Meidän vauva oli ekaa kertaa yökylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapset ovat erilaisia. Niin vaan minäkin ajattelin, että vauva nukkuu pääosin omassa sängyssään vanhempien huoneessa, mutta sitten tuli tämä vauva joka itkee kuin henkensä hädässä jos illalla pimeässä hänet yrittää nukuttaa omaan sänkyynsä. Vauvavaihe on kuitenkin loppujen lopuksi lyhyt, niin itse olen tehnyt sen valinnan että lapsen hyvinvointi on nyt pääasia ja omat mukavuudet tulee kakkosena.

Kuitenkin, olen itse saanut nukuttua melko hyvin ja siksi jaksanut. Mun vauva ei kylläkään pidä tissiä suussa koko yötä... Puhu miehesi kanssa vakavasti, yksikin yö parissa viikossa varmaan auttaisi sua todella paljon jos hän venyisi sen verran. Ja puhu sen mummon kanssa, kysy miksi hän nyt alkoi pitää huudatusunikoulua tämän lapsen kanssa kun ei ole sitä ennenkään tehnyt. Jos saatte asian hyvässä yhteisymmärryksessä sovittua, niin ehkä voit harkita uutta yöapua. Voisihan mummo tulla teille/sinä mennä lapsen kanssa yhdessä heille yökylään, niin että mummo hoitaisi kuitenkin yön?

Miehen kanssa voisi toki vielä koettaa asiasta keskustella. Mutta olen oikeastaan antanut hänen nukkua yöunensa ihan jo senkin takia että hän ei oikeasti pärjää niin vähillä yöunilla kuin minä. Ja kun aamulla pimeällä aikaisin lähtee ajamaan tunnin matkan töihin ja illalla pimeällä ajaa saman matkan kotiin ja sen lisäksi kanssani hoitaa kotia ja lapsia sen minkä kykenee niin mielestäni hän ansaitsee kunnon yöunet. Ja hän tosiaan herää kyllä jos isommista lapsista jompikumpi jotain kaipailee.
Enkä oikeasti pysty nukkumaan jos vauva ei nuku. Mutta nyt kun oli mahdollisuus niin kokeiltiin sitä että jospa se vauva oikeasti nukkuisi siellä mummolassa, ilman äidin tuoksua, ihan hyvin ja minäkin sitten saisin levättyä. Kun se mahdollisuus siis oli että haen vauvan kotiin jos kovasti itkeskelee :) Mitään traumaa ei siis ollut tarkoituskaan aiheuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärggg;22612846:
Itsellesi saat olla vihainen, miksi jätit lapsesi mummulle.
En tosiaan ymmärrä tuollaista äitiä, mummua turha syyttää.
Tekisi mieli tehä äidistä lastensuojelujuttu, on sitä pienemmistäkin asioista tehty.

Ei hyvää päivää, oletko tosissasi vai vitsailetko? Olen sosiaalitantta ammatiltani, ja arvaa millaiset ruuhkat lastensuojelussa on muutenkin?

Ilmoitus pitää aina tehdä, jos on oikea huoli lapsesta, se on lapsen etu. Kuitenkin ihmiset hyvät käyttäkää maalaisjärkeä ja miettikää onko huoli todellinen/niin vakava, että alatte tekemään ls-ilmoituksia. Tässä tapauksessa en näe minkäänlaista syytä mistä ilmoitusta voisi tehdä! Kuitenkin jokainen ilmoitus pitää käsitellä, ja kun näistä täysin aiheettomista tapauksista tehdään ilmoituksia niin todellisista syistä tehtyjen ilmoitusten käsittelyajat venyvät todella pitkiksi -esimerkiksi yhtä vakavaa mielenterveystapausta ei ole vieläkään 1,5 vuoden jälkeen ehditty auttaa resurssipulan takia. Järki käteen!

Mitä ihmettä sitten valitat täällä???? En tajua! Jos kerran yövalvomiset eivät sinua rasita eivätkä sinua haittaa, niin mitä ihmettä oikein täällä itket ja raahaat lastasi edestakaisin mummolaan nukkumaan.

Siis kyllä varmaan jokaiseen vaikuttaa 3 vuotta kestäneet jatkuvat yöheräilyt :D Keskimmäisen kanssa heräilin siihen asti kunnes vauva syntyi. Silloin keskimmäisen heräilyt huomaamatta jäivät miehen harteille. Nyt keskimmäinen nukkuu onneksi jo suht hyvin. Muutaman yönä viikossa herää muutaman kerran esim. pissalle tai juomaan.
Ja joo, kyllä huonosti nukutut yöt vaikuttavat minuun. En ole yhtä tehokas päivisin, en välttämättä jaksa tehdä isompien lasten kanssa niitä asioita joita tahtoisin. Olen kärttyisempi ja lyhyempi pinna minulla on kun olen kovasti väsynyt.
En silti sano että mieheni pitäisi yönsä valvoa kun tekee jo niin paljon muutakin perheensä eteen ja hän vielä enemmän tarvitsee sitä unta kuin minä!
Eikä tämä mitenkään tämä avaus edes liittynyt minun nukkumiseeni tai valvomiseeni saati mieheeni.
Tämä vain jotenkin kääntyi nyt tähän ja tästä pitää vääntää.

Siis kyllä varmaan jokaiseen vaikuttaa 3 vuotta kestäneet jatkuvat yöheräilyt :D Keskimmäisen kanssa heräilin siihen asti kunnes vauva syntyi. Silloin keskimmäisen heräilyt huomaamatta jäivät miehen harteille. Nyt keskimmäinen nukkuu onneksi jo suht hyvin. Muutaman yönä viikossa herää muutaman kerran esim. pissalle tai juomaan.
.

Miten ihmeessä et ole oppinut mitään jo tuon ensimmäisen lapsen kohdalla??? Miten joku voi olla noin pöhkö, että kasvattaa toisestakin lapsesta samanlaisen heräilijän?

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmmärrrä;22613029:
Miten ihmeessä et ole oppinut mitään jo tuon ensimmäisen lapsen kohdalla??? Miten joku voi olla noin pöhkö, että kasvattaa toisestakin lapsesta samanlaisen heräilijän?

Taas huomaa että ketju oli liian pitkä jotta sen jaksaisi joku lukea :D

Eli joo, lapsia on kolme.
Ensimmäinen : Ei syö tuttia, nukkui yönsä läpeensä 2kk ikäisestä eteenpäin, on nukkunut aina hyvin. Söi rintaa JA pulloa alusta asti. Nukkui yöt omassa sängyssään, nukahti rinnalle, päiväunet nukkui vaunuissa.

Toinen : Söi tuttia, on nukkunut koko 3 vuotisen ikänsä huonosti, söi rintaa ekat 4kk sen jälkeen rintaa JA pulloa, ei koskaan nukkunut päiväuniaan vaunuissa, nukkui yöt omassa sängyssään, heräili/heräilee 2-18 kertaa yössä koko elämänsä ajan.

Kolmas : Syö pelkkää rintaa ( ei pulloa ollenkaan ). Ei suostu syömään tuttia MUTTA on pullosta sekä tuttia syönyt teho-osastolla ollessaan. Enää ei vain suostu kun jätin ne pois jotta imetys onnistuisi mahd. hyvin hankalan alun jälkeen. On nukkunut yönsä vieressäni. Välillä siirrän omaan sänkyyn mutta kun herää kuitenkin sen ½-1h välein niin olen kokenut helpommaksi pitää vauvan siinä vieressä nukkumassa eikä tarvitse itsenkään nousta öisin. Nukkuu hyvät päiväunet ( toiset 3-4h, toiset 1h ) vaunuissa.

Ainoan virheen tässä teki se mummo, ja hänkin vain siinä, kun soitti hysteerikko-tyttärelleen vauvan itkemisestä.

Tavallaan peesaan tätä. Hänkin on äiti, siis tämä mummo ja hän olisi näin voinnut antaa lapselleen (minijälleen, kumpi lie) yhden yön kunnon unet. Vaikka se olisikin tarkoittanut että mummokin valvoo

Itse olen ystävän koliikki vauvaa katsonut pari yötä, kun hän suostuu juomaan pullostakin pumpattua tissimaitoa. Plörinöksihän ne yöt on mulla mennyt, onhan sillä lailla vieras vauva että hänen viesteään ei niin hyvin osaa lukea kuin omien lapsien viestejä. Sen olen tehnyt mihin pystynyt, pitänyt sylissä, heijannut vaunuissa ja keinuttanut kehdossa. Mun syli kun ei tietenkään ole sama kuin äidin. Mutta oleellisempaa on se että äitikin saa joskus nukuttua. Kaikki ei jaksa "vaikka päällään" seistä vauva-aikaa, ei ole tarves. Virkeämpi äiti on vauvankin etu. Me ollaan sovittu että soitan vasta viimeisessä hädässä tälle äidille, ja onneksi hän luottaa minuun. Sen paremmin ei "kasvatustyyleistä" olla puhuttu, kai hän on nähnyt että jotenkin olen kolmesta omastani selvinnyt ja luottaa siihen.

[QUOTE="hankey";22613108]Eli vauva sisälle nukkumaan tai joku valvomaan lapsen unta, että sinä pääset päiväunille yhtäaikaa. Ihan samalla tavalla tarvitset yhtenäisen unipätkän 3-4t kuin vauvakin.[/QUOTE]

Tätä koetan käyttää hyödyksi viikonloppuisin. Mutta en tiedä onko hermoissa vika vai missä mutta en meinaa päivisin saada nukutuksi. Mielessä pyörii sata ja yksi asiaa. Puoli tuntia sain eilen päivällä nukutuksi kun mies oli isompien kanssa kun vauva nukkui. Heräsin johonkin ja ei se uni vaan sen jälkeen enää tullut.
Välillä tuntuu että voikohan ihminen olla jotenkin liian väsynyt nukahtaakseen?

ikää 7kk. Vauva on äidin tyttö. Nukkuu vieressäni, syö rintaa edelleen öisin ja iltaisin nukahtaakin rinnalle. Ei osaa illalla nukahtaa muuten.
Vauva oli ekaa kertaa yökylässä mummolassa ja mummo oli koettanut huudattaen nukuttaa vauvaa :(

7 kk vauvan kuuluukin olla "äidin tyttö". En ymmärrä äidin motiivia antaa 7 kk vauvaansa yöhoitoon. Jos äiti on univelkainen ja väsynyt, isä ottakoot enemmän vastuuta lapsista ja kodista. Lapset ja koti ovat yhteisiä. Kunnasta voi pyytää apuun kodinhoitajaa. Myös lapsiperheillä on oikeus lyhytaikaiseen ja tilapäiseen kotiapuun. Jos kotiapua ei anneta, äiti voi soittaa lastenneuvolaan, kertoa tilanteen omalle terveydenhoitajalle ja pyytää häntä auttamaan kotiavun saannisssa.

Imetykseen ja rintamaitoon tottuneen vauvan vieminen mummolaan yöksi on täysin väärä ratkaisu. Isoäiti ei välttämättä ole imettänyt omia lapsiaan ollenkaan eikä ymmärrä, miten tärkeää tuttu ja turvallinen äiti ja imetyshetket vauvalle ovat. Järkevä isoäiti kieltäytyy ottamasta vauvaa yöhoitoon.

Haluan kyseenalaistaa vauvojen yökyläilyt. Vauva ei yökylää tarvitse, yökylä on aikuisten hössötystä. Liian usein lapsi viedään yökylään, koska isovanhemmat painostavat vanhempia.
Lapsentahtinen imetys menee pahasti sekaisin ja lapsen perusturvallisuus kärsii.

Meidän tyttö on ollut kerran viikkoon "yökylässä" jostain kolmeviikkosesta alkaen.. hipsut siksi et yökyläily tapahtuu meidän alakerrassa niin et mummu ja pappa tulee tänne yökylään ja tyttö nukkuu niiden kanssa... kaapissa on aina tissimaitoa jota mummu juottaa pullosta mut jos heräilen luonnostaan yöllä niin käyn alhaalla kattomassa mikä tilanne ja imetän jos sattuu aikataulut kohdilleen... jos ei niin pumppaan ehkä maitoa ja lähden takas ylös nukkumaan... tää on ollut sillee kätevä kun jos tulee ihan kaamee hätä niin oon kuitenkin lähellä ja kuulen jos tyttö huutaa kun syötävä (näin kävi ekalla kerralla kun mummu oli vähän epävarma pulloruokinnan kanssa) niin tulin alas ja rauhotin lapsen ja mummun ja sen jälkeen on sujunut ihan tosi upeesti...

ennen tätä ekaa yökyläilyä oon tietty joutunut vannottaa mummulle nykyset lapsenhoitometodit... kun sillon kun ite olin vauva ruokittiin neljäntunnin välein ja rajotetulla ruokailun kestolla niin alkuun kyläillessäkin lasta sai puoliväkisin ottaa mummun hyssytyksestä kun ei sillä voi kuulemma vielä olla nälkä... mut nyt kun mummukin on tajunnut et nälkä ei kato kelloo niin hyvin on mennyt... ja viimesen kuukauden neiti onkin vetänyt yöt yhden pysähdyksen taktiikalla eikä aina tarvita ees sitä kun viimeyönäkin oli 9 tunnin syöttöväli, mut silti kiva kun mummu ja pappa käy niin ei tarvii mun herätä neidin uniähinöihin ja puhinoihin...

En edelleenkään tunne syyllisyyttä siitä että kokeilimme josko vauva kylässä nukkui :)
Aiemmat lapset ovat olleen jo paljon pienempinä yökylässä. Tosin nukahtaminen heillä ei ole ollut vaikeaa. Ja nytkään vauva EI jäänyt väkisin nukutettavaksi yökylään vaan hain hänet sieltä pois kun ei se uni siellä tullut :)
Koen toimineen aivan oikein! :)

esim. Elizabeth Pantleyn kirjaan "pehmeä matka höyhensaarille"? Mietin vain, kun toteat, että joudut valvomaan, koska et halua huudattaakaan. Ymmärrän sen, mutta sinuna ainakin kokeilisin tuollaista lempeämpää tapaa. Tuon ikäisen yöheräilyhän on aivan normaalia ja ymmärrettävää, mutta jos saisit ainakin pidemmän unipätkän, ja ehkä tytön hieman kauemmas itsestäsi nukkumaan (vaikkei sitten vielä omaan huoneeseen), ettei heräisi jokaiseen kyljenkääntelyyn?

Voimia sinulle!

Ihmettelen vain kovasti, että oletitko vauvasi nukkuvan koko yön syömättä kun ei kerta pulloa huoli..? Kyllähän tuon ikäinen tietty pärjää varmaan ilman ruokaa koko yön, mut aika rohkea veto.

Menkää sinne mummon luo vauvan kans kaksin vaikka viikonloppuna kun mies on kotona isompien kans - mummo käy vauvan kans ulkona ja sie nukut. Ja ehkäpä hoitaa sitten yönkin vauvaa niin pitkälle kun pystyy ja sie koitat nukkua vaikka korvatulppien kera, eri huoneessa. Jos siis mummo jaksa valvoa.. =)

En edelleenkään tunne syyllisyyttä siitä että kokeilimme josko vauva kylässä nukkui :) Aiemmat lapset ovat olleen jo paljon pienempinä yökylässä. Koen toimineen aivan oikein! :)

No miksi Sinä täällä sitten vingut?!

Pieni vauva ei yökyläreissuja tarvitse. Surullista, jos äitien mielestä yöhoito on OK, vaikka lapsi siitä kärsii. Surullista, jos päällekäyvät mummot määräävät, koska lapsi pitää yöhoitoon antaa.

Omia lapsia en yöhoitoon laita. Syinä mm. pitkä imetys ja halu hoitaa lapset itse. En tiedä, miksi lapset pitäisi antaa yöksi kylään ja mihin sitä lastenhoitoa öiseen aikaan tarvitaan?! Meillä kyläillään ja hoidetaan ihmissuhteita päiväsaikaan.

Lukematta kaikkea ekaa paria vastausta lukuunottamatta, en laittaisi hoitoon tietäen, ettei nukahda huutamatta muuten kuin rinnalle :confused: Mitä odotit tapahtuvan? Että mummo olisikin ihmeidentekijä?
Äidille suotakoon yö ilman vauvaa, mutta kannattaa toki varautua siihen, ettei kaikki suju kuin tanssi. Valmistele vauva ja itsesi asiaan. Turvallisempaa, etää se on tuttu hoitaja, joka noita nukahtamisia opettaa, eikä vieras paikka ja ihminen.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mamma";22613395]Ihmettelen vain kovasti, että oletitko vauvasi nukkuvan koko yön syömättä kun ei kerta pulloa huoli..? Kyllähän tuon ikäinen tietty pärjää varmaan ilman ruokaa koko yön, mut aika rohkea veto.

Menkää sinne mummon luo vauvan kans kaksin vaikka viikonloppuna kun mies on kotona isompien kans - mummo käy vauvan kans ulkona ja sie nukut. Ja ehkäpä hoitaa sitten yönkin vauvaa niin pitkälle kun pystyy ja sie koitat nukkua vaikka korvatulppien kera, eri huoneessa. Jos siis mummo jaksa valvoa.. =)[/QUOTE]

Vauva juo maitoa hörppyttämällä :)

Lukematta kaikkea ekaa paria vastausta lukuunottamatta, en laittaisi hoitoon tietäen, ettei nukahda huutamatta muuten kuin rinnalle :confused: Mitä odotit tapahtuvan? Että mummo olisikin ihmeidentekijä?
Äidille suotakoon yö ilman vauvaa, mutta kannattaa toki varautua siihen, ettei kaikki suju kuin tanssi. Valmistele vauva ja itsesi asiaann. Turvallisempaa, etää se on tuttu hoitaja, joka noita nukahtamisia opettaa, eikä vieras paikka ja ihminen.

Paikka on tuttu ( käydään siellä lähes päivittäin ) ja hoitaja samoin :) En ihan vieraalle ja vieraaseen paikkaan olisi tietenkään vienyt.
Ja kuten sanottu, oli tilanne sillä tavalla helppo 'kokeilla' että nukkuuko vauva ilman äidin häiritsevää maidontuoksua kun itse olin valmiina tässä kotona hakemaan vauvan kotiin jos se ei onnistu! :)
Itse en pysty nukkumaan vaikka mies hoitaisikin vauvaa yön koska herään miestä helpommin ja havahdun pienimpäänkin inahdukseen. Mies nukkua posottaa vaikka maailma kaatuisi vierestä.

IHAN OIKEASTI IHMISEN PITÄISI NOLLA ONNELLINEN SIITÄ, ETTÄ MUMMO YRITTI AUTTAA. Minä en käsitä mikä tässä on ongelma. Väsymyksestä sekaisin oleva äiti ja sitten ei kuitenkaan apukaan kelpaa. Lapsi ei tuosta kärsinyt ja mummo sentään yritti. Jotain järkeä näihin asioihin!! Minusta on turha valittaa väsymystä jos annettu apu ei sitten kelpaa. Kyllähän sen jokainen tietää, että mummoilla voi olla hiukan erilainen käsitys lasten kasvattamisesta/ nukuttamisesta. Ei ennen olisi tissitelty yötä-päivää. Ehkä mummo yritti oikeasti auttaa parhaan kykynsä mukaan.

Yhteistyössä