Meillä syödään päivittäin valmisruokia .

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Mitäs väliä sillä on jos syö valmisruokia? :) itsekin syön, oon laiha ku tikku. Valitsen vaan terveellisiä ja ei niin lihottavia valmisruokia. En mitään makkaraa tai sellaista.

Säilöntä-makuainesoosia. Epäterveellistä. Piilorasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja esim.:
Mitäs väliä sillä on jos syö valmisruokia? :) itsekin syön, oon laiha ku tikku. Valitsen vaan terveellisiä ja ei niin lihottavia valmisruokia. En mitään makkaraa tai sellaista.

Niin. Mutta mä en liho ja eikä haittaa lisäaineet.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:

Löysin just ihan terveellisen makkarankin, olikohan Vatajan valmistamaa... ei sisällä mitään lisäaineita, toki rasvaa jonkin verran on, mutta ei muuta ku oikeeta lihaa, ei yhtään jauhoakaan.

jaahas mut mä en tykkää makkarasta enkä nakeista enkä syö niitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja esim.:

Niin. Mutta mä en liho ja eikä haittaa lisäaineet.

No hyvä sitten. Mua ainakin ne haittaa ja yritän minimoida niiden saannin, sekä itseltä että lapsilta.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:

Löysin just ihan terveellisen makkarankin, olikohan Vatajan valmistamaa... ei sisällä mitään lisäaineita, toki rasvaa jonkin verran on, mutta ei muuta ku oikeeta lihaa, ei yhtään jauhoakaan.

jaahas mut mä en tykkää makkarasta enkä nakeista enkä syö niitä :)

Ok :) En mäkään erityisesti välitä makkararuuista, mutta lapset tykkää ja heille oon nyt noita välillä ostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Hyi kamala, listaa lukiessa tuli olo että tulen mieluusti kädestä pitäen opettamaan sinulle ap ruoanlaittoa.

Taidan jopa olla ihan tosissani.

ei se tarkoita, että jos syö valmisruokia, ettei osaisi laittaa ruokaa. Vähän suvaitsevaisuutta! Jokainen saa syödä mitä ruokaa tahtoo, olkoon se susta kuinka ällöttävää tahansa, sillä ei ole merkitystä :)

Yllättäen en osannut laittaa ruokaa heti sen touhun aloittaessani, mutta tekemällä oppii. Kai niillä eineksilläkin elää ja kasvaa, mutta jo makunautinnon takia en jaksaisi olla pelkän valmisruoan varassa. Harjoittelua se kokkaus vaatii. Vanhin lapsistasi voi jo aloittaa harjoittelun kanssasi.

Einesruualla pysyy hengissä kyllä mutta ei ne mitään makunautintoja ole ja kallista on syöttää.
Oletteko olleet einesruuan ystävät koskaan elintarviketehtaassa töissä näkemässä mitä paskaa niihin ruokiin tungetaan?Minä olen ja siksi meillä ei syödä einesruokia.

te jotka vältätte myrkkyjä ja syötte kuitenkin goji-marjoja_
niissä on torjunta-ainetta reippaasti, yli sallitun nimittäin.

myös siinä luomulaadussa. viikonlopun hesarissakin oli juttua tuosta.
että joku voi nyt luulla olevansa kovinkin "puhdas" ja vetää gojimarjoja, joista saa enemmänkin kauheita myrkkyjä kuin eineksistä.

Kuinka voitte provoksi luulla - hyviä ruokia oli ap.lla paljon tuossa.
itse harrastan paljon valmisruokia myös. Usein vielä "tuunailen" eli ostan lisukkeekkeeksi pakastevihanneksia (ravintoarvot usein paremmat kuin koko talven säilötyn tuoreen),
kauden mukaan vaikka tomaatteja, tietenkin kaalia tai salaattia, kiwihedelmä sopii vaikka omelettiin, herneitä, jopa purkkiherneestä tulee ravintoaineita.
Maapähkinöitä ja muita pähkinöitä.
no, kieltämättä makkaraa, nakkia, kinkkuja en käytä ollenkaan.
ruokavalion kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäiset ainekset ja einekset :)

Alkuperäinen kirjoittaja sääli lapsia kun jää paitsi hyvästä ruuasta:
Oletteko olleet einesruuan ystävät koskaan elintarviketehtaassa töissä näkemässä mitä paskaa niihin ruokiin tungetaan?Minä olen ja siksi meillä ei syödä einesruokia.

olen ollut karamellitehtaassa, ja olen tosiaan nähnyt mitä suklaapatukoihin tungetaan. silti syön suklaata, joskus harvoin jopa karkkeja :)

syövätkö kotiruokaihmisten lapset ollenkaan suklaata, karkkia, jätskiä ?

mövenpickillä löytyy lisäaineetonta jätskiä, jos haluaa sellaista :)

Alkuperäinen kirjoittaja pee saaja:
te jotka vältätte myrkkyjä ja syötte kuitenkin goji-marjoja_
niissä on torjunta-ainetta reippaasti, yli sallitun nimittäin.

myös siinä luomulaadussa. viikonlopun hesarissakin oli juttua tuosta.
että joku voi nyt luulla olevansa kovinkin "puhdas" ja vetää gojimarjoja, joista saa enemmänkin kauheita myrkkyjä kuin eineksistä.

Kuinka voitte provoksi luulla - hyviä ruokia oli ap.lla paljon tuossa.
itse harrastan paljon valmisruokia myös. Usein vielä "tuunailen" eli ostan lisukkeekkeeksi pakastevihanneksia (ravintoarvot usein paremmat kuin koko talven säilötyn tuoreen),
kauden mukaan vaikka tomaatteja, tietenkin kaalia tai salaattia, kiwihedelmä sopii vaikka omelettiin, herneitä, jopa purkkiherneestä tulee ravintoaineita.
Maapähkinöitä ja muita pähkinöitä.
no, kieltämättä makkaraa, nakkia, kinkkuja en käytä ollenkaan.
ruokavalion kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäiset ainekset ja einekset :)

Vai että hyviä ruokia oli ap:lla tuossa? Et taida tietää, mitä einekset sisältävät... huh. En todellakaan ymmärrä tuollaista, kukaan ei voi olla niin surkea kokki, ettei saisi eineksiä parempaa ja TERVEELLISEMPÄÄ ruokaa itse tehtyä. Typeryyttä ja laiskuutta, ei voi muuta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Hyi kamala, listaa lukiessa tuli olo että tulen mieluusti kädestä pitäen opettamaan sinulle ap ruoanlaittoa.

Taidan jopa olla ihan tosissani.

ei se tarkoita, että jos syö valmisruokia, ettei osaisi laittaa ruokaa. Vähän suvaitsevaisuutta! Jokainen saa syödä mitä ruokaa tahtoo, olkoon se susta kuinka ällöttävää tahansa, sillä ei ole merkitystä :)

Vaan kun ap itse sanoi ettei osaa kokata ja siksi syövät eineksiä. Jos ois vain laiskuudesta kyse, turha sellaiselle olisi edes opettaa mitään.

Einekset ovat kyllä ihan terveellisiä jos vähänkin katsoo mitä sisältää. Eivät kyllä maistu kovin hyvältä mutta niitä saa tuunaamalla ihan hyviksi.

Pitää myös muistaa että juusto, maito, pasta, makkara, öljy jne ovat myös teollisesti valmistettuja ruokia.

Liikaa vouhotetaan tuosta ruoasta. Ihan hyvin pärjää hankkimalla välillä eineksiä, välillä pitää voileipä/kasvisnapostelupäiviä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Einekset ovat kyllä ihan terveellisiä jos vähänkin katsoo mitä sisältää. Eivät kyllä maistu kovin hyvältä mutta niitä saa tuunaamalla ihan hyviksi.

Pitää myös muistaa että juusto, maito, pasta, makkara, öljy jne ovat myös teollisesti valmistettuja ruokia.

Liikaa vouhotetaan tuosta ruoasta. Ihan hyvin pärjää hankkimalla välillä eineksiä, välillä pitää voileipä/kasvisnapostelupäiviä jne.

Pikkasen eri asia syödä juustoa, maitoa, pastaa jne. Kuin syödä valmisruokaa, joka on täynnä lisäaineita ja aromeja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pikkasen eri asia syödä juustoa, maitoa, pastaa jne. Kuin syödä valmisruokaa, joka on täynnä lisäaineita ja aromeja...

Höpsis, suurin osa eineksistä eivät sisällä lisäaineita - aromeja kylläkin kuten kotiruoassakin :D

Juustot, makkarat, leikkeleet jne sisältävät aika rutkastikin lisäaineita, samoin esimerkiksi jätski. Leipäkin usein. Lisäaineita on monenlaisia, on sellaisia jotka löytyvät ihan luonnosta ja vastaavasti vähän arvelluttavampia lisäaineita.

en jaksa lukea koko teilausketjua, mutta kysyisin; millaiset on teidän kolesterooliarvot ja verenpaineet (hoikkia olitte joo, mutta miten nuo arvot)? kuinka paljon sairastelette? suojaravintoaineita ette noista ruuista saa ollenkaan.

niin, ja miten maistuu lapsille sitten ihan tavallinen kotiruoka, tai ravintolaruoka? syötteko koskaan ulkona? heseä ja kotipitsaa ei lasketa...

Vähän esimerkkejä mitä nämä "vaaralliset" einekset pitävät sisällään

Saarioisten makaronilaatikko:
Makaroni (vehnä), rasvaton maito, vesi, suomalainen naudanliha 9 %, suomalainen koneellisesti erotettu broilerinliha 9 %, kananmuna, kuohukerma, suola, kasviöljy, valkopippuri. Suolapitoisuus 0,8 %.

Saarioisten maksalaatikko
Rasvaton maito, riisi, suomalainen sian-, broilerin- ja naudanmaksa 16 %, kasviöljy, siirappi, rusina, suola, kasvimargariini (kasvirasva, aromi), sipuli, mausteet (mm. valkopippuri). Suolapitoisuus 0,9 %.

Pirkka Paella
Ainekset: riisi(riisi,vesi,kurkuma), paprika,
herne, broileri 8%
(broileri,vesi,suola),sipuli,tomaatti,kala,katkara
pu,simpukka,mustekala, mausteseos
(suola,kalaliemijauhe,kanaliemivalmiste
mm.vehnäjauho, paahdettu sipulijauhe,
valkosipuli, paprika katkarapujauhe, kurkuma,
sellerijauhe, chili, laakerinlehti, sahrami,
timajmi),kasviöljy (auringonkukka, palmu,
rapsi).Suolapitoisuus 1,0%

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
No eipä hetkauta mun elämääni mihinkään suuntaan.
Jos joku haluaa syödä kallista lisäainemoskaa, ihan sama mulle.

Millä tavalla tuo saarioisten makaronilaatikko poikkeaa kotitekoisesta?

No en mä tee makaronilaatikkoa koska syön enimmäkseen kanaa ja kasviksia mutta jos tekisin niin siihen tulisi paistijauhelihaa, täysjyväpastaa ja munamaitoon laktoositonta rasvatonta maitojuomaa.
Ja jotain mausteita vaikkapa valkosipulia. Laittaisin lisäksi kasviksia, esim porkkanaa raasteena tai herkkusieniä.
Ei mitään ylimääräisiä lisäaineita.

Yhteistyössä