Meni hermo totaalisesti lapsen kanssa ja survaisin seinälle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnustaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnustaja

Vieras
3,5v kuristi 2v pikkuveljeään kaksin käsin kurkusta ja minä huusin n. 10metrin päästä että lopeta heti, ei totellut vaan jatkoi kuristamista ja pikkuveli oli ihan hiljaa naama punaisena. Juoksin kohti huutaen ja 3v lähti juoksemaan karkuun ja pikkuveli jäi siihen itkemään.

Tarkistin onko pienempi kunnossa ja huusin vihaisena kolmevuotiaalle käskyn pysähtyä, ei totellut. Nauroi ja lähti karkuun. Minä juoksin perään ja latelin uhkauksia että joutuu saman tien jäähylle ja pitkäksi aikaa (normaalisti 2min, pitkä aika 4min) ellei tottele. Nauroi edelleen ja juoksi karkuun. Kun sain kiinni, kierähti maahan ja heitti naamalleni kourallisen hiekkaa.
Minä nappasin haalarista olkapäiden kohdalta kiinni ja survaisin lapsen pihavajan seinään ja huusin lapselle hyvin vihaisena että ketään ei saa kuristaa, siihen voi kuolla.

Lapsi säikähti ja alkoi itkeä. Lisäksi päästä löytyi pieni kuhmu mutta muita jälkiä ei näkynyt. Kävi pitkällä jäähyllä jonka jälkeen selvitettiin tilanne perusteellisesti. Mitkä kaikki asiat lapsi teki väärin, miksi niin ei saa tehdä ja miten pitää toimia. Mitkä asiat äiti teki väärin ja anteeksipyynnöt ja halaukset.

Lapsi vielä myöhemmin sanoi että äiti ei saa satuttaa minua, ja silloin käytiin taas läpi mitä äiti teki väärin ja kerroin olevani hurjan pahoillani ja halittiin paha mieli pois kummaltakin.
Tällaista tilannetta ei perheessämme ole koskaan ennen sattunut kenenkään lapsen kanssa ja jäin itsekin ihmettelemään mistä lapsi keksi kuristaa toista.

Kivitystä tai tuomioita?

No etpä itse lastasi paremmin käyttäytynyt -väkivallalla vastasit! Hyvä kun kykenit selvittämään asian kuitenkin.Puolustukseksesi voi tietty sanoa ettet ehtinyt ajatella mitä teet.mutta tuomittavaa silti -pahoinpitelit lastasi ihan niinkuin hän pikkuveljeään!Kolmevuotias voi tehdä vielä jotain tollasta ihan ajattelemattomuuttaan,mutta sinä et saa viskellä lapsiasi seinään,sinä olet aikuinen!

en osaa sanoa oikein mitään. kova päivä on ollut sinulla, mutta teit ehdottomasti väärin viskoessasi lasta. sinä olet aikuinen ja näytät myös mallia - nyt veit pohjan vaatimuksiltasi hyvän käytöksen perään. kyllä paiskaamiseenkin voi kuolla.

osasin sitten kuitenkin sanoa jotain.. kait.

Toisen kuristaminen on vakavaa ja mielestäni reaktiosi on oikeutettu, varmasti säikähdit tilannetta ja vanhemman lapsen käytös varmasti teki tehtävänsä, ihan hyvä et lapsi säikähti toivottasti osaa yhdistää kuristamisen ja sun käytöksen . Hyvä et olette asiaa käsitelleet, mut musta sun ei tarvitse pyytää anteeksi et suutuit kuristamisesta, on suorastaan sun velvollisuus suuttua tollasesta, se ku on ihan oikeasti vaarallista. Tarkista esim parin päivän päästä, et on mennyt jakeluun et koskaan ei saa toista kuristaa, edes leikisti.

Hienoa että pystytte puhumaan asiasta! Seinälle paiskaus oli minusta väärin mutta hatunnosto ettet antanut pojan lähteä hymy korvissa tilanteesta pois. Nyt ainakin oppi jotain. TAi siis molemmat opitte =)

No mä voin kuvitella hyvin, että mä saattaisin toimia samoin, jos meillä olisi useampia lapsia. Kivittäkää vaan, mutta joskus lapsen olis hyvä kohdata jotain sellaista, mikä pistää ne vähän ajattelemaan. Poika selvästi pelästyi sun reaktiota, mikä oli ehkä ihan hyvä asia. Ainakin ymmärsi, että äiti on nyt ihan tosissaan ja että hänen tekonsa oli väärin.

Pääasia on, että selvititte asian ja kerroit, että te molemmat teitte väärin.

Meidän kolmevuotias herätti pikkusisarensa useita kertoja tahallaan illalla huutelemalla sängystään milloin mitäkin ja potkimalla seinää.

Sen 20 kertaa kävin pojan luona (viemässä vettä jne.) ja komentamassa olemaan hiljaa - tuloksetta. Viimein uhkasin heittää pojan pihalle, jos ei käy kiltisti nukkumaan ja lopeta sisarensa herättämistä. Niinhä siinä kävi, että minun oli tosiaan sitten vietävä poika tuonne kuistille noin 10-15 sekunniksi, kun kerran uhkasin. *Nolona.* ...mutta menipä poikakin kiltisiti sitten nukkumaan pienen ulkoilun jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja oikeutettu reaktio:
Toisen kuristaminen on vakavaa ja mielestäni reaktiosi on oikeutettu, varmasti säikähdit tilannetta ja vanhemman lapsen käytös varmasti teki tehtävänsä, ihan hyvä et lapsi säikähti toivottasti osaa yhdistää kuristamisen ja sun käytöksen . Hyvä et olette asiaa käsitelleet, mut musta sun ei tarvitse pyytää anteeksi et suutuit kuristamisesta, on suorastaan sun velvollisuus suuttua tollasesta, se ku on ihan oikeasti vaarallista. Tarkista esim parin päivän päästä, et on mennyt jakeluun et koskaan ei saa toista kuristaa, edes leikisti.

Mä en kivitä, enkä tuomitse.
Mutta ei seinään paiskaaminen siitä huolimatta oikeutettu teko ollut.
En kuitenkaan tiedä, miten itse samassa tilassa reagoisin. Tekisinkö oikein vai väärin.

Pääasia, ettei kumpaankaan sattunut pahemmin ja että asiaa on puitu kunnolla jälkeenpäin ja tuotu esiin, että myös äiti teki väärin. Toivottavasti tästä eteenpäin ei kenenkään tarvitse ap:n perheessä väkivaltaa käyttää, tahallaan tai vahingossa.

Ja lopuksi vielä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Väkivalta on todella tuomittava kasvatuskeino. Se yksi ainoakin kerta mielestäni on liikaa.

No mitäs nyt ap:n pitää tehdä kun on tehnyt jo kerta ihan liikaa sinun mielestä. Lapset huomenna huostaan vai miten?

Väkivalta on todella tuomittava kasvatuskeino. Se yksi ainoakin kerta mielestäni on liikaa.
Onhan se. Ja väkivalta lisää väkivaltaa. Mutta tuntuu siltä, että näin vastaa vain ne äidit, joiden lapset on alusta saakka olleet pieniä enkeleitä eivätkä koskaan tee mitään, mikä veisi äidin äärirajoille. Musta olisi kivaa, jos meidän tyttö olisi joskus edes hetken hiljaa ja kunnolla. Piirtäisi vaikka rauhallisesti jossain. Mutta totuus on toista... Ja toisaalta mieluummin ehkä sittenkin hiukan ylivilkas lapsi kuin joku nurkassa nyhjöttäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Onhan se. Ja väkivalta lisää väkivaltaa. Mutta tuntuu siltä, että näin vastaa vain ne äidit, joiden lapset on alusta saakka olleet pieniä enkeleitä eivätkä koskaan tee mitään, mikä veisi äidin äärirajoille.

Niin ja ne äidit jolla on vaan yksi lapsi.......

Alkuperäinen kirjoittaja oikeutettu reaktio:

No ei kyllä mitenkään ollut oikeutettu reaktio!! Oikein on tietty puuttua asiaan,mutta ei aikuinen saa viskata lasta seinään vaikka tämä olisi mitä tehnyt! Lapsihan vaan oppiiettä väkivaltaan vastataan aina väkivallalla ja niinkö haluat opettaa?Ja se seinään viskaaminen voi olla lapselle ihan yhtä vaarallista jälkiseurauksiltaan kuin tuo kuristaminenkin!

Täällä on äiteillä normaaleja lapsia.
Jos oikeasti haluat kuulla jotain vertaistukea, mene paremmalle palstalle.
Oikeasti käytöshäiriöisen lapsen vanhempana voi tulla täältä vaikka mitä niskaan.
Itse olen tottunut tuollaiseen, ettei se minua hämmennä mitenkään.
Olen nähnyt paljon pahempaa omalta lapselta.
Se on sokki ja puolustusreaktio pienempää kohtaan.

Äitin vaisto sotimassa itseään vastaan. Mutta täältä älä hae apua, vaan etsi parempi palsta.
Ei täällä ymmärretä sellaisia äitejä jotka oikeasti taistelevat käytöshäiriötä vastaan.
käy lukemassa siellä ja naura sen jälkeen koko tapahtumalle.
On totta ettei sun saa käydä käsiksi, ei myöskään lapsen.
Aseta nyt tiukemmat rajat.

En hyväksy väkivaltaa, mut toisaalta en kyl usko et ap nyt suoranaisesti paiskasi lapsensa seinälle vaan korkeintaan kovakouraisesti nosti haalarista, no ei välttämättä ihan hyvä sekään, mut, mut tässä tapauksessa lapsikin teki todella väärin ymmärsi tai tarkoitti sitä tai ei, kyl musta näin vakavassa asiassa on topakat otteet paikallaan eikä vaan nätisti lasta kieltää kunnes jotain tosi ikävää tapahtuu.

eipä meistä ole kukaan täydellinen. Ja sen tajuaa sinä vaiheessa, kun se kuopus alkaa olla sen ikäinen, että pääsee liikkeelle. Tuo oli kauheaa aikaa, kuopuksen taaperovaihe. Kurkku punaisena huusin esikoiselle, ja usein kävi parvellkeella kylmässä jäähyllä.

Häpeän tuota aikaa, mutta en tiennyt enkä jaksanut parempaa.
Äärimmäiset tunteet ovat meillä ohi nyt kun lapset isompia. Huutaminen ohi. Mutta ei meille enempää lapsia tule.
Miten te, joilla enemmän kuin kaksi lasta? Onko se toinenkin lapsi yhtä mustasukkainen kiusanhenki sille kolmoselle?

mut on väkivallalla kasvatettu ja minusta tuntuu pahalta, että jotkut voivat tehdä tuollaista lapselle kuten ap. lapsi on vielä pieni eikä ymmärrä kaikkea eikä voi vaatia käyttäytymään kuten aikuisen. aikuisen pitäisi näyttää esimerkkiä lapselle miten elämässä käyttäydytään ja ollaan. toki lapsi teki tuossa väärin, mutta keskustelu, anteeksi pyytö (+jäähy) olisi pitänyt riittää.

3,5v on kuitenkin vielä pieni lapsi.

muoks: mitä jos tuo olisi tapahtunut tarhassa, jossa lastenhoitaja survaisee lapsen pihavajan seinään? onko se ok? vai onko lapsen äidillä vain oikeus tuollaiseen tekoon?

Mä olisin varmasti reagoinut aika samoin kui aloittaja. :ashamed:
Kyllä meillä noi lapset aika rajuja leikkejä leikkii välillä, mutta eivät sentää kurista toisiaan. Ja se että vanhemmille ei isotella, ei nauraeta ja karkuun juosta.

Mitä tohon ulos laittamiseen tulee... Miellä neiti 3,5 v "muutti" elokuussa pois ku ei saanut mileeistään kohtelua. Tuolla ulkona se pyjama päällä istui 5 min ainakin. kylmäkin oli. Ihan oma aloitteisesti hän "muutti".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaa siltä.... että teillä on liian pieni ikäero lapsilla. Tuota se teettää. Äidillä hermo liian kireällä. Lapset taistelevat. Hakekaa apua.

Jaa liian pieni ikäero? Kas kummaan kun maailman sivu on tehty lapsia vuodenkin ikäeroilla ja nykyään se onkin LIIAN pieni....

Yhteistyössä