulla?[/QUOTE]

Mulla toi on ihana muisto :)
Tosin mulla on myös se, että kun lapsuudessa vietettiin jouluja myös suomessa, ja oli pukki, niin muistan myös ne lämmöllä. Yhtä piinaavaa se silti oli kun piti odottaa!
Nykyään tykkään enemmän pukki-joulusta. Kun näkee juuri tuon pienten lasten odotuksen ja jännityksen kun pukki tulee :)
Ei se ole yhtään sama jos pukki käy esim tuomassa lahjat kuusen alle kun muksu/muksut on vaikka saunassa aatto-iltana :(

Se piti vielä lisätä, että homma meni muhun täydestä kun englannissa vietetyissä jouluissa pukki kävi yöllä, ja suomessa illalla.. meni jotenkin sen piikkiin kun "ei pukki ehdi jokapaikkaan samaan aikaan" :D

Viimeksi muokattu:
Meillä oli tarkoitus tehdä tänä jouluna samalla lailla, laitetaan miehen kanssa paketit kuusen juurelle tänä iltana kun lapset on menneet nukkumaan. Niitä ei kyllä avata kun vasta aattoiltana, joskus viiden-kuuden maissa. Tosin meillä lapset on jo isoja, 9-ja 13-vuotiaat, osaavat kyllä odottaa.

[QUOTE="Mä";25279111]Sitten jää paras osa joulusta - jännittävä odotus - kokematta.[/QUOTE]

tosi jännää,kuunnella kitinää ja porua koska pukki tai tontut tuo lahjat.meillä kuuntelin pari vuotta kunnes tajusin,että mua on kersana rääkätty noin niin mun ei omiani tarvi.säästyy omat ja muksujen hermot ja aattona on sitten koko päivä leikkiä uusilla leluilla.ja kaikilla hyvä ja rento fiilis!

Joo, tänä iltana laitetaan lahjat kuusen alle. Otan myös kauniita kuvia sit illalla koko komeudesta.

Lahjat on tosiaan kaikki avattu kaikista mahdollisista muovikääreistä ja rautalangoista yms ja laitettu leikkivalmiina takaisin alkuperäispakkaukseen. Näin ei aamu mene leluja kootessa tai niitä paketista irroittaessa.

Voin sit tulla kertomaan, kuinka meidän aatto sujui. Ja tosiaan meillä on pienet lapset 2 v ja 4 v eikä mahdollisuutta ulkopuoliseen pukkiin ja ventovierasta ei oteta. Ja muutenkin halutaan kokeilla tämänkaltaista joulua ja jos se osoittautuu loistavaksi tästä kehkeytyy meidän perheen oma erilainen juttu!

Olen muuten luonteeltani sellainen, että en välttämättä mene massan tai perinteiden mukana ja monesti on hauska tehdä asioita eri tavalla :)

[QUOTE="aloittaja";25284640]Eli tämä toimii ihan hyvin nähtävästi, lahjojen avaaminen aamulla.

Oletko selittäny kenellekkään tätä suomalaista systeemiä ja kuinka tärkeää nähtävästi on monille se, että lapset odottavat ja jännittävät pitkän päivän pukkia?[/QUOTE]

Kyllahan takalaisista on todella eksoottista, etta joulupuki tulee konkreettisesti kotiin. Muistan aina mainita kuinka pukit mainoksissaan kehuvat olevansa raittiita.
Ja onhan suomalainen luminen joulu kuin "disney-joulu" lampoon/vihreyteen tottuneille.

[QUOTE="aloittaja";25284742]Kaikilla ei ole mahdollisuutta tuttuun pukkiin ja ventovieraan pallkkaus kaupan ilmoitusseinältä on arveluttavaa....[/QUOTE]

onhan noita firmojakin.. itsellä oli sama fiilis ventovieraiden suhteen. isäni oli parivuotta pukkina, mutta sitten rupes tuleen vastaan se, et lapset tunnistaa. en halunnu just mitään random pukkia joka voi olla kännissä.
löysin netistä firman joka kouluttaa pukkeja :D viimevuonna oli tosi ihana pukki! hitansa väärti. tänävuonna samasta paikasta. hinta on kova.
en mä edelleenkään hypi ilosta kun pukki on vieras, mutta iisimpi ajatus tuon firman kautta.

yhtenä jouluna oli lahjat kuusenalla kun lapsia oli yksi. mutta lahjat laitettiin kuusen alle kun lähettiin mun vanhemmille syömään ja pukki oli sitten sillävälillä käynyt.

pukki oli munkin lapsuudessa niin kiva juttu, että haluan antaa sen ilon myös lapsilleni. mutta tuohon kuusenalle juttuun siirrtytään kyllä sitten kun joulupikkiin ei enää uskota :D ei viitti sitten enää maksella siitä. mulla on vain yksi sisko, jolla ei vielä ole lapsia. mutta kun sitten joskus saa, niin sitten tulee varmasti taas pukkia vaikka mun lapset oisinkin jo vanhempia.

Minua vähän jännittää tuo huominen... Siis kirjoitin aiemmin, että meilläkin näin aiotaan tehdä että pukki on yöllä tuonut lahjat. Nyt kun katsoo tuota 3-vuotiasta kuusenkoristeiden kimpussa tuntuu että enhän vie häneltä mitään ihanaa muistoa pois jos pukkia ei näekäöän? :(

Meillä kävi pukki koko lapsuuteni ihan siihen asti kunnes muutin kotoa. Kyllä siitä loisto katosi jossain vaiheessa. Mutta 3-vuotiaana takuulla siitä nautin. Nyt ei vain saa tuttua pukkia ja mieskin innostui ajatuksesta että voidaan viettää halutessamme kalsarijoulu.

Kyllä se oli lapsena ihan yhtä piinaa kun sai lahjat avata vasta illalla klo 20! - Viimeisenä asiana syönnin ja saunan ja kaiken muun jälkeen. Ja vanhemmat ihmettelee miksi ne lapset noin hermona pyörivät...silkkaa kiusantekoa! Omalle en kyllä odotuta koko päivää. Ja aamulla lahjojen avaaminen kuulostaa kyllä hyvältä :)

Joo mäkin muistelen et oli ihan kauheeta odotella sitä pukkia, leikkiaikaa jäi aina pari tuntia, kyllä harmitti mennä nukkumaan!!!
Omille lapsille on paketit huomenna kuusen alla odottamassa saavat leikkiä koko päivän. :)
Jouluruokakaan ei ole perinteistä kokonaan vaan siellä on lasten toivomia ruokia.

Mun mielestä on aika ahdasmielistä ja vanhanaikaista viettää näitä perinne jouluja väkipakolla vuodesta toiseen, lapset närii kinkkua ja karjalanpaistikastiketta ja perunaa kun ei muu maistu, sitten odotellaankin sitä pukkia monta tuntia, oletteko ikinä edes kysyneet lapsilta mikä olisi kiva joulu?

[QUOTE="vieras";25279812]Perustele![/QUOTE]

Siten kun jenkeissä avataan ne lahjat vasta Joulupäivän aamuna ja Ap:lla jo aattoaamuna. Eli ei ole jenkkityyliä nähnytkään. Aatto ei ole mikään juhla jenkeissä, niin kuin meillä suomessa.

Meillä saa muksut kuusen alle yhdet lahjat jo aamuksi.
Mennään mun äidin luokse, jonne pukki tulee kolmen korvilla, siellä saa sitten lisää paketteja.
Pukki on matkalla jättänyt meidän kotiin enimmät paketit ja ne avataan vasta kun ollaan kotiuduttu ja syöty, eli illalla.

Meillä saa pitkin päivää niitä paketteja, ei tosin siksi, että olis muksuille helpompaa (paitsi toi aamu), vaan emme viitsi roudata kaikkia paketteja edes sun takas ja äidin luona on niin paljon muitakin, että hukuttais niihin paketteihin.

Aamulla niitä ei oikein voi antaa, kun se pukki on äidillä vasta iltapäivällä.

Ihan sama mihin kellonaikaan lahjat avataan, mutta minusta oli jo lapsena todella outoa, että Suomessa joulu oli ohi jo aattoiltana! Siis että aattona tehdään kaikki hauskat joulujutut, joululeikit, jouluateriat, jouluherkut, jne. jne. ja telkkarista tulee parhaat jouluohjelmat ja lauletaan kaikki jouluisimmat laulut... ja avataan lahjat myös. Kun olin lapsi, meillä avattiin lahjat aika aikaisin aattoiltapäivästä, mutta kyllä se aattoiltakin tuntui ihanan juhlavalta ja hauskalta ja jouluisen lämpöiseltä vaikkei varsinaista odotettavaa enää ollutkaan.

Mutta joulupäivä ei tuntunutkaan sitten yhtään miltään enää. Ja sama tunnelma jatkuu aikuisena... joulupäivä on se "joulukrapulan" aika (ei meidän tapauksessa konkreettinen krapula kuitenkaan ;)) eikä sen kuuluisi olla niin!

Kun meille tulee lapsia, niin olen päättänyt, että meillä joulutunnelma venytetään mahdollisimman pitkälle ja kaikkea hauskaa ripotellaan sekä aattopäivälle että joulupäivälle. Minusta on ihan tyhmää, että Suomessa aatonaatto on se aatto ja aatto on se varsinainen joulu. Varsinkin, kun aatonaatto on kuitenkin ihan normaali arkipäivä. Pöh.

Yhteistyössä