Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23131576]En tiedä kuinka kauan hän on ollut kasvissyöjä, mutta sinä aikana n. 10 v. kun olen hänet tuntenut on paino noussut jatkuvasti. Vähintään tuon ajan ollut kasvissyöjä.[/QUOTE]

Se, että tunnet lihavan kasvissyöjän ei tarkoita sitä, että kasvisruoka olisi automaattisesti epäterveellistä.

[QUOTE="vieras";23131569]Sääli, jää monet herkkuruoat väliin, kuten noita yllä lueteltuja... Ja erittäin epäekologistakin tuollainen runsas lihansyönti on, kovien rasvojen runsaasta saannista puhumattakaan... Eri asia tietenkin on, jos syö joka toisella kerralla kalaa, sehän on erittäin terveellistä.[/QUOTE]

Kalatkin rahdataan nykyään ties mistä Suomeen ja kasvatetaan varmaankin ihan epäekologisesti =)

Miten se soijan ulkomailta tuonti on ekologista? Onko ekologinen johtajanne sen niin laskenut?

[QUOTE="vieras";23131576]En tiedä kuinka kauan hän on ollut kasvissyöjä, mutta sinä aikana n. 10 v. kun olen hänet tuntenut on paino noussut jatkuvasti. Vähintään tuon ajan ollut kasvissyöjä.[/QUOTE]

Kasviksissa, soijatuotteissa jne. on kyllä itsessään maltillisesti energiaa. Toki kasvisruokiin saa läträttyä niin paljon rasvaa ja juustoja kuin vaan haluaa, mutta ei se kovin yleistä ole. Jos elämäntavat ovat muutenkin laiskat, niin varmasti paino nousee. Mutta useimpien paino nousee kyllä ihan herkuttelun myötä, ei lämpimien ruokien.

Itse tunnen paljon kasvissyöjiä, ja kyllä he ovat hoikemmassa kunnossa kuin sekasyöjätuttuni.

[QUOTE="vieras";23131589]Se, että tunnet lihavan kasvissyöjän ei tarkoita sitä, että kasvisruoka olisi automaattisesti epäterveellistä.[/QUOTE]

Itselleni oli yllätys, että se voi olla niin epäterveellistä, että syöjän paino on sairaalloisen lihavuuden puolella.

[QUOTE="vieras";23131590]Kalatkin rahdataan nykyään ties mistä Suomeen ja kasvatetaan varmaankin ihan epäekologisesti =)

Miten se soijan ulkomailta tuonti on ekologista? Onko ekologinen johtajanne sen niin laskenut?[/QUOTE]

Kuule, suurin osa epäekologisesta soijasta uppoaa sekasyöjien napaan lihan muodossa.
Soijarouheen syöminen on paljon ekologisempaa kuin lihan syöminen, jos et sitä tiennyt.

Toiseksi, eivät kasvissyöjät syö joka päivä soijaa (toisin kuin sinä lihaa). Jotkut eivät syö soijaa lainkaan.

[QUOTE="vieras";23131590]Kalatkin rahdataan nykyään ties mistä Suomeen ja kasvatetaan varmaankin ihan epäekologisesti =)

Miten se soijan ulkomailta tuonti on ekologista? Onko ekologinen johtajanne sen niin laskenut?[/QUOTE]

ei meidän kaloja:) Hirvet ja kalat pyydetään itse. On ekologista, puhdasta, kotimaista ja edullista.

[QUOTE="vieras";23131599]Itselleni oli yllätys, että se voi olla niin epäterveellistä, että syöjän paino on sairaalloisen lihavuuden puolella.[/QUOTE]

Mitä yllättävää siinä nyt on? Mistä sinä tiedät mitä tuo ylipainoinen ihminen syö? Jos vaikka mässyttää sipsiä ja karkkia illat pitkät ja vetää napaansa kolmen ihmisen määrät ruokaa.

Totta kai mistä tahansa ruoasta saa epäterveellistä, jos siihen kaataa puoli litraa kuohukermaa. :D Mikä ylläri se nyt on.

[QUOTE="vieras";23131590]Miten se soijan ulkomailta tuonti on ekologista?[/QUOTE]

Ei se olekaan, ja Suomeen tuodusta soijasta n. 95 prosenttia käytetään eläinrehuna. Ihmiset pistelevät sitten soijalla ruokittua karjaa suuhunsa. Kasvissyöjät korvaavat lihan suoraan soijalla, eli kuluttavat kokonaisuudessaan huomattavasti vähemmän soijaa kuin lihansyöjät. Harva kasvissyöjä vetelee soijaa sellaisia määriä kuin vaikkapa lehmä.

[QUOTE="vieras";23131603]Kuule, suurin osa epäekologisesta soijasta uppoaa sekasyöjien napaan lihan muodossa.
Soijarouheen syöminen on paljon ekologisempaa kuin lihan syöminen, jos et sitä tiennyt.

Toiseksi, eivät kasvissyöjät syö joka päivä soijaa (toisin kuin sinä lihaa). Jotkut eivät syö soijaa lainkaan.[/QUOTE]

Anteeksi nyt ulkopuolisena tartun tuohon, että soija uppoaa lihan mukana sekasyöjien napaan. Siis syökö siat ja naudat sitä soijaa, vai mitä tuolla tarkoitit.

[QUOTE="vieras";23131636]Anteeksi nyt ulkopuolisena tartun tuohon, että soija uppoaa lihan mukana sekasyöjien napaan. Siis syökö siat ja naudat sitä soijaa, vai mitä tuolla tarkoitit.[/QUOTE]

Kyllä. Ja tosiaan ehdottomasti suurimman osan Suomeen tuodusta soijasta pistelevät napaansa lihakarja, eivät kasvissyöjät.

Tässä otos mun lähipiiristä. Yksi karppaa. Yksi on maidoton & munaton, lapsensa pelkkä maidoton. Yksi keliaakikko. Yksi allerginen kalalle, yksi kasvissyöjä ja toinen joka syö kyllä kalaa mutta ei edes vaaleaa lihaa. Sitten perheenjäsen joka on allerginen mm. herneille, soijalle, paprikalle ja sellerille.

Arvaatteko miksi en pidä mitään isompia kutsuja...? Juu kun ei tosta ota enää erkkikään selvää mikä kävisi kaikille! Vihreä salaatti?

Helposti onnistuu... Just keitto ilman lihaa kävis kaikille ja siihen eerikseen lisukkeet. Jokainen ottaa sitä mikä sopii... Tai sitten selkeesti eri ruokalajit: Peruna/vesimuusi, keitetyt/wokatut kasvikset, liha, kala, kastike, vihersalaatti, kanamunanpuolikkaat, leipä, levite, juusto, maito, vesi jne. Kaikki löytää varmasti jotain syötävää

Mä epäilen koko aloitusta provoksi. Eihän kukaan voi olla niin surkea emäntä, että tarjoaa itse kutsumilleen ruokavierailleen pelkkää lihakeittoa ilman leipiä, levitteitä jne. :D

Normaalilla ruokavaliolla? :O Siis jos ihminen ei syö lihaa vaan kasvisruokaa, hänen ruokavalionsa ei ole normaali :O :D

Jestas mitä juntteja tääl on irti :laugh:

Sinä pikku tekoviisas ituhippi voisit lukea vähän ihmisen historiaa ja kehitystä. Jos alkuihminen ei olisi aloittanut lihansyöntiä, olisi jäänyt nykyihminen kehittymättä ja roikuttaisi puussa vielä. Ihan vaan tiedoksi, että ihminen on lihansyöjä/sekasyöjä jolle liharuokavalio ON se normaali. Aivan kuten hevonen on kasvissyöjä ja leijona lihansyöjä. Nämä on faktoja ja niitä ei selittelemällä muutettua saa. Tsekkaa huviksesi hampaasi ja vertaa niitä lihansyöjien ja kasvissyöjien hampaisiin. Aivot tarvitsevat lihasta saatavia rasvoja yms ravinteita. Jos kaikki söisivät kasviksia, alkaisi ihmisrotu taantua ja aivot pienentyä. Lihan syöminen kasvatti ihmisen aivot. Tähän kohtaan tietty vedetään notta "saahan sitä B:tä jne purkista, joistain kasviksista sitä tätä ja tota" Ei. Se ei koskaan ole "normaalia" ihmiselle silti. Saatika riittävää missää määrin ja ERITTÄIN vaikea toteuttaa oikein. Välillä tuntuu, että tuo ravintoköyhä ruokavalio on jo tehnyt tuhoja ituhippien aivoissa. Ap vaikuttaa hyvältä esimerkiltä.

ap taas vois myös tajuta olevansa turhamainen höntti ja muistuttaa muita tästä asiasta eikä olettaa YHTÄÄN mitään.

[QUOTE="vieras";23131648]Kyllä. Ja tosiaan ehdottomasti suurimman osan Suomeen tuodusta soijasta pistelevät napaansa lihakarja, eivät kasvissyöjät.[/QUOTE]

Miksi sitä syötettäisiin eläimille, kun halvemmalla saa kotimaista viljarehua?

[QUOTE="tutkija";23131685]Sinä pikku tekoviisas ituhippi voisit lukea vähän ihmisen historiaa ja kehitystä. Jos alkuihminen ei olisi aloittanut lihansyöntiä, olisi jäänyt nykyihminen kehittymättä ja roikuttaisi puussa vielä. Ihan vaan tiedoksi, että ihminen on lihansyöjä/sekasyöjä jolle liharuokavalio ON se normaali. Aivan kuten hevonen on kasvissyöjä ja leijona lihansyöjä. Nämä on faktoja ja niitä ei selittelemällä muutettua saa. Tsekkaa huviksesi hampaasi ja vertaa niitä lihansyöjien ja kasvissyöjien hampaisiin. Aivot tarvitsevat lihasta saatavia rasvoja yms ravinteita. Jos kaikki söisivät kasviksia, alkaisi ihmisrotu taantua ja aivot pienentyä. Lihan syöminen kasvatti ihmisen aivot. Tähän kohtaan tietty vedetään notta "saahan sitä B:tä jne purkista, joistain kasviksista sitä tätä ja tota" Ei. Se ei koskaan ole "normaalia" ihmiselle silti. Saatika riittävää missää määrin ja ERITTÄIN vaikea toteuttaa oikein. Välillä tuntuu, että tuo ravintoköyhä ruokavalio on jo tehnyt tuhoja ituhippien aivoissa. Ap vaikuttaa hyvältä esimerkiltä.

ap taas vois myös tajuta olevansa turhamainen höntti ja muistuttaa muita tästä asiasta eikä olettaa YHTÄÄN mitään.[/QUOTE]

En olisi uskonut, että joku vielä luulee, ettei kasvisruokavaliolla voisi saada kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita. :D

[QUOTE="tutkija";23131685]Sinä pikku tekoviisas ituhippi voisit lukea vähän ihmisen historiaa ja kehitystä. Jos alkuihminen ei olisi aloittanut lihansyöntiä, olisi jäänyt nykyihminen kehittymättä ja roikuttaisi puussa vielä. Ihan vaan tiedoksi, että ihminen on lihansyöjä/sekasyöjä jolle liharuokavalio ON se normaali. Aivan kuten hevonen on kasvissyöjä ja leijona lihansyöjä. Nämä on faktoja ja niitä ei selittelemällä muutettua saa. Tsekkaa huviksesi hampaasi ja vertaa niitä lihansyöjien ja kasvissyöjien hampaisiin. Aivot tarvitsevat lihasta saatavia rasvoja yms ravinteita. Jos kaikki söisivät kasviksia, alkaisi ihmisrotu taantua ja aivot pienentyä. Lihan syöminen kasvatti ihmisen aivot. Tähän kohtaan tietty vedetään notta "saahan sitä B:tä jne purkista, joistain kasviksista sitä tätä ja tota" Ei. Se ei koskaan ole "normaalia" ihmiselle silti. Saatika riittävää missää määrin ja ERITTÄIN vaikea toteuttaa oikein. Välillä tuntuu, että tuo ravintoköyhä ruokavalio on jo tehnyt tuhoja ituhippien aivoissa. Ap vaikuttaa hyvältä esimerkiltä.

ap taas vois myös tajuta olevansa turhamainen höntti ja muistuttaa muita tästä asiasta eikä olettaa YHTÄÄN mitään.[/QUOTE]

Kiitos, itse en olisi osannut tätä näin vuolaasti esittää :D

[QUOTE="tutkija";23131685]Sinä pikku tekoviisas ituhippi voisit lukea vähän ihmisen historiaa ja kehitystä. Jos alkuihminen ei olisi aloittanut lihansyöntiä, olisi jäänyt nykyihminen kehittymättä ja roikuttaisi puussa vielä. [/QUOTE]

Hauska juttu :D :D

Eli tämä "alkuihminen" pisteli sinun mukaan lihaa napaansa vaikkapa neljästi päivässä kuten nykyihmiset? Kyllä se lihansyönti taisi hitusen maltillisempaa olla, varmasti jopa VIIKKOJA joutuivat kärvistelemään lihatta. Monille nykyihmisillehän tällainen (tämän ketjunkin perusteella) koituisi kohtaloksi, aivot surkastuisivat apinan tasolle ja elämänlaatu kärsisi.

[QUOTE="kyynel";23131755]Hauska juttu :D :D

Eli tämä "alkuihminen" pisteli sinun mukaan lihaa napaansa vaikkapa neljästi päivässä kuten nykyihmiset? Kyllä se lihansyönti taisi hitusen maltillisempaa olla, varmasti jopa VIIKKOJA joutuivat kärvistelemään lihatta. Monille nykyihmisillehän tällainen (tämän ketjunkin perusteella) koituisi kohtaloksi, aivot surkastuisivat apinan tasolle ja elämänlaatu kärsisi.[/QUOTE]

Jep. Jokaisella lämpimällä ruoalla pitää olla lihaa, tai muuten ihminen taantuu. :laugh:

Ja jos emäntä kehtaisi tarjota kasvisruokaa, niin siinä kyllä sitten menisi pasmat ihan sekaisin ja hirveä haloo nousisi. "Minähän en mitään pinaattikeittoa syö tahi täytettyjä kasviksia napaani laita, aivoni surkastuvat moisesta!"

[QUOTE="vieras";23131681]Mä epäilen koko aloitusta provoksi. Eihän kukaan voi olla niin surkea emäntä, että tarjoaa itse kutsumilleen ruokavierailleen pelkkää lihakeittoa ilman leipiä, levitteitä jne. :D[/QUOTE]

Voi olla että ap:n tarkoitus oli herättää keskustelua kasvissyönnistä tai jonkun ihmisen/ihmisten yksinkertaisesta ajattelusta. Keskustelu sinänsä on minusta ollut yksinkertaista kiistelyä. Ihmisillä voi olla syitä olla ajattelemattomia joskus ehkä tarkoituksella useimmiten kuitenkin kai tahattomasti. Ei ole tarpeeksi tietoa, vaikka sitä pitäisi olla riittävästi saatavilla, on sairautta, stressiä, kiirettä, masennusta jonka vuoksi ihminen unohtaa asioita.

Itse olisin joko pöydässä ystävällisesti ilmoittanut että keitto on varmasti hyvää, mutta muistiko että en syö lihaa, eihä sinulla satuisi olemaan leipää tai jotakin muuta jota voin syödä. Tai käynyt kotimatkalla syömässä tai ehkä varannut ainakin matkaksi omat eväät.

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen ketju... Ihan ensin kommentoin ap:n "kohtaloon". Oisin itse kyllä varmaan varmistanut, että onhan ruoka sellaista jota voin syödä? Tai mitä aattelit tehdä? Pöydässä ois aika noloa mun mielestä ruveta sanomaan, et ai täs ei ookkan mitään mitä voisin syödä. eri asia jos ne omat eväät mukana ni vois sanoa, et ai, tää on llihakeittoa. No mä otan noi omat eväät, kun en tuota lihaa syö.

Mutta sitten näihin muihin kommenteihin :) Ihan oikeestikko on ihmisiä jotka ei ymmärrä/tiedä, että kasvisruokavaliota noudattava ei voi noukkia lihakeitosta niitä pottuja ja kasviksia??!!!
Sitten joku tuolla kommentoi, että hän loukkaantuisi, jos vieras tuo omat eväät. Miksi? Mulla on aika usein omat eväät kaiken varalta mukana. Itellä keliakia ja aika ikävä ois kahvipöydässäkin istua jos mitään ei olisi... Mutta, jos pöydässä on minua varten jotain, niin en toki kaiva silloin omia eväitä esiin. Viime viikonloppuna kävi niin, että mies oli sopinut hirvikaverinsa kansa, että mennään sinne iltakahville. No, eihän se ollut muistanut sanoa, että minulla on keliakia. Ni otin omat eväät mukaan. Tosin kyläpaikasta sitten löytyi gluteenittomiakeksejä, kun niitten jollakin sukulaisella on keliakia. Onneksi meillä niin suku kuin kaveritkin muistavat tämän minun taudin ja aina on niin ruuat kuin kahvipöytätarjoomisetkin aika pitkälle sellaisia joita minäkin voin syödä.
Joku myös tuolla laittoi, että kaikki voivat syödä kasvisruokaa. Minä itse en voi. Mulla maha menee sekasin ja heittää veriripulille jos syön pelkkiä kasviksia. Ja tämä johtuu mun toisesta sairaudesta. Joten meille kun tulee kylään kasvisruokavalioisia niin meillä on kahdet eväät.

Mutta kyllä musta ois kauheeta emäntänä jos unohtaisn jonkun erityisruokavalion... Meiltä kun on lähimpään kauppaankin se 15km. Onneksi niin ei vielä ole päässyt käymään.

moni kauhistelee lihasoppaa ruokana, mutta jos en erikseen kutsu illalliselle tmv ni kyllä meillä ihan perusruokaa tarjotaan. Eli jos ois lihasoppapäivä ni tervetuloa mukaan vaan.

En usko, etteikö olisi ollut mitään muuta koko reissun aikana tarjolla. Ja jos niin olis, ni onko ap sanonut " anteeksi, olen muuten vege saiskos leipää" ja siihen emäntä että "et saa".

En todellakaan jaksa muistella tuttujen valioita ja meillä vois hyvin olla vege kylässä ja ellei siitä erikseen mainitsisi en ehkä muistaisi valmistautua.

Mutta tuntuu, että aplla on ongelma, kun ei osaa kommunikoida. Ja lihasoppa ON hyvää ruokaa, jos ei siis edelleen eriskeen illalliselle kutsuta.

no minulle on ainakin sanottu, että kylässä syödään sitä mitä on tarjolla. ymmärrän jos olis kyse jostain allegia jutusta, mutta sitä en ettei sitä ruokaa voi syödä sen takia, että on kasvissyöjä. turhaa siinä sitten narisee. olisin itse jättä lihat lautaselle ja syönyt muut

Yhteistyössä