Menojen jakaminen uusperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anu"

Vieras
Miten olisi oikeudenmukaista jakaa talouden menot tässä tilanteessa?

Eli naisella on viisi lasta edellisestä liitosta, vanhin lähes täysi-ikäinen. Nyt on lisäksi yksi yhteinen lapsi uuden miehen kanssa, jonka kanssa asuu yhdessä.

Nainen on kotona hoitamassa yhteistä lasta, joka siis vauva. Edellisen liiton lapset ovat joka toisen viikon isällään ja joka toisen viikon äidillään.

Miten mielestänne tulisi jakaa asumismenot (vastike, lainanlyhennykset, sähkö, vesi jne), ruokalaskut yms? Edellisen liiton lasten vaate- ja harrastuskulut yms jaetaan heidän vanhempiensa kesken, mutta ruokalasku esim. on tässä hankalampi. Mies on hyvätuloinen, nainen hieman keskituloista huonompipalkkainen, tällä hetkellä sitäkin pienemmällä tulolla kun kotona hoitamassa vauvaa.

Kiitos etukäteen.

Onko mielestänne oikein, että nainen maksaa puolet kaikesta asumiseen liittyvästä ja joka toisella viikolla (kun edellisen suhteen lapset ovat huushollissa) kaiken ns. ruokakaupasta ostettavan? Tämä jakosysteemi myös silloin, kun nainen on kotona hoitamassa yhteistä vauvaa.

No voi hyvänen aika. Puoliksi, tietysti. Ei kai ihan oikeasti missään uusperheessä jyvitetä jotain vesilaskua?! Varsinkin kun ei olla missään köyhyysrajalla.

Ja ennenkuin kysyt, niin joo, uusperheessä elän itsekin jo toista vuosikymmentä enkä ikinä ole laskenut montako pottua miehen lapset täällä ollessaan syövät...

No tästähän ollaan montaa mieltä ja jokainen ratkaisee tavallaan. Minusta uusioperheissä on rahat yhtä yhteisiä kuin ydinperheessä. Ollaan sama tiimi ja yhdessä maksetaan kaikki, kukin tulojensa mukaan. On sitten jokaisen mietittävä ennen yhteenmuuttoa haluaako ottaa viittä suuta ruokittavaksi. Miehen tulot vaikuttaa naisen tuloihin joten jos uusi puoliso on hirveen tarkka, voi naisen olla mahdoton asua avoliitossa kun raha menee liian tiukille. Paremmin pärjää yksinhuoltajana.

[QUOTE="anu";30253280]Onko mielestänne oikein, että nainen maksaa puolet kaikesta asumiseen liittyvästä ja joka toisella viikolla (kun edellisen suhteen lapset ovat huushollissa) kaiken ns. ruokakaupasta ostettavan? Tämä jakosysteemi myös silloin, kun nainen on kotona hoitamassa yhteistä vauvaa.[/QUOTE]

Ei ole oikein. Uus mies on tiennyt että vaimon mukana tulee myös lapsia.

Mun mielestä suhde on persiillään jo moista pitää miettiä.

Meillä taitaa mennä niin, että koska mulla on enemmän lapsia kuin miehellä, niin mä "sallin" miehelle enemmän omia (maksavia) juttuja kuin itselleni. Siis niinko vaikka annan sen puunata harrasteautoaan ja ostaa siihen musiikkivempeleitä sun muita vaikken itse saa vastaavalla rahalla mitään.

Jotenkin se pitää huomioida parisuhteessakin, että jos on lapsia hankkinut, niistä myös maksaa...

Laura - tätäkin olen miettinyt. Yhteenmuutto vie minulta kaiken yh-korotuksen ja mahdollisuuden asumitukeen ym, mutta maksut on ja pysyy. Jotenkin tuntuu epäreilulta, sillä näin joudun itse kovin tiukille.

[QUOTE="anu";30253296]Kiitos vastauksesta. Miten teillä on jaettu ruokalaskut? Tämä on minulle uutta, siksi kyselen.[/QUOTE]

Meillä mä käyn kaupassa viikolla (lyhempi työpäivä ku miehellä), vklopun isot ostokset ostaa mies. Menee about tasan, koska teen myös viikolla isoja annoksia ruokaa joita sitten lapset syö vklopun toisena ateriana.

[QUOTE="anu";30253302]Laura - tätäkin olen miettinyt. Yhteenmuutto vie minulta kaiken yh-korotuksen ja mahdollisuuden asumitukeen ym, mutta maksut on ja pysyy. Jotenkin tuntuu epäreilulta, sillä näin joudun itse kovin tiukille.[/QUOTE]

Mä sanoisin tässä tilanteessa että pysyn omassa kämpässäni. Ellei mies ihan itse tarjoutuisi huolehtimaan osasta kuluja, siis.

Kiitos kovasti teille. Mietin tätä asiaa, sillä minun tuloni on tosiaan melko alhainen. Ja nyt kun asuminen menee puoliksi, joka on ihan ok, jää käteen aika vähän kun olen vanhempainpäivärahalla.

Mutta jos maksan joka toisen viikon ruokakulut (jotka ovat tietenkin isommat kuin yksilapsisen viikon), on se mielestäni vähän outoa. Miehen mielestä hänen ei tarvitse elättää minun lapsiani. Eikä tietenkään tarvitsekaan. Hankalaa.

[QUOTE="anu";30253320]Kiitos kovasti teille. Mietin tätä asiaa, sillä minun tuloni on tosiaan melko alhainen. Ja nyt kun asuminen menee puoliksi, joka on ihan ok, jää käteen aika vähän kun olen vanhempainpäivärahalla.

Mutta jos maksan joka toisen viikon ruokakulut (jotka ovat tietenkin isommat kuin yksilapsisen viikon), on se mielestäni vähän outoa. Miehen mielestä hänen ei tarvitse elättää minun lapsiani. Eikä tietenkään tarvitsekaan. Hankalaa.[/QUOTE]

En mä kyllä elättämiseksi katso sitä, että maksaa osan lasten ruuista joka toinen viikko... Mies on kuitenkin sun kanssa perustanut perheen tietäen, että useampi lapsi tulee samassa paketissa. Ja kai se mieskin joka toinen viikko myös niitä sun ostamia ruokia syö?

Naisen lapsia on taloudessa puolet kuusta 5 kpl, eli kuussa yhteensä 2.5kpl "henkilöitä". Yhteinen lapsi puoliksi, tekee 0.5 henkeä lisää naiselle. Aikuiset siihen päälle, niin naisen pitää vastata 4/5.5 eli noin 70% menoista ja mies 1.5/5.5 eli noin 30% menoista. Kun huomioidaan että nainen on yhteisestä sopimuksesta (?) pois työelämästä, voidaan laskea että mies vastaa silloin enemmän vaimon ja yhteisen lapsen kuluista, eli enintään noin 3/5.5 henkilöstä eli 55% menoista (jos lasketaan että mies maksaa kokonaan naisen ja oman lapsen menot). Koska naisella kuitenkin on jotain tuloja, ja naisen lapset on niin isoja että kuluttanee kasvuiässä enemmän kuin aikuiset, lienee oikeudenmukainen jako kuitenkin lähempänä tuota nainen 70% mies 30% menoista kuin puolet ja puolet.

Joka tapauksessa naisen kuuluu vastata kokonaisuudessaan vain omien lastensa menoista, ne ei kuulu miehelle. Eli noilla suhteilla jyvitetään kaikki mitä lapsiin menee, kuten asuminen, vesi ruoka jne, ja nainen ostaa yksin lasten vaatteet yms ei-jyvitettävät menot.

[QUOTE="anu";30253280]Onko mielestänne oikein, että nainen maksaa puolet kaikesta asumiseen liittyvästä ja joka toisella viikolla (kun edellisen suhteen lapset ovat huushollissa) kaiken ns. ruokakaupasta ostettavan? Tämä jakosysteemi myös silloin, kun nainen on kotona hoitamassa yhteistä vauvaa.[/QUOTE]

Nainenhan saa exältänsä rahaa heidän lasten kaikkiin kuluihin joten nyxän ei tarvitse osallistua niihin kuluihin lainkaan. Lähiviikolla puolet kaikista eli nyxä maksaa noiden viiden lasten osuuksia siinä myös. Muuten asumiskulut tietenkin puoleksi, ehkä jopa nainen enempi koska tuo tullessaan niin monta asujaa - sillä ei ole merkitystä asumisen suhteen ovatko vain joka toinen viikko koska esim ne huoneet pitää olla kuitenkin.

Viisi lasta on paljon! Ts. ymmärrän miestäkin, ruokalasku tuplaantuu (vähintään) joka toinen viikko. Asumisesta ei tietenkään pitäisi maksaa mitään yhteistä lasta kotona hoitavan puolison.

Maksamme lasten isän kanssa vaate- ja harrastusmenot kyllä. Asuminen ja ruoka ovat ne jotka mietityttävät. Että mikä on oikein kaikkia osapuolia kohtaan.

Kiitos todella paljon kommenteistanne! Lisääkin saa laitella.

Alkuperäinen kirjoittaja Insinöörimieli;30253354:
Naisen lapsia on taloudessa puolet kuusta 5 kpl, eli kuussa yhteensä 2.5kpl "henkilöitä". Yhteinen lapsi puoliksi, tekee 0.5 henkeä lisää naiselle. Aikuiset siihen päälle, niin naisen pitää vastata 4/5.5 eli noin 70% menoista ja mies 1.5/5.5 eli noin 30% menoista. Kun huomioidaan että nainen on yhteisestä sopimuksesta (?) pois työelämästä, voidaan laskea että mies vastaa silloin enemmän vaimon ja yhteisen lapsen kuluista, eli enintään noin 3/5.5 henkilöstä eli 55% menoista (jos lasketaan että mies maksaa kokonaan naisen ja oman lapsen menot). Koska naisella kuitenkin on jotain tuloja, ja naisen lapset on niin isoja että kuluttanee kasvuiässä enemmän kuin aikuiset, lienee oikeudenmukainen jako kuitenkin lähempänä tuota nainen 70% mies 30% menoista kuin puolet ja puolet.

Joka tapauksessa naisen kuuluu vastata kokonaisuudessaan vain omien lastensa menoista, ne ei kuulu miehelle. Eli noilla suhteilla jyvitetään kaikki mitä lapsiin menee, kuten asuminen, vesi ruoka jne, ja nainen ostaa yksin lasten vaatteet yms ei-jyvitettävät menot.

Mutta olisi kohtuullista ottaa laskelmissa sekin huomioon, että nainen menettää jonkin verran tuloja muuttaessaan yhteen uuden miehen kanssa. Koska miehen palkka vaikuttaa esim. naisen saamiin lapsilisiin.

[QUOTE="pirjo";30253375]Nainenhan saa exältänsä rahaa heidän lasten kaikkiin kuluihin joten nyxän ei tarvitse osallistua niihin kuluihin lainkaan. Lähiviikolla puolet kaikista eli nyxä maksaa noiden viiden lasten osuuksia siinä myös. Muuten asumiskulut tietenkin puoleksi, ehkä jopa nainen enempi koska tuo tullessaan niin monta asujaa - sillä ei ole merkitystä asumisen suhteen ovatko vain joka toinen viikko koska esim ne huoneet pitää olla kuitenkin.[/QUOTE]

Miten niin nainen saa exältään rahaa lasten "kaikkiin kuluihin"? Tuskin viikko-viikkosysteemissä mitään elatusmaksuja maksetaan.

En saa mitään rahoja ex-mieheltäni. Tietyt lasten kulut jaetaan.

Nyt kotona ollessa tuloni ovat kolmanneksen palkkatuloa pienemmät. Maksan vapaaehtoista eläkevakuutusmaksua omista tuloistani ja muutenkaan mitään ei ole kompensoitu missään muodossa. Vauvan kulut olen maksanut suurimmalta osin, polikäynit, tutkimukset, ultrat ja synnytyksenkin.

Mutta olisi kohtuullista ottaa laskelmissa sekin huomioon, että nainen menettää jonkin verran tuloja muuttaessaan yhteen uuden miehen kanssa. Koska miehen palkka vaikuttaa esim. naisen saamiin lapsilisiin.

Ehkä kohtuullista olisi jakaa tämä vaikutus puoliksi, eli niin että molemmat häviää saman verran. Jos esim. yh-korotusta on tullut ennen 200e, niin mies maksaa 100e enemmän lasten menoja (eli häviää satasen) ja nainen häviää myös siis saman satasen. Näin yhteen muuttamisen kustannusvaikutus tältäkin osin olisi molemmille yhtälainen ja reilu.

Alkuperäinen kirjoittaja Insinöörimieli;30253410:
Ehkä kohtuullista olisi jakaa tämä vaikutus puoliksi, eli niin että molemmat häviää saman verran. Jos esim. yh-korotusta on tullut ennen 200e, niin mies maksaa 100e enemmän lasten menoja (eli häviää satasen) ja nainen häviää myös siis saman satasen. Näin yhteen muuttamisen kustannusvaikutus tältäkin osin olisi molemmille yhtälainen ja reilu.

Kuulostaa ihan reilulta. Nainen menettää osan koska kuitenkin hyötyy myös miehen tuloista, mutta ei menetä kaikkea koska mies ei sitä menetystä koko rahan edestä ole valmis korvaamaan.

Ja sit myös tottakai vauvan hoidosta johtuvat ansionmenetykset jne pitäisi ottaa huomioon.

Miten tämä ansionmenetys voitaisiin käytännössä toteuttaa? Olen miettinyt samaa. Nyt tuntuu että vain maksan ja häviän ja vaikken rahanahne olekaan, niin hyväksikäytetyksikään en suostu...

Menetän siis yh-korotukset, asumistuen ja kolmasosan palkkatuloihin verrattuna/kk. Lisäksi eläke, joka siis työeläke on kotona vietettyjen vuosien takia todella pieni muutenkin. Jos asuisin yksin lasten kanssa, saisin nyt tukia 1000e/kk yh-korotusten ja asumistuen muodossa. Palkasta jää nyt 800e/kk, eli vanhempainpäiväraha on tuon verran alempi kk-tasolla.

Toisaalta ymmärrän sinua ja toisaalta miestä. 5 lasta on PALJON ja varmasti kotinne on suurempi koska sinulla noin paljon lapsia on, vaikka puolet ajasta vain luonanne viettäisivätkin. Koska lapset ovat sinun myös elatusvastuu on sinulla ja entisellä miehelläsi tietenkin. Toisaalta meis on tiennyt kanssasi suhteeseen alkaessaan että sinulla on lapsia ja hiljaisesti asian ainakin hyväksynyt.
Mun mielestä ois reilua että maksat asumiskuluista vähintää puolet (asuntonne on suurempi kuin olisi ilman ed.suhteen lapsia) ja ruuasta myös. Mies voisi taas kompensoida tulonalennustasi sen ajan kun hoidat yhteistä lastanne kotona. Toisalta olen sitä mieltä, ettei perheessä rahoja lasketa ja elintason pitäisi olla sama kaikilla. Ihmettelenkin että törmäätte tähän asiaan vasta nyt. Miten maksoitte kulut ennen äitiyslomalle jäämistäsi?

Yhteistyössä