Meneekö tämä jo hieman asiattomaksi? Päivähoidosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vilukissa";23897884]Siis...lapsesi on eritysryhmässä...ja olet keskustellut ryhmän kanssa...ja harkitset yhteydenottoa elton kanssa?? Eikö tuossa erityisryhmässä sitten ole omaa eltoa???? Eikö ryhmän kanssa käydyissä keskusteluissa ole ollut eltoa paikalla?? Tämä on mielestäni todella outoa, sillä erityisryhmässä on aina töissä vähintään yksi elto, parhaimmassa tapauksessa kaksi....ja todellakin keskusteluissa pitää olla mukana ain amyös elto!

Mitä tulee pk:ssa oleviin ongelmiin.... Mikäli lapsesi on aistiherkkä, niin useimmiten suurimpiin ongelmiin törmätäänkin juuri kodin ulkopuolella, missä aistiärsytyksiä on tarjolla yllin kyllin. Kotona tilanne voi olla normalisoitunut, ts. lapsesi tietää tutut koti- rutiinit, tuntee tutut ihmiset yms...pk:ssahan elinympäristö on aivan toinen, joten lapsenne käytöskin voi olla aivan toista.

Yhteisen sävelen löytäminen on tärkeää. Syyttelyt molemmin puolin eivät auta tilanteen kehittymistä mihinkään, pahimmassa tapauksessa unohdetaan /sivuutetaan se oleellisin eli lapsi. Moniammatillinen ryhmä pitäisi kokoontua yhdessä teidän vanhempien kanssa keskustelemaan lapsen asioista, toivottavasti näin käy kun saatte diagnoosin...

Ja mitä tulee resurssipulaan, niin se ei todellakaan kuulu teille eikä ole teidän vika mutta valitettavasti koskettaa teitä. Vallankin jos ko. ryhmässä vielä on alkanut juosta jo kesälomatkin, niin toisaalta ymmärrän siitä aiheutuvia käytännönongelmia, helppoa ei ole painaa töitä eritysryhmässä, mikäli se toimii vajaalla miehityksellä...toivottavasti tilanne on eri syksyllä.

Mutta - älä jää miettimään ja hautomaan tilanteita ja asioita, vaan ota ne avoimesti puheeksi heti. Silloin se palvelee teitä kaikkia. Voimia ja kaikkea hyvää teille.[/QUOTE]

Kiertävä elto alueella, tapaamme häntä kerran vuodessa. Ilman häntä emme olisi näin pitkällä terapioiden ym. selvittelyiden suhteen, perheneuvola ei nimittäin ottanut meitä tosissamme kun sinne marssimme lähetteen toivossa päiväkodin avustuksella. Elton kautta saimme yhteyden neuvolapsykologiin, joka ohjasi meidät eteenpäin + mahdollisti siirron erityisryhmään.

Tosiaan pitäisi muistaa, ettei tappeleminen tai syyttely hyödytä ketään. Kai sitä alkaa itsekin väsymään tähän, kun käytökselle ei ole löytynyt vielä syytä ja me emme ole mieheni kanssa sitä näkemässä yhtä rajuna kuin mitä hoitajat...sitä en vaan käsitä, että mikä on toimiva toimintatapa, jossei keskusteluissa "edistytä"? Ja mitä ylipäätään pitäisi tehdä lapselle, jonka ongelmat näkyvät lähinnä päiväkodin vilskeessä?

Kiitos viestistäsi!

Meillä on tosiaan ollut useampi palaveri tässä vuoden aikana ja vaikka lapsi on edistynyt selkeästi (= ryhmä on tehnyt hänelle hyvää), hoitajia emme edelleenkään täysin ymmärrä. Nyt kesää kohden on alkanut olemaan sellaisia pieniä "varpailleastumisia" hoitajien puolelta (väsymystä?) ja tuntuu että saan olla jatkuvasti puolustuskannalla. Esim. eräänä aamuna vein lasta pihalle, mutta hänelle piti pukea heijastusliivi. Hoitaja yritti, mutta asiasta ei tullut mitään: lapsi vaan rimpuili ja huusi kahta kauheammin (hoitaja siis yritti lähinnä puhua nätisti ja maanitella, tämä tapa ei koskaan ole toiminut lapseen), repi liivin melkein rikki ("heiii...ei noin saa tehdä...äläs nyt..."). Minua tilanne ärsytti, ja vaikka en yleensä puutukaan tämmöisiin, nyt otin jo maassa makaavan liivin käsiini + puin sen lapselle. Lapsi aloitti tyypillisen "mutku en halua sitä, EN HALUA!!"-kiukuttelunsa ja yritti riisua pukemani liivin, jolloin nappasin häntä kädestä ja selitin, miksi liivi laitetaan ja käskin lopettamaan sen repimisen. Minusta asia oli sillä selvä, mutta hoitaja tokaisi minulle kylmästi "älä viitsi" ja avasi lapselle portin sisäpihalle. Lapsi mökötti hetken portinpielessä mutta pyyhki sitten silmänsä ja ryntäsi leikkimään, asia oli sillä selvä.

En koskaan selvittänyt tuota välikohtausta sen tarkemmin, mutta olisin kyllä tahtonut ennen kys. hoitajan kesälomaa tietää, miksi oli väärin tehdä kuten tein. Hän ei selvästikään pärjännyt tilanteessa ja olenkin ohjeistanut että lasta saa ja pitääkin käskeä, sillä tietyssä mielentilassa olevana hän ei "kuule" mitään ja mitä kauemmin tilanteen antaa pitkittyä, sitä vaikeampaa sitä on saada hoidetuksi myöhemminkään. Hoitajat ovat tietenkin kasvatusasioissa asiantuntijoita, mutta onhan tässä itsekin tultu huomattua tehokkaammat ja vähemmän tehokkaat keinot, näin vanhempana.

Minun mielestäni sinä kävelit hoitajan ylitse siinä tilanteessa, kun puit lapselle liivin. Osoitit siinä lapselle omalla käytökselläsi, että hoitajalla ei ole tarpeeksi auktoriteettia ja kykyä hoitaa tilannetta.

Muutoin olen pk-tätien kanssa samoilla linjoilla asioistanne.

Päiväkodin työntekijät ei voi käyttäytyä miten huvittaa ja puhua miten sattuu. Johtajaan yhteys, ja kyseiset hoitajat puhutteluun! Muutenkin tää koko kirjoitus tuntuu jotenkin epäuskottavalta. Kuinka et muka oo saanu sanottua ettei sun silmille hypi mitkään hoitajat SUN OMAN lapsesi asioissa? Äiti puolustaa lastaan, ja päättää asioista viime kädessä. Jos hoitajat on huonokäytöksisiä valitusta vaan...vaikka johtajan esimiehelle tms. tommosta ei tarvi kenenkään kattoa. Potkua persiille jos ei pärjää työssään.

Pahalainen, että teillä käytössä vain kelto ja tapaatte niin harvoin...mutta näillä resursseilla siis mennään :). Ottaisin yhteyksiä keltoon ja juttelisin hänen kanssaan nyt tilanteesta, olisiko kenties palaverin paikka? Ja todellakin toivon myös pikaista tutkimuksiin pääsyä, sillä se vie huomattavasti asioita eteenpäin. Nyt tällainen häilyvä tilanne niin sanotusti syö molemmista päistä, kun ei ole "kättä pidempää" mihin tarttua. Kodin ja pk:n välisen yhteistyön pitää olla saumatonta ja yhteishengessä etenevää, yksikin käsittelemätön asia jää pitkäksi ajaksi jäytämään... Ja - se molemmin puolinen luottamus - se on äärimmäisen tärkeää. Nyt tuntuu siltä, että molemmin puolin sitä...kyseenalaistetaan?

Keskustelun paikka siis :). Yhteiset tavoitteet ja keinot kohti päämäärää ja sitten - työrauha. Aktiivista viestintää lasta koskevista asioista rakentavassa hengessä. Teillä vanhemmilla pitää olla luotto siihen, että lapsenne on osaavissa ja hyvissä käsissä hoidossa - ja jos näin ei ole, niin heti puhetta kehiin. Joskus on myös hyvä vaihtaa niitä toimivia kikkoja keskenään; mikä toimintatapa puree mihinkin tilanteeseen kotona - mikä pk:ssa, ja etsiä se keskitie.

Voimia toivotan edelleen :). Ja tilanteen tasoittumista.

Joissain paikoissa tuntuu olevan KAIKILLA vaikeuksia tiettyjen hoitajien kanssa. VAADIT asiallista kohtelua lapselle ja itsellesi. Ja tosiaan johtajaan yhteys. Sun ei tarvi sietää yhtään pullikointia ja vinoilua :)

Lisään vielä...toivon työrauhaa myös lapsesi hoitohenkilökunnalle. Eli vastaisuuden varalle - älä puutu lapsen ja hoitohenkilökunnan väliseen tilanteeseen, ts. älä tee heidän työtään kesken kaiken, vaan poistu tilanteesta, vaikka se sinusta näyttäisi toimimattomalta. Asiasta voit aina keskustella jälkikäteen samana päivänä, mutta et saa lapsesi nähden kritisoida henkilökunnan toimia.

Sujuvaa, saumatonta yhteistyötä toivotellen...

Lapsesi voi käyttäytyä päiväkotiryhmässä aivan toisin kuin kotona tai ystäväperheen luona.
[QUOTE="jopas";23897414]Siis sulla on 4-vuotias "erityislapsi" ja hän on päiväkodissa vaikka itse olet kotona?! :O Ei mene minun jakeluun.[/QUOTE]
Erityislapsille monesti lääkärit suosittelevat kuntoutuspaikkaa erityisryhmässä. Meidän erityislapsen kohdalla kelto ilmoitti suoraan, että alle neljän tunnin päiviä on turha kuvitella edes pitää, ettei mene kalliit resurssit hukkaan ja siellä myös käydään säännöllisesti.

Minua tympii nämä "Ei voi pitää paikkaansa"- tyyppiset vastaukset ap:n viesteihin. Miksi ap valehtelisi siitä, miten heillä menee lapsen kanssa kotona? On se kumma, että täällä pitää aina lytätä ihmiset. Onneksi on fiksujakin vastauksia.

Mulle tule mieleen, että sun lapsi oireilee koska sä olet ns. huono äiti. Mielenterveysongelmat ja tollaset hermojen pettämiset heijastuu niin helposti lapseen, ja mun käy sääliksi sun lasta. Olisit hoitanut pääsi kuntoon ennen kuin väännät kersoja.

Ja tiedän että tällä palstalla 80% mammoista vetää psyykenlääkkeitä ja lapsilla on erilaisia diagnooseja. Mä uskon että niillä on yhteys.

Siellä VOI olla huonoja hoitajia, joille ainoa oikea paikka olis potku persiille ja toisenlaista ammattia opiskeleen, jos ei alalle sovellu, niin ei sille sovellu. (ja kaikki EI sovellu)

Mulle tule mieleen, että sun lapsi oireilee koska sä olet ns. huono äiti. Mielenterveysongelmat ja tollaset hermojen pettämiset heijastuu niin helposti lapseen, ja mun käy sääliksi sun lasta. Olisit hoitanut pääsi kuntoon ennen kuin väännät kersoja.

Ja tiedän että tällä palstalla 80% mammoista vetää psyykenlääkkeitä ja lapsilla on erilaisia diagnooseja. Mä uskon että niillä on yhteys.

Olipa asiaton kommentti.

Jaa, että tiedät noin suuren osan vetävän jotain psyykelääkkeitä? Mistäs tiedät?
Vaikka mammat vetäisivät psyykelääkkeitä, niillä ei nyt välttämättä ole yhteys lapsien ongelmiin.

Katsopas itseäsi peiliin.

Siellä VOI olla huonoja hoitajia, joille ainoa oikea paikka olis potku persiille ja toisenlaista ammattia opiskeleen, jos ei alalle sovellu, niin ei sille sovellu. (ja kaikki EI sovellu)

Tämä pitää täysin paikkansa.

Minusta päiväkodissa ovat olleet asiattomia tuollaisella linjalla.
Ap:na ottaisin yhteyden pk:n johtajaan ja kiertävään eltoon ja puhuisin asiat selviksi.

Palasin lukemaan mitä eilisen jälkeen on kommentoitu, ja pakko vielä lisätä ja kerrata muutama asia.

Ensinnäkin, mieleeni nousee vahvasti se, millaisissa tilanteissa päivittäin tätä kritiikkiä ja palautetta tulee. Onko lapsi kuulemassa?? Näin ei saisi missään tapauksessa olla. Päiväkodin henkilökunnan pitäisi se tiedostaa. Yleensä ongelma on niin päin, että vanhemmat eivät ymmärrä asiaa, mutta toki myös henkilökunta saattaa olla niin ammattitaidotonta että päivä toisensa jälkeen toistavat asioita lapsen kuullen. Tarkoitan tässä sitä, että hakiessa vanhempi saattaa aina kysyä, miten lapsi on syönyt - ja silloin, jos syöminen on ongelma, ei siitä kannattaisi joka päivä tehdä numeroa. Sama ongelma on tilanteessasi - jos lapsi joka päivä kuulee miten huonosti on käyttäytynyt, ei se ainakaan vie tilannetta eteenpäin. Ennemmin sitten raporttia esim kerran kuussa tai reissuvihko. Ja ehdottomasti pitäisi tulla vanhempien suuntaan myös niitä positiivisia asioita, sillä niitä löytyy ihan jokaisesta lapsesta.

Olen myös sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa ottaa keltoon yhteyttä ja selvittää tilannetta ja käydä läpi asioita. Ota esille ihan konkreettisia kohtaamisia, mitkä ovat jääneet sinua mietityttämään. Yritä kuunnella myös toisen osapuolen kanta.

Tuosta liivijutusta sen verran, että työntekijä varmasti koki sinun astuneen hänen varpailleen. Olet oikeassa, hän ei hallinnut tilannetta, mutta hän koki sen varmasti aika kurjana tilanteena. Kannattaa sitäkin asiaa vielä puhua, kertoa miten sinun mielestäsi asia pitäisi hoitaa ja mikä sinun mielestäsi siinä meni vikaan.

Yksi ongelmahan tässä on se, että aina päiväkodin ja vanhempien näkemys siitä, miten lasta hoidetaan, ei kohtaa.

Kaikenkaikkiaan toivon teille voimia ja kärsivällisyyttä!

Ennen mun pojan diagnoosia aiemmassa tarhassa sain juuri kuulla joka päivä negatiivisia kommentteja lapsesta, epäilivät pojan reagoinnin johtuvan koti oloista. Kun saimme ADHD ja tunne-elämän ja käytöksen häiriö, muuttui tarha tätien suhtautuminen poikaan paremmaksi joka auttoi siihen että poikani ei reagoinut enää niin pahasti ja tädit osasivat suhtautua häneen oikein.
Nyt poikani on pienennetyssä ryhmässä ja tädit aivan loistavia, juu ja olen kotona

Miksi minä valehtelisin rajoista tai rutiineista? Ei minun lapseni kotona kilju kuten päivähoidossa tai karkaile hallitsemattomasti, vaikka rasittava usein onkin. Eikös ongelma ole päiväkodin puolella silloin? Valaiskaa pliis.
Sehän on nimenomaan erityislapsille tyypillistä, että heillä on vaikeuksi aryhmässä olemiseen. Päiväkotipäivä ja sen ryhmät ovat vaativia kaikille ja siellä reagointi voi olla jopa päinvastaista kuin muualla. Hänellä näyttää olevan vaikeaa ilman avustajaa. Ehkä nuo keskustelut pohjustavat tulevaa, eli jatkossa tarvitaan vielä lisää erityistoimia. Avustajaa haetaan? Vai joko hänellä on sellainen?

Päivystävän päiväkodin paikat ovat todella tiukassa, jos vanhempi/vanhemmat eivät ole töissä. Jos on ilmoittanut että ei tarvitse hoitoa kesän aikana, tilanne hankaloituu jos kaikki alkavat yht äkkiä tarvitsemaankin. Eli ilmoitus on ollut sitova. Siksi varmasti on mainittu että päivystävästä päiväkodista ei löydy paikkaa.

Yhteistyössä