Mennäkkö vai eikö mennä...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaargh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaargh...

Vieras
...ystävän syntymäpäivänviettoon?

Ystävä täyttää pyöreitä ja järjestää juhlat vuokramökillä. Hänelle olisi erittäin tärkeää että saavun paikalle, olen olennainen osa hänen elämäänsä. Suurin osa kutsutuista ei pääse paikalle, vain muutama hänen vanha ystävänsä, joita olen tavannut, mutten varsinaisesti tunne. Tiedän kylläkin ettei meillä ole muiden vieraiden kanssa juuri mitään yhteistä.

Varsinainen ongelma on kuitenkin alkoholin käyttö. Ystäväni on alkoholisti, ja muutamissa muissa tilaisuuksissa olen seurannut näiden muiden kutsutuiden alkoholin käyttöä, joka on ollut tyyliä ''kossupullo pohjiksi''. Itse en ole suinkaan mikään absolutisti, ja raikulivuodet olen minäkin nähnyt, mutta ajatus siitä että olen viikonlopun siellä mökillä jumissa näiden tyyppien kanssa, suoraan sanottuna kauhistuttaa. Tiedän satavarmasti että ystäväni tulee vetämään sellaiset kaasut ettei mitään rajaa, ja jatkamaan samalla linjalla kunnes on pakko lopettaa.


Tiedän myös että hän loukkaantuu verisesti jollen tule. Hän tarkistaa n. kerran viikossa, että olen varmasti tulossa. Toinen ystäväni on ehdottanut tulevansa mukaan (minun tuekseni), mutta jotenkin sekin ahdistaa, kun nämä kaksi ovat tavanneet vain tilanteissa, joissa tämä toinen ystäväni ei voi päätellä synttärisankarin alkoholiongelman tasoa. Tuntuu että jos hän tulisi, kärvistelisin molempien puolesta.

Alkoholiongelmasta puhumisesta tai nalkuttamisesta ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä.
 
Niin, sitäpä tässä harkitsen.

Suoraan sanottuna henkilökohtaisella tasolla tilannetta vaikeuttaa myös moraalinen pohdinta. Olen feidannut aika monet kekkerit hätävalhein ja tekosyin juuri edellämainituista syistä. Nyt tuntuu etten jaksa valehdella, ja että valehteleminen tekee musta paskan ihmisen ja ystävän... Kuin myös se, jos suoraan sanon etten halua tulla kauheisiin juhliisi...
 
Voisitko mennä sinne ja keksiä jonkun syyn lähteä pois heti ekana aamuna tai jo illalla? Migreeni, ripuli, kotona joku hätätilanne?

Toisaalta alkoholistille olisi varmasti paras, jos läheiset sanoisivat suoraan juomisesta, eivätkä tukisi sitä lähtemällä kaveriksi ryyppyjuhliin...
 
Sano suoraan syy. Jospa vähän herättelisi.

...Tämäkin on vakavassa harkinnassa... Siinä on vaarassa mennä ystävyys katkolle, mutta aika raskas tämäkin suhde on viimeaikoina ollut... (Vaikkakin olen sitä mieltä, että myös ystävien rinnalle voi jäädä pahoinakin aikoina...)

Ystäväni on vuosia kuvitellut että kun nuorena joimme suunnilleen samaan tahtiin jokusen vuoden, käytämme edelleen alkoholia samoin. Tämä antaa hänele illuusion siitä, että ongelmaa ei ole, sillä hän ''juo yhtä paljon/usein kuin minä'', tai toisaalta ''sä oot yhtä paha kuin minä''.

En ole. Minulla on perhe, ammatti, työ, omakotitalo, -ei sillä että nämä olisivat esim erityisen tavoiteltavia asioita elämässä, mutta osoitus siitä, mitä minä olen saavuttanut silläaikaa, kun hän edelleen elää raikulivuosiaan, nyt tosin 10 vuotta vanhempana, työttömänä, koulujakäymättömänä, perheettömänä, terveytensä menettäneenä...
 
[QUOTE="vieras";28693882]Voisitko mennä sinne ja keksiä jonkun syyn lähteä pois heti ekana aamuna tai jo illalla? Migreeni, ripuli, kotona joku hätätilanne?

Toisaalta alkoholistille olisi varmasti paras, jos läheiset sanoisivat suoraan juomisesta, eivätkä tukisi sitä lähtemällä kaveriksi ryyppyjuhliin...[/QUOTE]

Lähtisinkin jos se käytännössä olisi mahdollista, mutta erinäisistä syistä kulkumahdollisuudet mökille ja takaisin ovat hyvin rajalliset.
 
Eihän ne synttärit ole kuin kerran vuodessa, kai sen kestät.
Ota huomioon tuokin: "Hänelle olisi erittäin tärkeää että saavun paikalle, olen olennainen osa hänen elämäänsä."
Se voi vaikuttaa suhteeseen jos jäät pois.
 
Onko ny paha mennä vetää perseet ystävän vuoksi? Ei minusta.

Niin.

Olen kyllästynyt seuraamaan hänen kännissä kompurointiaan, itsensä telomista, paikkeilemaan haavoja, korjaamaan hajotettuja huonekaluja, suremaan hukattua omaisuutta, kuuntelemaan hourailua kun tyyppi ei enää edes tiedä missä on, odottamaan että sammuisko se jo vaikkei se ikinä sammu, sovittelemaan hänen aiheuttamiaan riitoja, siivoamaan jälkiä, vahtimaan grilliä ja saunaa kun kukaan muu ei siihen kykene, katsomaan housuun kusemista ja itsensä päälle oksentelua.

Vaikkei koko skenaario tapahtuisikaan, pelko kytee koko illan.

Pidä siinä hauskaa sitten.
 
Jos menet sinne mökille, ja päätät ennen sitä että sen jälkeisellä viikolla kerrot ystävällesi ettet enää jatkossa halua vastaaviin mukaan. Ja sanot syyksi hänen holtittoman alkoholinkäyttönsä, kuten hyvin olet tässäkin ketjussa sitä kuvaillut.

Tottakai hän loukkaantuu ja suuttuu, ja voi olla että välit menee poikki. Mutta ne menee joka tapauksessa jos hän ei muutu. Sinä voit oikeastaan vain valita kauanko aiot kärsiä.
 
Mitä jos menisit ja yrittäisit päästä eroon tuosta pelosta ja jännityksestä. Et sinä ole ystävästäsi vastuussa. Hän on aikuinen ihminen joka vetää kännit jos niin päättää, ei sinun kotiin jäämisesi taitaisi häntä erossa alkoholista pitää. Ja hänelle olisi kuitenkin tärkeää että tulisit paikalle.
 
Eikö se sun toinen ystävä voi tulla hakemaan sua sovittuna ajankohtana?

Mun yksi ystävä teki aikoinaan paljon juuri tätä, että jäi tekosyiden varjolla usein pois eri tilaisuuksista, joilla oli mun elämässä iso merkitys (ei mitään ryyppyjuhlia). Ihan vain, koska ei koskaan kehdannut/halunnut/ymmärtänyt sanoa että pelkää tulla tuntemattomien ihmisten keskelle. Ja usein tuntui tosi pahalta, koska hän vaikutti käytökseltään hyvin välinpitämättömältä. Meni vuosikausia ennenkuin ymmärsin asioiden oikean laidan.
 
Ja vuokramökki vielä. Onko hänellä tapana hajottaa kännissä paikkoja vai onko hajottaminen vain vahinko? Jos hajottaminen on todennäköistä, niin enpä taitaisi uskaltaa lähteä mukaan. Joidenkin ihmisten ei pitäisi juoda lainkaan. Ei ole kiva kuunnella kännistä kuolemanpelkoista ihmistä tai olla sellaisen kännisen seurassa, joka saattaa alkaa heilumaan veitsien tai muiden aseiden (kirves tms) kanssa.
 

Yhteistyössä