Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aaa";23132282]Mä en ymmärrä, miksi kasvissyönti-nirsoilu on ok, mut jos alan luetella et en syö tomaattia, porkkanaa keitettynä mut raakana ok, kuorellisia nakkeja, sipulia, muikkuja, mandariinia, kurkkua kuorien kanssa............jne, niin olen paskanirsoiljetys. Kasvissyöjillä on vaan erityisruokavalio. Vaikka syynä olisi että "ällöttää".... öööh, muakin ällöttää tomaatti ja muikut, mutta ei se silti ole mikään erityisruokavalio vaan oma ongelma!!![/QUOTE]

Ihanko oikeasti et tajua eroa sun nirsoilun ja kasvisruokavaliota noudattavan välillä? :O

[QUOTE="niin";23133585]Mun mielestä jos nimenomaan kutsutaan syömään niin se tarkoittaa sitä että on enemmänkin ruokaa tarjolla.

Tässä on nyt koko ketju väännetty siitä että mitä olisi pitänyt ymmärtää ja kuinka, on menty sivuraiteille moneen kertaan.[/QUOTE]

Itse olen ollut jopa häissä jossa ei muuta tarjolla kuin lihakeittoa ja leipää ja ajomatkaakin oli 7h
Toki olihan kakkukahvit sen jälkeen mutta kumminkin.
En tajua miksi lihakeitto olisi sen huonompi ruoka kuin muutkaan? Ap oli nirso :/
En minäkään tee kenellekään ruokaa sen mukaan mikä niiden lempparia on, tai ala kyselemään mistä ei tykkää ja tee jokaiselle sen takia oman ruuan kun Maire ei suostu syömään muuta kuin lihapullia ja Keijo syö vain keitto ruokia jotka on vesi pohjaisia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö tosiaan;23133543:
Olet tainnut väärinymmärtää.

Ei ole sanottu, että "sapuska" olisi tärkeintä, vaan isäntäperhe oli nimenomaan kehottanut vieraita tulemaan suoraan ruokapöytään. Eikö silloin olisi oletus, että on jotain ruokaa tarjolla?

No kyllä jossain viestissä kehoitettiin ihan yleisesti olemaan kutsumatta ketään kylään jos ei kykene vastaamaan allergikkojen ymv. tarpeisiin.

[QUOTE="vieras";23133604]Ruokaa oli tarjolla, mutt ap ei voinut sitä syödä.

Keskimääräiselle henkilölle esim. vegaanin ja vegetaristin ero ei kerro yhtään mitään... sitten kun siihen lisätään lakto-ovo jne... niin tulee mieleen että *miten nyt vaan saat tehtyä oman ja muiden elämän hankalammaksi* Yleensä tiukkojen dieettien noudattaminen ja tarjoilujen suunnittelu ei ole mikään ilo... ellei satu olemaan ravitsemsuterapeutti tms. Terveydellisten seikkojen dieettinen noudattomen on pakko, kun vaihtoehtona on saiarastuminen.[/QUOTE]

Joo, mutta jos tietää tuttavansa kasvisruokavaliosta, niin ei silloin kutsuta syömään ja tarjota lihasoppaa. Silloin kutsutaan kahville, tai muuten vain kylään, jos ei halua "suunnitella vaivalloisia tarjottavia".

[QUOTE="vieras";23133645]No kyllä jossain viestissä kehoitettiin ihan yleisesti olemaan kutsumatta ketään kylään jos ei kykene vastaamaan allergikkojen ymv. tarpeisiin.[/QUOTE]

Allergia on eri asia kuin omasta vapaasta tahdostaan olla syömättä jotakin!

[QUOTE="vieras";23133497]Tas palsta opetti uutta: koska en ole valmis loihtimaan gourmet-ateriaa joka sopisi joka ruokavaliolle, en ole oikeutettu kaveeraamaan kenenkään kanssa.

Itse asiassa sopii mulle. En halua tuttavia, joille tapaamisessani tärkeintä on tarjoamani sapuska.[/QUOTE]

Joo parempi tosiaan, ettet kutsu teille ruokavieraita, jos et kerta ole valmis tarjoamaan sellaista ruokaa mitä vieraat voivat syödä. :)

[QUOTE="vieras";23133604]Ruokaa oli tarjolla, mutt ap ei voinut sitä syödä.

Keskimääräiselle henkilölle esim. vegaanin ja vegetaristin ero ei kerro yhtään mitään... sitten kun siihen lisätään lakto-ovo jne... niin tulee mieleen että *miten nyt vaan saat tehtyä oman ja muiden elämän hankalammaksi* Yleensä tiukkojen dieettien noudattaminen ja tarjoilujen suunnittelu ei ole mikään ilo... ellei satu olemaan ravitsemsuterapeutti tms. Terveydellisten seikkojen dieettinen noudattomen on pakko, kun vaihtoehtona on saiarastuminen.[/QUOTE]

Ei ole kovin vaativaa esim. keittää perunoita/pastaa/riisiä ja tarjota salaattia jossa ei ole lihaa. Eihän?

Aika paljon on erilaisia ruokia joihin ei tarvitse laittaa lihaa, luulisi sen olevan täysin selvää.

en mitenkään kehtaisi kyllä kylässä alkaa kerjätä leipiä ja eri ruokia, tekisin just kuten ap, jos emäntä ja isäntä eivät huomaisi että en ottaisi mitään, vaikka tietäisivät että olen kasvisruokavaliolla.

minusta ap ei tehnyt mitään väärää. Toimisin aivan samoin ja erittäin fiksun kuuloinen ihmienn, ei ole provosoitunut vaikka näin pitkä ketju.

sen sijaan 99% kaikista laktokeliakia ja muista allergiajutuista on vaan pelleilyä. Laiskoilla vanhemmilla on aikaa tarkkailla sitä ekaa lasta ja kuljetella neuvolassa ja testeisää ja seuraavaksi jätetään pois ruoka-aineita ja se on menooa sitten, oikeita allergioita tulee kehiin. Jokaista pierua tai näppyä tai kitinää ei tarvitse lääkärille näyttää.

Kasvissyöjä ei tosiaankaan voi "nappailla keitosta lihat pois" ja syödä lientä joka on tehty lihaliemeen. Ihan samasta syystä kun tekään ette voisi syödä keittoa jossa on räkää tai "ihan vähän vaan" oksennusta tai virtsaa. Tuskin noihin kuolisi mutta tuskin söisitte.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä?;23133688:
Ap on kasvissyöjä. Ihminen, joka on kasvissyöjä ei syö lihaa. Kyseessä ei ole nirsoilu.

Peesi. Olen ihan ällistynyt siitä, miten yksinkertaisia vastauksia tähän ketjuun on tullut. Huomaa, ettei joillain ole hajuakaan siitä, mitä kasvissyönti tarkoittaa.

[QUOTE="joo";23133689]Ei ole kovin vaativaa esim. keittää perunoita/pastaa/riisiä ja tarjota salaattia jossa ei ole lihaa. Eihän?

Aika paljon on erilaisia ruokia joihin ei tarvitse laittaa lihaa, luulisi sen olevan täysin selvää.[/QUOTE]

Jos on jo muutenkin noin nirso ettei muka liha kelpaa niinkuin suurimmalle osalle niin uskallappa nyt keittää perunaa riisiä makaroonia mistä tietää jos vaikka nämä i hänelle maistu ja inhoaa niitä, itse varmaan iskisin näkkäripaketin käteen ja sanoisin että vettä tulee kraanasta

[QUOTE="joo";23133689]Aika paljon on erilaisia ruokia joihin ei tarvitse laittaa lihaa, luulisi sen olevan täysin selvää.[/QUOTE]

Niinpä. Tässäkin tapauksessa olisi vaikka voinut keittää ne perunat ja tarjota lihat ties minä köntteinä ihmiset nyt niitä syövätkään. Porkkanat olisi voinut raastaa salaatiksi. Kaikki olisivat voineet ottaa itselleen sopivan annoksen.

[QUOTE="juu";23133744]Jos on jo muutenkin noin nirso ettei muka liha kelpaa niinkuin suurimmalle osalle niin uskallappa nyt keittää perunaa riisiä makaroonia mistä tietää jos vaikka nämä i hänelle maistu ja inhoaa niitä, itse varmaan iskisin näkkäripaketin käteen ja sanoisin että vettä tulee kraanasta[/QUOTE]

Etkö tiedä mitä kasvissyönti tarkoittaa, vai miksi kirjoittelet noin tyhmiä? :)

[QUOTE="kop";23133738]Kasvissyöjä ei tosiaankaan voi "nappailla keitosta lihat pois" ja syödä lientä joka on tehty lihaliemeen. Ihan samasta syystä kun tekään ette voisi syödä keittoa jossa on räkää tai "ihan vähän vaan" oksennusta tai virtsaa. Tuskin noihin kuolisi mutta tuskin söisitte.[/QUOTE]

Outo suhtautuminen ruokaan... minkä ikäisenä aloitit moisen?

ja kyllähän sitä nyt täytyy jokaisen muistaa jos kylään kutsutaan syömään että kertoo ne omat ruokalajinsa jos joku este normaalille ruualle vaan olettaa vaan että kyllähän hän muistaa.
Tosin itse en kyllä kehtaa sanoa että minä en mitään kasvimössöä syö vaan vaadin lihaa,
silti ampaat irvessä vedän sitä sontaa jos muuta ei tarjoilla.

[QUOTE="vieras";23133761]Etkö tiedä mitä kasvissyönti tarkoittaa, vai miksi kirjoittelet noin tyhmiä? :)[/QUOTE]

Siten kun en minä vaan kehtaa kyläpaikkaani haukkua julkisella pastalla ja toiseksi ei aina muista ja kolmanneksi en kehtasi soitella perään että katsokaakin että minulle on minun lempiruokiani ja luettelisin listan.
Ja oliko aloittaja kysynyt edes onko kyseinen keitto tehty kasvis vai lihaliemeen ;)

[QUOTE="vieras";23133777]Outo suhtautuminen ruokaan... minkä ikäisenä aloitit moisen?[/QUOTE]

Mitäs outoa siinä on, että ihminen ei syö lihaa?

Mun mielestä oudompaa on, että sitä lihaa pitää joka ruokaan tunkea. Epäterveellistä, epäekologista ja epäeettistä.

2010-luvulla luulisi jokaisen tietävän mitä tarkoittaa kasvissyönti. Samoin luulisi että jokaisella on vähintään yksi tuttu joka on muslimi/hindu/absolutisti/kasvissyöjä/vegetaristi tai muu erikoisruokavalioinen joka liittyy ideologiaan. Miten voi vielä nykyään olla niin moukkamaisia ihmisiä, että pitävät sitä nirsoiluna ja liian vauvalloisena tai jopa vaarallisena. Jos kutsuu kotiinsa ihmisen nimen omaan syömään, kuten ap:n tapauksessa, niin ihan ehdottomasti emännän ja isännän on otettava toisen ideologiset ruokavaliot huomioon. Miten se voi olla niin vaikeaa kysyä, että onko rajoituksia ja jos se rajoitus tuntuu hankalalta, niin voi esittää jatkokysymyksen, että mikä olisi hyvä ruokalaji, niinhän allergistenkin kohdalla tehdään.

[QUOTE="juu";23133744]Jos on jo muutenkin noin nirso ettei muka liha kelpaa niinkuin suurimmalle osalle niin uskallappa nyt keittää perunaa riisiä makaroonia mistä tietää jos vaikka nämä i hänelle maistu ja inhoaa niitä, itse varmaan iskisin näkkäripaketin käteen ja sanoisin että vettä tulee kraanasta[/QUOTE]

Kuten tässäkin ketjussa moni on todennut, niin kyseessä ei ollut nirsoilu. Vaikka ruokana olisi ollut sienimuhennosta (ja ap olisi vihannut sieniä), niin hän olisi varmaan sitä syönyt, koska kylässä nyt on tapana syödä mitä tarjotaan.

Mutta kun kyseessä on ihminen, joka ei syö lihaa, niin ei sitä syödä myöskään kylässä, ravintolassa tai joulupukin sylissä.

[QUOTE="juu";23133802]Siten kun en minä vaan kehtaa kyläpaikkaani haukkua julkisella pastalla ja toiseksi ei aina muista ja kolmanneksi en kehtasi soitella perään että katsokaakin että minulle on minun lempiruokiani ja luettelisin listan.
Ja oliko aloittaja kysynyt edes onko kyseinen keitto tehty kasvis vai lihaliemeen ;)[/QUOTE]

Ei sillä ole väliä onko keitto tehty liha- vai kasvisliemeen...

Ymmärrän kyllä kasvissyöjiä. Ihhan normaalia ajatella muitakin kuin omaa napaa, eli tätä maapalloa että lapsillekin jää jotain. Lihan tuottaminen kuluttaa sairaasti vett.

Mutta en ymmärä näitä allergikkonirsoilijoita.

Jos kutsuisin kylään ja tulisi viestiä että on allergiaa, nin peruisin kutsun. 99% allergioista on vain nirsoilua. itse aiheutettua. sitä syödään mitä annetaan, paitsi lihaa ei ole kenenkään pakko syödä, koska muitakin saa ajatella, jälkipolviaan ja omia lapsiaan.

[QUOTE="vieras";23133604]Keskimääräiselle henkilölle esim. vegaanin ja vegetaristin ero ei kerro yhtään mitään... sitten kun siihen lisätään lakto-ovo jne... niin tulee mieleen että *miten nyt vaan saat tehtyä oman ja muiden elämän hankalammaksi* Yleensä tiukkojen dieettien noudattaminen ja tarjoilujen suunnittelu ei ole mikään ilo... ellei satu olemaan ravitsemsuterapeutti tms. Terveydellisten seikkojen dieettinen noudattomen on pakko, kun vaihtoehtona on saiarastuminen.[/QUOTE]

"Keskimääräinen henkilö" on kai sitten aika tyhmä. No, kyllähän mä sitä jo epäilinkin... Täytyy olla jo aika kummallinen ruokavalio, että mun pitäs kysyä mitä se tarkoittaa. Ja pitäisi olla vieläkin kummallisempi ruokavalio, että en voisi mitään ruokaa ko. henkilölle laittaa.

[QUOTE="juu";23133802]Siten kun en minä vaan kehtaa kyläpaikkaani haukkua julkisella pastalla ja toiseksi ei aina muista ja kolmanneksi en kehtasi soitella perään että katsokaakin että minulle on minun lempiruokiani ja luettelisin listan.
Ja oliko aloittaja kysynyt edes onko kyseinen keitto tehty kasvis vai lihaliemeen ;)[/QUOTE]

Voi sinua, et kehtaisi nimettömänä keskustelupalstalla avautua huonosta emännästä, sinusta ap teki väärin aloittaessaan tämän ketjun. Mutta silti kirjoitit, että itse iskisit kasvissyöjävieraallesi näkkäripaketin eteen ja ilmoittaisit, että vettä saa kraanasta. ;) Säpä olisitkin sitten tosi hyvä emäntä. :D :D

Yhteistyössä