Meillä ei olisi varaa kolmanteen lapseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja vielä tuosta että menot kasvaisivat lasten kasvaessa.. Hyvin suuri meno on myös vanhempainvapaiden aiheuttamat tulonmenetykset. Jos siis töissä on ja on tuloja joita menettää ;). Niitä ei viitsi edes laskea, mutta todnäk yli 10t? per lapsi mitä meillä on mennyt. Eli mä olen sitä mieltä, että taloudellisesti katsoen tilanne helpottuu eritisesti kun lapset menevät kouluun. On selvitty vanhempainvapaista, ph-maksuista ja tulotkin nousevat vuosi vuodelta..

Mut siis joo, ei se raha silti merkittävin asia ole kun lapsista puhutaan :) muakin ärsyttää laskelmat siitä, mitä lapsi 'maksaa' niin kuin sille voisi laittaa hintalapun.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On tullut huomattua, että lapset maksavat! Meillä kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Kolmanteen ei taloudellisesti kyettäisi ilman merkittäviä uhrauksia. Ihmettelen todella paljon ihmisiä, jotka tekevät lasta lapsen perään ja nostavat jatkuvasti tt-tukea (toisesta ketjusta tuli mieleen).
Mä en ihmettele. Lasten lukumäärä kun ei heidän kohdallaan laske elintasoa samalla tavalla kuin se laskee niillä, jotka eivät ole oikeutettuja muihin tukiin kuin lapsilisään. He voivat muuttaa isompaan vuokra-asuntoon, kun vanha käy liian pieneksi. Asumistuki seuraa mukana ja loput saa toimeentulotukena. Se, joka maksaa asumisensa itse, joutuu tyytymään ahtaampaan asuntoon tai kapeampaan leipään. Toimeentulotukena on myös mahdollista saada lastensa harrastukset, kuten esim ratsastustunnit. Tämän kuulin vasta tänään.

toimeentulotukea ei yleensä myönnetä harrastuksiin erikseen, mutta lastensuojelu kyllä myöntää tukea harrastuksiin, muttei mihinkään kalliiseen, kuten jääkiekko ja ratsastus, vaan kohtuuhintaisiin, esim jokin liikunta harrastus jossa maksu on 50-80 per kausi, eli vuodessa maksimissaan 160 euroa.
Tämän tiedon olen ihan tästä lähipiiristä saanut, eikä ole syytä epäillä sen paikkansa pitävyyttä

Tällä hetkellä olisi vielä joo, mutta kun ne lapset kasvavatkin. Haluamme että saavat harrastaa mitä haluavat (kohtuuden rajoissa) isompana, ja haluamme tarjota elämyksiä esim matkailun muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja kaipa:
[No meillä on nyt yksi lapsista sen 7v...ja hän kyllä toisaalta toki kuluttaa enemmän, mutta toisaalta vähemmän.

Hän syö isompia annoksia, mutta hänen vaatekokonsa pysyy samana pidempään, jotta ei tarvitse niin usein uusia vaatteita.
Odotapas muutama vuosi. Meillä esimerkiksi 13-vuotiaalla kengän koko kasvoi vuodessa neljä numeroa! Eli kengät mahtuivat jalkaan vain puoli vuotta, jonka jälkeen oli pakko ostaa uutta. Pituuttakin tulee parhaimmillaan yli 10 senttiä vuodessä.

No meillä tuo jalankoon kasvaminen 4 numerolla ei voi tapahtua...siis likalla on muutoin sitten tuossa iässä kengänkoko about 45 :laugh:

Ja koska tyttö on nyt jo 133 cm ja ennustus aikuispituudeksi on 170 cm, niin ei hän monena vuotena peräkkäin voi sitä 10 cm kasvaa :D
No ei meilläkään tuota neljän numeron lisäystä tullut kuin yhtenä vuotena. Pituuskasvua tulee useampana vuotena. Toivotaan, ettei 45 numeron kenkäkoko toteudu. Itselläni koko on 42 :(

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on kolme sisarusta, ja vanhemmat ei juurikaan rahaa ajatelleet lapsia hankkiessaan. Eli siis äiti oli aina kotona, mun elämäni ensimmäiset 17 vuotta. Oikea kunnon äiti siis. Harrastuksia meillä ei ollut, ei ollut rahaa. Uusia vaatteita sain vain joululahjaksi (jos sain ), ei ollut varaa. Kaikki oli vanhaa ja käytettyä ja paikattua. Kyllä hävetti kulkea samoissa housuissa ja paidassa vuodesta toiseen koulussa, niin kauan kun vain päälle menivät. Multa kysyttiinkin, eikö sulla muita vaatteita ole.. No, ei ollut.

Mutta vanhemmat ei ajatelleet rahaa. Mikä on ilmeisesti joidenkin mielestä hyvä? Ei he kyllä myöskään sossun asiakkaita olleet, isähän kävi töissä. Äiti ei saanut muita tukia kuin lapsilisät. Eikä todellakaan eletty leveästi.

Itselläni on kaksi lasta, se riittää. Kolmanteen ei olisi enää varaa, enkä halua lapsilleni samanlaisia muistoja kun mulla.

Henkilökohtaisesti en aivan allekirjoita tätä ajatusmallia. Itselläni on kaksi sisarusta eli vanhemmillani yhteensä kolme lasta. Välillä heillä on ollut todella tiukkaa taloudellisesti johtuen mm. sisareni sairaudesta, mutta silti lapsuuden muistot eivät ole katkeria. Silloin kun vanhemmilla ei ollut meille aikaa oli sitä isovanhemmilla. Heilläkään ei ollut liiemmälti varaa taloudellisesti. Lapsuusmuistot on yhdessäolosta, ei huvipuistoista tai kalliista harrastuksista, joihin ehkä joillakin lapsuuden ystävillä oli varaa.

Eikö olekin mielenkiintoista, miten eri lailla eri ihmiset asiat kokevat? Itse muistan lapsuudesta vain sen, miten vanhemmat sanoi joka asiaan, ettei ole varaa. Ihan jos jäätelöä pyysi kaupassa, niin ei ole rahaa. Oltiin joo yhdessä, mihinkään ei koskaan päässyt. Olihan se lapsuus mukavaa muuten, mutta ensimmäisenä lapsuudesta tulee mieleen "ei ole varaa"... mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Mä en oikein allekirjoita tuota, että menot vain kasvavat lasten kasvaessa. Mä en usko, että missään vaiheessa lastemme menot ovat näin suuret kuin mitä päivähoitomaksut 443?/kk ovat.
Työssäkäyvää helpottaa tosi paljon, kun pääsee eroon päivähoitomaksuista. Mutta toimeentulotuella olevilla ei samaa helpotusta tule, kun päivähoitomaksuja ei tarvise maksaa ollenkaan. Menot eivät silloin vähene lapsen aloittaessa koulun.

Summa summarum ;); Toimeentulotuella ja hyvin pienituloisilla perheillä menot kasvavat lasten kasvaessa, koska menot ja ansionmenetykset ovat olleet pienet alusta alkaen. Kohtuu- ja hyväpalkkaisilla taas menot voivat laskea jopa merkittävästi verrattuna ansiosidonnaiseen äitiyslomaan ja päivähoitoaikaan. Se on ihan mihin vertaa...

Meille 2 on ihan maksimi, koska haluamme olla lapsillemme tasapuolinen. Kauhistuttaa jos pitäisi ostaa joku iPhone seitsemään kertaan, tai maksaa 7 lapsen vuokrat opiskelukämpässä.

On tullut huomattua, että lapset maksavat! Meillä kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Kolmanteen ei taloudellisesti kyettäisi ilman merkittäviä uhrauksia. Ihmettelen todella paljon ihmisiä, jotka tekevät lasta lapsen perään ja nostavat jatkuvasti tt-tukea (toisesta ketjusta tuli mieleen).
Mä en ihmettele. Lasten lukumäärä kun ei heidän kohdallaan laske elintasoa samalla tavalla kuin se laskee niillä, jotka eivät ole oikeutettuja muihin tukiin kuin lapsilisään. He voivat muuttaa isompaan vuokra-asuntoon, kun vanha käy liian pieneksi. Asumistuki seuraa mukana ja loput saa toimeentulotukena. Se, joka maksaa asumisensa itse, joutuu tyytymään ahtaampaan asuntoon tai kapeampaan leipään. Toimeentulotukena on myös mahdollista saada lastensa harrastukset, kuten esim ratsastustunnit. Tämän kuulin vasta tänään.

Peesi. Neljään varaa ollut ja miehen palkalla elellään vanhassa okt:ssa maalla. Tilaa on niin talossa kuin pihassakin. Lapsemme ei tosin harrasta mitään ns. maksullista säännöllistä harrastusta. Kerhoissa käyvät.
Peräperään ovat syntyneet 1v-3v ikäeroin. Ja viidennestä haaveillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat. Rahaa menee vain ruokaan ja vaippoihin. Äitiysvapaalta saa kohtuulliset korvaukset. Päivähoito tietty maksaa, mutta tuleehan kuitenkin sisaralennus, ja vanhin siirtyy kouluun jossain vaiheessa. Lapsilisääkin tulee enemmän. Neljännestä lapsesta tulee kuluja, koska auto kenties pitää vaihtaa. Mutta en ymmärrä, miten ei ole varaa kolmanteen. Mihin ihmeeseen sitä rahaa kuluu? Ei se ole köyhyyttä, jos joka lapselle ei osteta kaikkea uutena.

niin, käyttää samoja vaatteita ehkä sen ekan 5 vuotta kun ei kuluta vielä mitään. koululaiset kuluttavat puhki vaatteensa itse. esim. kirppikseltä et hyväkuntoista vaatetta koululaisile löydä.

nykysukset ,hyvä että kestävät yhden käytön.
Keskimäärin 1 lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen.
Jokainen syö oman ruokansa, päivähoitomaksut ovat kalliit, lapsivakuutukset, harrastkset jokpa satasia kuussa/lapsi. Yksi huone kaupungeissa maksaa ehkä 50 000 euroa. Esim. kolmion voi saada 150 000 , mutta neliö sitten 200 000.

mitä suurempi asunto, jopa sitä suurempi neliöhinta nykyään.

Kröhöm...mun profiilissa on blogi jonka kautta jokainen voi omin silmin todeta, että kyllä löytyy kirppiksiltä koululaiselle hyväkuntoisia vaatteita.

kävin kattomassa blogiasia, ja jäin ihmettelemään, mitä helevettiä lapsesi tekevät noin hirveällä määrällä vaatteita???? enemmin ostan pari laadukasta vaatetta kaupasta kuin kassillisen kirpparilta. ei meillä olisi edes säilytystilaa noin suurelle vaatemäärälle. ja hintaahan noinkin vaatteille saa 10 bodya euron kipale on yhtäkuin yksi 10e hintainen uusi body.. ja yleensä alesta sen vielä saa 5e tai alle. yöks vihaan kirppareita. niin ja 3 lasta on ja hyvin toimeen tullaan.

Kolmatta lasta odotetaan syntyväksi syyskuussa. Muita tukia emme saa paitsi lapsilisää. En koe, että olisimme jääneet jostain paitsi tai että meillä olisi yhtään vähemmän rahaa käytössä kun ennen lasten syntymää. Kaikki ei ajattele rahassa.

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Mulla on kolme sisarusta, ja vanhemmat ei juurikaan rahaa ajatelleet lapsia hankkiessaan...

Henkilökohtaisesti en aivan allekirjoita tätä ajatusmallia...

Eikö olekin mielenkiintoista, miten eri lailla eri ihmiset asiat kokevat? Itse muistan lapsuudesta vain sen, miten vanhemmat sanoi joka asiaan, ettei ole varaa. Ihan jos jäätelöä pyysi kaupassa, niin ei ole rahaa. Oltiin joo yhdessä, mihinkään ei koskaan päässyt. Olihan se lapsuus mukavaa muuten, mutta ensimmäisenä lapsuudesta tulee mieleen "ei ole varaa"... mihinkään.

Onhan se mielenkiintoista... en tiedä voisiko johtua siitä että maalla on aina ollut "ilmaista" tekemistä ja varsinaisesti meillä ei ole koskaan ollut niukkuutta esimerkiksi ruuasta.

Toisaalta aika monessa sukulaisperheessä olen lapsena ja varhaisnuorena voinut viettää aikaani eli olla yökylässä (ehkä parista yöstä noin viikkoon kerralla) ja ihan konkreettisesti huomannut sen että kaikissa perheissä tavat eivät ole samanlaisia. Ja että välttämättä vanhempien varakkuus ei takaa parhaita kasvuolosuhteita. Tiedostan kyllä että kaikissa asioissa lapsuuden kodissani ei toimittu "oikein" ja ehkä nyt omassa kodissani yritän ottaa vaikutteita myös niistä asioista jotka olen huomannut paremmin toimiviksi ratkaisuiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat. Rahaa menee vain ruokaan ja vaippoihin. Äitiysvapaalta saa kohtuulliset korvaukset. Päivähoito tietty maksaa, mutta tuleehan kuitenkin sisaralennus, ja vanhin siirtyy kouluun jossain vaiheessa. Lapsilisääkin tulee enemmän. Neljännestä lapsesta tulee kuluja, koska auto kenties pitää vaihtaa. Mutta en ymmärrä, miten ei ole varaa kolmanteen. Mihin ihmeeseen sitä rahaa kuluu? Ei se ole köyhyyttä, jos joka lapselle ei osteta kaikkea uutena.

niin, käyttää samoja vaatteita ehkä sen ekan 5 vuotta kun ei kuluta vielä mitään. koululaiset kuluttavat puhki vaatteensa itse. esim. kirppikseltä et hyväkuntoista vaatetta koululaisile löydä.

nykysukset ,hyvä että kestävät yhden käytön.
Keskimäärin 1 lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen.
Jokainen syö oman ruokansa, päivähoitomaksut ovat kalliit, lapsivakuutukset, harrastkset jokpa satasia kuussa/lapsi. Yksi huone kaupungeissa maksaa ehkä 50 000 euroa. Esim. kolmion voi saada 150 000 , mutta neliö sitten 200 000.

mitä suurempi asunto, jopa sitä suurempi neliöhinta nykyään.

Kröhöm...mun profiilissa on blogi jonka kautta jokainen voi omin silmin todeta, että kyllä löytyy kirppiksiltä koululaiselle hyväkuntoisia vaatteita.

kävin kattomassa blogiasia, ja jäin ihmettelemään, mitä helevettiä lapsesi tekevät noin hirveällä määrällä vaatteita???? enemmin ostan pari laadukasta vaatetta kaupasta kuin kassillisen kirpparilta. ei meillä olisi edes säilytystilaa noin suurelle vaatemäärälle. ja hintaahan noinkin vaatteille saa 10 bodya euron kipale on yhtäkuin yksi 10e hintainen uusi body.. ja yleensä alesta sen vielä saa 5e tai alle. yöks vihaan kirppareita. niin ja 3 lasta on ja hyvin toimeen tullaan.

No ne lapset pukee niitä tietenkin päälleen. Vai siis mitä sä kuvittelit, että vaatteilla tehdään?

Mä tykkään H&M vaatteista jotta niitä ostaisin kaupasta, jos ostaisin. Ei kai niin mitään järkeä ostaa kaupasta uutena vaatetta, jonka saa kirpputoriltakin hyväkuntoisena ja paljon halvemmalla? ;)

Jos teillä ei olisi säilytystilaa tälle määrälle vaatteita, niin miten se liittyy asiaan? Emme me tietääkseni asu teillä.

Niin....ei ne ilmaisia kirpputorilla ole, vaikka edullisia ovatkin. Tosin harva oikeasti laadukas body maksaa edes alessa sen 5? tai alle. Ja sä saat kyllä vihata kirppareita niin paljon kun ikinä vaan jaksat.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:

toimeentulotukea ei yleensä myönnetä harrastuksiin erikseen, mutta lastensuojelu kyllä myöntää tukea harrastuksiin, muttei mihinkään kalliiseen, kuten jääkiekko ja ratsastus, vaan kohtuuhintaisiin, esim jokin liikunta harrastus jossa maksu on 50-80 per kausi, eli vuodessa maksimissaan 160 euroa.
Tämän tiedon olen ihan tästä lähipiiristä saanut, eikä ole syytä epäillä sen paikkansa pitävyyttä

Näin on. Meidän kaupungissa lastensuojelu maksaa ls-asiakkaiden ja ttt-asiakkaiden lasten harrastuksia max 100?/lapsi/vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

No ei pidä paikkaansa edelleenkään. Meidän 7v:n vaattet on ostettu kirppikseltä, joten ne on olleet vähintään yhdellä käytössä. sitten ne on olleet meillä käytössä ja sen jälkeen suurin osa vielä on myyntikuntoisia. Juuri myin niitä kasan pois.

Ja mun mielestä yhden kesän tiukka tilanne ei ole millään muotoa asia, joka sulkee pois sen kolmannen lapsen, jos kerran muutoin talous on ok.

Mä oon myös kirppisihminen ja ostan suurimman osan perheemme vaatteista kirpparilta. Itselleni löydän lähes kaikki samoin pienille tytöilleni. 7v pojellekin vielä löydän ja n. 150cm asti sisävaatteet, mutta sitten tulee lähes stoppi. n. 175cm ja 45 koipiselle pojalle en ole löytänyt enään aniharvoin mitään muutamaan vuoteen. Tytöille tiedän löytäväni teini-ikään asti helposti, koska paljon teineiltä pieneksi jääneitä ostelen itselleni, mutta pojille en.

Ja suurin menoerä meillä on ulkoiluvaatteet ja kengät. Ei meidän poijilla esim. ulkoiluhoustut kestä edes koko kautta itsellään saati, että jäisi vielä veljelle.

No ei pidä paikkaansa edelleenkään. Meidän 7v:n vaattet on ostettu kirppikseltä, joten ne on olleet vähintään yhdellä käytössä. sitten ne on olleet meillä käytössä ja sen jälkeen suurin osa vielä on myyntikuntoisia. Juuri myin niitä kasan pois.

Ja mun mielestä yhden kesän tiukka tilanne ei ole millään muotoa asia, joka sulkee pois sen kolmannen lapsen, jos kerran muutoin talous on ok.

Mä oon myös kirppisihminen ja ostan suurimman osan perheemme vaatteista kirpparilta. Itselleni löydän lähes kaikki samoin pienille tytöilleni. 7v pojellekin vielä löydän ja n. 150cm asti sisävaatteet, mutta sitten tulee lähes stoppi. n. 175cm ja 45 koipiselle pojalle en ole löytänyt enään aniharvoin mitään muutamaan vuoteen. Tytöille tiedän löytäväni teini-ikään asti helposti, koska paljon teineiltä pieneksi jääneitä ostelen itselleni, mutta pojille en.

Ja suurin menoerä meillä on ulkoiluvaatteet ja kengät. Ei meidän poijilla esim. ulkoiluhoustut kestä edes koko kautta itsellään saati, että jäisi vielä veljelle.

Kieltämättä noin isoja kokoja ei enää löydy kuin ihan mielettömällä tuurilla.

Mä itse ostan ns. paremmat ulkovaatteet alesta (vähintään -50%) ja sitten kakkosvaatteet käytettynä jos mahdollista. Tyttölle löytyy vielä paljon varsinkin takkeja koossa 140 cm käytettynä ja ihan huippukunnossa.

Muutamat ulkohousutkin olen löytänyt, mutta niitä kyllä vähemmän.

Mä itse käytän Prismasta ostettuja (muistaakseni Ice Speak) ulkohousuja jotka maksaa 20-25?...semmoset varmaan passais tein pojallekin :)

Yhteistyössä