Mitä tekisit? (päivähoidosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotona vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotona vielä

Vieras
Tilanne siis tämä: meillä 2 lasta, pian 3- ja 1-vuotiaat. Olen kotona hoitovapaalla lasten kanssa, tarkoitus palata töihin tekemään lyhennettyä viikkoa ensi elokuun alusta ja olen hakenut lapsille hoitopaikkaa. Tässä vieressä on yksi yksityinen päiväkoti, johon lapset haluaisin: kävelymatka, ei tarvisi autolla viedä ja hakea ja sen vuoksi ostaa toisia istuimia toiseen autoon yms (mulla työt kahdessa vuorossa) jos toinen aamulla vie ja toinen hakee. Lisäksi ryhmät (ja koko päiväkoti) ovat pienet. Muut päiväkodit/pph:t meidän kunnassa ovat aivan eri suunnalla kuin työpaikka yms yms...

Nyt tästä päiväkodista on tarjottu paikkaa esikoiselle. Mies aikoo pitää toukokuun isäkuukautta. Mietin, ottaako paikka vastaan vaikkei tarvetta vielä ole vaiko ei. Pelkään ettei meille sitten ole paikkaa syksyllä jos nyt sanon ei. Toisaalta tuntuu hassulta viedä toista hoitoon kun ollaan kotona, toisaalta houkuttaa ottaa paikka vaikka vain varalta ja harjoitella lyhyillä päivillä rauhassa ennen töihin menoa... ja kyse siis on osa-aikaisesta paikasta eli 2-3 pv/vko. Rahasta viis eli maksuista en välitä.

Mielipiteitä?

Ota paikka vastaan. Varmistat ainakin, että pääsette haluttuun paikkaan ja nuorempi pääsee sinne toivottavasti elokuun alusta myös. (Tosin eihän ole vaaraa, että pienempi ei sinne syksyllä pääsisikään??) Varsinkin jos teidän kunnassa on huono päivähoitotilanne.

Onpahan syksyllä helpompi aloittaa tarha, kun vanhempi on tottunut siihen ja toisaalta heinäkuun päiväkoti on kiinni ja muutenkin voitte pitää vähemmän hoidossa, jos se ei ole rahasta kiinni.

Laittaisin isomman nyt hoitoon, siis esim.8-12 muutamana päivävnä viikossa että saa totutella hoitoon rauhassa... Mutta.. Onko varma että pienempi saa tuolta paikan?? Nimittäin se on ihan epätoivoista viedä lapsia eri päiväkoteihin kun isomman hoitopaikkaa ei sitten syksyllä kannata alkaa vaihtaa... Eli jos on epävarmaa että saako pienempi paikkaa niin en laittaisi isompaa vielä hoitoon

No kyllä luulisi etä syksylläkin niitä paikkoja tulee lisää. Ja jos sinusta tuntuu että 3-vuotiaasi pärjää vielä kotona ts. ei tarvitse vielä toisten lasten seuraa ja virikkeitä, niin pikkusisaruksen seura riittänee vielä ihan hyvin. Mieti vielä, miltä esikoisesta tuntuu, että hän on hoidossa ja pienempi kotona vanhemman kanssa. Toisille tämä järjestely sopii, toisille ei. Riippuu niin lapsesta.

Paremmin teillä ois "jalka oven välissä" sinne jos otat paikan vastaan. Jos se ei oo rahasta kiinni, niin voithan maksaa hoitopaikasta ja pitää vaikka parina aamupäivänä isompaa siellä. Paljonko siellä muuten on hoitomaksu? Meinasin hakea omille lapsille hoitopaikkaa yksityisestä päiväkodista, mutta oli tosi paljon kalliimpaa kuin julkisella puolella.

Kiitos!

Juuri näitä olen miettinyt... Tuntuu, että pitäisi saada "jalka oven väliin" niin kuopuksellekin sitten löytyisi paikka, toisaalta jos ei sitten löydykään niin tilanne on kyllä tosi huono: eri päiväkoteihin vienti ois kyllä tuskaa, tuskin edes käytännössä onnistuisi työaikojen takia... Ja tuskin saan varmaa lupausta kuitenkaan kuopuksen paikasta, vaikka vähän näin kyllä annettiin ymmärtää.. Huoaaaah.. Esikoinen kyllä pärjäisi kotona, vaikka ehkä pikkuhiljaa alkaa kaivata leikkikavereita, mut ainakin vielä pikkuveli riittää. Just sitä oon miettiny et mitä jos ei sitten millään haluakaan mennä niin millä perustelen jos pikkuveli ja äiti on kotona?

Tuosta hinnasta, niin mun mielestä osa-ainapaikka on vain 20 eur/kk kalliimpi kuin kunnallinen, että ei kyllä kovin isoa lovea kukkaroon tee.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Helpompi se on syksyllä, jos on vain yksi lapsi, jolle tarhaelämä on aivan uutta.

Hyvä pointti kyllä tämäkin... alan kallistua hoitopaikan ottamisen puoleen... sais vaan vielä jonkin varmuuden siitä kuopuksenkin paikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Helpompi se on syksyllä, jos on vain yksi lapsi, jolle tarhaelämä on aivan uutta.

Hyvä pointti kyllä tämäkin... alan kallistua hoitopaikan ottamisen puoleen... sais vaan vielä jonkin varmuuden siitä kuopuksenkin paikasta.

Ota vastaan. Ellette saa samasta paikasta niin se on sitten sen aja murhe. Muuten voi olla ettette saa lainkaan lähipaikasta paikkoja, joten tilanne on kuitenkin huono.

Ota paikka. Kyllähän 3veen on jo ihan hyvä harjoitella hoidossa olemista. Meillä aloitettiin tossa iässä kerho 2 krt/vko ja lapsi on ihan innoissaan. Esittelet paikan isommalle, että pääsee sinne (aluksi just pari kertaa viikko) kun on jo niin iso. Meilläkin on pienempi kotona, ja isompi menee mielellään kerhon kun on jo "siinä iässä".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ota vastaan. Ellette saa samasta paikasta niin se on sitten sen aja murhe. Muuten voi olla ettette saa lainkaan lähipaikasta paikkoja, joten tilanne on kuitenkin huono.

Niin, ehkä pienempi paha on se että esikoinen joutuisi vaihtamaan syksyllä hoitopaikkaa kuin että sen pelossa menetettäs kokonaan hyvät paikat... Yllättävän hankalaa vaan tää hoitohomma, enpä ollut osannut etukäteen aavistaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Ota paikka. Kyllähän 3veen on jo ihan hyvä harjoitella hoidossa olemista. Meillä aloitettiin tossa iässä kerho 2 krt/vko ja lapsi on ihan innoissaan. Esittelet paikan isommalle, että pääsee sinne (aluksi just pari kertaa viikko) kun on jo niin iso. Meilläkin on pienempi kotona, ja isompi menee mielellään kerhon kun on jo "siinä iässä".

Joo, noinhan se just pitäis esikoiselle sanoa, että on sen etuoikeus :) mennä hoitoon siis. Meillä vaan esikoinen on jo pienen pätkän mun raskausaikana ollut päiväkodissa (eri kuin tämä lähellä oleva) ja sitten kun siitä puhutaan niin sanoo ettei halua mennä. Vaikka mielellään silloinkin oli, ei ollut ongelmia (oli silloin alle 2-v). Luulen että varmaan manis nytkin ok, mut mietityttää et jos sit itkeekin yms... Mut toisaalta sit syksyllä on kuitenkin pakko, että paras ois nyt jo harjotella, kai.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Joo, noinhan se just pitäis esikoiselle sanoa, että on sen etuoikeus :) mennä hoitoon siis. Meillä vaan esikoinen on jo pienen pätkän mun raskausaikana ollut päiväkodissa (eri kuin tämä lähellä oleva) ja sitten kun siitä puhutaan niin sanoo ettei halua mennä. Vaikka mielellään silloinkin oli, ei ollut ongelmia (oli silloin alle 2-v). Luulen että varmaan manis nytkin ok, mut mietityttää et jos sit itkeekin yms... Mut toisaalta sit syksyllä on kuitenkin pakko, että paras ois nyt jo harjotella, kai.

Luulen että helpommalla pääsee kun aloittavat eri aikaan. Toinen edes on tottunut hoitopaikkaan ja -rytmiin, ja teille vanhempina on myös asiat selviä. Osaahan 3v jo sanoa jos joku mättää. Jos itkee niin sitten itkee, nyt on sentään mahdollisuus pitää lyhyempiä päiviä ja muutenkin muokata hoitoaikoja paremmin. Kun aloitat työt niin sitten siellä on vaan oltava vaikka kuinka itkettäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saahan sen isommankin anottua kunnalliseen hoitoon varmaan, jos nuorempi ei mahdu yksityiseen? Tuskin varmaa lupausta syksyn paikoista saa vielä mistään.

Joo, mut sit ne ois eri paikoissa. Ja ei varmaan saakaan mistään syksyn paikkoja tietää, sehän niin hankalaa onkin, pitäs olla se kristallipallo ;)

Yhteistyössä