Meneekin sitten joulu astioita tiskatessa!

[QUOTE="hitsi";27660609]Tiedän mitä loppuun palaminen on ja silloin ei todellakaan jaksa pitää omia puoliaan. Voin kuitenkin kertoa että tuollainen tilanne vain pahentaa uupumistasi. Eikä ainoastaan fyysisenä rasituksena, vaan nimenomaan koska ymmärrät, että nyt ylitsesi kävellään ja pahasti.
Jos olet pahasti uupunut ota ns.kovat jopa kierot keinot käyttöön. Parasta olisi tietenkin omien puolien pitäminen suoraan ja rehellisesti, mutta joka tapauksessa yritä pelastaa itsesi tuollaiselta joululta. Esim. ilmoita, että et lähde koko joulua viettämään (vatsassa pyörii. noro tulossa tms.). Tai juhlissa ilmoitat että et kärsi seisoskella tiskialtaan äärellä kipeän selän vuoksi tms. Joka tapauksessa koita välttyä siltä tilanteelta että seisot yksin keittiössä tiskaamassa kun muut rentoutuu takkatulen äärellä ja juo glökiä. Siitä tilanteesta tulee meinaan NIIN paska olo että uupumuksesi on huipussaan.[/QUOTE]

Sisäistit asiani oikein hyvin. Juuri tätä yritin kertoa.

Voitte varmaan arvata. Se olen minä. Siinä onkin se seuraava keskustelun aihe.

Jos sulla on oikeasti burn out, niin älä nyt hullu (pun intended) tuollaiseen touhuun suostu. Ja jos luulet, että sua paikan päällä syyllistetään/nakitetaan tai muuten tallotaan, niin älä mene ollenkaan.

Käykää perinpohjainen keskustelu miehen kanssa asioiden tärkeysjärjestyksestä (sinun hyvinvointi ja terveys vs. muille kivan joulun tekeminen). Tässä on vielä kolme viikkoa aika kehittää ihan muut suunnitelmat. Joko mies ja lapsi menevät noihin joulunviettoihin keskenään ja sinä huilaat kotona, olette kaikki porukalla vaan kotosalla tai karkaatte jonnekin hotelliin/kylpylään.

muoks. Lisään vielä, että ei tuo täysijärkisellekään kivaa saati reilua ole, mutta mielenterveydellään ei kannata alkaa leikkimään senkään vertaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Jokaisen pitäisi ymmärtää sanomattakin että toisia pitää auttaa eikä yhden niskaan paiskata kaikkea, mutta kuten sanottu itseäni saan syyttää.
Jos olet astumassa suojatielle ja näet että lähestyvä auto ei aio pysähtyä, käveletkö auton alle koska sen PITÄISI pysähtyä? Maailmassa on paljon epäreiluutta, mutta ne ei muutu sillä että epäreiluuden kohde suostuu hyväksikäytettäväksi.

Ilmeisesti saat tuosta tilanteesta sen että pääset pitämään itseäsi parempana ihmisenä. Ihan oma valinta, jos olet valmis siitä maksamaan jaksamisesi.

Ihan oikeasti, älä valita kun kyseessä on täysin 100% oma vapaa aikuisen ihmisen valinta!

Varmaan reilua, jos valotan, miksi suhtaudun tähän asiaan suht kiihkeästi.

Mulla on saman asian suhteen oma koulutus (siis itseni koulutus) kesken, ja peilaan tätä ketjua itseeni.

Mietin parhaillaan, että mitä muiden pitäisi sanoa tai tehdä, jotta tilanne olisi tyydyttävä. Riittääkö se, että sanovat kiitos? Onko siinä se kaunis sana, jota kaipaisin? Vai onko vaan niin, että jossain pisteessä se on ihan sama, mitä kukaan sanoo tai tekee -olen marttyyri ja vellon siinä odottaen jotakin... mitä?

Ja miksi? Mitä se hyödyttää? Miksi teemme sen?

Sisäistit asiani oikein hyvin. Juuri tätä yritin kertoa.

Tiedän tosiaan tuon uupumuksen.
Mulla on sulle neljä sanaa:
ÄLÄ TEE TÄTÄ ITSELLESI !!!!!

Jos sun nyt on jostain syystä aivan pakko tehdä, niin koko joulun hoet itelles että: EI IKINÄ ENÄÄ!!! Ja sitten myös pidät sen lupauksen itsellesi!! Ens vuonna te menette jouluksi matkoille tai ihan mitä muuta vain, mutta EI TUOTA ENÄÄ!!
Sen lupauksen ja hokemisen voimalla jaksat vielä yhden joulun, mutta lupaus on pyhä itsellesi ja näytät myös että osaat kunnioittaa itseäsi!! Alkaa uusi vuosi ja uupumuksesta toipuminen!!

Stemppiä sinulle :)

Tuskin. Tuo nyt oli vaan miehen heitto. En varmasti ole ainoa jolle kertakäyttöastiat ei kelpaa jouluna.
Puhutko sä nyt joulusta vai koko viikosta? Ja sitten ihan sellainen juttu, että kun sinut on kutsuttu jonnekin, niin sen kutsujan tehtävä on huolehtia vieraistaan. Myös vieraidensa tiskeistä. Sä teet nyt asiasta itsellesi suuremman ongelman kuin mitä se onkaan. Otat ne kertakäyttöastiat mukaan ja ne, joille ei 25.12. eteenpäin kertikset kelpaa, käyttävät oikeita astioita ja tiskaavat astiansa itse tai syövät tiskaamattomilta astioilta.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Minskii
Siis menette jouluksi jonnekin, missä on 10 henkeä ja sinä hoidat kaiken ruoan laittamisen, kattamisen, tiskaamisen yms. keittiöasiat? Miksi ette kutsuneet näitä ihmisiä omaan kotiinne, jossa olisi ainakin se tiskikone? Minusta olisi melkein helpompaa hakea ja viedä ne vanhukset (oletan että mukana sellaisia) edes takasin kuin olla vieraassa paikassa keittiöorjana.

Miehesi ainakin vaikuttaa järkevältä. Hän varmasti ymmärtää auttaa. Lapset keittiöön leikkimään/piirtämään, jos kukaan muu ei niitä osaa vahtia.

Jos käskeminen on vaikeaa, pyydä apua. Muut on noloja, jos kukaan ei ilmoittaudu avuksi.

• Tykkää
Ei voi olla totta, sä menet pitämään täyshoitoa sinne kymmenelle hengelle.

Itket jo nyt, meinaat sitten mennä tuon viikon keikan jälkeen lataamoon?

Lataamo on lähellä jo nyt. Jokainen lähipiiristäni tietää mikä tilanteeni on, kuitenkin jaksetaan syyllistää "etkö ymmärrä tämä voi olla xxxxxxn ja xxxxxxxn viimeinen joulu, pitäähän heidän saada olla se lasten kanssa" ja jos sitten kävisi niin, että seuraavaa joulua ei tulisikaan, niin syyttäisin itseäni loppu elämän, että en joustanut. Lataamossa voi sitten ainakin levätä.

Että äiti pitää tunteet sisällä raskaan menetyksenkin aikana. Mitä lapset tästä saa?ei mitään. Ihmisen pitää itkeä kun itkettää ja surra kun on surun aika. Voin kertoa, että olen tavannut ihmisiä joiden lapsuuden perheessä kaikki tunteet salattiin lapsilta ja siitä ei ole seurannut mitään hyvää!!!!
Kannattaa alkaa varmaan noudattamaan omia ohjeita.

Lataamo on lähellä jo nyt. Jokainen lähipiiristäni tietää mikä tilanteeni on, kuitenkin jaksetaan syyllistää "etkö ymmärrä tämä voi olla xxxxxxn ja xxxxxxxn viimeinen joulu, pitäähän heidän saada olla se lasten kanssa" ja jos sitten kävisi niin, että seuraavaa joulua ei tulisikaan, niin syyttäisin itseäni loppu elämän, että en joustanut. Lataamossa voi sitten ainakin levätä.
No mutta sitten sun miehesi tiskaa ja laittaa ruokaa, jos kerran on pakko tuonne lähteä ja kaikki muut ovat liian vanhoja, liian nuoria tai liian sairaita laittaakseen rikkaa ristiin koko viikon aikana. Kai sun miehesi sentään tajuaa, että olet ihan lopussa?

• Tykkää
[QUOTE="Hoh";27660748]Jos olet niin avuton, että et saa jaettua tiskivuoroja muille, niin ihan olet ansainnut urakkasi. Tyhmyydestä sakotetaan.[/QUOTE]

Tyhmähän minä olenkin. En ole koskaan muuta väittänytkään.

Voitteko lyhentää reissua?
Ette olisikaan koko viikkoa, vaan vaikka vaan osan? Aatto, Joulupäivä ja Tapanin aamuna viimeistään pois. Tajuan, että toi taakka "viimeinen joulu sille ja sille" voi tuntua pahalta ilman syyllistäjiäkin.

Nyt vähän rohkea kysymys, mutta mitä jos tämä olisi sinun viimeinen joulusi? Viettäisitkö sen noin?

Eiköhän ne lapset näe näitä vanhuksia muutenkin ja kärsivät enemmän sinun mielenterveysongelmistasi ja hoitoon joutumisesta, kuin siitä, että yksi joulu oli jotakin muuta kuin sinun sekopäävanhemmat/ appivanhemmat haluavat. Nosta itsesi tuosta valheellisesta paskasta heti!

Siis te ette ole edes omassa kodissanne, ja sun pitäisi hoitaa ruokahuolto ja tiskaus??? Pitääkö sun siivotakin siellä? Maksaa kaikki? Mä en ymmärrä, miten suostut tuollaiseen. Nyt ryhdistäydyt ja lopetat muiden passaamisen.

[QUOTE="vieras";27660772]Kannattaa alkaa varmaan noudattamaan omia ohjeita.[/QUOTE]

No niinhän minä olen itkenytkin. Ei ole jäänyt tunteeni epäselviksi. Olen ajatellut että olen vahvempi, mutta jos koko suku ympärillä + lähipiiri on hyvin vahvoja persoonia, niin heikot jää jalkoihin.

[QUOTE="vieras";27660782]Eiköhän ne lapset näe näitä vanhuksia muutenkin ja kärsivät enemmän sinun mielenterveysongelmistasi ja hoitoon joutumisesta, kuin siitä, että yksi joulu oli jotakin muuta kuin sinun sekopäävanhemmat/ appivanhemmat haluavat. Nosta itsesi tuosta valheellisesta paskasta heti![/QUOTE]
Ja oikeasti ne eivät rakasta sinua yhtään, eivät edes tunnut pitävän sinusta yhtään eli ihan sama mitä teet, et saa hyväksyntää ja kiitosta, jota niin kovasti kerjäät. Seuraavaa sukupolvea olisi syytä ajatella nyt, kun sille voi vielä tehdä jotakin.

Yhteistyössä