Meidän pienini on maailman parhaassa päiväkodissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällasta tänään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tällasta tänään

Vieras
Sitä mieltä olen ollut koko ajan, mutta varsinkin nyt, kun lapsi on varahoidossa huomaa, miten ihana onkaan oma paikka.

Tuonne varapaikkaan kun menee ni aina on aamulla eri täti vastassa ja vaikka lapsi kiljuu pää punaisena se vaan isketään tuolille istumaan ja puuro eteen. "kyllä se aina nopeasti rauhottuu" tädit sanoo. Varmasti rauhottuu mutta;

omassa päiväkodissa en ole kertaakaan jättänyt lasta itkemään tai edes naama nurinpäin niin, etteikö joku täti olisi kaapannut syliin. Alussa oli muutama vaikea päivä, ja aina tuli täti ottamaan syliin. Ja nykyäänkin, vaikka lapsi kirmaa ilomielin aamulla hoitoon, aina tullaan, että "mitä kullannuppu" jne ja halitaan ja sylitellään. Omassa päivähoidossa lapsi on jopa aamulla sylittelyn puitteissa muutaman kerran nukahtanut tädin syliin.

Toi varahoito ja siellä olevat tädit on kyllä ihan pohjanoteeraus kertakaikkiaan. Aion ottaa lapsen ensi viikolla mukaan töihin, jos kaksi viikkoa olen lapsen jättänyt sinne itkemään, nyt riitti. Lapsi jo kotona osottaa mieltä aamulla, ja päivähoidon pihalla. Omaan menee aina iloisena ja aamulla on jo heti melkein nakunakin kirmaamassa pihalle.

Niin, taidanpa laittaa ihan helkutinmoisen kirjelmän päivähoidon johtajalle siitä, kuinka tyytyväinen olen omaan päivähoitoon!!! Aivan kertakaikkiaan ihania tätejä kaikki! Ovat kiitoksen ansainneet!!

Ja kyllä, voisin hoitaa lapseni itse, olen paska äiti kun työskentelen yms. Ei tartte sitä tähän vastata, tiedän sen jo. :)

Hyvä, että päivähoitopaikka on kiva ja hyvä! Mutta typerää jos päivystysaikana ei homma toimi samoin. Kaikkien tulisi olal tuollaisia kuten lapsesi päiväkodissa. Mutta ikävä kyllä, tiedän, on hoitajia jotka eivät jaksa kuunnella lasta ollenkaan vaan haluavat olla rauhassa...Ja hekö ovat sopivia alalle? !!!!!

Niin, no, päiväkodissahan on lapsella juuri niin hyvä olla, kuinka häntä siellä kohdellaan ja millaisest hoitajat siellä sattuu olemaan. Päiväkotiin, jos jonnekin, pitäisi olla soveltuvuustestit työntekijöille!

Ymmärrän ap:n pointin ja kiukun tän hetkiseen tilanteeseen! MUTTA pieni näkökulma myös päiväkodin puolelta. Kesäpäivystyksessä työskentelevät hoitajat ovat usein tuntemattomia myös toisilleen, mutta myös lapsille ja lapset toisilleen. Päivystys aikaan työskentely on paljon hektisempää koska moni lapsista reagoi juuri niin kuin ap:nkin lapsi. Eli sopeutuminen uuteen paikkaan on vaikeaa ja siten työllistää hoitajia ihan eritavalla. Aamut etenkin ovat joskus jopa kaoottisia kun yksi sun toinen lapsi kaipaisi sitä sylittelyä ja lohdutusta. Aika ei vain repeä kaikille silloin samalla tavalla.

Minä sinuna kertoisin toiveeni hoidosta silloin lastani viedessäni juuri niille hoitajille. Mutta ap:ta muistuttaisin että on aivan normaalia lapselta protestoida muuttunutta hoitotilannetta. Ei kannata suoranaisesti yhdistää sitä huonoon hoitoon.

Ihan näin päiväkotitätinä, mutta myös äitinä ajattelen asian.

[QUOTE="Jep";24244481]Niin, no, päiväkodissahan on lapsella juuri niin hyvä olla, kuinka häntä siellä kohdellaan ja millaisest hoitajat siellä sattuu olemaan. Päiväkotiin, jos jonnekin, pitäisi olla soveltuvuustestit työntekijöille![/QUOTE]

Ihan samaa mieltä! Mutta niin monet sijaiset...he saavat töitä kun ovat tehneet niin paljon sijaisuuksia ja kun alalla on pulaa työntekijöistä. Ja he ovat rasite myös meille työkavereille!! Mutta minkäs teet, aina heidät palkataan vain uudestaan, vaikka mitä pomolle menee puhumaan! Ehkä kivoja ihmisiä muuten, mutta eivät vain sovellu alalle!

Mulla tuli sama fiilis viime syksynä,
kun kuopus pääsi vaihtamaan päiväkotiin, johon oli jonottanut vuoden.

On kyllä niin ihana paikka ja hoitajat ja kaikki, kun vertas siihen jonne "joutui" aluksi, kun ei paikkaa saanutkaan tuosta lähimmästä päiväkodista.
Ero on ku yöllä ja päivällä!

[QUOTE="hmm";24244536]Ymmärrän ap:n pointin ja kiukun tän hetkiseen tilanteeseen! MUTTA pieni näkökulma myös päiväkodin puolelta. Kesäpäivystyksessä työskentelevät hoitajat ovat usein tuntemattomia myös toisilleen, mutta myös lapsille ja lapset toisilleen. Päivystys aikaan työskentely on paljon hektisempää koska moni lapsista reagoi juuri niin kuin ap:nkin lapsi. Eli sopeutuminen uuteen paikkaan on vaikeaa ja siten työllistää hoitajia ihan eritavalla. Aamut etenkin ovat joskus jopa kaoottisia kun yksi sun toinen lapsi kaipaisi sitä sylittelyä ja lohdutusta. Aika ei vain repeä kaikille silloin samalla tavalla.

Minä sinuna kertoisin toiveeni hoidosta silloin lastani viedessäni juuri niille hoitajille. Mutta ap:ta muistuttaisin että on aivan normaalia lapselta protestoida muuttunutta hoitotilannetta. Ei kannata suoranaisesti yhdistää sitä huonoon hoitoon.

Ihan näin päiväkotitätinä, mutta myös äitinä ajattelen asian.[/QUOTE]

Toinen päiväkodin täti vastaa. Se on ihan totta, että päivät ja aamut ovat erilaisia päivystyksessä. Mutta se ei tarkoita sitä, että toiset lapset voidaan dumpata sivuun ja sitten vain jatkaa niitä "omia" hommia (mitä niin monet tekevät päivystysaikana). Ja ainakin meillä pyritään aina siihen, että tätejä olisi normaali kautta enemmän kesällä. Juurikin tämän sylittelyn jne takia. Ei lapsia saa hylätä ikinä! Tosin usein kuulee sitäkin, että toi itkee aina, ei sitä jaksa, anna olla se vaan. Joo, ymmärrän, jos mitään ei voi tehdä. Mutta miksi ei voi siltikin hetkittäin mennä itkevän lapsen luo, vaikka se olisi se lapsi joka itkee aina. Ja varsinkin kun lapsi tuodaan hoitoon itkevänä niin tätien huomio olisi ykkösasia!

Monet osaavat hoitaa lapsia, mutta kuka hoitaa sydämellään?

meidän tytön päiväkotia kehuisit! :) Samanlaista on myös siellä. Lasta pidetään sylissä, ei jätetä huutamaan äidin perään vaan lohdutetaan ja aidosti välitetään lapsista.

Mulla tuli sama fiilis viime syksynä,
kun kuopus pääsi vaihtamaan päiväkotiin, johon oli jonottanut vuoden.

On kyllä niin ihana paikka ja hoitajat ja kaikki, kun vertas siihen jonne "joutui" aluksi, kun ei paikkaa saanutkaan tuosta lähimmästä päiväkodista.
Ero on ku yöllä ja päivällä!

Olen taas se sama päiväkodin täti joka on jo usemman kirjoituksen tähän samaan kirjoittanut :D

Mutta pakko sanoa. Ottakaa yhteyttä ylempään johtoon huonosta hoidosta! Auta muita lapsia sen verran, että ilmoitat aikaisemman päikyn olevan huono (vaikka siis omasi ei siellä olekaan) ja sit toivotaan, että asiat muuttuu. Lapset ovat päiväkodissa niin suuren ajan päivästä, että hoidon tulisi olla hyvää ja kivaa. Varsinkin päivystysaikana!!! Jos hoitajia on liian vähän niin sitten kaikki ylimääräinen "suunniteltu pakkoaskartelu" pois ja vain sitä syliä ja muuta yhdessäoloa (joka siis on kaikista tärkeintä päiväkodissa). Laittakaa vain AINA palautetta johdolle niin toivotaan,e ttä saataisiin karsittua ne epäammattimaiset hoitajat pois!

[QUOTE="vieras";24244591]Toinen päiväkodin täti vastaa. Se on ihan totta, että päivät ja aamut ovat erilaisia päivystyksessä. Mutta se ei tarkoita sitä, että toiset lapset voidaan dumpata sivuun ja sitten vain jatkaa niitä "omia" hommia (mitä niin monet tekevät päivystysaikana). Ja ainakin meillä pyritään aina siihen, että tätejä olisi normaali kautta enemmän kesällä. Juurikin tämän sylittelyn jne takia. Ei lapsia saa hylätä ikinä! Tosin usein kuulee sitäkin, että toi itkee aina, ei sitä jaksa, anna olla se vaan. Joo, ymmärrän, jos mitään ei voi tehdä. Mutta miksi ei voi siltikin hetkittäin mennä itkevän lapsen luo, vaikka se olisi se lapsi joka itkee aina. Ja varsinkin kun lapsi tuodaan hoitoon itkevänä niin tätien huomio olisi ykkösasia!

Monet osaavat hoitaa lapsia, mutta kuka hoitaa sydämellään?[/QUOTE]

Tähän yhdyn nyt kyllä. Tämä tämän vuoden paikka on oikeasti aika huono. Päiväkotiuraa on edellisten lasten puitteissa jo 6 vuotta ja siinä mukana 6 varahoitoa, eikä koskaan ole fiilis ollut tämä. Eli siis vaikka ymmärrän, että tädeillä on kiire yms niin silti sen huomaa kyllä heti, kuka hoitaa sydämellä ja kuka rutiinista. Mies vei lapsen kolmena aamuna viime viikolla, ja yhtenä aamuna oli ollut yks täti joka otti syliin --> lapsi ei jäänyt huutamaan. Se on pienestä kiinni.

Me välttelimme viimeiseen asti sitä, että lapset pieninä joutuisivat sijaishoitoon, eli pyrittiin aina pitämään loma heinäkuussa. Kun pojat olivat isompia ja pääsivät yhdessä samaan ryhmään ovat olleet myös kesähoidossa.

Myös meillä oli loistopäiväkoti, eikä sijaishoitopaikatkaan huonoja olleet. Mutta hoitajat usein noissa tosi nuoria ja kokemattomia, esim. vasta alan opiskelijoita.

[QUOTE="vieras";24244591]Monet osaavat hoitaa lapsia, mutta kuka hoitaa sydämellään?[/QUOTE]

Taidat olla oikealla alalla. :)
Mulla on onneksi vain ruusuja niille päiväkodeille joista on kokemusta. Jokainen täti on ottanut syliin, itse usein pyytävät tytön syliin vaikkei itkuinen olisikaan. :) Mahtavia hoitajia ovat kaikki joihin olen lasteni kautta törmännyt. Selvästi juuri sillä sydämellä työssä mukana.

Yhteistyössä