Menee hermo koululaisen kanssa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?

Onko opelta tullut mitään palautetta? 10 tuntia lepopäivistä on tuon ikäiselle paljon. Minä sinuna ottaisin opeen yhteyttä jos ei itse oo ollut teihin yhteydessä.

Opettajalta ei ole tullut mitään poikkeavaa palautetta. Seiskatason oppilas.

Ei kokeisiin lueta joka viikonloppu vaan silloin kun niitä on, noin kerran kuukaudessa. Mutta minkäs teet jos ei lue tulee hylätty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten voisin olla enemmän vastuussa ja miten te olette vastuussa eli toisin sanoen mitä teette eritavalla kuin minä? Kuinka moni muu uhraa viikonlopusta 10 tuntia lapsen kokeisiin lukemiseen?

Käsken tekemään läksyt heti koulusta tullessa. Mitään muuta ei touhuta, ennen ku läksyt on tehty. Jos ei tee heti tai touhaa muuta, saa rangaistuksen. Siinä pikkuhiljaa oppii, että vetkuilu ei kannata. Ja en lue lapsen kans kokeisiin. Voin kuulustella välillä ja patistan lukemaan. Uhkaan, kiristän tai lahjon.

Eli et tee yhtään enempää kuin minä ja säännöt on samat.

Mä en anna lapselle periksi. En tiedä, annatko sinäkään, mutta koitan olla piirun verran sinnikkäämpi, ku lapsi. Kaveritapaamisia perun viikolla, jos hommat ei toimi tai niistä laistetaan. Välillä on aina ollut viikkoja, jolloin kavereita ei tule meille, eikä lapsi mene kavereille, koska karjuu, huutaa, valittaa ja kitisee läksyjään. Kyllä näyttää menevän kalloon, että helpommalla pääsee, kun vaan tekee hommansa.

Mä varmaan ottaisin tuossa vaiheessa asian puheeksi open kanssa. Ehkä hänellä voisi kokemuksesta olla asiaan jokin ratkaisu. Aloittakaa tosiaan sillä, että se puhelin kiinni läksyjen ajaksi. Meillä mä sain nuo omat koululaiset ymmärtämään läksyihin keskittymisen merkityksen, kun sanoin, että haluaako hän tehdä niitä puoli tuntia, vai koko illan. Ja ihan konkreettisesti istuin vieressä ja läksyt käytiin yhdessä läpi tehtävä tehtävältä. Eikä niitä kokeita vielä kolmasluokkalaisella niin usein ole, etteikö niitä voisi viikonlopun aikana prepata.

Vastuullisuutta oppii vain antamalla vastuuta. Mutta sepä onkin läksyjen kanssa vähän vaikeaa - jospa aloittaisitte sen opettelun jostain lapselle mukavammasta asiasta. Mikä se voisi olla, sitä en osaa sanoa, kun en tapojanne enkä tilannettanne tiedä, mutta sä varmaan keksit sen itsekin. Pieni palkinto hyvin hoidetusta vastuuhommasta kannustaa, ja sitten vähitellen vastuun siirto myös läksyihin. Meillä nuo hoitavat läksyt jo itse, mutta esim. ylimääräisenä suoritetuista kotihommista saa hetken lisää koneella oloaikaa. Siinä oppii samalla myös vastuuta ja huomaa olevansa luottamuksen arvoinen jolloin saa myös onnistumisen kokemuksia, jotka nekin ovat lapselle tärkeitä.

Käsken tekemään läksyt heti koulusta tullessa. Mitään muuta ei touhuta, ennen ku läksyt on tehty. Jos ei tee heti tai touhaa muuta, saa rangaistuksen. Siinä pikkuhiljaa oppii, että vetkuilu ei kannata. Ja en lue lapsen kans kokeisiin. Voin kuulustella välillä ja patistan lukemaan. Uhkaan, kiristän tai lahjon.

Mä en anna lapselle periksi. En tiedä, annatko sinäkään, mutta koitan olla piirun verran sinnikkäämpi, ku lapsi. Kaveritapaamisia perun viikolla, jos hommat ei toimi tai niistä laistetaan. Välillä on aina ollut viikkoja, jolloin kavereita ei tule meille, eikä lapsi mene kavereille, koska karjuu, huutaa, valittaa ja kitisee läksyjään. Kyllä näyttää menevän kalloon, että helpommalla pääsee, kun vaan tekee hommansa.

En anna periksi. Mutta sen vuoksi onkin tullut tämä valehtelu. Tällä viikolla ei ole päässyt harrastuksiin eikä kavereille. Kiukkua nostattaa, mutta ei luovuteta.

Pyydä opettajaa ilmoittamaan sinulle kokeista. Ja lapsen näyttämään tehdyt läksyt ja lisäksi sovit opettajan kanssa että kotiin tulee heti palautetta, jos läksyt tekemättä.
Meidän vanhassa koulussa joutu jäämään aian koulun jälkeen läksyt tekemään, jos tekemättä ja kolmesta unohduksesta jälki-istunto päälle.

En anna periksi. Mutta sen vuoksi onkin tullut tämä valehtelu. Tällä viikolla ei ole päässyt harrastuksiin eikä kavereille. Kiukkua nostattaa, mutta ei luovuteta.

Jaksamista. Älä luovuta. Tuo valehtelu on kurjaa. Teillähän on sitten ihan ok tilanne, rajat on asetettu ja niissä pysytään. Ole tiukkana vaan ja kehu yrityksiä ja onnistumisia. Palkitse hyvä viikko jollain kivalla asialla.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mä varmaan ottaisin tuossa vaiheessa asian puheeksi open kanssa. Ehkä hänellä voisi kokemuksesta olla asiaan jokin ratkaisu. Aloittakaa tosiaan sillä, että se puhelin kiinni läksyjen ajaksi. Meillä mä sain nuo omat koululaiset ymmärtämään läksyihin keskittymisen merkityksen, kun sanoin, että haluaako hän tehdä niitä puoli tuntia, vai koko illan. Ja ihan konkreettisesti istuin vieressä ja läksyt käytiin yhdessä läpi tehtävä tehtävältä. Eikä niitä kokeita vielä kolmasluokkalaisella niin usein ole, etteikö niitä voisi viikonlopun aikana prepata.

Vastuullisuutta oppii vain antamalla vastuuta. Mutta sepä onkin läksyjen kanssa vähän vaikeaa - jospa aloittaisitte sen opettelun jostain lapselle mukavammasta asiasta. Mikä se voisi olla, sitä en osaa sanoa, kun en tapojanne enkä tilannettanne tiedä, mutta sä varmaan keksit sen itsekin. Pieni palkinto hyvin hoidetusta vastuuhommasta kannustaa, ja sitten vähitellen vastuun siirto myös läksyihin. Meillä nuo hoitavat läksyt jo itse, mutta esim. ylimääräisenä suoritetuista kotihommista saa hetken lisää koneella oloaikaa. Siinä oppii samalla myös vastuuta ja huomaa olevansa luottamuksen arvoinen jolloin saa myös onnistumisen kokemuksia, jotka nekin ovat lapselle tärkeitä.

ykkösellä oli opettajan kanssa asiasta puhetta ja hänen mielestään lahjomista parempi oli rangaistus. Ja sitten pidettiin kotipäiviä ym. rangaistuksia.

Kai tämä tästä, koska syksy sujui hyvin, kai on taas joku kokeiluvaihe. Täytyy tehdä kunnon sotasuunnitelma ja setviä lapsen kanssa säännöt valmiiksi ja niistä ei luista kukaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Pyydä opettajaa ilmoittamaan sinulle kokeista. Ja lapsen näyttämään tehdyt läksyt ja lisäksi sovit opettajan kanssa että kotiin tulee heti palautetta, jos läksyt tekemättä.
Meidän vanhassa koulussa joutu jäämään aian koulun jälkeen läksyt tekemään, jos tekemättä ja kolmesta unohduksesta jälki-istunto päälle.

Meillä sama. Kolmesta jälkkäriin ja joka unohduksesta merkintä reissariin. Tää toimii, kotona tiietään, missä mennään. Ap:na ottasin yhteyttää opettajaan ja yhdessä varmaan löydätte ratkaisun tähän.

Missä vaiheessa lapsen pitäisi selviytyä koulusta omatoimisesti?

Se vähän riippuu lapsesta.

Kolmas luokka on tosi rankka ja miettisinkin voiko lapsen elämästä vähentää jotain muuta "rasitetta" esim harrastukset. Riittävä uni on myös tärkeä.

Oliko teillä open kanssa puhe, miten muuten koulussa menee? Miten lapsi osaa lukea ja ymmärääkö hän lukemansa? Kokeisiin en lukisi 9v;n kanssa tuntitolkulla vain muutaman tunnin korkeintaan. Muutakin elämää on oltava kuin koulu.

Joissain perheissä läksyihin käytetään aina sama aika. Esim klo 14-15 luetaan läksyjä tai kerrataan vanhaa.

En nyt jaksanu kaikkia vastauksia lukea läpi. Itellä on saman ikäinen toi esikko, ja aina ollu vähä hankaluuksia tehdä läksyjä. Tokalla luokalla meillä oli open kanssa sellainen systeemi, että opettaja kirjoitti joka päivä reissariin läksyt, silleen pystyin varmasti seuraamaan niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Missä vaiheessa lapsen pitäisi selviytyä koulusta omatoimisesti?

Se vähän riippuu lapsesta.

Kolmas luokka on tosi rankka ja miettisinkin voiko lapsen elämästä vähentää jotain muuta "rasitetta" esim harrastukset. Riittävä uni on myös tärkeä.

Oliko teillä open kanssa puhe, miten muuten koulussa menee? Miten lapsi osaa lukea ja ymmärääkö hän lukemansa? Kokeisiin en lukisi 9v;n kanssa tuntitolkulla vain muutaman tunnin korkeintaan. Muutakin elämää on oltava kuin koulu.

Joissain perheissä läksyihin käytetään aina sama aika. Esim klo 14-15 luetaan läksyjä tai kerrataan vanhaa.

Ymmärtää lukemansa ja miten sen nyt sanoisi. Ihan kohtalaisesti sujuu koulu, opettajan mukaan seiskatasoa.

Ei me yhteen putkeen lueta, vähän silloin tällöin. Mutta ilman sitä lukemista kokeesta tulee hylätty =(

Harrastuksia aiotaan vähentää ja nyt olikin jo puhetta että mikä tiputettais pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä jo ekaluokan opettaja vaatii et lapsi merkkaa läksyt ite. itestä kyl on viel liian pieni et varmasti kaikki tulee oikein.
Kolmannen luokan opettaja sit sano et läksyt ja kokeeseen luku pitäis sujua pääsääntösesti ilman apua.

Tämä ongelmalapsi on juuri kolmasluokkalainen. Koulusta tulee viestiä, että lapsen pitäisi suoriutua koulusta ja kokeista omatoimisesti. Sen vuoksi olenkin ihan ihmeessä miksi pitää tehdä myös vanhempien näin paljon.

Mulla kanssa 3 luokkalainen joka mahoton läksyjen kanssa. Ylli varsinkin hankalaa.. Kova unohtamaan läksyt tai ylipäätänsä koulutavarat ym..

Meillä ope sanonut että koululaisen on jo 3 luokalla opittava itse huolehtimaan tavaroistaan mutta vahdin läksyn tekemistä..

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
ilman sitä lukemista kokeesta tulee hylätty =(

Joskus se hylätty arvosana voi olla opiksi elämää varten. Sitten kun lapsi on kypsä asialle.

on niitä hylättyjäkin tullut ainakin yksi. Mutta ainakaan vielä se ei lasta opeta. Pitäisikö sitten kaikista ottaa nelonen eikä edes yrittää? Valtava vastuu ja taakka vanhemmilla koulunkäynnistä.

Teidän koululaisenne asuu meillä, kyseessä meillä kuitenkin 10-vuotias neljäsluokkalainen. Läksyjen tekeminen on ollut täyttä taistelua ekasta luokasta lähtien. Vasta viime syksynä pojalla diagnosoitiin käden ja silmän yhteistyöongelma, joka vaikeuttaa hänen kirjoittamistaan kovasti, hän on siis siinä ikätovereitaan huomattavasti hitaampi.

Lisäksi hän ei kykene keskittymään pitkäksi aikaa, pieninkin häiriö keskeyttää läksyjen teon, minun on edelleenkin todellakin istuttava vieressä, jotta läksyt tulevat tehdyiksi, kokeisiin on luettava yhdessä ero äidin avun ja itse lukemisen välillä on koenumerot kutosesta kymppiin.

Kun perheessä on pienempiä lapsia, vieressä istuminen tuntuu tosi vaikealta, varsinkin, kun minunkin mielestäni tuon ikäisen kuuluisi huolehtia tehtävistään itse.

Lisäksi poika on todella huolimaton, unohtelee kaiken mahdollisen, on lähtenyt jopa ilman reppua kouluun, jatkuvasti on jotain kateissa.

Me olemme nyt aloittaneet tukiryhmässä, jossa on vastaavista ongelmista kärsiviä poikia, omana ryhmänään, vanhemmat omanaan en tiedä onko tuosta apua.

Kovin monella tuossa ryhmässä oli diagnosoitu ADD tai ADHD.

Aina ei tilanteet ole kyllä vain vanhemmista kiinni, en usko, että olisin jo miltei neljän vuoden ajan toiminut väärin.

Niin ja meillä ei toimi mitkään rangaistukset tai palkkiot pitkään, eivät aina edes viikkoa kerrallaan. Eikä kaikkea kivaa voi myöskään elämästä karsia, lapsella on varmasti kauhea olo siitäkin, jos ainoa vanhempien antama aika liittyy läksyjen tekoon tai kokeisiin lukemiseen.

Tsemppiä ap!

ykkösellä oli opettajan kanssa asiasta puhetta ja hänen mielestään lahjomista parempi oli rangaistus. Ja sitten pidettiin kotipäiviä ym. rangaistuksia.

Kai tämä tästä, koska syksy sujui hyvin, kai on taas joku kokeiluvaihe. Täytyy tehdä kunnon sotasuunnitelma ja setviä lapsen kanssa säännöt valmiiksi ja niistä ei luista kukaan =)

Okei, minusta vähän kummallinen mielipide opelta, mutta onhan heitäkin moneksi. Itse ajattelen niin, että koulunkäynnistä pitää seurata jotain hyvää ja kivaakin, eli hyvin suoritetusta työstä sitten palkinto. Ei joka päivä, vaan sopivin väliajoin, mikä tuntuu teistä hyvältä.

Koulunkäynnin merkitys muutenkin kannattaa ottaa ihan arkipäivän askareissa esille... no lukutaito nyt on selviö, että on kivaa lukea lehtiä ja kirjoja, mutta käytännön esimerkkejä lapselle myös esim. matematiikasta ja yltistä - missä niitä taitoja sitten isona tarvitaan. Miksi on kivaa oppia asioita =)

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Teidän koululaisenne asuu meillä, kyseessä meillä kuitenkin 10-vuotias neljäsluokkalainen. Läksyjen tekeminen on ollut täyttä taistelua ekasta luokasta lähtien. Vasta viime syksynä pojalla diagnosoitiin käden ja silmän yhteistyöongelma, joka vaikeuttaa hänen kirjoittamistaan kovasti, hän on siis siinä ikätovereitaan huomattavasti hitaampi.

Lisäksi hän ei kykene keskittymään pitkäksi aikaa, pieninkin häiriö keskeyttää läksyjen teon, minun on edelleenkin todellakin istuttava vieressä, jotta läksyt tulevat tehdyiksi, kokeisiin on luettava yhdessä ero äidin avun ja itse lukemisen välillä on koenumerot kutosesta kymppiin.

Kun perheessä on pienempiä lapsia, vieressä istuminen tuntuu tosi vaikealta, varsinkin, kun minunkin mielestäni tuon ikäisen kuuluisi huolehtia tehtävistään itse.

Lisäksi poika on todella huolimaton, unohtelee kaiken mahdollisen, on lähtenyt jopa ilman reppua kouluun, jatkuvasti on jotain kateissa.

Me olemme nyt aloittaneet tukiryhmässä, jossa on vastaavista ongelmista kärsiviä poikia, omana ryhmänään, vanhemmat omanaan en tiedä onko tuosta apua.

Kovin monella tuossa ryhmässä oli diagnosoitu ADD tai ADHD.

Aina ei tilanteet ole kyllä vain vanhemmista kiinni, en usko, että olisin jo miltei neljän vuoden ajan toiminut väärin.

Niin ja meillä ei toimi mitkään rangaistukset tai palkkiot pitkään, eivät aina edes viikkoa kerrallaan. Eikä kaikkea kivaa voi myöskään elämästä karsia, lapsella on varmasti kauhea olo siitäkin, jos ainoa vanhempien antama aika liittyy läksyjen tekoon tai kokeisiin lukemiseen.

Tsemppiä ap!

Voi miten ihanaa oli lukea tuo sinun tekstisi. Todellakin jo luulin olevani ihan yksin ja vaipua epätoivoon. Kaikilla kun tuntuu olevan niin "täydelliset lapset".

Meillä rangaistukset tehoaa jonkin verran, mutta olen ihan samaa mieltä ettei kaikkea kivaa tarvitse elämästä karsia pois. Meidän lapsi ainakin passivoituu eikä yritä sitten sitäkään.

Yritetään taas päivä kerrallaan mennä eteenpäin ja paljon tsemppiä myös teille.

Yllin läksyt tekemättä tältä vuodelta. Kysyin onko opettaja huomannut, joskus on ja joskus ei. Ihmettelin miksi ei ole tullut läksyjä, mutta luulin että ovat tunnilla ehtineet tekemään läksyt, mutta eipä ollut. Ei lue omatoimisesti ollenkaan kokeisiin ja tilaisuuden tullen jättää kertomatta koska on kokeet. Vain Matikan läksyt tekee koska ne opettaja tarkistaa joka päivä. Ilman lukemista kokeet menee aivan penkin alle, Lukemisella saavutetaan sellaiset 60-70% oikein.

Lisäksi lapsen paras kaveri soittaa heti koulun jälkeen ja pyytää heille. Vaikka kuinka sanoisi, että sitten pääsee kun läksyt on tehty ja sanoo kaverilleen, että soittaa kun pääsee niin silti puhelin soi 10min välein. Tämä se on varmaan syynä ettei malta tehdä kaikkia läksyjä, kun on niin kiire kaverin kanssa olemaan.

Siis miten tämä voi olla näin vaikeaa 9v kanssa? Miten saisi lapsesta vastuullisemman?

Ainahan kaikki on toisten vika! Mitäs jos pojallesi rajat laittaisit, vai onko kokonaan laittamatta? Kyllä se on vanhempien laiskuutta jos ei seurata alussa onko läksyt tehty. Sitä kun aikansa toistaa tulee päivänselväksi asiaksi, eikä niitä enää ylemmillä luokilla tarvitse vahtia. Koulu on lapsen työtä ja työ on opetettava tekemään kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja seritah harmaana:
Hei, täällä juuri keittiön pöydän äärellä 2. luokkalainen tappelee läksyjen kanssa. Ihan HIRVEETÄ toi läksyjen teko. Nin akuan kinaa että saa "lypsettyä" vastauksen...

Maailma suurin virhe kertoa lapselle vastaus. Se jos ei tule omasta päästä, ei pärjää kokeissakaan. Outoja taas ootte!
Kuinka luulette lastenne murrosikäisenä käyvän koulua jos ei nyt omaehtoisesti läksyt kiinnosta?

Ainahan kaikki on toisten vika! Mitäs jos pojallesi rajat laittaisit, vai onko kokonaan laittamatta? Kyllä se on vanhempien laiskuutta jos ei seurata alussa onko läksyt tehty. Sitä kun aikansa toistaa tulee päivänselväksi asiaksi, eikä niitä enää ylemmillä luokilla tarvitse vahtia. Koulu on lapsen työtä ja työ on opetettava tekemään kunnolla.

Tosi kiva kun syyllistät! Lapset ovat erilaisia. Minä olen ollut vastaavassa tilantessa, ja olin jopa kotona, kun lapsi aloitti koulun tokan vuoden jouluun asti. Ja laitoin rajat.

Tekisipä mieli laittaa tuo meidän 10 v, teille pariksi kuukaudeksi kuluttamaan sinun voimasi loppuun. Sillä sitä tämä jatkuva taistelu tekee. Ja ap ei todellakaan ole yksin. Vastaavassa tilanteessa on todellakin paljon vanhempia.

Käyppä sinä huviksesi lukemassa ADHD lapsista, googlaa vaikka. Ja tule sitten neuvomaan!

Alkuperäinen kirjoittaja seritah harmaana:
Hei, täällä juuri keittiön pöydän äärellä 2. luokkalainen tappelee läksyjen kanssa. Ihan HIRVEETÄ toi läksyjen teko. Nin akuan kinaa että saa "lypsettyä" vastauksen...

Maailma suurin virhe kertoa lapselle vastaus. Se jos ei tule omasta päästä, ei pärjää kokeissakaan. Outoja taas ootte!
Kuinka luulette lastenne murrosikäisenä käyvän koulua jos ei nyt omaehtoisesti läksyt kiinnosta?

Ikävä kyllä maailma on raaistunut kovasti siitä mitä se on ollut. Monia ammatteja joihin ei tarvinnut koulutusta ei ole enää olemassa. Eli jotta lapsi ei jäisi mahdottomasti jälkeen on vain pakko auttaa. Vastauksia minä en hänelle kyllä koskaan kerro, saatan vaikka vieressä lukea itse kirjaa, mutta poitsu ei poistu paikalta, ja huomio saadaan palautetuksi nopeasti läksyihin.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Tosi kiva kun syyllistät! Lapset ovat erilaisia. Minä olen ollut vastaavassa tilantessa, ja olin jopa kotona, kun lapsi aloitti koulun tokan vuoden jouluun asti. Ja laitoin rajat.

Tekisipä mieli laittaa tuo meidän 10 v, teille pariksi kuukaudeksi kuluttamaan sinun voimasi loppuun. Sillä sitä tämä jatkuva taistelu tekee. Ja ap ei todellakaan ole yksin. Vastaavassa tilanteessa on todellakin paljon vanhempia.

Käyppä sinä huviksesi lukemassa ADHD lapsista, googlaa vaikka. Ja tule sitten neuvomaan!

Olen jo kolme lasta saanut aikuiseksi ja omilleen, nuorin esimurkku täällä.
Tekee tämäkin läksynsä vahtimatta kun sen on alusta saakka vaatinut, neuvonut, opastanut. Hyviä numeroitakin vielä väliin kantaa.
Kyllä se koulun aloitus vaatii alussa hieman vanhempienpienkin aikaa mutta pian oppivat itse huolehtimaan läksynsä.
Toistan, koulu on lapsen työtä ja työ on tehtäävä kunnolla.

Olen jo kolme lasta saanut aikuiseksi ja omilleen, nuorin esimurkku täällä.
Tekee tämäkin läksynsä vahtimatta kun sen on alusta saakka vaatinut, neuvonut, opastanut. Hyviä numeroitakin vielä väliin kantaa.
Kyllä se koulun aloitus vaatii alussa hieman vanhempienpienkin aikaa mutta pian oppivat itse huolehtimaan läksynsä.
Toistan, koulu on lapsen työtä ja työ on tehtäävä kunnolla.

Mua suoraan sanoen vi*tuttaa, se että sinulla on kolme aikuista lasta, ei tarkoita sitä, että sinulla olisi ollut yhtäkään sellaista lasta, kuin tuo minun 10-vuotiaani. Johon häneenkin osuu valtava määrä tästä teksistä (vitos kohtaa lukuunottamatta kaikki jatkuvasta harjoittelusta huolimatta), jonka lainaan ADHD-liiton sivuilta (sieltä löytyy pidempi teksti kiinnostuneille):

http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm

AD/HD, eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, on kliininen diagnoosi, joka on määritelty amerikkalaisen psykiatriyhdistyksen psykiatrisia tauteja kuvaavassa tautiluokituksessa (DSM-IV). AD/HD tarkoittaa, että henkilöllä on tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta. Oireet voivat esiintyä yhdessä tai erikseen siten, että henkilöllä on joko pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö tai pääasiallisesti impulsiivisuutta ja ylivilkkautta. (Lähde: Katarina Michelsson, AD/HD ja siihen liittyvät liitännäisoireet, 2002)

Henkilöllä voi olla:

* sekä tarkkaavaisuushäiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta ( AD/HD-C )
* pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö ( AD/HD-I )
* pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuutta ( AD/HD-HI )

Tarkkaavaisuushäiriö:

A. Joko (1) tai (2)

(1) Vähintään kuusi seuraavista tarkkaamattomuuden oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina:

1. jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa.
2. usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
3. usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa.
4. jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi (ei johdu vastustuksesta tai siitä ettei ymmärrä ohjeita)
5. usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä.
6. välttelee usein, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua (kuten koulu- ja kotitehtävät)
7. kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. leluja, kyniä, kirjoja, työkaluja)
8. häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
9. unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa.

----------

Muita oireita AD/HD-lapsilla
- n. 70 %:lla esiintyy muita oireita ja ongelmia
motorinen kehityshäiriö 30-60%
oppimiseen liittyvät vaikeudet 90 %
erityisiä oppimisvaikeuksia 30 %
puheen ja kielen kehityksen häiriö 30-35 %
pakkoliikkeitä ja -ajatuksia 25 %
kypsymätön tunne-elämä yli 50 %
huonot sosiaaliset taidot yli 50 %
uhmakkuushäiriöt 40-60 %
käytöshäiriöt 25 %
masennus 10 %
huolestuneisuus 25-40%
univaikeuksia 30 %
yökastelua 20 %

Lähde: Michelsson, K., Saresma U., Valkama K., Virtanen P. 2000. MBD ja ADHD diagnosointi, kuntoutus ja sopeutuminen. PS-Kustannus.
Hoito ja kuntoutus

Yhteistyössä