Mä aloin tekemään keikkaa vauvan ollessa about 8kk. Täys aikaisesti menin töihin kun muksu oli melkein 11kk. Imetys loppui tuolloin 11 kuukauden ikäisenä, keikkavuoroilla ei ollut merkitystä imetykseen.
Mä menin töihin äitiyvapaan päätyttyä kun vauva oli 3kk, mies jäi vanhempainvapaalle. Tosi hienosti kaikki meni ja on mennyt, mies jatkaa edelleen hoitovapaalla.
Mä palasin töihin kun vauva oli 8 kk. Tein aluksi 2-3 vuoroa viikossa iltaisin, viikonloppuisin tai yöllä. Mun mies teki myös lyhennettyä päivää, koska halusi olla enemmän kotona vauvan kanssa. Ekat pari kuukautta mietin lopettamista, vaikka oli ihanaa olla taas töissä. Vauvaa oli kuitenkin kova ikävä ja tuntui raskaalta olla erossa.
Nyt lapsi on melkein 1,5-vuotias ja aloitan kuukauden päästä kokopäiväisenä, mies jää hoitovapaalle. Vaikeaa varmasti sekin tulee aluksi olemaan, pitää vaan muistaa kuinka paljon lapsi ja isä nauttivat yhteisestä ajastaan
Kahden imetettävän lapsen kanssa aloitin keikkatyöt (pääosin yövuoroa) 9kk iässä.
Esikoisella aloitettiin samoihin aikoihin imetyksestä vieroittaminen muista syistä ja tuo töihinpaluu helpotti sitä (iltaimetys hänelle tärkein, yöllä ei syönyt). Pikkusiskollaan imetys jatkui ihan normaalisti 1v3kk ikään asti kunnes hän itse lopetti. Lapsen täytettyä vuoden siirryin kokonaan töihin ja isänsä jäi koti-isäksi. Pumpata ei tarvinut ollenkaan, lapsi söi hyvin muutakin ravintoa ja vesi riitti juomaksi silloin kun en ollut käytettävissä.
Ap:n tilanteessa menisin töihin, positiivinen juttu kaikille. Isä ja vauva saavat omaa aikaansa ja mies erilailla vastuuta pienestä, ap:lle "lapsivapaata" aikaa ja pysyy mukana työkuvioissa, lisärahaa ja mahdollisuus pidempään kotihoitoon.