Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vuosi sitten. Kävin juttusilla asian tiimoilta. Minulle sanottiin, että kutsuvat vielä käymään. Mutta eipä tullut kutsua.

Tiedän, että olen kai vieläkin sossun kirjoissa. Mutta en aio ottaa mitään yhteyttä. Mitäs itse unohtivat. Jos vielä muistavat ja kutsu käy, niin sitten voin mennä.

Mä en usko, että ainuttakaan lastensuojeluilmoitusta tehdään aiheetta. Omat vanhemmat olivat täysin juoppoja ja silti ilmoituksia ei otettu vakavasti. Jos susta on tehty ilmoitus, niin olisi syytä katsoa peiliin. Yököttää edes kuulla tollaisista vanhemmista.

Meillekin on tulossa sossut käymään ja ihan meidän omasta tahdosta. Esikoinen vasta tulossa (la huhtikuussa), mutta kun minulla on tuota mielenterveysongelmaa taustella niin tahdon, että on mahdollista saada apua, jos tuntuu että pää pettää, vaikka mieskin on mukana kuvioissa. Eikä hävetä yhtään!

Mä en usko, että ainuttakaan lastensuojeluilmoitusta tehdään aiheetta. Omat vanhemmat olivat täysin juoppoja ja silti ilmoituksia ei otettu vakavasti. Jos susta on tehty ilmoitus, niin olisi syytä katsoa peiliin. Yököttää edes kuulla tollaisista vanhemmista.

Nyt on kyllä niin, että omat ikävät kokemuksesi vaikuttavat mielipiteeseesi. Minulla esim on jotenkin vinksahtanut ex-mies, joka on vuosien varrella tehnyt muutaman perättömän ls-ilmoituksen. Asiakkuuttahan noista ei ole aiheutunut, koska ei ole ollut mitään tarvetta sellaiselle. Pahalta perättömät ls-ilmoitukset silti tuntuvat.

Aloittajalle tiedoksi, että lastensuojelulla on aika lyhyet määräajat, johon mennessä heidän tulee toimia. Jos lastensuojelu ottaa sinut "asiakkaakseen", heidän tulee kertoa se sinulle. Jos vuoteen ei ole mitään kuulunut, et varmasti ole asiakas. Soita ja kysy. Sinulla on oikeus myös saada kotiisi ote ls-rekisteristä lapsiesi osalta. Tuosta otteesta selviää miten asiasi on lastensuojelussa edennyt tai koska sen käsittely on siellä päättynyt. Turha murehtia ja miettiä yksin, ota asiasta selvää.

Meillekin on tulossa sossut käymään ja ihan meidän omasta tahdosta. Esikoinen vasta tulossa (la huhtikuussa), mutta kun minulla on tuota mielenterveysongelmaa taustella niin tahdon, että on mahdollista saada apua, jos tuntuu että pää pettää, vaikka mieskin on mukana kuvioissa. Eikä hävetä yhtään!

Meille tarjotiin äippäpolin kautta sosiaalityöntekijän apua ennaltaehkäisevänä työnä mun masennustaustan takia. Vasta alkuhaastattelu käyty. Miten teillä on ollut niitä käyntejä?

[QUOTE="vieras";23453064]Meille tarjotiin äippäpolin kautta sosiaalityöntekijän apua ennaltaehkäisevänä työnä mun masennustaustan takia. Vasta alkuhaastattelu käyty. Miten teillä on ollut niitä käyntejä?[/QUOTE]

häh miksi jotkut kuvittelee että sitä kautta saa apua? ei avohuollontukitoimia oo kovin montaa tarjota. suurimmaksi osaksi se on sitä että seurataan arkea lapsen näkökulmasta,jotta osataan puuttua ajoissa.pieni osa siitä toiminnasta on sitä apua.

Ei se mikään uskonasia olekaan :)

Kyllä kateelliset/ilkeämieliset vaan tekevät noita ilmotuksia ihan valheellisin perustein ja mistäkö pirusta moisen tiedän, no ihan siitä että oma EX meni ja niin teki

[QUOTE="vieras";23452842]Vuosi sitten. Kävin juttusilla asian tiimoilta. Minulle sanottiin, että kutsuvat vielä käymään. Mutta eipä tullut kutsua.

Tiedän, että olen kai vieläkin sossun kirjoissa. Mutta en aio ottaa mitään yhteyttä. Mitäs itse unohtivat. Jos vielä muistavat ja kutsu käy, niin sitten voin mennä.[/QUOTE]

tuota sossuilla on lainmukaan aikarajat

-siihen kauanko saa ilmoituksesta mennä, että pitää ilmoittaa huoltajalle ilmoituksen saapumisesta sekä siitä aloitetaanko ls tarpeen selvitys vai ei (7päivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta) jos aloitetaan niin mitä tapahtuu.

-sen lisäksi ls tarpeen selvitys on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä,3kk sisällä ilmoituksen saapumisesta.

-tämän lisäksi laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista säätelee toimintaa. mm. siitä että asiakkaalle pitäisi kertoa vaihtoehdoista ja niiden mahdollisista seuraamuksista.

eli tuon teidän ilmoituksen vastaanottanut sossu rikkoo itse lastensuojelulakia!! no sitähän tapahtuu,mutta heidän kuuluisi saada siitä joku sanktio.

[QUOTE="madame";23453353]häh miksi jotkut kuvittelee että sitä kautta saa apua? ei avohuollontukitoimia oo kovin montaa tarjota. suurimmaksi osaksi se on sitä että seurataan arkea lapsen näkökulmasta,jotta osataan puuttua ajoissa.pieni osa siitä toiminnasta on sitä apua.[/QUOTE]

Kyllähän sieltä voi monenlaista apua saada. Yhdessä mielenterveyspuolen ja kodinhoidon kanssa. Voisi harkita verkostopalaveria jossa sovittaisiin käytäntöjä tulevan varalle. Oikein hyvä että asia on jo vireillä ja avoimin kortein mennään.

Aikoinaan tuossa naapurissa kun asuttiin, niin siellä alkoi joku tekemään lstesuojeluilmoituksia pihapiirin perheistä ja syyt oli mitä omituisimpia. Koko alueen perheet joutuivat sossuun kuultavaksi myös ne "silminnäkijät" jotka ilmoittaja oli ilmoittanut ja nimennyt ilmoituksissaan. Ilmoitukset olivat nimettömiä mutta perheet ja sossu vei asiat tutkittavaksi ja ilmoittaja saatiin selville, sai aika isot sakot.

[QUOTE="madame";23453384]älä usko, se ei poista sitä tosiasiaa että niitä tapahtuu,eikä edes ole harvinaista.[/QUOTE]

Ei harvinaista, mutta paljon harvinaisempaa kuin ilmoituksen kohteet haluaisivat myöntää.

Siinä ensimmäisessä tapaamisessa keskustellaan asioitten tilasta ja päätetään, tuleeko teistä lastensuojelun asiakkaita vai ei.

Eli automaattisesti sä et sitä ole....

Mä kyllä selvittäisin asian. Varsinkin jos mulla olisi puhtaat jauhot pussissa.... vaivaisi se siellä sossujen "pöydillä pyörivä" ilmoitus.

Musta tehtiin kun itse sitä pyysin, tekeekö se minusta huonon? En käytä päihteitä enkä laiminlyö lapsiani. Minulla vaan sattuu olemaan aika huono elämäntilanne johtuen lasten sairauksista. Ei se tee minusta yhtään sen huonompaa että olen lastensuojelun asiakas ja näin ollen minun ei tarvitse katsoa peiliin

Usko tai älä mutta on olemassa vastuuntuntoisia, lapsiaan rakastavia vanhempia jotka tekevät ilmoituksen itse koska ymmärtävät elävänsä sellaisessa tilanteessa, että eivät enää yksin pärjää ja näin ollen haluavat vain apua lapsilleen ja itselleen.

Täällä on taas jollakulla pikkasen väärä kuva tuosta sossun/lastensuojelun toiminnasta..
Ei tarvii olla rapajuoppo lapsia hakkaava hirviö.

Jotku pyytää apua ihan itsekin, ja syystä että on väsy..