Meillä ei olisi varaa kolmanteen lapseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jaa, eipä olla tukia nosteltu ja viidellä lapsella on kyllä kaikki mitä tarvitsevat, fillari pitää yhdelle käydä ens viikolla ostamassa.
Jokaisella on harrastusensa (esim. jääkiekko, vesipallo...) ja reissataankin, ulkomailla koko porukka n. kerran kahdessa vuodessa, kotimaassa useammin.
Ja ihan kahden duunarin palkalla (itse asiassa itse olen toistaiseksi pari vuotta hoitovapaalla = tulona huima kht ilman hoitolisää) mennään. Kädestä suuhun eletään oikeastaan mutta kyllä lapsilla on tarvitsemansa.

mun mielestä on vain fikusa laskea onko varaa, lapsiin uppoaa rahaa yllättävän suuria määriä ja jos ei halua ihan kaikessa omalla kohdalla tinkiä niin silloin pitää oll realistinen..
meillä on varaa toiseen lapseen mutta siihen se sitten jääkin.. on kiva ostaa lapsille uusia vaatteita, leluja, tehdä kivoja juttuja ilman että tarvitsee suunnitella ja säästää kk etukäteen.. on kiva että voi herkutella ja olla juoleti sen rahan suhteen, ettei tarvitse tehdä tänne aloituksia että viikko palkkaa 10? jäljellä, mitä teen.. :snotty:

Kyllä mun mielestä vähän pitää tota rahapuoltakin miettiä lasten tekoon ryhdyttäessä, mutta eihän sen pitäisi se ratkaisevin tekijä olla. Meillä nyt kolmas tulossa, mutta isommalla ikäerolla kahteen vanhempaan verrattuna. Kerkesin hyvin olla tässä välissä töissä, saada taas paremmman äitiyspvrahan ja saatiin vähän säästöönkin. Normaalitöissä käydään siis molemmat ja noista kahdesta on maksettu täysiä tarhamaksuja. Kantakaupungissa asutaan helsingissä, 4h+k, vuokralla. Velaton pari vuotta vanha auto löytyy. Etelän lomareissu on tehty lasten kanssa keskimäärin kerran vuodessa, ja tarkoitus olis tehdä jatkossakin. Uutena/alesta ostan kaikki lasten vaatteet. Pari vuotta pystyn olemaan kotona, näillä näkymin, sitten taas töihin, mutta luultavasti lyhennettyä työviikkoa. Niin ja unohtu mainita, että mitään tukia ei olla koskaan saatu/edes haettu, lapsilisää lukuunottamatta tietenkin

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Se että haluuaa tarjota lapselle sen mitä hän tarvitsee on minusta enemmän kiinni ajasta. Enemmän kuin rahaa lapset tarvitsee vanhemmiltaan aikaa.

Joo, mutta jos ei ole varaa kattoon pään päällä niin musta se on ihan hyvä syy jättää enemmän lapsia tekemättä. Kaikki kun ei automaattisesti ala miettiä että yhteiskunta pelastaa jos omat rahkeet ei riitä.

Pienet lapset - pienet menot, suuret lapset - suuret menot. Pienenä ne voi käyttää sisarustensa vaatteita ja leluja, mutta ei enää isompana. Suurperheissä lapsilla ei ole esim. jokaisella omia kännyköitä (tai sitten ne on jotain vanhoja rieskoja), kun ei ole varaa niihin eikä kännykkälaskuihin ja viikkorahaakin olisi kiva lapsille jakaa, mutta kun ei ole varaa. Oma huone on lapsen perusoikeus, ainakin huostaanotetuilla. Lapsien eriarvoisuus näkyy koulumaailmassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Se että haluuaa tarjota lapselle sen mitä hän tarvitsee on minusta enemmän kiinni ajasta. Enemmän kuin rahaa lapset tarvitsee vanhemmiltaan aikaa.

Joo, mutta jos ei ole varaa kattoon pään päällä niin musta se on ihan hyvä syy jättää enemmän lapsia tekemättä. Kaikki kun ei automaattisesti ala miettiä että yhteiskunta pelastaa jos omat rahkeet ei riitä.

No meillä on kaksi lasta, kolmas sopisi ehkä tulla ...mutta, mutta kun lapset ei tilauksesta tulleet ajallaan, alan olla jo mielestäni liian vanha ja liian mukavuuden haluinen kolmanteen.

Jaa, me ei tosiaankaan olla rikkaita, eikä varmaan edes keskitulosia. Mies töissä ja mä kkh:lla ja 3 lasta. Vanhin on 4v kakkonen kohta 3v ja nuorin vuoden. Perustarpeet saa tattua ihan hyvin, mutta mihkään isompaan ylimääräseen ei ole varaa. Muttei mun mielestä ainakaan vielä tässä vaiheessa tarvikkaan olla. Rakkautta ja vanhempien aikaa lapset tarvii viel tässä vaiheessa enemmän kun mitään harrastuksia ja matkoja tai makeita vaatteita. Tulevaisuus on sitten eriasia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jane Doe:
Jaa, me ei tosiaankaan olla rikkaita, eikä varmaan edes keskitulosia. Mies töissä ja mä kkh:lla ja 3 lasta. Vanhin on 4v kakkonen kohta 3v ja nuorin vuoden. Perustarpeet saa tattua ihan hyvin, mutta mihkään isompaan ylimääräseen ei ole varaa. Muttei mun mielestä ainakaan vielä tässä vaiheessa tarvikkaan olla. Rakkautta ja vanhempien aikaa lapset tarvii viel tässä vaiheessa enemmän kun mitään harrastuksia ja matkoja tai makeita vaatteita. Tulevaisuus on sitten eriasia.

eiköhän tuossakin asiassa ole se kultainen keskitie paras.. eli antaa lapselle aikaa ja siti miettii sitä rahaakin... :snotty:
mä olen elänyt lapsuuden 90 luvun alun laman aikoihin, ja voin sanoa että tiukkaa oli.. ja omille lapsilleni en halua samanlaista..
enkä mä halua myöskään uhrata kaikkia niitä mun haluamiani juttuja lasten takia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat.

Lyhyt näköistä ajattelua. Pienilläkin palkoilla pärjäisi vaikka 5 lapsen kanssa, jos he pysyisivät aina alle 7 vuotiaina, mutta mitä isompia ovat, sitä kalliimmaksi tulee.

Meillä 14 ja 12 vuotiaat pojat syövät huomattavasti isompia annoksia kuin 2 ja 4 vuotiaina. Lisäksi tällä palstalla olen monesti saanut moitetta, kun ei ole varaa ostaa koulunretkelle lintsirannekkeita, ei ole ollut varaa ostaa puhelinta hajonneen tilalle (tiesitkö, ettei ainakaan enään 10 vuotiailla ole halvimpia luureja vaan uudet musapuhelimet... siis muilla paitsi meidän lapsilla), yms...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mitä tarkoitat, että ei ole varaa? Kolmashan käyttää samoja vaatteita, leluja, pyöriä ym. kuin isommat.

Lyhyt näköistä ajattelua. Pienilläkin palkoilla pärjäisi vaikka 5 lapsen kanssa, jos he pysyisivät aina alle 7 vuotiaina, mutta mitä isompia ovat, sitä kalliimmaksi tulee.

Meillä 14 ja 12 vuotiaat pojat syövät huomattavasti isompia annoksia kuin 2 ja 4 vuotiaina. Lisäksi tällä palstalla olen monesti saanut moitetta, kun ei ole varaa ostaa koulunretkelle lintsirannekkeita, ei ole ollut varaa ostaa puhelinta hajonneen tilalle (tiesitkö, ettei ainakaan enään 10 vuotiailla ole halvimpia luureja vaan uudet musapuhelimet... siis muilla paitsi meidän lapsilla), yms...

No meillä on nyt yksi lapsista sen 7v...ja hän kyllä toisaalta toki kuluttaa enemmän, mutta toisaalta vähemmän.

Hän syö isompia annoksia, mutta hänen vaatekokonsa pysyy samana pidempään, jotta ei tarvitse niin usein uusia vaatteita.

Itse en näe että sellainen tilanne olisi kovin realistinen, että meillä ei olisi varaa ostaa lintsirannekkeita kaikille kolmelle lapselle, tai uutta puhelinta hajonneen tilalle. Uusimpia musapuhelimia ei meidän lapset saa ihan periaatteen vuoksi, sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa.

Me ei saada toimeentulotukea ja meillä siis on varaa lintsit yms. jutut lapsille kustantaa. Jos oltais 200? pienempituloisia, niin sitten saatais toimeentulotukea ja tuollaiset jutut maksaa silloin meilläpäin sossu.

Kaverin muktut oli sossun "piikkiin" kesleiriellä, uimakouluissa ja jonkun reissunkin tekivät.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

No meillä on nyt yksi lapsista sen 7v...ja hän kyllä toisaalta toki kuluttaa enemmän, mutta toisaalta vähemmän.

Hän syö isompia annoksia, mutta hänen vaatekokonsa pysyy samana pidempään, jotta ei tarvitse niin usein uusia vaatteita.

Itse en näe että sellainen tilanne olisi kovin realistinen, että meillä ei olisi varaa ostaa lintsirannekkeita kaikille kolmelle lapselle, tai uutta puhelinta hajonneen tilalle. Uusimpia musapuhelimia ei meidän lapset saa ihan periaatteen vuoksi, sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa.

Me ei saada toimeentulotukea ja meillä siis on varaa lintsit yms. jutut lapsille kustantaa. Jos oltais 200? pienempituloisia, niin sitten saatais toimeentulotukea ja tuollaiset jutut maksaa silloin meilläpäin sossu.

Kaverin muktut oli sossun "piikkiin" kesleiriellä, uimakouluissa ja jonkun reissunkin tekivät.

Kun lapset ovat pieniä, niin vaatteet ovat vain hetken ja jäävät seuraavalle. Kun lapsi on 7v niin hän kuluttaa niitä vaatteita yhtälailla ja käyttää niitä pidempään = niiden vaatteiden kierto ei yllä 3 lapseen.

Ja tohon lintsiranneke juttuun, niin elämä heittelee. Ei meilläkään aina ole näin tiukkaa ollut kuin tänäkesänä.. onneksi. Nyt oli pakko ilmottautua työkkäriin, kun ei kotihoidontuki ja miehen palkka riitä, jos halutaan yhtään muuta kuin ruokaa ostaa.

Meillä lapset on vielä pieniä ja siihen että he kuluttavat tulevaisuudessa enemmän on ainakin yritetty varautua sillä että lapsia varten säästetään mutta vanhempien (molempien) nimissä. Niitä varoja on ajateltu käyttää nimenomaan lasten kulutukseen.

ei meilläkään ole varaa kolmanteen lapseen mutta koska sellainen nyt hetkellä millä hyvänsä syntyy niin on vain tultava toimeen! kierrätä, keskity olennaiseen ja karsi ylimääräinen. eiköhän tässä ihan hyvin selvitä :)

Mulla on kolme sisarusta, ja vanhemmat ei juurikaan rahaa ajatelleet lapsia hankkiessaan. Eli siis äiti oli aina kotona, mun elämäni ensimmäiset 17 vuotta. Oikea kunnon äiti siis. Harrastuksia meillä ei ollut, ei ollut rahaa. Uusia vaatteita sain vain joululahjaksi (jos sain ), ei ollut varaa. Kaikki oli vanhaa ja käytettyä ja paikattua. Kyllä hävetti kulkea samoissa housuissa ja paidassa vuodesta toiseen koulussa, niin kauan kun vain päälle menivät. Multa kysyttiinkin, eikö sulla muita vaatteita ole.. No, ei ollut.

Mutta vanhemmat ei ajatelleet rahaa. Mikä on ilmeisesti joidenkin mielestä hyvä? Ei he kyllä myöskään sossun asiakkaita olleet, isähän kävi töissä. Äiti ei saanut muita tukia kuin lapsilisät. Eikä todellakaan eletty leveästi.

Itselläni on kaksi lasta, se riittää. Kolmanteen ei olisi enää varaa, enkä halua lapsilleni samanlaisia muistoja kun mulla.

Kun lapset ovat pieniä, niin vaatteet ovat vain hetken ja jäävät seuraavalle. Kun lapsi on 7v niin hän kuluttaa niitä vaatteita yhtälailla ja käyttää niitä pidempään = niiden vaatteiden kierto ei yllä 3 lapseen.

Ja tohon lintsiranneke juttuun, niin elämä heittelee. Ei meilläkään aina ole näin tiukkaa ollut kuin tänäkesänä.. onneksi. Nyt oli pakko ilmottautua työkkäriin, kun ei kotihoidontuki ja miehen palkka riitä, jos halutaan yhtään muuta kuin ruokaa ostaa.

No ei pidä paikkaansa edelleenkään. Meidän 7v:n vaattet on ostettu kirppikseltä, joten ne on olleet vähintään yhdellä käytössä. sitten ne on olleet meillä käytössä ja sen jälkeen suurin osa vielä on myyntikuntoisia. Juuri myin niitä kasan pois.

Ja mun mielestä yhden kesän tiukka tilanne ei ole millään muotoa asia, joka sulkee pois sen kolmannen lapsen, jos kerran muutoin talous on ok.

Mulla on kolme sisarusta, ja vanhemmat ei juurikaan rahaa ajatelleet lapsia hankkiessaan. Eli siis äiti oli aina kotona, mun elämäni ensimmäiset 17 vuotta. Oikea kunnon äiti siis. Harrastuksia meillä ei ollut, ei ollut rahaa. Uusia vaatteita sain vain joululahjaksi (jos sain ), ei ollut varaa. Kaikki oli vanhaa ja käytettyä ja paikattua. Kyllä hävetti kulkea samoissa housuissa ja paidassa vuodesta toiseen koulussa, niin kauan kun vain päälle menivät. Multa kysyttiinkin, eikö sulla muita vaatteita ole.. No, ei ollut.

Mutta vanhemmat ei ajatelleet rahaa. Mikä on ilmeisesti joidenkin mielestä hyvä? Ei he kyllä myöskään sossun asiakkaita olleet, isähän kävi töissä. Äiti ei saanut muita tukia kuin lapsilisät. Eikä todellakaan eletty leveästi.

Itselläni on kaksi lasta, se riittää. Kolmanteen ei olisi enää varaa, enkä halua lapsilleni samanlaisia muistoja kun mulla.

Henkilökohtaisesti en aivan allekirjoita tätä ajatusmallia. Itselläni on kaksi sisarusta eli vanhemmillani yhteensä kolme lasta. Välillä heillä on ollut todella tiukkaa taloudellisesti johtuen mm. sisareni sairaudesta, mutta silti lapsuuden muistot eivät ole katkeria. Silloin kun vanhemmilla ei ollut meille aikaa oli sitä isovanhemmilla. Heilläkään ei ollut liiemmälti varaa taloudellisesti. Lapsuusmuistot on yhdessäolosta, ei huvipuistoista tai kalliista harrastuksista, joihin ehkä joillakin lapsuuden ystävillä oli varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On tullut huomattua, että lapset maksavat! Meillä kaksi lasta, 5- ja 2-vuotiaat. Kolmanteen ei taloudellisesti kyettäisi ilman merkittäviä uhrauksia. Ihmettelen todella paljon ihmisiä, jotka tekevät lasta lapsen perään ja nostavat jatkuvasti tt-tukea (toisesta ketjusta tuli mieleen).
Mä en ihmettele. Lasten lukumäärä kun ei heidän kohdallaan laske elintasoa samalla tavalla kuin se laskee niillä, jotka eivät ole oikeutettuja muihin tukiin kuin lapsilisään. He voivat muuttaa isompaan vuokra-asuntoon, kun vanha käy liian pieneksi. Asumistuki seuraa mukana ja loput saa toimeentulotukena. Se, joka maksaa asumisensa itse, joutuu tyytymään ahtaampaan asuntoon tai kapeampaan leipään. Toimeentulotukena on myös mahdollista saada lastensa harrastukset, kuten esim ratsastustunnit. Tämän kuulin vasta tänään.

Totta! Onneksi sossussakin alkaa vähitellen olla linja että ihmisten pitää miettiä miten voivat elättää itsensä eli vaaditaan vastikkeellisuutta. Tietysti jos joku pykää lapsen kolmen vuoden välein ja on sopivasti aina kotihoidon tuella väliajat niin minkäs siinä teet...Ja jos mies on vielä joku kovan luokan lusmu niin eipä ole paljon tehtävissä. Tosin toimeentulotuesta voidaan pidättää jopa puolet jos asiakas ei suostu esitettyihin ehtoihin. Mutta en tiedä sovelletaanko tuota lapsiperheisiin kun siinä lapset kärsii eniten vanhempiensa tyhmyydestä.

[eillä 14 ja 12 vuotiaat pojat syövät huomattavasti isompia annoksia kuin 2 ja 4 vuotiaina. Lisäksi tällä palstalla olen monesti saanut moitetta, kun ei ole varaa ostaa koulunretkelle lintsirannekkeita, ei ole ollut varaa ostaa puhelinta hajonneen tilalle (tiesitkö, ettei ainakaan enään 10 vuotiailla ole halvimpia luureja vaan uudet musapuhelimet... siis muilla paitsi meidän lapsilla), yms...
Lohdutukseksi: meidän 14-vuotiailla on halvimmat mahdolliset kännykät eivätkä ole edes muuta pyytäneet. Samoin itselläni on halpa kännykkä, koska halvan mallin ominaisuudet riittävät minulle loistavasti. Nämä valinnat eivät ole rahasta kiinni.

Ruokaa yli 12-vuotiaat syövät ainakin meillä reilusti enempi kuin aikuiset. Kenkiä ja vaatetta menee. Peruskoulun jälkeen opinnot tulevat yllättävän kalliiksi, kun on ostettava kirjoja, matkalippuja yms. Jos opiskelu ei onnistu kotipaikkakunnalla, niin silloin asuminen tulee kalliiksi. Alle 18-vuotiaat eivät saa opintotukea, jos vanhemmilla on ns. normaalit tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja väestöräjähdys suomessa:
Pienet lapset - pienet menot, suuret lapset - suuret menot. Pienenä ne voi käyttää sisarustensa vaatteita ja leluja, mutta ei enää isompana. Suurperheissä lapsilla ei ole esim. jokaisella omia kännyköitä (tai sitten ne on jotain vanhoja rieskoja), kun ei ole varaa niihin eikä kännykkälaskuihin ja viikkorahaakin olisi kiva lapsille jakaa, mutta kun ei ole varaa. Oma huone on lapsen perusoikeus, ainakin huostaanotetuilla. Lapsien eriarvoisuus näkyy koulumaailmassakin.

Mä en oikein allekirjoita tuota, että menot vain kasvavat lasten kasvaessa. Mä en usko, että missään vaiheessa lastemme menot ovat näin suuret kuin mitä päivähoitomaksut 443?/kk ovat. Tälläkin hetkellä lapsille kuitenkin ostetaan vaatteita, leluja jne. Nuo päivähoitomaksut tulevat niiden päälle. Ja jääkiekkoa meillä ei aleta harrastaa, koska se tekee koko perheen vapaa-ajasta suorittamista. Eikä mopoautoa tai autoa ole kenenkään pakko ostaa lapsilleen. Meillä toimii julkisetkin.

[No meillä on nyt yksi lapsista sen 7v...ja hän kyllä toisaalta toki kuluttaa enemmän, mutta toisaalta vähemmän.

Odotapas muutama vuosi. Meillä esimerkiksi 13-vuotiaalla kengän koko kasvoi vuodessa neljä numeroa! Eli kengät mahtuivat jalkaan vain puoli vuotta, jonka jälkeen oli pakko ostaa uutta. Pituuttakin tulee parhaimmillaan yli 10 senttiä vuodessä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaipa:
[No meillä on nyt yksi lapsista sen 7v...ja hän kyllä toisaalta toki kuluttaa enemmän, mutta toisaalta vähemmän.

Odotapas muutama vuosi. Meillä esimerkiksi 13-vuotiaalla kengän koko kasvoi vuodessa neljä numeroa! Eli kengät mahtuivat jalkaan vain puoli vuotta, jonka jälkeen oli pakko ostaa uutta. Pituuttakin tulee parhaimmillaan yli 10 senttiä vuodessä.

No meillä tuo jalankoon kasvaminen 4 numerolla ei voi tapahtua...siis likalla on muutoin sitten tuossa iässä kengänkoko about 45 :laugh:

Ja koska tyttö on nyt jo 133 cm ja ennustus aikuispituudeksi on 170 cm, niin ei hän monena vuotena peräkkäin voi sitä 10 cm kasvaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Mä en oikein allekirjoita tuota, että menot vain kasvavat lasten kasvaessa. Mä en usko, että missään vaiheessa lastemme menot ovat näin suuret kuin mitä päivähoitomaksut 443?/kk ovat.
Työssäkäyvää helpottaa tosi paljon, kun pääsee eroon päivähoitomaksuista. Mutta toimeentulotuella olevilla ei samaa helpotusta tule, kun päivähoitomaksuja ei tarvise maksaa ollenkaan. Menot eivät silloin vähene lapsen aloittaessa koulun.

Yhteistyössä