Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen usein miettinyt, että olisi kiva kokeilla ainakin jonkin aikaa kasvisruokavaliota, mutta minulla se tökkää siihen, että kuitenkin ruuasta pitäisi saada proteiinia. En voi syödä herneitä enkä papuja, joten esim. soija on pois laskusta ainakin suurina määrinä, vaikkakin joskus lirautan vähän soijakastiketta kastikkeisiin. Koska täällä näyttää olevan kasvisruokavaliolla olevia, niin aattelin nyt samalla kysyä tuosta proteiini-asiasta.

Pinaatti
kvinoa
maitotuotteet
kanamuna
siemenet ja pähkinät
linssit

Sääli ettet soijaa voi syödä, tofu nimittäin on namia. :p

Ja erilaiset pavut ja niistä tehdyt papupadat.

Onneksi sairastan vain hermostorappeumaa enkä mitään veganismia tai allergiaa,silloinhan elämäni olisi yhtä helvettiä.Voin syödä mitä vain haluan koska en kuitenkaan tule näkemään 40-vuotis syntymäpäivääni.

Onneksi sairastan vain hermostorappeumaa enkä mitään veganismia tai allergiaa,silloinhan elämäni olisi yhtä helvettiä.Voin syödä mitä vain haluan koska en kuitenkaan tule näkemään 40-vuotis syntymäpäivääni.

#halaus# olen kanssasi samaa mieltä. Jos joku hitunen lihaa sopassa saa ihmiset tähän mielen tilaan niin ei voi kuin puistella päätä!!! Oikeasti joillakin on todellisia ongelmia ja sairauksia!

[QUOTE="hohhoijaa";23132113]Kuten tuolla aiemmin todettiin: tyrkyttäisittekö absolutistille drinkkiä, koska siinä on kuitenkin puolet limpparia? Voihan siitä juoda puolet, sen limpparin.[/QUOTE]

Siitä voi poimia ne marat ja syödä ne :D

[QUOTE="huokaus";23134310]#halaus# olen kanssasi samaa mieltä. Jos joku hitunen lihaa sopassa saa ihmiset tähän mielen tilaan niin ei voi kuin puistella päätä!!! Oikeasti joillakin on todellisia ongelmia ja sairauksia![/QUOTE]

Niin niin, aina pitää muistaa, että jollain on sairaus joka johtaa kuolemaan tai muita ongelmii. Siispä en saa omassa elämässäni tehdä omia valintoja vaan pitää elää niinkuin muut haluavat.

Vittu mutta joillain ei oo mitää realiteettia.

Kaikki palkokasvit (herneet, pavut, linssit), täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet ovat hyviä proteiinilähteitä. Toki jos käyttää myös maitotuotteita (eli ei ryhdy vegaaniksi), niin maitotaloustuotteista saa runsaasti proteiinia. Esimerkiksi seitan on todella hyvää, eikä sisällä palkokasveja (vehnägluteeni).

Mikäli pavuille ei ole allerginen, niin suosittelen testaamaan esimerkiksi falafelejä tai hyvin valmistettua tofua :)

Mie olen juuri allerginen noille palkokasveille, joten saisin ihottumaa, jos niitä söisin. Jo tuosta pienestä määrästä soijakastikettakin taitaa tulla vähän taipeisiin ihottumaa, mutta koitan kestää sen, koska tuosta kastikkeesta saa hyvää makua ruokiin. Mutta pitää ottaa selvää vielä proteiinin lähteistä. Olen välillä ostanut niitä kasvispihvejä, mutta ne ovat aika kalliita. Pitäisi opetella itse tekemään niitä, niin saisi ehkä vähän halvemmalla. En varmaan voisi ihan kokonaan lihasta luopua, mutta useammin voisi kasvisruokaa syödä muuten kuin salaatteina, pottuina ja porkkanoina.

Viimeksi muokattu:
Jos itse olisin erityisruokavaliolla tai lapseni olisivat niin kyllä varmasti ottaisin aina kyläpaikkaan myös omat eväät siltä varalta että aina ei ole tarjolla sitä mitä voi syödä. Ehkä sitten ajattelen muita liikaa, mutta niin tekisin. Olisi aika kiusallista mennä kylään ns "nirsoilemaan" koska ei voi syödä.

Meillä on käynyt muutaman kerran samoin, tai vähän samantyylisesti eli menty pitkän matkan päähän yökylään ja sitten perhe ei tarjoa ruokaa esim lauantaina kun vasta iltapäivällä. Aina syödään matkalla ja takaisinpäin tullessa jossain huoltsikalla, mutta on se aika ikävää jos ruokavälit venyy ihan järjettömiksi, illalla haluisivat tinata kunnolla kännit ja aamulla sitten aamupalapöydässä on yksi paketti pekonia yhteensä 10:lle hengelle... Jos sitä aamupalaa on ensin odottanu monta tuntia niin luulisi että voisi tarjota brunssityylisesti vähän enemmän syötävää. Vaikka sitten puuroa, jos muuhun ei ole rahaa.

Tuntuisi hassulta mennä kylään ison ruokakassin kanssa kun kumpikin perheistä ollaan ihan normaalituloisia. Muttai ilmeisesti näin pitäis jatkossa tehdä, ja ottaa lisäksi omat eväät.

Totuushan on, että Suomessa on viimeiset 50 vuotta ollut niin hyvin ruokaa, että jokainen on halutessaan saanut kehittää sellaiset ruokavaliot kuin haluaa. Meistä useimmilla on jotain inhokkeja, osalla niin vahvoja, ettei niiden syöminen tahdo onnistua edes kylässä. Ja vaikka osa allergioista on hengenvaarallisia, niin se on vain pieni osa. Suurimmalla osalla allergiat yms. aiheuttavat pientä ilmavaivaa, ripulia, ihottumaa. Kuitenkin allergisilla on tapana pitää tiukasti kiinni ruokavaliostaan ja se heille suodaan. Miksi ei yhtä hyvin kasvissyöjälle?

Olen itse allerginen ja kasvissyöjä. Vain sen vanhan mummon edessä voin lipsua ruokavaliostani. Muualla koetan käyttäytyä, mutta pidän yleensä töykeänä, jos ruokavaliooni suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sellaiseen paikkaan en kenties mene toiste. Ja osaan kyllä avata suuni ja kertoa. Mutta kun kaikkia ei kiinnosta.

Joskus ruokaa ei tosiaan tule minkäänlaista, vaikka syömään on kutsuttu. Joskus valehdellaan ruuasta (on se laktoositonta). Joskus kana on raakaa tai leipä homeessa. 2000-luvun Suomessa se on pelkkää välinpitämättömyyttä ja huonoa käytöstä. Mitään muuta se ei voi olla.

ei kai se niin kamalaa ole 2aikuisella2 ihmisellä olla syömättä? Minun setä ja hänen opettaja vaimo kutsui meidät aina yökylään erikseen mainitsi että kai tuotte lapset mukaan,
on leikki seuraa.
Olimme kylässä,
vanhempamme vei ruokaa, jako laitettin jääkaappiin,tai sitä ei tarjottu :(
Me kyläreissulla olleet lapset jäimme ilman ruokaa vaan kun äitimme oili omistaan antamassa silloin ilala sanoo kyläpaikan emäntä' nyt on aikoisten vuoro ja lapset söi jo,
kysyi äitini koska lapset muka söi niin hän ruokki omansa ja se saa riitää

ei kai se niin kamalaa ole 2aikuisella2 ihmisellä olla syömättä? Minun setä ja hänen opettaja vaimo kutsui meidät aina yökylään erikseen mainitsi että kai tuotte lapset mukaan,
on leikki seuraa.
Olimme kylässä,
Me kyläreissulla olleet lapset jäimme ilman ruokaa vaan kun äitimme oili omistaan antamassa silloin ilala sanoo kyläpaikan emäntä' nyt on aikoisten vuoro ja lapset söi jo,

???????????????????????????????????

on leikki seuraa.
Olimme kylässä,

Mä en jotenkin oikein täysin ymmärrä tätä tekstiä? :O Onko mun aivoissa nyt joku vika?

[QUOTE="vieras";23133914]Kovin suvaitsemattomilta vaikuttavat lähinnä kasvissyöjät...[/QUOTE]

Tämän ketjun ja muutenkin kokemuksen perusteella sanoisin, että suvaitsemattomimpia ovat sekasyöjät.
Suurin osa kasvissyöjistä ymmärtää että toiset haluavat syödä liharuokia, he eivät vaadi perusteluita sille asialle, mutta todella monet sekasyöjät leimaavat kasvissyöjät ja etenkin vegaanit jonkin tason hipeiksi ja viherpipertäjiksi. Idiooteiksi. Pitävät näitä ihmisiä vain nirsoina narsisteina. Ja vaativat selityksiä toisen valinnalle.
Ja myönnän, että on niitä ruokaterroristeja toki kasvissyöjissäkin. Mutta suurin osa kasvissyöjistä antaa muiden syödä omalla valitsemallaan ruokavaliolla.

Olisit ketjun aloittaja vaan pistellyt keittoa, vaikka sitten muuta kuin lihoja. Itseäni ottaa suunnattomasti pannuun kasvissyöjät, jotka odottavat jotain hempun erikoiskohtelua oman ruokavalionsa kanssa kylässä ollessaan... Samoin laktovammaiset, jotka juhlissa kyselevät kovaan ääneen onko tässä nyt maitoa tai laktoosia ja tekevät selkoa omista oireistaan, ovat niiiin raivostuttavia...! Varsinkin kun apteekista voi ostaa laktaasikapseleita. Huoh. Niin, ja olin itsekin ennen kasvissyöjä, mutta monesti söin liharuokia juuri kyläpaikoissa tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa. Eikä todellakaan koskaan tullut mitään mahaoireita...

Liha nyt vaan ei ole ruokaa todella monien mielestä. MIten tätä on vaikea tajuta. Ymärrän täysin eritevertauksen sillä minulle se että söisin lihaa, siis jonkun elävän raatoa, ruumista olisi ihan yhtä kammottava ajatus kun söisin vaikka ihmistä.

Jos kerran liha on ruokaa niin kaikki liha on ruokaa. Sittenpä olisi ok syödä kaikki ihmisetkin jotka kuolevat, ja hei, vauvat! Vanhan ihmisen lihaan on varmaan tarttunut ties mitä myrkkyjä mutta vauvana kuolleet varmaan olisivat vasikan veroista lihaa, puhdasta ja mureaa. Kun kerran liha on lihaa ja liha on ruokaa.

"monesti söin liharuokia juuri kyläpaikoissa tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa. Eikä todellakaan koskaan tullut mitään mahaoireita... "

Jaaha ja mistäköhän se voisi johtua :D Jospa vaikka siitä että söit jatkuvasti kuitenkin lihaa eikä bakteerikanta vaihtunut koskaan...

Miksi sä tulet tänne hakemaan jotain säälipisteitä, että sun kans oltais samaa mieltä ja kun olet kerta tosi sairas niin saat sitten sanoa mitä tahansa? Tiedätkö, että joillakin on jopa vielä pahempia ongelmia kuin sulla, joten sulla ei kai sitten ole oikeutta marista omasta elämästäs...

Alkuperäinen kirjoittaja mön;23136234:
Niin, ja olin itsekin ennen kasvissyöjä, mutta monesti söin liharuokia juuri kyläpaikoissa tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa.

Eli olit sekasyöjä. Kasvissyöjät eivät syö lihaa missään muodossa tai tilanteessa.

Tämän ketjun ja muutenkin kokemuksen perusteella sanoisin, että suvaitsemattomimpia ovat sekasyöjät.
Suurin osa kasvissyöjistä ymmärtää että toiset haluavat syödä liharuokia, he eivät vaadi perusteluita sille asialle, mutta todella monet sekasyöjät leimaavat kasvissyöjät ja etenkin vegaanit jonkin tason hipeiksi ja viherpipertäjiksi. Idiooteiksi. Pitävät näitä ihmisiä vain nirsoina narsisteina. Ja vaativat selityksiä toisen valinnalle.
Ja myönnän, että on niitä ruokaterroristeja toki kasvissyöjissäkin. Mutta suurin osa kasvissyöjistä antaa muiden syödä omalla valitsemallaan ruokavaliolla.

Mitä tulee ketjun aloitukseen, en ole ainakaan vielä toistaiseksi ollut syömässä vegaanin luona joka olisi laittanut sekaravintoa eli lihaa jos sitä omassa perheessä ei kukaan syö. Sen sijaan useimmat kyllä huomioivat kasvissyöjän käskiessään hänet syömään. Erinäisiä syitä jota jo aiemmin luettelin voi olla että asioita unohtaa tai että ihminen yksinkertaisesti on ajattelematon. Tämä ketju on minusta mennyt aivan turhanpäiväiseksi kiistelyksi puolin ja toisin. Voi olla se oli myös ap tarkoitus.

Käsitteitä pitää vielä varmasti selventää myös kasvissyönnin osalta. On "kasvissyöjiä" jotka satunnaisesti syövät sekaravintoa, joskus ehkä 1-2 kertaa/kk lihaa, joskus kalaa joskus esim broileria. Lakto-ovo-vegetaristi itse lasken enemmän sekaravinnon syöjiksi kuin kasvissyöjiksi. Puhekielessä kaikki edellä mainut rymät saattavat kutsua itseää "kasvissyöjiksi".

Kasvissyönti – Wikipedia
Vegaaniliitto ry

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jii";23136237]Jos kerran liha on ruokaa niin kaikki liha on ruokaa. Sittenpä olisi ok syödä kaikki ihmisetkin jotka kuolevat, ja hei, vauvat! Vanhan ihmisen lihaan on varmaan tarttunut ties mitä myrkkyjä mutta vauvana kuolleet varmaan olisivat vasikan veroista lihaa, puhdasta ja mureaa. Kun kerran liha on lihaa ja liha on ruokaa.[/QUOTE]

Niin, aika harva söisi kyläpaikassa liemestä porkkanoita ja perunoita, jos samassa kattilassa olisi keitetty ihmistä. Kasvissyöjille tilanne on ihan sama, vaikka kattilassa on sekasyöjän mielestä valmistettu "vain" eläintä.

[QUOTE="eli";23136566]Eli olit sekasyöjä. Kasvissyöjät eivät syö lihaa missään muodossa tai tilanteessa.[/QUOTE]

Tyypillistä kasvissyöjän paremmuudentuntoista nazismia.

Yhteistyössä