Meidän vauva oli ekaa kertaa yökylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmitus

Vieras
ikää 7kk.
Vauva on äidin tyttö. Nukkuu vieressäni, syö rintaa edelleen öisin ja iltaisin nukahtaakin rinnalle. Ei osaa illalla nukahtaa muuten.
Vauva oli ekaa kertaa yökylässä mummolassa ja mummo oli koettanut huudattaen nukuttaa vauvaa :( Vaunuissa kiikuttaa kuulema "niin kauan että nukahtaa, ei se jaksa koko yötä huutaa". Mutta vauva oli sitten oksentanut ja mummo oli joutunut nostamaan vauvan ylös koska vaatteet ja makuupussit jne. meni vaihtoon.
Minua tämä harmittaa ihan hirveästi! :(

Mitä olisitte tehneet tilanteessani?

Niin no, mä en olisi laittaunut 7kk:n ikäistä yöhoitoon...

Mutta JOS lapseni olisi hoidossa ollut, niin olisin todellakin suuttunut mummolle siitä, ettei ottanut lasta sitten vaikka syliin nukahtamaan.

Mutta joka tapauksessa, vauvasi ei todellakaan ollut valmis tuon perusteella yökyläilemään. :/

No mä en tuollaisen tissi- ja äititakiaisen kanssa voinut ajatellakaan yökyläilyä. Mutta mä luulen että eniten tässä on sua sattunut, ei vauvaa niinkään. Olihan mummi siinä lähellä kuitenkin, ei vauva itsekseen huutanut. Olipa aika lujatahtoinen mummi, kun olis varmaan päässyt helpommalla jos olis syliin vauvan nukuttanut.

No miten sen mummon ois pitäny tehä kun ei imettäkään voi?
Itse ajattelin asian niin että en antanu yökylään niin kauan kun poika oli noin kiinni minussa. Ois tullu vaan turhaa itkua ja ongelmaa nukuttajalle.

Ehkä mummo ei tiennyt että toi on aika vanhanaikainen tapa eikä sitä enää suositella. Tuskin ilkeyttään kuitenkaan on noin tehnyt, mitä jos koittaisit asiallisesti (ei syyttävästi) keskustella asiasta.

Ja jos on kovasti vielä äidin ja tissin perään niin sekään mummon syli ei välttämättä auta. Olihan ap:n lapsen mummo kuitenkin kokoajan lähellä ja koettanut saada vauvaa uneen tietämällään tavalla. Harmittaa aloittajaa varmasti mut ainakaan syyttelemään ei kannata alkaa.

Siksi että olisin itse saanut nukuttua kunnolla edes yhden yön. Alan olla ihan hirmuisen väsynyt. Hain sitten kuitenkin vauvan kotiin puolenyön aikoihin kun ei ollut silloinkaan vielä nukahtanut. Olen itsekin toivonut että saisin vauvan jättämään yötissittelyn ja voisin viimein itsekin nukkua ½ tunnin jaksoja pidempään mutta en tosiaankaan ole ajatellut huudattamalla sitä tehdä. Vauva nukahtaa kyllä syliin jos ei rintaa ole tarjolla ja olin aivan varma että mummo nukuttaa vauvan syliinsä ja siirtää siitä sänkyyn. En osannut edes kuvitella että tuolla tavalla huudattamalla yrittää. En tosiaan olisi antanut vauvaa sinne yöksi jos olisin tiennyt kun vartavasten kerroin että vauva nukahtaa kyllä syliin jos 15min-30min jaksaa kantaa tai keinutella.

Mummo toimi väärin. Mä hoidin vähän aikaa sitten myös 7kk:n ikäistä tyttöä (tosin vaan illan) ja kun yritin laittaa vauvan nukkumaan, hän alkoi itkemään. En todellakaan huudattanut häntä vaan otin hänet syliini pötköttelemään ja äitinsä laittoi sitten nukkumaan, kun tuli. Jos olisin hoitanut yön yli, olisin yrittänyt nukuttaa syliini.

Olen samaa mieltä kuin aiemmat, että noin pieni ei ole vielä valmis yöhoitoon. : /

Mulla oli samanlainen tissitakiainen toi esikoinen eikä ois kyllä tullu mieleenkään viedä yökylään, jos ei olisi ollut aivan ehdotonta pakottavaa tarvetta siihen.

Mummo ois kyllä voinu ottaa vauvan syliinsä nukahtamaan.

Oli kyllä aika radikaali temppu niin äidiltä kuin mummoltakin.

Kiva ois kuulla miten yöt jatkossa menee.

Enkä ketään syytä. Olen asiasta harmistunut mutta ketään en ole syyttänyt, enkä asian harmittamisesta ole mummolle edes mitään sanonut. Halusin vain kuulla muiden äitien mielipiteen siitä että pitäisikö asiasta mainita vai olla mainitsematta. Koska itsekin tiedän ettei mummo sitä kiusallaan tehnyt ja koen ehkä itse harmituksen suurempana kuin ulkopuoliset.

Ja joo, äitiäkin voi tuosta valinnasta toki syyttää! Mutta joskus äitikin ehkä kaipaa lepoa? Kun isompiakin lapsia on joten päiväunet on poissuljetut.

Tuo on melkoisen yleistä ainakin omassa suvussani, että vanhemmat naiset ajattelevat "näin niitä vauvoja ennenkin hoidettiin ja kyllähän minä saan tämän vauvan nukahtamaan juuri niin kuin minä haluan". Siksi en omaani yökylään ole koskaan antanutkaan. Ties mitä "keuhkojenvahvistusta" siellä sitten tehtäisiin selkäni takana...

Siksi että olisin itse saanut nukuttua kunnolla edes yhden yön. Alan olla ihan hirmuisen väsynyt. Hain sitten kuitenkin vauvan kotiin puolenyön aikoihin kun ei ollut silloinkaan vielä nukahtanut. Olen itsekin toivonut että saisin vauvan jättämään yötissittelyn ja voisin viimein itsekin nukkua ½ tunnin jaksoja pidempään mutta en tosiaankaan ole ajatellut huudattamalla sitä tehdä. Vauva nukahtaa kyllä syliin jos ei rintaa ole tarjolla ja olin aivan varma että mummo nukuttaa vauvan syliinsä ja siirtää siitä sänkyyn. En osannut edes kuvitella että tuolla tavalla huudattamalla yrittää. En tosiaan olisi antanut vauvaa sinne yöksi jos olisin tiennyt kun vartavasten kerroin että vauva nukahtaa kyllä syliin jos 15min-30min jaksaa kantaa tai keinutella.

Yksi vaihtoehto olisi, että mummo tai joku muu tulisi teille yöksi ja hoitaisi lasta, että saisit nukuttua (Samalla saisit varmuuden, ettei vauvaa huudateta) Onnistuisiko se? Pystyisitkö nukkumaan?

No oliko enemmän puhetta siitä, että miksi mummo huudatti? Niinkö hän on toiminu omien lasten kanssa?

Voin kyllä sanoa, että tuolla keinolla aiheutetaan vain haittaa, siis jos tavoitteena on pidemmät unipätkät. Tuo voi heijastua vielä monta viikkoa vauvan uniin ja vauva voi olla itkuinen ja levoton. Riippuu vähän vauvasta. Vauvaahan ei voi pakottaa nukkumaan.

Eikö sulla ole miestä?

KYllä mä ymmärrän yöhoidon jos äiti on todella väsynyt!
Mummon olisi tosiaankin pitänyt nukuttaa syliin kun kerran olit ohjeistanut näin!
Ei tarvii varmaan mummon ihan heti odottaa vauvaa kyläilemään, ei tarviis ainakaan meillä!

Justhan tuossa yllä sanoit että ei nukahda kuin rinnalle

Tarkoitin siis sitä että kotona on nukahtanut aina vain rinnalle! Pois sulkien ne muutamat kerrat kun on ollut niin täynnä ennen nukahtamistaan ettei ole rintaa huolinut vaan olen kantanut ja keinutellut ja nukahtanut sitten siihen syliin. Pääsääntöisesti on siis koko elämänsä ajan nukahtanut iltaisin ja öisin vain rinnalle. Päivisin nukkuu vaunuissa.

[QUOTE="vieras";22611812]Tuo on melkoisen yleistä ainakin omassa suvussani, että vanhemmat naiset ajattelevat "näin niitä vauvoja ennenkin hoidettiin ja kyllähän minä saan tämän vauvan nukahtamaan juuri niin kuin minä haluan". Siksi en omaani yökylään ole koskaan antanutkaan. Ties mitä "keuhkojenvahvistusta" siellä sitten tehtäisiin selkäni takana...[/QUOTE]

Tässä asiassa mun äiti ja anoppi ovat kyl vapaamielisiä. Pääasia on että yövieras nukahtaa mahollisimman mukavasti. Äiti esim nukuttaa sylissä, vieressä jne ja samoten anoppi. Molemmat myös antavat nukkua vieressä jos tarvii.

Yhteistyössä