Meidän pk:n hoitaja on vähän torvelo enkä saa aivoituksistaan selvää, osaatteko vastata mulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mie";29870046]No sitä suuremalla syyllä vanhemmat ilmoittaa vähän väljät ajat että listan suunnittelija laittaa tarpeeksi henkilökuntaa molempiin päihin. Hoitajan ei tarvitse jäädä ylitöihin vaan tekee sen suunnitellun työajan ja jos pääsee aikaisemmin niin joko lähtee ja tekee sen sisään myöhemmin, tai on sitten työajan loppuun asti.
Edelleenkin kyseessä on esimiehen ongelma ei hoitajien.
Jos vaaditaan liian tiukkoja aikoja vanhemmilta käy juuri niin kuin kuvailit. Ei ehditäkään hakemaan ajoissa ja joku joutuu kenties jäämään yli tai yhdelle tulee liikaa valvottavia lapsia.

Kysyn vielä, onko todella sellaisia ryhmiä että kaikkilla lapsilla olisi ilmoitettu hoitoajaksi 7-17?[/QUOTE]

Ylimääräistä henkilökuntaa ei saa olla vain varmuuden vuoksi.

Tämä on varmasti ongelma. Ymmärrän sen hyvin. Mutta en ole tarhassa töissä, en todella tiedä sitä työmaailmaa tai työvuorosuunnittelua. Eikä mun tarvitsekaan. Toimin tarhan ohjeiden mukaisesti ja noudatan hoitoaikoja. Jos käskisivät antamaan tarkat hoitoajat niin tekisinkin siten, mutta meillä (tai lapsen tarhassa) käskivät laittamaan ylimääräistä hoitoaikaan. Koska hoitoaika ei saa koskaan ylittyä.

Lisään vielä, että kumpi oikeasti olisi isompi ongelma... se että lapsen hoitoaika ylittyy joskus esim 30 minuuttia (vaikka suunnitellusti ja hoitajien kanssa asiasta sopien) vai se että kaikki merkkaavat 7-17 vaikka lapsi on hoidossa vain 8.16. ??

Vielä lisään tähän viestiini, että olemmejoutuneet viemään lapsen hoitoon 2 kertaa jo klo 7.30. Kummallakin kerralla näin oli pakko pakottaiven olosuhteiden pakosta tehdä. Jos hoitoajaksi olisi ilmoitettu klo 8 kuten aluksi laitoin, ei hoitoon vieminen olisi onnistunut edes etukäteen kysymällä / ilmoittamalla / pyytämällä.... koska ilmoitettua hoitoaikaa ei saa ylittää.
Typerää mun mielestä.

Näin vähän ajattelinkin. Hassua, että esim meidän tarhassa ohje oli kuitenkin juuri päinvastainen....

Meidän päiväkotihenkilökunta sanoi myös että mieluummin väljät ajat.
Kummasti yksittäisissä paikoissa/yksittäisten hoitajien mielestä, tässä on jokin ongelma.
Muuuutta joo varmaan kaikki on samaa mieltä noin yleisesti, onneksi ei meidän päiväkodissa :D

Näin vähän ajattelinkin. Hassua, että esim meidän tarhassa ohje oli kuitenkin juuri päinvastainen....

Vaikka sulle on ohjeistettu tekemään noin, se ei tarkoita että kaikille ryhmän perheistä on ohjeistettu tekemään noin. Jos teillä on epäsäännölliset tulo- ja hakuajat, voi olla että te olette juuri se yksi perhe jonka verran pystytään joustamaan ja silti tekemään toimivat työvuorot.

[QUOTE="hoitaja";29870079]Vaikka sulle on ohjeistettu tekemään noin, se ei tarkoita että kaikille ryhmän perheistä on ohjeistettu tekemään noin. Jos teillä on epäsäännölliset tulo- ja hakuajat, voi olla että te olette juuri se yksi perhe jonka verran pystytään joustamaan ja silti tekemään toimivat työvuorot.[/QUOTE]

Tämä voi hyvinkin olla mahdollista. EN tosiaan tiedä. EIkä ole kokemusta tarhasta työpaikkana ;)

[QUOTE="mie";29870088]Miksi ei kukaan hoitaja vastaa kysymykseen: onko oikeasti sellaisia ryhmiä olemassa missä kaikkien lasten hoitoajaksi olisi ilmoitettu 7-17?[/QUOTE]

Ei ole ollut, koska sellaista ei päästetä tapahtumaan. Mutta monesti päiväkotiin ilmottautuu näitä jotka merkkaa hoitoajaksi sen 7-17, kunnes heille kerrotaan että näitä aikoja pidetään sitovina eli tarvitsetteko oikeasti näin pitkää hoitoa. Jos joku on ilmoittanut että tarvii, ja silti joka päivä käyttää oikeasti vain 9-15 verran hoitoa, niin sopimus myös tullaan muuttamaan siihen 9-15 muotoon.

[QUOTE="hoitaja";29870105]Ei ole ollut, koska sellaista ei päästetä tapahtumaan. Mutta monesti päiväkotiin ilmottautuu näitä jotka merkkaa hoitoajaksi sen 7-17, kunnes heille kerrotaan että näitä aikoja pidetään sitovina eli tarvitsetteko oikeasti näin pitkää hoitoa. Jos joku on ilmoittanut että tarvii, ja silti joka päivä käyttää oikeasti vain 9-15 verran hoitoa, niin sopimus myös tullaan muuttamaan siihen 9-15 muotoon.[/QUOTE]

Nuo tuohan on aivan selvä että jos tarve on 6h ja ilmoitetaan 10h niin jossakin on vika. Ja vaikuttaa vissiin jo maksuunkin, kuka nyt maksaisi täyttä summaa jos vähemmälläkin pärjää. Tässä on nyt kuitenkin kokoajan puhuttu 30min-korkeintaan 1h heitosta koko päivän aikana.

Meillä on hoitoaikana lapsille 6.35-16.35. Näiden rajoissa viedään ja haetaan. Joka listan alussa ilmoittelen tarkemmat hoitoajat. Koska muuten emme voisi missään tapauksessa viedä lapsia aiemmin tai hakea myöhemmin. Esim. nyt mun yövuoroviikolla lapset ovat pitkät päivät ja ensi viikolla sitten vapaita ja lyhyempää päivää. Seuraava viikko menee kokonaan lomalla. Näin ollaan toimittu jo se kolmisen vuotta eikä ole koskaan ollut ongelmia.

Niin ja lisään vielä että sittenhän se lista on helppo tehdä jos on näitä jotka ovat vain 6h tai kenties 5h tai vaikka 8h edes muutama niin ei tuota ongelmaa listantekijälle tehdä työvuorolista. Silloin ne muutamat voi laittaa sen 7-17 ja hakea hyvällä omatunnolla 16.30 vaikka useimmiten.
Hyvä juttu, tätä minä vähän hainkin :D

Mutta edelleenkin hoitajat, älkää huolehtiko niistä listojen tekemisistä kun ne ei kerran teidän töihin kuulu, antaa esimiesten puurtaa niiden kanssa.

[QUOTE="Mie";29870127]Tässä on nyt kuitenkin kokoajan puhuttu 30min-korkeintaan 1h heitosta koko päivän aikana.[/QUOTE]

Kun ryhmässä on 23 lasta, ei puhuta enää tunnin ja puolentoista tunnin heitoista. Yks tulee aamulla tunnin aiemmin ja yks haetaan illalla tunnin myöhemmin ja yks tunnin aiemmin jnejne.

Oikeasti on vaan aika paljon selkeämpää jos jokainen ilmoittaa ne oikeat ajat ja niistä pidetään kiinni. Vinonkurista että itse ei pysty pitämään kiinni oman lapsen hoitoajasta, mutta hoitajien pitäisi sitten joustaa ja jojoilla niiden 23 lapsen hoitoaikojen kanssa, arvailla kuka tulee milloinkin ja kuka lähtee milloinkin.

[QUOTE="Mie";29870148]Niin ja lisään vielä että sittenhän se lista on helppo tehdä jos on näitä jotka ovat vain 6h tai kenties 5h tai vaikka 8h edes muutama niin ei tuota ongelmaa listantekijälle tehdä työvuorolista. Silloin ne muutamat voi laittaa sen 7-17 ja hakea hyvällä omatunnolla 16.30 vaikka useimmiten.
Hyvä juttu, tätä minä vähän hainkin :D

Mutta edelleenkin hoitajat, älkää huolehtiko niistä listojen tekemisistä kun ne ei kerran teidän töihin kuulu, antaa esimiesten puurtaa niiden kanssa.[/QUOTE]

Pikemminkin älä sä huolehdi asiasta mistä et mitään tiedä, etkä edes osaa lukea. Mainitsin tuolla ihan selvästi että meidän talossa hoitajat itse tekevät työvuorolistat. Ja myös muuttelevat niitä jos tarve. Ei esimies.

Laita siihen lappuun vaan kiltisti sun oman lapsen hoitoaika ja toimi sen mukaan, niin kaikki sujuu kivasti myös sun lapsen kannalta. Kannattaisi kuitenkin muistaa että he on niitä päätähtiä, ja heidän parastaan sillä vaalitaan että paikalla on oikea määrä henkilökuntaa oikeaan aikaan, aina.

Edelleen jatkan pohtimista.... Aika monet käyttävät työssään liukumaa, ja aika moni tekee itselleenkin hieman epämääräistä ja säännöllistä työaikaa. Mulla esim ei oikeastaan ole mitään kellon aikaa jolloin töissä pitäisi olla, vaan tärkeintä on että työt tulee tehdyksi. Käytännössä teen aika samanpituyista päivää joka päivä + ylityöt... mutta välillä tulee päiviä jolloin voin hyvinkin lähteä kotiin jo klo 13 ja silloin haen laspenkin siihen aikaan, vaikka hoitoaika on ilmoitettu sinne klo 17 asti. Samaten välillä mulle tulee nk. löysiä aamuja jolloin lähdentöihinkin vasta klo 10-12 ja silloin poikkeuksellisesti vien lapsenkin hoitoon vasta silloin.
Toki aina ilmoitetaan jos mennään myöhässä hoitoon, etteivät ihmettele ja odota turhaan...
Näitä toki tulee aika harvoin, ongelmaksi tämä varmaan muodostuisi jos tämä olisi viikottaista. Mutta uskoisin, että joillakin muillakin vanhemmilla on samanlaista töissä.. Välillä. Kun ei tehdä 8-16 työaikaa. :)

Jatkan vielä.... Ja siis mietin sitä, että ongelma ei varmasti ole minun työpäiväni pituus vaan se, että' meitä samanlaisia vanhempia on varmasti muitakin ja jos samaan tarhaan osuu paljon samanlaista työaikaa tekeviä niin työlistojen tekeminen on varmasti aika turhauttavaa...

Viimeksi muokattu:
pisimmän mukaan,eli jos sulla on vaihtelevat haku ja vientiajat niin se mikä maksimissaan voi olla.Esim. jos tuot muina päivinä klo 8 ja haet kello16,mutta maanantaisin tuot jo klo 7 ja haet klo17 niin silloin merkkaat klo 8-17.

Vinonkurista että itse ei pysty pitämään kiinni oman lapsen hoitoajasta, mutta hoitajien pitäisi sitten joustaa ja jojoilla niiden 23 lapsen hoitoaikojen kanssa, arvailla kuka tulee milloinkin ja kuka lähtee milloinkin.

Kannattaisi kuitenkin muistaa että he on niitä päätähtiä, ja heidän parastaan sillä vaalitaan että paikalla on oikea määrä henkilökuntaa oikeaan aikaan, aina.

Pari loistavaa pointtia.

Kyse ei ole siitä hoitajat yrittävät tahallaan olla hankalia vaan siitä että lapsilla olisi mahdollisimman toimivaa siellä päikyssä.

Voihan sitä orjallisesti laittaa kaksi hoitajaa kuuden vuoroon, kaksi välivuoroon ja kaksi viiden vuoroon niin ei ole mitään väliä koska ne lapset haetaan.

Mutta tämä tuo hankaluuksia siinä että tiettyihin juttuihin (esim. aamupalalle, aamupukemisiin) ei ole tarpeeksi väkeä ja sitten hommat ja lapset seisoo ja jonottaa.

Ja kaaosta luo entisestään se jos joku hoitajista jääkin sairaslomalle...

Mutta ihan sama. Mulle on pääasia että mun hommat (missä itse suunnittelen vuoroni) toimii ja sekä lapset, vanhemmat että hoitajat ovat tyytyväisiä. Sama se vaikka kaikkialla muualla lapset tuodaan ja haetaan miten sattuu.

Edelleen jatkan pohtimista.... Aika monet käyttävät työssään liukumaa, ja aika moni tekee itselleenkin hieman epämääräistä ja säännöllistä työaikaa. Mulla esim ei oikeastaan ole mitään kellon aikaa jolloin töissä pitäisi olla, vaan tärkeintä on että työt tulee tehdyksi. Käytännössä teen aika samanpituyista päivää joka päivä + ylityöt... mutta välillä tulee päiviä jolloin voin hyvinkin lähteä kotiin jo klo 13 ja silloin haen laspenkin siihen aikaan, vaikka hoitoaika on ilmoitettu sinne klo 17 asti. Samaten välillä mulle tulee nk. löysiä aamuja jolloin lähdentöihinkin vasta klo 10-12 ja silloin poikkeuksellisesti vien lapsenkin hoitoon vasta silloin.
Toki aina ilmoitetaan jos mennään myöhässä hoitoon, etteivät ihmettele ja odota turhaan...
Näitä toki tulee aika harvoin, ongelmaksi tämä varmaan muodostuisi jos tämä olisi viikottaista. Mutta uskoisin, että joillakin muillakin vanhemmilla on samanlaista töissä.. Välillä. Kun ei tehdä 8-16 työaikaa. :)

Jatkan vielä.... Ja siis mietin sitä, että ongelma ei varmasti ole minun työpäiväni pituus vaan se, että' meitä samanlaisia vanhempia on varmasti muitakin ja jos samaan tarhaan osuu paljon samanlaista työaikaa tekeviä niin työlistojen tekeminen on varmasti aika turhauttavaa...

Kyse ei olekaan niistä joskus sattuvista päivän lyhentymisistä tai pidentymisistä (mitkä voivat sattua ihan odottamattakin, sairastuminen tai vaikka kolari kotimatkalla) eikä edes niistä vanhemmista jotka eivät yhtään osaa sanoa koska tuovat ja hakevat. Vaan siitä että jos on varattu paljon ilmaa hakuaikoihin ja ilmoittaminen on mahdollista niin sitten ilmoitetaan.

On varmasti päiväkoteja missä on paljon vanhempia jotka eivät ilmoita hoitoaikoja. Niissä sitten toimitaan sen mukaan että pari hoitajaa aamuun, pari hoitajaa välivuoroon ja pari iltaan. Silloin homma ei toimi kovin ihan parhaiten ja laittomiakin tilanteita saattaa väliaikaisesti tulla (varsinkin silloinkun on joku epidemia menossa) ja lapset odottelevat välillä yms. mutta toimii se homma niinkin.

huh huh mitä juttuja...
en tajua miksi joissakin pk:ssa on noin hel...tin tarkat ajat merkattava ja että EI SAA HAKEA tai viedä lasta satunnaisesti eri aikaan. herranjumala mitä pilkun nussimista. miten niitä lapsia ehtii hoitaa kun pitää vaan kytätä noita aikoja. työpaikallani kyllä kysytään hoitoaika vasussa ja merkitään hakijat, mutta ei sitä nyt mihinkään kiveen hakata. eikä noita ihmisiä joiden työaika/hakuaika tms vaihtelee niin kyllä kovin hirveästi ole... pääasiassa perheet tekee orjallisesti sitä samaa päivästä toiseen.
ja meillä on ne samat työvuorot(noin) päivästä toiseen, ei niihin jonkun pirkkoinkerin puolentunnin heitto hakuajassa vaikuta. aamulla mennään 6.30 tai 7, seuraava 7.30 tai 8 ja viimeinen 8.15. noin. riippuu ryhmistä, mihin aikaa lapset tulee. ja noilla mennään aikalailla koko vuosi. aamuvuoroissa tasataan tunteja(joskus tuossa "iltaan" tulossa tms.).
ja ryhmän lto tekee vuorot, sähköisesti, on kellokortit ja työaikoja seurataan. oi niitä aikoja kun noin ei ollut ;)
ja jos lapset haetaan vaikkapa 16.40, saa työntekijä päättää jääkö notkumaan("tekemään töitä") vai lähteekö ja korvaa jossain kohtaa. ärsyttävää tuosta tekee vaan tuo sähköinen jutska, eli niitä työaikoja sitten veivataan sinne ohjelmaan(itsellä ei ongelma, osaan käyttää sitä, jotkut muu ei..) ja se vie aikaa ns. perustehtävästä.

Kyse ei olekaan niistä joskus sattuvista päivän lyhentymisistä tai pidentymisistä (mitkä voivat sattua ihan odottamattakin, sairastuminen tai vaikka kolari kotimatkalla) eikä edes niistä vanhemmista jotka eivät yhtään osaa sanoa koska tuovat ja hakevat. Vaan siitä että jos on varattu paljon ilmaa hakuaikoihin ja ilmoittaminen on mahdollista niin sitten ilmoitetaan.

On varmasti päiväkoteja missä on paljon vanhempia jotka eivät ilmoita hoitoaikoja. Niissä sitten toimitaan sen mukaan että pari hoitajaa aamuun, pari hoitajaa välivuoroon ja pari iltaan. Silloin homma ei toimi kovin ihan parhaiten ja laittomiakin tilanteita saattaa väliaikaisesti tulla (varsinkin silloinkun on joku epidemia menossa) ja lapset odottelevat välillä yms. mutta toimii se homma niinkin.

Tätähän just pohdinkin. Että kyse tai ongelma ei varmasti ole minun tai jonkun toisen yksittäisen vanhemman hakuajat vaan jos ryhmässä onkinuseampi joilla mikään ei ole koskaan "normaalia" vaan kaikki vaihtelee päivästä toiseen... :D

Mutta oletan, että meidän(kin) päikyssä on nämä asiat otettu huomioon ja työvuorot osataan suunnitella hyvin.

Ei meillä vaan tarvi ilmoittaa mitään hoitoaikoja. Aamusta haluavat tietää, jos ei tule aamupalalle. Ovat itse sanonu ettei tarvi ilmoitella jos tulen hakemaan myöhemmin kun ovat kuitenkin viiteen asti auki.

huh huh mitä juttuja...
en tajua miksi joissakin pk:ssa on noin hel...tin tarkat ajat merkattava ja että EI SAA HAKEA tai viedä lasta satunnaisesti eri aikaan. herranjumala mitä pilkun nussimista. miten niitä lapsia ehtii hoitaa kun pitää vaan kytätä noita aikoja. työpaikallani kyllä kysytään hoitoaika vasussa ja merkitään hakijat, mutta ei sitä nyt mihinkään kiveen hakata. eikä noita ihmisiä joiden työaika/hakuaika tms vaihtelee niin kyllä kovin hirveästi ole... pääasiassa perheet tekee orjallisesti sitä samaa päivästä toiseen.
ja meillä on ne samat työvuorot(noin) päivästä toiseen, ei niihin jonkun pirkkoinkerin puolentunnin heitto hakuajassa vaikuta. aamulla mennään 6.30 tai 7, seuraava 7.30 tai 8 ja viimeinen 8.15. noin. riippuu ryhmistä, mihin aikaa lapset tulee. ja noilla mennään aikalailla koko vuosi. aamuvuoroissa tasataan tunteja(joskus tuossa "iltaan" tulossa tms.).
ja ryhmän lto tekee vuorot, sähköisesti, on kellokortit ja työaikoja seurataan. oi niitä aikoja kun noin ei ollut ;)
ja jos lapset haetaan vaikkapa 16.40, saa työntekijä päättää jääkö notkumaan("tekemään töitä") vai lähteekö ja korvaa jossain kohtaa. ärsyttävää tuosta tekee vaan tuo sähköinen jutska, eli niitä työaikoja sitten veivataan sinne ohjelmaan(itsellä ei ongelma, osaan käyttää sitä, jotkut muu ei..) ja se vie aikaa ns. perustehtävästä.

Satunnainen on eri juttu kuin taas esim. viikottain tai jopa PÄIVITTÄIN. Olis kiva jos pysyttäis asiassa, täällä on jo sanottu että ei se yhden vanhemman epäsäännöllinen työaika ryhmää kaada tai edes muutaman. Eikä mun maailmaa kaada se että joskus tulee 15 minuuttia myöhässä hakemaan, koska jäi liikenneruuhkaan kiinni. Mutta sitä me ei meidän päikyssä voida hyväksyä, että huvikseen ilmotetaan lapselle 10 h hoitoaika ja sit kuitenkin tullaan ja mennään ihan miten sattuu, koska me kaikki ei voida olla töissä päivystämässä klo. 6.15-17.00.

Se on kiva että teillä kaikki tulee viimeistään kello 8.15 töihin ja joku muu ilmeisesti tekee teitin illat.. vai miten se meni. Meillä viiminen on aina vähintään 16.45 saakka töissä, usein kello 17.00 saakkakin tai jopa kello 18.00 joinain vuosina, koska täällä kunnallinen pk on velvollinen tarjoamaan hoitoa siihen saakka. Silloin tulee aikast pitkiä päiviä jos on paikalla kuitenkin jo 8.15. :D

Mä olen luullut, että hoitajat tykkää, kun haen lapseni joskus klo 16, vaikka hoitoaika on klo 17 asti. Täytyy olla jatkossa tarkempi.
Lapsen edun mukaista on, ettei hoitajat suutu lepsusta aikojen noudattamisesta. Ehtii sitä viikon loppuna olemaan kotona.

[QUOTE="mimu";29870624]Mä olen luullut, että hoitajat tykkää, kun haen lapseni joskus klo 16, vaikka hoitoaika on klo 17 asti. Täytyy olla jatkossa tarkempi.
Lapsen edun mukaista on, ettei hoitajat suutu lepsusta aikojen noudattamisesta. Ehtii sitä viikon loppuna olemaan kotona.[/QUOTE]

Sama juttu. Palstan päivähoito on helvetistä -keskustelujen perusteella olen aina luullut, että lapsi pitää hakea päivähoidosta aina heti kun pystyy, ja jos vaikka pääsee lähtemään töistä normaalia aikaisemmin, ei missään tapauksessa saa käydä esim. kaupassa, vaan lapsi pitää hakea välittömästi ettei se saa traumoja ja ettei äiti vaan pääse liian helpolla.

Ja nyt sitten kuulenkin, että hakemalla lapseni sovittua aikaisemmin sekoitan päikyn henkilökunnan pasmat niin että elämä menee pilalle.

Ei voi voittaa.

Yhteistyössä