Meidän joulupöytä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ilona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ilona"

Vieras
Ensimmäistä kertaa järjestän "sukujoulun" meillä kotona. Kaipailisin ideoita jouluruokiin.

Pöytään on tulossa ainakin:

Kinkku
Graavilohi
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Rosolli + kastike
Vihreä salaatti
Keitetyt perunat
Karjalanpaisti
Karjalanpiirakat
Leipää

Jälkkäriksi kahvi/ tee + tiikerikakku + joku makea jälkiruoka (en tiedä mikä, kun käly tuo sen tullessaan)

Mitä kaipaisitte tuohon lisää?

Kyllä joulupöydässä saisi olla kaikki laatikot, eli lisäisin myös peruna- ja maksalaatikon ja ottaisin karjalanpaistin pois koska on kinkkua. Siihen tietysti voi tehdä myös soossin.

Sinappisilakat :)
Muuten löytyy kaikki se mitä mä tarvitsen jouluna, eli kinkku, graavilohi, porkkanalaatikko, rosolli, perunat ja karjalanpaisti <3
Tosin jos nuo kaikki jo muuten löytyvät, niin sinappisilakoiden puute ei niin paljon haittaisi.

Perunalaatikkoa pitäis mun mielestä olla, maksalaatikkoa taas ei välttämättä (meillä ei ainakaan kukaan söis ja haiseekin pahalta).
Kalkkunaa joku pieni rulla vaikka?
Niin ja lihapullia =)

Karjalanpaisti kuuluu meillä joulupöytään ja siitä en luovu :D Maksalaatikkoa voisi kai ostaa valmiina sekä silliä myös ja vihreä salaatti tuolla listalla olikin. Kiitos!

Meille tulee

Savulohimousse (olen raskaana, joten teen lämminsavulohesta ja siksi graavilohet yms jää väliin)
2 lajia silliä
itse tehty italiansalaatti
rosolli
vihersalaatti
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
imelletty perunalaatikko
keitetyt perunat (lähinnä sillien kanssa, voi ottaa lämpimienkin kanssa) + kinkunliemikastike
kinkku
leipää

jälkkäriksi myöhemmin illalla pipari-vaniljavaahto-luumu kerrostetut maljat sekä tietenkin kohvehteja.

Minä lisäisin jotain sillejä ja ehkä kylmäsavulohtakin (en itse pidä graavilohesta, mutta kylmäsavulohi on herkkua). Laatikoiden osalta kuulostaa minusta juuri hyvältä. Kinkulle kannattaa tehdä kastike.

Mie laittaisin lihapullia, jostain syystä ne kuuluu meiän jouluun :p Ja maistuu aina lapsillekin. Ja myös uunilohi, mut eiköhän yks kala riitä, riippuen mihin on tottunut.

Ah, kalkkuna meinasi unohtua kokonaan! Kiitos muistutuksesta! Pitää hakea kalkkunarulla ja paistaa sellainen. Suklaata ja pipareita on toki, ne unohdin mainita. Pitäisiköhän yrittää tehdä itse tuo imelletty perunalaatikko? Onko kovin hankalaa?

Kinkku
karjalanpaisti
uusilohi
graavilohi
keitetyt perunat
perunalaatikko
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
vihersalaatti
sienisalaatti
maksapatee
leipää
juustoja

jälkkäriksi
luumukakku
torttuja
piparia
kahvia/teetä

toivottavasti mikään ei unohtunut listalta

[QUOTE="äksä";22711617]Mie laittaisin lihapullia, jostain syystä ne kuuluu meiän jouluun :p Ja maistuu aina lapsillekin. Ja myös uunilohi, mut eiköhän yks kala riitä, riippuen mihin on tottunut.[/QUOTE]

Mä en laittaisi lihapullia enkä uunilohta jos kutsuisin sukulaisia nimenomaan jouluaterialle. Kummatkaan ei jouluateriaan kuulu oikesti perinteiltään. Voisihan sitä kotiväelle laittaa mitä haluaa, mutta jos vartavasten haluaa kutsua vieraita joulupöytään niin olis ihan etiketin mukaista mennä niillä jouluruuilla ;)

Ihan samanlailla minäkään en tykkäisi jos varaan jonkun joulupöydän ravintolasta ja siellä ei olisikaan mitään perinteistä vaan lihapullia ja uunikalaa..

Eriasia tietysti jos sukulaiset on ilmaisseet, etteivät halua joulurokaa.. Tai jos laittaa sekä jouluruoat sekä vielä uunikalat ja lihapullat, mutta menee kyllä mun mielestä mekoiseksi keittiössä kyykkimiseksi ja itse en moiseen ryhtyisi.

Näillä eväillä me mennään :

Karjalanpaisti, keitetyt perunat, rosolli, silli, suolattu kylmäsavulohi, sienisalaatti, joululimppu, kinkku, peruna-porkkana ja lanttulaatikko.

Jälkiruokana luumurahka. Suolakeksit ja juustot (brie, aura)

Kahvit erikseen torttujen ja piparien kanssa. Konvehteja on tarjolla koko päivän kulhossa.

Juomana punaviini, jouluolut, kotikalja, vesi, mehu lapsille.

[QUOTE="Ilona";22711531]
Kinkku
Graavilohi
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Rosolli + kastike
Vihreä salaatti
Keitetyt perunat
Karjalanpaisti
Karjalanpiirakat
Leipää
[/QUOTE]

Lisäisin:
perunalaatikko ehdottomasti!
smetanasilli
savustettu siika, kuha tai nieriä
mäti + smetana
kurpitsa
herneet
maksapatee
kotijuusto

Ah, kalkkuna meinasi unohtua kokonaan! Kiitos muistutuksesta! Pitää hakea kalkkunarulla ja paistaa sellainen. Suklaata ja pipareita on toki, ne unohdin mainita. Pitäisiköhän yrittää tehdä itse tuo imelletty perunalaatikko? Onko kovin hankalaa?

Kyllähän se vähän vaivaa vaatii, Saarioisten perunalaatikko toimii oikein hyvin, jos et halua liikaa stressata. :p

Meille tulee joulupöytään:

keitetyt perunat
kinkku+kastike
paahtopaisti
graavilohi
kylmäsavulohi
lämminsavulohi
kahta eri silliä
keitettyjä munia
rosollia
sienisalaattia
vihreä salaatti
itse tehty italiansalaatti
karjalanpaisti
keitetyt perunat
lanttulaatikko
bataattilaatikko
lihapullat
maksapasteijaa
herneitä

juustoja
suolakeksejä
joulupipareita
kookoskakku
konvehteja

En oo varma muistinko taaskaan ihan kaikkia.....

Perunalaatikko ja sienisalaatti. Ilman sienisalaattia joulu ei tunnu joululta. Herneitä ja suolakurkkua.
Pähkinöitä ja viinirypäleitä makeiden kanssa tarjottavaksi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="alma";22712036]Mun mielestä listalta puuttuu mäti ja smetana.
Mutta nämä kaikki vinkit kun yhdistää, niin pian joulupöydässä on sataa eri ruokalajia![/QUOTE]

Olisipahan ainakin kaikille jotain :D

Mutta kiva oikeasti saada vinkkejä ja kuulla muiden jouluruuista. Olen jo saanut monta vinkkiä, jotka aion toteuttaa.

Yhteistyössä