Ongelmakakara päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot palaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot palaa

Vieras
Mitähän sitä pitäisi tehdä, kun päiväkodissa aloitti nyt elokuun alussa 2v vanha lapsi, joka tönii, tuuppii, tulee iholle, huutaa, repii, läpsii ja puree? Meidän muksut ovat joutuneet hänen hampaisiinsa useasti, kiusaa jatkuvasti meidän kohta 2v vanhoja kaksosia. Ei niin pientä asiaa, ettei tämä tulisi siihen tönimään ja tuuppimaan! Olen itse nähnyt useasti tämän käytöksen, mm alkuviikosta kun päiväkodin ovikello ei toiminut, niin eikös tämä kakara tullut sitten siihen oikein rinta edellä puskemaan meidän muksuja "ei toimi, ei toimi", tönien samalla minkä ehtii. Toinen kaksosista muksahti pepulleen, tarhatäti vieressä. Eikä täti reagoinut mitenkään! Minä käskin tuota kakaraa menemään kauemmas sitten siinä, teki mieli sanoa pahastikin. Toisaalta taas lasten pitäisi kait itse saada hoidettua välinsä kuntoon ilman että äiti on aina hoitamassa hommia, mutta jotenkin minun mielestä tuohon olisi puututtava! Päiväkodissa ätdit sulkee silmänsä totaalisesti, vaikka vieressä tapahtuisi :-o kun olen asiasta sanonut, niin kommentti on ollut "no kun **** on vielä niin pieni!". Mun lapset on pari kuukautta nuoremmat, joten heidän pitää alistua? Kun jos meidän kaksoset edes keskenään vähän vääntää, niin heti ollaan siihen puuttumassa päivähoidon taholta, istutetaan jäähyllä, käsketään pyytämään anteeksi (vaikka eivät vielä edes kunnolla puhu) jne. Ja auta armias kun kerran toinen tuplista kosti ja kävi puremassa takaisin tätä ****:ää niin johan minä sain tämän kakaran äidin silmilleni!

Meidän lapset alkaa jo pelkäämään selvästi tätä kauhukakaraa ja itsellänikin on huumorintaju ja ymmärrys koetuksella mustelmia ja hampaanjälkiä hoitaessani ja lapsiani lohduttaessani.

Ota yhteys päiväkodin johtajaan tai äärimmäisessä tapauksessa voit tehdä rikosilmoituksen. Puremat ja mustelmat ovat pahoinpitelyä, vaikka tekijä olisikin lapsi.

Jokaisella ihmisellä on oikeus fyysise en koskemattomuuteen, myös lapsilla. Jos hoitajat eivät saa pidettyä tuota yhtä lasta normitavoilla aisoissa, niin sitten lapsen vieressä on aina hoitaja vahtimassa.

Ap, tiedän, että sua suututtaa ja aiheesta, mutta koita silti muistuttaa itseäsi, että se kauhukakarakin on pieni lapsi ja vastuu on aikuisilla.

[QUOTE="vieras";24765148]Oikeasti ainut toimiva konsti on vaihtaa hoitopaikkaa.[/QUOTE]

Pitäisikö meidän siis vaihtaa muuten hyvästä päivähoitopaikasta pois, jossa meidän lapset ovat olleet jo vuoden alusta ja ovat viihtyneet hyvin? Tädit ovat muuten mukavia, ryhmä pieni, toiminta inspiroivaa ja lapset ovat todella nauttineet hoitoon menosta (viikonloput olleet joskus itkua, kun ei pääse päikkyyn) aina tähän syksyyn asti. Muutama "kaverikin" lapsilla jo on, sellaisia joitten kanssa leikkivät kimpassa hienosti. Sitten on nyt tämä kakara joka terrorisoi varsinkin meidän lapsia :-( Ja meidän pitäisi hyväksyä, alistua ja vaihtaa muuten hyvästä hoitopaikasta pois?

[QUOTE="vieras";24765161]Ota yhteys päiväkodin johtajaan tai äärimmäisessä tapauksessa voit tehdä rikosilmoituksen. Puremat ja mustelmat ovat pahoinpitelyä, vaikka tekijä olisikin lapsi.[/QUOTE]

Rikosilmoitus 2 vuotiaasta?! Haluisin kyllä nähdä sen poliisi sedän naaman, joka ottais tän ilmoituksen vastaan.. :D

[QUOTE="vieras";24765161]Ota yhteys päiväkodin johtajaan tai äärimmäisessä tapauksessa voit tehdä rikosilmoituksen. Puremat ja mustelmat ovat pahoinpitelyä, vaikka tekijä olisikin lapsi.[/QUOTE]

Sain äidin jo silmilleni siitä, että hänen pulleropalleroista oli toinen tuplista kerran purrut - mitähän se on sitten rikosilmoituksesta? Päiväkodin hoitajien kanssa ollut puhetta ja he ovat nähneet jäljet meidän lasten vartalossa - tosin tuon puruepisodin jälkeen, jossa oli kosto kyseessä, tuli kuittaus, että "lieköhän teillä tuplat purevat toisiaan".

[QUOTE="vieras";24765223]Rikosilmoitus 2 vuotiaasta?! Haluisin kyllä nähdä sen poliisi sedän naaman, joka ottais tän ilmoituksen vastaan.. :D[/QUOTE]

Alle 15-vuotiaat eivät ole vastuussa rikoksistaan vaan heidän tekosensa kuuluvat lastensuojelulle.

Kai tollaisesta lasten pahoinpitelystä voisi panna hoitajatkin syytteeseen sillä he ovat rikkonet hoitovastuutaan.

Lapsilla(kin) on oikeus elää turvassa ilman pahoinpitelyn uhkaa.

Pitäisikö meidän siis vaihtaa muuten hyvästä päivähoitopaikasta pois, jossa meidän lapset ovat olleet jo vuoden alusta ja ovat viihtyneet hyvin? Tädit ovat muuten mukavia, ryhmä pieni, toiminta inspiroivaa ja lapset ovat todella nauttineet hoitoon menosta (viikonloput olleet joskus itkua, kun ei pääse päikkyyn) aina tähän syksyyn asti. Muutama "kaverikin" lapsilla jo on, sellaisia joitten kanssa leikkivät kimpassa hienosti. Sitten on nyt tämä kakara joka terrorisoi varsinkin meidän lapsia :-( Ja meidän pitäisi hyväksyä, alistua ja vaihtaa muuten hyvästä hoitopaikasta pois?

No kuten sanoin, ainut toimiva keino, voithan sinä tehdä ihan mitä muuta tahansa, mutta tuskinpa saat lopullista apua asiaan.

Sain äidin jo silmilleni siitä, että hänen pulleropalleroista oli toinen tuplista kerran purrut - mitähän se on sitten rikosilmoituksesta? Päiväkodin hoitajien kanssa ollut puhetta ja he ovat nähneet jäljet meidän lasten vartalossa - tosin tuon puruepisodin jälkeen, jossa oli kosto kyseessä, tuli kuittaus, että "lieköhän teillä tuplat purevat toisiaan".

Toi oli ääripään toimenpide.

Jos päiväkodin johtaja ei kuuntele, niin sitten yhteys ylempään tahoon, kunnan "päivähoitoviranomaisiin" tai muualle.

Ja vaikka kaksoset olisivatkin tehneet toistensa purujäljet, niin se on silti hoitajien syytä, koska eivät ole katsoneet perään.

[QUOTE="vieras";24765277]Alle 15-vuotiaat eivät ole vastuussa rikoksistaan vaan heidän tekosensa kuuluvat lastensuojelulle.

Kai tollaisesta lasten pahoinpitelystä voisi panna hoitajatkin syytteeseen sillä he ovat rikkonet hoitovastuutaan.

Lapsilla(kin) on oikeus elää turvassa ilman pahoinpitelyn uhkaa.[/QUOTE]

Toki on oikeus, mutta lapset vielä harjoittelee käyttäytymistä. Pitäis nyt vähän muistaa suhteellisuuden taju tässäkin asiassa. Kyseessä on kuitenkin todella pieni lapsi.

Enemmän vaikuttaa, että nää mammat on tilaanteesta pihalla, kuin lapset. Toisten lasten nimittäminen kakaraksi ja siitä alentavaan sävyyn puhuminen ja toisen äidin "kävi melkein silmille" käytös tässä eniten häiritsee.

Yhteiset rajat kaikille lapsille, joista pidetään kiinni ja lapsen ikätasoisen käyttäytymisen mukaan palkinnot ja rangaistukset kehiin. Sitä kutsutaan nimellä lasten kasvatus.

jos lapseni olisi päiväkodissa, voisin vannoa että kirjoitat minun tytöstä... no joo- toki minä tiedostaen lapseni käytöksen en olisi kenenkään silmille tullut,jos joku olisi samalla mitalla takas antanut. itse kyllä ihmettelen henkilökunnan välinpitämättömyyttä, että asioiden annetaan tapahtua. toki ihan aina ei ehkä väliin kerkeä. jos käytös koko ajan "agressiivista" muita kohtaan luulisi olevan mahdollisuudet siirtää ko. lapsi pienryhmään tai saada avustaja lapsen toimiin puuttumaan.

Oletko ihan varma että näet kaiken tapahtuneen ?
Mikä on omiesi osuus ja mikä ko lapsen ?
Vaikuttaa että olet niin perinjuurin ärsyyntynyt että näet punaista jo lapsen nähdessäsi ?
Aika viattoman tuntuinen tilanne tuo ovikellohommeli ainakin ...
Ei 2-vuotias ole luonteeltaan 'paha' .

Pureminen on kyllä minusta pahempi piirre kuin vahingossa tönäisy - älä hyvä ihminen opeta lapsiasi puremaan ... Ymmärrän kyllä että pureminen kitketään kokonaan pois.
Aika ihme asenne sullakin on - jos lastesi pitää 'kostaa' ????

Kaikki kyseessä olevat alpset ovat pieniä ja opettelevat vielä ryhmäkäyttäytymistä - tosia vaikeaa sanoa onko tarhantädit nyt 'väärällä' puolella - vai millään puolella ?
Kannattaisiko vähän rauhoittua ?

[QUOTE="vieras";24765223]Rikosilmoitus 2 vuotiaasta?! Haluisin kyllä nähdä sen poliisi sedän naaman, joka ottais tän ilmoituksen vastaan.. :D[/QUOTE]

juu ei ole tarkoitus tehdä rikosilmoitusta kaksvutiaasta vaan päiväkodin toiminnasta. jos he eivät pysty takaamaan hoitolastensa turvallisuutta niin tekevät jotain väärin.

ap:lle, lapsi voi hyvin olla jos selvityksissä tms että saisi pienryhmäpaikan tms jos ei pärjää normaalissa ryhmässä, tietty sinulle asiaa eivät voi kertoa, mutta voit saada vauhtia asioihin jos otat yhteyttä päiväkodin johtajaan.

ja juu, lasten pitäisi oppia setvimään välit keskenään, mutta ei tönimällä, lyömällä, potkimalla ja puremalla, vaan sanallisesti, ja siihen ei monenkaaan kaksi vuotiaan sanavarasto ja pinna riitä, joten ilman muuta aikusiten pitää rajoittaa käytöstä ja taata lasten turvallisuus.

[QUOTE="vieras";24765317]Toki on oikeus, mutta lapset vielä harjoittelee käyttäytymistä. Pitäis nyt vähän muistaa suhteellisuuden taju tässäkin asiassa. Kyseessä on kuitenkin todella pieni lapsi.

Enemmän vaikuttaa, että nää mammat on tilaanteesta pihalla, kuin lapset. Toisten lasten nimittäminen kakaraksi ja siitä alentavaan sävyyn puhuminen ja toisen äidin "kävi melkein silmille" käytös tässä eniten häiritsee.

Yhteiset rajat kaikille lapsille, joista pidetään kiinni ja lapsen ikätasoisen käyttäytymisen mukaan palkinnot ja rangaistukset kehiin. Sitä kutsutaan nimellä lasten kasvatus.[/QUOTE]

Muuten hyvä, mutta tällä hetkellä tärkeintä on, että kukaan lapsista ei joudu hoidossa pahoinpidellyksi. Siihen saakka, että uusi lapsi on saatu opetettua olemaan purematta, pitää hänen peräänsä jatkuvasti katsoa eikä odottaa, että koska loppuu. Edelleenkin kaikilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Hoitajat ovat pihalla, eivät äidit. Vai luuletko lasten itse kertoneen kuka on purrut ja ketä? Ja kyllä mulla riittää ymmärrystä äideille, jotka raivostuvat, kun heidän lastaan kiusataan, kunhan pitävät sen aikuisten välisenä asiana.

[QUOTE="vieras";24765204]Jokaisella ihmisellä on oikeus fyysise en koskemattomuuteen, myös lapsilla. Jos hoitajat eivät saa pidettyä tuota yhtä lasta normitavoilla aisoissa, niin sitten lapsen vieressä on aina hoitaja vahtimassa.

Ap, tiedän, että sua suututtaa ja aiheesta, mutta koita silti muistuttaa itseäsi, että se kauhukakarakin on pieni lapsi ja vastuu on aikuisilla.[/QUOTE]

Koitan toki muistaa ja en itse lasta esim fyysisesti koske. Olen sanallisesti pari kertaa sanonut aiheesta lapselle "tuo ei ole mukavaa" tms, jotta olisin saanut hoitajan huomion kiinnittymään tilanteeseen, muttei ole auttanut. Tuo lapsi saa tehdä mitä tahtoo ja hoitajia ei tunnu kiinnostavan. Vastuu on vanhemmilla, kuten minulla, taata oman lapsen koskemattomuus, mutta ei se toki minua oikeuta muuhun kuin puhumaan tilanteesta mm päivähoidon hoitajien kanssa. Toisen lapsen äitiin on välit tulehtuneet tuon silmilletulon jälkeen pahasti, ei tee mieli hänelle sanoa mitään. Taitaa tuota äitiä hiertää moni muukin asia meidän lapsissa/minussa kuin se, että kerran on toinen kaksosista purrut hänen kakaraansa. Eihän kaikkien ihmisten kemiat synkkaa millään, eikä varsinkaan pakottamalla.

Aikanaan myös mun lapsen ryhmässä oli tollanen hirviökakara, kerran sain päiväkodista puhelun kun se kuriton kakara oli tönässyt mun lapsen pöydältä naamalleen alas asvaltille, onneksi silloin selvittiin säikähdyksellä!
Päiväkodissa ongelma tiedostettiin ja tarpeeksi murjottuaan kakara siirrettiin isompien ryhmään, vaikka ei ikänsä puolesta sinne olisi vielä kuulunut, siellä vaan muut lapset olivat sen verran isompia että A)pystyivät puolustamaan itseään B) toi mukula ei uskaltanut niiden isompien silmille hyppiä.

Tuo toimi ja lapset saivat olla rauhassa. Nyt ko. tyyppi on koulussa -tarkkiksella.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän;24765407:
Aikanaan myös mun lapsen ryhmässä oli tollanen hirviökakara, kerran sain päiväkodista puhelun kun se kuriton kakara oli tönässyt mun lapsen pöydältä naamalleen alas asvaltille, onneksi silloin selvittiin säikähdyksellä!
Päiväkodissa ongelma tiedostettiin ja tarpeeksi murjottuaan kakara siirrettiin isompien ryhmään, vaikka ei ikänsä puolesta sinne olisi vielä kuulunut, siellä vaan muut lapset olivat sen verran isompia että A)pystyivät puolustamaan itseään B) toi mukula ei uskaltanut niiden isompien silmille hyppiä.

Tuo toimi ja lapset saivat olla rauhassa. Nyt ko. tyyppi on koulussa -tarkkiksella.

Kamala tarina! Lapsella on isoja ongelmia jo taaperoiässä ja sen sijaan, että niitä alettaisiin tutkimaan ja lasta autettaisiin, lakaistaan lapsi isojen ryhmään. Olen varma, että lapsi ei tule ikinä onnistumaan elämässä :( .

En toki ole paikalla koko aikaa vahtimassa, mutta mitä tuplieni kanssa vietän aikaa, niin tiedän, etteivät he pure toisiaan, purujälkiä heillä ei ole ollut ennen tuon ****:n ilmaantumista hoitoon. Kyllähän meillä kaksoset nahistelee välillä, tönivät toisaan, tappelevat samasta lelusta, käyvät puseroon kiinni yms, mutta niihin puututaan eikä vain kuitata sillä "no kun ne on vielä niin pieniä".

Tuo "silmille tuleminen" oli tosiaan sitä, että äiti raivoissaan minulle huusi päin naamaa lähietäisyydellä sylki roiskuen että "anna olla viiminen kerta kun sun kakaras minun lapseen koskee saati puree, seuraavasta kerrasta tulee pahemmat rangaistukset. Pitäisi vähän tapoja opettaa noille kakaroille, huomaa että kasvatus on jäänyt vähille". Minä siinä vain silmät pyöräenä kuuntelin, kun en ollut vielä saanut raporttia hoitajalta päivän tapahtumista. Olisiko minun pitänyt pyytää anteeksi lapseni tekosia?

Tuo töniminen ja tuuppiminen alkaa monesti heti kun tullaan, tuo **** on hoitopaikassa jo hyvin aikaisin aamusta ja tuntuu oikein odottavan meidän lapsia. Ensin ajattelin, että hakee seuraa, mutta kun sitten olen nähnyt tätä hänen käytöstään aamuisin ja lapset hakiessani (tuo lapsi on aina myöhään hoidossa) niin ei tuo mukavalta minusta tunnu. Lisäksi kun lapsilla on purujälkiä ja mustelmia tosiaan vähän kaikkialla, nipistysten jälkiä ja kysyttäessä toinen lapsista (joka puhuu paremmin) sanoi "**** pulee, ei saa!". Miten luotettava tuo lausunto sitten on, tiedä häntä?

Ja kyllä, minulla nousee verenpaine aina nähdessäni tuon ****:n, jota kakaraksikin sanon, väijymässä haaskalinnun lailla saalista. Varmaan minä olen sitten ihan ulalla, jos hieman lapsiani vanhemman lapsen käytös häiritsee näin paljon.

AP, SE LAPSI ON 2-VUOTIAS!
Ne nyt vain ovat sellaisia, että purevat, lyövät, tönivät ja vievät leluja kädestä, vaikka kuinka olisi vanhemmilla käytöstavat hallussa. Menee ohi. Sulla on ehkä kokemusta vain rauhallisemmista lapsista ja kaksosesi ovat oppineet jakamaan aina.

Mutta toki pk:n henkilökunnan pitää kieltää lasta ja selvittää asia (anteeksipyynnöt tönitylle jne.), mutta tuo nyt on todella normaalia 2-vuotiaalta.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Koitan toki muistaa ja en itse lasta esim fyysisesti koske. Olen sanallisesti pari kertaa sanonut aiheesta lapselle "tuo ei ole mukavaa" tms, jotta olisin saanut hoitajan huomion kiinnittymään tilanteeseen, muttei ole auttanut. Tuo lapsi saa tehdä mitä tahtoo ja hoitajia ei tunnu kiinnostavan. Vastuu on vanhemmilla, kuten minulla, taata oman lapsen koskemattomuus, mutta ei se toki minua oikeuta muuhun kuin puhumaan tilanteesta mm päivähoidon hoitajien kanssa. Toisen lapsen äitiin on välit tulehtuneet tuon silmilletulon jälkeen pahasti, ei tee mieli hänelle sanoa mitään. Taitaa tuota äitiä hiertää moni muukin asia meidän lapsissa/minussa kuin se, että kerran on toinen kaksosista purrut hänen kakaraansa. Eihän kaikkien ihmisten kemiat synkkaa millään, eikä varsinkaan pakottamalla.

Ei ole sun vaan hoitajien vastuu taata lapsen koskemattomuus ja turvallisuus päiväkodissa!

Oletko kokeillut lähestyä päiväkodinjohtajaa "nimiä mainitsematta"?

Ei asiaa kannata ryhtyä setvimään tämän toisen äidin kanssa keskenään vaan korkeintaan päiväkodin kautta.

[QUOTE="vieras";24765478]AP, SE LAPSI ON 2-VUOTIAS!
Ne nyt vain ovat sellaisia, että purevat, lyövät, tönivät ja vievät leluja kädestä, vaikka kuinka olisi vanhemmilla käytöstavat hallussa. Menee ohi. Sulla on ehkä kokemusta vain rauhallisemmista lapsista ja kaksosesi ovat oppineet jakamaan aina.

Mutta toki pk:n henkilökunnan pitää kieltää lasta ja selvittää asia (anteeksipyynnöt tönitylle jne.), mutta tuo nyt on todella normaalia 2-vuotiaalta.[/QUOTE]

Okei, luin kuvauksen lapsen äidistä ja purujälkiä ilmeisesti joka päivä. Nämä jutut eivät ole normaaleja. Ei saa päästä käymään niin, että joka päivä pääsee puremaan. Juttele henkilökunnan kanssa.

Myös meidän lasten päiväkodissa on ollut samantapainen tapaus. Hoitajat eivät "uskaltaneet" tai halunneet puuttua kovinkaan paljon tämän lapsen tekemisiin, koska se oli erään kunnanhallituksessa olevan lapsi.

[QUOTE="vieras";24765478]AP, SE LAPSI ON 2-VUOTIAS!

Mutta toki pk:n henkilökunnan pitää kieltää lasta ja selvittää asia (anteeksipyynnöt tönitylle jne.), mutta tuo nyt on todella normaalia 2-vuotiaalta.[/QUOTE]

Olkoon vaikka kuinka normaalia käytöstä, niin hoitajien pitää silti huolehti ettei niin pääse tapahtumaan!

Miksi hitossa AP nimittää kaksivuotiasta lasta koko ajan KAKARAKSI ja KAUHUKAKARAKSI? Särähtää korvaan todella pahasti! Lasten käytös on AINA vanhempien vika, ellei johdu sitten jostain sairaudesta.

Yhteistyössä