Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen jo kolme lasta saanut aikuiseksi ja omilleen, nuorin esimurkku täällä.
Tekee tämäkin läksynsä vahtimatta kun sen on alusta saakka vaatinut, neuvonut, opastanut. Hyviä numeroitakin vielä väliin kantaa.
Kyllä se koulun aloitus vaatii alussa hieman vanhempienpienkin aikaa mutta pian oppivat itse huolehtimaan läksynsä.
Toistan, koulu on lapsen työtä ja työ on tehtäävä kunnolla.
Mua suoraan sanoen vi*tuttaa, se että sinulla on kolme aikuista lasta, ei tarkoita sitä, että sinulla olisi ollut yhtäkään sellaista lasta, kuin tuo minun 10-vuotiaani. Johon häneenkin osuu valtava määrä tästä teksistä (vitos kohtaa lukuunottamatta kaikki jatkuvasta harjoittelusta huolimatta), jonka lainaan ADHD-liiton sivuilta (sieltä löytyy pidempi teksti kiinnostuneille):
http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm
AD/HD, eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, on kliininen diagnoosi, joka on määritelty amerikkalaisen psykiatriyhdistyksen psykiatrisia tauteja kuvaavassa tautiluokituksessa (DSM-IV). AD/HD tarkoittaa, että henkilöllä on tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta. Oireet voivat esiintyä yhdessä tai erikseen siten, että henkilöllä on joko pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö tai pääasiallisesti impulsiivisuutta ja ylivilkkautta. (Lähde: Katarina Michelsson, AD/HD ja siihen liittyvät liitännäisoireet, 2002)
Henkilöllä voi olla:
* sekä tarkkaavaisuushäiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta ( AD/HD-C )
* pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö ( AD/HD-I )
* pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuutta ( AD/HD-HI )
Tarkkaavaisuushäiriö:
A. Joko (1) tai (2)
(1) Vähintään kuusi seuraavista tarkkaamattomuuden oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina:
1. jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa.
2. usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
3. usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa.
4. jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi (ei johdu vastustuksesta tai siitä ettei ymmärrä ohjeita)
5. usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä.
6. välttelee usein, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua (kuten koulu- ja kotitehtävät)
7. kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. leluja, kyniä, kirjoja, työkaluja)
8. häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
9. unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa.
----------
Muita oireita AD/HD-lapsilla
- n. 70 %:lla esiintyy muita oireita ja ongelmia
motorinen kehityshäiriö 30-60%
oppimiseen liittyvät vaikeudet 90 %
erityisiä oppimisvaikeuksia 30 %
puheen ja kielen kehityksen häiriö 30-35 %
pakkoliikkeitä ja -ajatuksia 25 %
kypsymätön tunne-elämä yli 50 %
huonot sosiaaliset taidot yli 50 %
uhmakkuushäiriöt 40-60 %
käytöshäiriöt 25 %
masennus 10 %
huolestuneisuus 25-40%
univaikeuksia 30 %
yökastelua 20 %
Lähde: Michelsson, K., Saresma U., Valkama K., Virtanen P. 2000. MBD ja ADHD diagnosointi, kuntoutus ja sopeutuminen. PS-Kustannus.
Hoito ja kuntoutus