Menee hermo koululaisen kanssa!!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Yllin läksyt tekemättä tältä vuodelta. Kysyin onko opettaja huomannut, joskus on ja joskus ei. Ihmettelin miksi ei ole tullut läksyjä, mutta luulin että ovat tunnilla ehtineet tekemään läksyt, mutta eipä ollut. Ei lue omatoimisesti ollenkaan kokeisiin ja tilaisuuden tullen jättää kertomatta koska on kokeet. Vain Matikan läksyt tekee koska ne opettaja tarkistaa joka päivä. Ilman lukemista kokeet menee aivan penkin alle, Lukemisella saavutetaan sellaiset 60-70% oikein.

Lisäksi lapsen paras kaveri soittaa heti koulun jälkeen ja pyytää heille. Vaikka kuinka sanoisi, että sitten pääsee kun läksyt on tehty ja sanoo kaverilleen, että soittaa kun pääsee niin silti puhelin soi 10min välein. Tämä se on varmaan syynä ettei malta tehdä kaikkia läksyjä, kun on niin kiire kaverin kanssa olemaan.

Siis miten tämä voi olla näin vaikeaa 9v kanssa? Miten saisi lapsesta vastuullisemman?
 
Hei, täällä juuri keittiön pöydän äärellä 2. luokkalainen tappelee läksyjen kanssa. Ihan HIRVEETÄ toi läksyjen teko. Nin akuan kinaa että saa "lypsettyä" vastauksen...
 
Tuskin se elo koululaisten kanssa (tai lasten kanssa ylipäätään) suju kaikilla aina kuin tanssi, mutta kyllä sinä vanhempana olet vastuussa lapsestasi ja siitä, että läksyt tulee hoidettua.

Kuten sait jo vastaukseksi; suljet puhelimen läksyjenteon ajaksi. 9-vuotias on vasta lapsi, jota aikuisen tulee ohjata. Pidät huolen siitä, että läksyt tulee tehtyä ja kokeisiin luettua.
 
Tarkistan joka päivä läksyt ja kysyn mitä tuli läksyksi. Jos ei osaa tehdä niin autan. Miten ihmeessä voisin olla enemmän vastuussa? Tästä seuraava on soittaa opettajalle ja kysyä mitä tuli läksyksi...
 
Ekaks se puhelin kiinni läksyjen ajaksi. Ja ei, meillä on alkanut tää vetkuaminen näitten läksyjen kanssa, saattaa ottaa 3 tuntia ennen ku on tehnyt kun tekee kaikkea muuta siinä välissä vaikka kuinka patistais
 
Joku saattoi ymmärtää että me vanhemmat emme auttaisi läksyissä. Mutta kyllä me autamme parhaamme mukaan. Mutta ei meillä ole aikaa istua sentään kolmea tuntia vieressä vahtimassa. Ja lapsi VALEHTELEE ettei tullut läksyjä tai ettei ole kokeita. Vasta kun sanoin soittavani opettajalle ja kysyväni miten on niin lapsi sanoi totuuden.
 
Ja kokeisiin ei tosiaankaan lue omatoimisesti. Ehkä olevinaan lukee, mutta mitään ei jää mieleen. Ainakin toinen vanhemmista vaaditaan viereen opettamaan. Ja aikaa kuluu useita tunteja. Aivan mahdotonta oli opetella esim mikä on golfvirta. Vastaus kolme sanaa joita lapsi ei kyennyt edes avustavista muistisäännöistä huolimatta oppimaan. Alkaa tuntumaan siltä, ettei meidän lapsen paikka ole normaalissa koulussa.
 
Onko se motivaation puute vai eikö lapsi todella osaa vaikka yrittää. Meilllä on tokaluokkalaisen kanssa väliin tuskaa tuo läksyn teko. Jos ei tajua miten menee niin ei jaksa sit yrittääkkään. Huutaa ja itkee vaan et en osaa.
Minä opisin lapsen kanssa viikossa yhden tai kaksi päivää viikossa millon saa mennä kaverille kunnes alkaa läksyt sujumaan.
Ja opettajaan yhteyttä ja sen kanssa miettiä mikä auttais.
 
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?
 
Meillä jo ekaluokan opettaja vaatii et lapsi merkkaa läksyt ite. itestä kyl on viel liian pieni et varmasti kaikki tulee oikein.
Kolmannen luokan opettaja sit sano et läksyt ja kokeeseen luku pitäis sujua pääsääntösesti ilman apua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Missä vaiheessa lapsen pitäisi selviytyä koulusta omatoimisesti?
Lukiolaisena, silloin yleensä on ehkä halua opiskella jo itse...
Soita opelle ja pyydä että laittaa sulle tietoon läksyt jonkun aikaa, vaikka sähköpostitse tai muulla keinoin ja kerro ettei lapsi niitä itse hoida ja valehtelee; kyllä sen pitäisi auttaa tehokuurin jälkeen tai sitten ei

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko se motivaation puute vai eikö lapsi todella osaa vaikka yrittää. Meilllä on tokaluokkalaisen kanssa väliin tuskaa tuo läksyn teko. Jos ei tajua miten menee niin ei jaksa sit yrittääkkään. Huutaa ja itkee vaan et en osaa.
Minä opisin lapsen kanssa viikossa yhden tai kaksi päivää viikossa millon saa mennä kaverille kunnes alkaa läksyt sujumaan.
Ja opettajaan yhteyttä ja sen kanssa miettiä mikä auttais.

Kai se on osittain sitä, että ei osaa, mutta myös sitä ettei huvita ja haluaa päästä helpolla ja elää vain mukavaa elämää eli sitä kavereiden kanssa olemista.

meillä on jo kolmasluokkalainen joten on englantia ja muitakin työtä vaativia aineita.

Täytyy laittaa kova kovaa vastaan. Ja toivoa sen tuottavan tulosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?

Onko opelta tullut mitään palautetta? 10 tuntia lepopäivistä on tuon ikäiselle paljon. Minä sinuna ottaisin opeen yhteyttä jos ei itse oo ollut teihin yhteydessä.

 
Me taistelimme puoli vuotta ekalla luokalla joka ikinen ilta pojan kanssa läksyistä.Hän huusi ja karjui ja itki ja rukoili ettei olis tarvinnu tehä.Oltiin tiukkoja. Nyt on poika viidennellä ja sen puolen vuoden taiston jälkeen ei oo tarvinnu taistella.Kokeisiin lukee ja läksyt tekee. Vetää ysiä ja kymppiä.

Tyttö on ollu alusta ast iomatoiminen eikä ole ollut ikinä ongelmia.Pärjää vielä paremmin kuin veljensä.

Lapsi selviää omatoimisesti sitten kun selviää.Toiset ei koskaan. Vanhemmat ovat vastuussa. Ole yhteydessä opettajaan sähköpostilla, jos poika yrittää valehdella.Saat läksyt opelta tietää ja poika huomaa että äiti saa kaiken selville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?

Käsken tekemään läksyt heti koulusta tullessa. Mitään muuta ei touhuta, ennen ku läksyt on tehty. Jos ei tee heti tai touhaa muuta, saa rangaistuksen. Siinä pikkuhiljaa oppii, että vetkuilu ei kannata. Ja en lue lapsen kans kokeisiin. Voin kuulustella välillä ja patistan lukemaan. Uhkaan, kiristän tai lahjon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä jo ekaluokan opettaja vaatii et lapsi merkkaa läksyt ite. itestä kyl on viel liian pieni et varmasti kaikki tulee oikein.
Kolmannen luokan opettaja sit sano et läksyt ja kokeeseen luku pitäis sujua pääsääntösesti ilman apua.

Tämä ongelmalapsi on juuri kolmasluokkalainen. Koulusta tulee viestiä, että lapsen pitäisi suoriutua koulusta ja kokeista omatoimisesti. Sen vuoksi olenkin ihan ihmeessä miksi pitää tehdä myös vanhempien näin paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Onko se motivaation puute vai eikö lapsi todella osaa vaikka yrittää. Meilllä on tokaluokkalaisen kanssa väliin tuskaa tuo läksyn teko. Jos ei tajua miten menee niin ei jaksa sit yrittääkkään. Huutaa ja itkee vaan et en osaa.
Minä opisin lapsen kanssa viikossa yhden tai kaksi päivää viikossa millon saa mennä kaverille kunnes alkaa läksyt sujumaan.
Ja opettajaan yhteyttä ja sen kanssa miettiä mikä auttais.

Kai se on osittain sitä, että ei osaa, mutta myös sitä ettei huvita ja haluaa päästä helpolla ja elää vain mukavaa elämää eli sitä kavereiden kanssa olemista.

meillä on jo kolmasluokkalainen joten on englantia ja muitakin työtä vaativia aineita.

Täytyy laittaa kova kovaa vastaan. Ja toivoa sen tuottavan tulosta.

Jep. Lapsi kyllä luistaa hommista, JOS siihen antaa mahdollisuuden. Älä anna sitä. Vaikka homma vaikuttaa julmalta, se on lapselle hyväksi. Lapsenkin on helpompi olla, kun on säännöt tiedossa ja niitä pitää ja kannattaa noudattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?

Käsken tekemään läksyt heti koulusta tullessa. Mitään muuta ei touhuta, ennen ku läksyt on tehty. Jos ei tee heti tai touhaa muuta, saa rangaistuksen. Siinä pikkuhiljaa oppii, että vetkuilu ei kannata. Ja en lue lapsen kans kokeisiin. Voin kuulustella välillä ja patistan lukemaan. Uhkaan, kiristän tai lahjon.

Eli et tee yhtään enempää kuin minä ja säännöt on samat.
 

Yhteistyössä