Metotrexaatti, kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppinella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppinella

Uusi jäsen
18.02.2007
9
0
1
Moi,

mulla keskeytettiin kohdun ulkoinen viikko sitten metotrexaatilla. Lasta oli yritetty 8kk ja tämä väärään paikkaan pureutunut on ainoa tulos mitä tänän mennessä olemme onnistuneet saamaan. Palstalta ja muualta lukemani perusteella saan olla tosi onnellinen että meni noin helpolla, olin lähdössä vielä pitkälle ulkomaan matkalle ja jos tuota ei olisi huomattu, munatorven repeäminen Atlantin yllä ei olisi ollut hauska juttu..

Ajattelin kirjoitella hieman kokemuksistani metotrexaatti hoidosta ja kysellä jos muilla olisi komeuksia jaettavaksi myös..

Eli tässä:

Mulla ulkoinen raskaus keskeytettiin rv 4-5 mulla eli tosi ajoissa. Seuraava yö oli kamala kipujen ja oksentelun takia (en tiennyt miten päin olisi pitänyt olla - kipulääkityksestä huolimatta). Sen jälkeen tuli vajaa viikon verran pientä vuotoa, ei oikeastaan mitään isompaa. Raskaushormoni lähti hyvin laskuun (maksa-arvot kohosivat reilusti, mutta laskussa hyvin myös) hoidon jälkeen..

Sairaslomaa tuli kaks viikkoa. Nyt tapahtuneesta on yli viikko mutta vieläkin alkaa pyörryttää jos tekee jotain raskaampaa (esim kävelee portaita ylös. Vessassa käydessä tuntuu siltä että pitää olla varovainen kun tuntuu että on kipua jos tekee äkkinäisesti. Joskus tuntuu äkillisiä vihlaisuja vatsan alueella mutta aika harvoin enää .. koko alue tuntuu kuitenkin aristavan ja äkilliset tärähdykset tuntuvat epämiellyttäviltä.

Mietin tässä että koska seuraavat kuukautiset ja ovulaatio, mutta palstalta lukemani perusteella sitäkään ei ehkä kannata spekuloida liikaa. Ehkä osaavat sanoa jotain ensiviikolla jälkitarkastuksessa...

Henkisesti olin varautunut keskenmenoon koska raskauden alku ei näyttänyt normaalilta. Siitä ajattelin selviäväni, mutta tämän jutun läpikäyminen oli paljlon rankempaa kuin kuvittelin. Sairaalassa vaan itketti kokoajan ja kotonakin sen jälkeen. Onneksi mies pystyi jäämään kotiin muutamaksi päiväksi minun kanssa, siitä oli iso apu henkisesti. Hän on myös suhtautunut asiaan rauhallisesti ja luonnollisesti ja puhunut siitä avoimesti läheisten ystävien ja sukulaisten kanssa. Se on tehnyt minullekin asiaan suhtautumisen ja siitä puhumisen helpommaksi, muuten olisin ehkä saattanut kantaa vaan surun sisälläni. Tämä tapahtunut on vahvistanut suhdettamme

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia metotrexaatilla keskeytetyistä kohdun ulkoisista tai sitten muuten vaan aiheeseen liittyen

minulla ei ole kokemusta. Pelkään kumminkin kamalasti kohdunulkoisen tulemista, kun viimeksi mulla oli epäily, mutta meni ohi itsestään. Muutenkin taitaa olla taipumusta.

Kysyisinkin sinulta, että: miten ihmeessä saatiin noin aikaisessa vaiheessa selville, että oli kohdunulkoinen? Vieläpä niin varmasti, että uskallettiin jo ryhtyä poistotoimiin? (Siis on toki helpompi poistaa, jos on aikaisessa vaiheessa huomattu, mutta millä tavoin se näkyi noin aikaisin. Kiinnostaa kovasti tietää, jos mua vielä alkaa huolettaa, jos tulen raskaaksi.)

Tämän vuoksi pelkään metotreksaattia. Luin tämän varmaankin verkkokolinikan lääkäripalstalta:

Aihealue: lapsettomuus. Kysymysnumero 14549. Hei! Olen 24-vuotias. Minulla todettiin syksyllä -99 kohdunulkoinen raskaus, joka oli kiinnittynyt kohdunkaulakanavaan. Hoitona minulle käytettiin metotreksaatti-injektioita n. viikon ajan, joilla ei saatu raskaushormonia laskemaan Seuraavaksi minulle tehtiin kohtuun embolisaatio , jonka jälkeen pistettiin vielä paikallisesti sikiöpussiin metotreksaattia. Näillä hoidoilla sikiön sydänäänet loppuivat ja raskaushormoni lähti laskuun. Hoitojen seurauksena minulta loppuivat kuukautiset kokonaan, kohtuni oli kasvanut kiinni ja muknatorvet tukossa ja kohdunlimakalvo oli tuhoutunut jokseenkin kokonaan. Minulle tehtiin kohtuun korjausleikkauksia. Nyt on kohtuni saatu pysymään aiku ja toinen munatorvi. Söin samanaikaisesti Progynova 6 mg/vrk, mutta kuukautisia ei tullut (munasolu irtoaa kuitenkin joka kuukausi). Hoidot on nyt lopetettu ja toive omasta biologisesta lapsesta on minimaalinen. Voiko kohtuuni kasvaa uusi limakalvo? -ibji nutööb kööjettöm nukkö asuaa viusu edestää. Terv: tyhjä syli....

Vastaus 10.10 2001: Kohdun limkalvon uusiutuminen riippuu siitä, onko ns vbasalissolukerros säilynyt. Tästä limakalvo aina muodostuu hormonistimulaation seurauksena. Tätä voidaan seurata ultraäänellä. Jos stimulaatiosta huolimatta limakalvoa ei kunnolla kehity, on ainoa mahdollisuus omaan biologiseen lapseen ns. kohdunvuokraus. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulta kerätään munasoluja talteen ja hedelmöitetään miehesi siittiöillä. Kehittyvä alkio/olkiot voidaan siirtää naisen kohtuun, joka haluaa viedä läpi raskauden ja synnytyksen. Hän sitten luovuttaa lapsen teille. Vastaavia tapauksia olen hoitanut. Kannattaa nyt kuitnekin ensin hyvin huolelle selvittää, miten oma kohtusi toimii. Koskimies Aarne I., LKT

Kummallinen juttu. Onko metotreksaatista tosiaankin tuommoista vaaraa, vai johtuiko ongelmat pääasiassa siitä, että oli kohdun kaulakanavassa.

Mutta siis millä keinoin sulla huomattiin noin aikaisessa vaiheessa. Miten se näkyi.

Moi!

Hui ui, hurja juttu. Tuollaisista sivuvaikutuksista ei ollut ainakaan mitään puhetta enkä ole löytänyt mistään.. Kun kysyin lääkäriltä miten sitten seuraava raskaus (??) niin vastaus oli että ihan normaalisti, mutta pitää tarkastaa ajoissa. Mutta kerronpa tässä koko jutun.

Eli tein testin pari viikkoa sitten lauantaina kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Silloin oli ollut jotain pikku vuotoa mutta ne eivät olleet kuitenkaan kunnolla alkaneet niin ajattelin että tehdäänpä nyt sitten. Olin yllättynyt positiivistesta tuloksesta ja suorastaan tärisin innostuksesta kun tuntui siltä että se kauan odotettu raskaus olisi nyt sitten alkanut. No en ehninyt nauttia innostuksesta kauaa kun tuli taas viiltävä kipukohtaus vasemalla puolella ja vähän runsaampaa vuotoa (ei kuitenkaan kuukautismaista, eikä paljoa). Tuo meni kuitenkin ohi ja oli pari päivää taas ihan normaalia kunnes tuo uusiutui. Kipukohtaus kesti noin pari tuntia ja sen yhteydessä runsaampaa verenvuotoa.

No, tuolla toisella kerralla menin sairaanhoitajalle kun sattuikin kovasti ja sieltä määrättiin illalla lääkäriin. Kuume alkoi nousta kovasti ja pelotti olla yksin kotona koska osasin myös epäillä että se voisi olla kohdun ulkoinen. Kävin lääkärillä (yleis) sinä iltana ja sitten aamulla verikokeissa ja vastaanotolla. Kummallakin kerralla lääkäri teki sisätutkimuksen, ja toisella kertaa totesi että sen täytyy olla tulehdus. Sain siihen antibioottikuureja ja lääkäri oli sitä mieltä että raskaus on todennäköisesti mennyt kesken vuodon takia. Apteekissa ollessani lääkäri kuitenkin soitti perään ja sanoi että mene nyt kuitenkin vielä naisten polille tarkastamaan asia että tulee varmasti oikeat antibiootit.

Naistepolilla ultrailtiin ja sain sieltä uutta toivoa. Raskaushormoni oli raskauden ajankohtaan nähden ihan hyvä mutta kohdun limakalvon paksuus oli hieman normaalia ohuempi. Tuossa kohtaa raskautta ei pystytty paikantamaan, olin siis joitain 4+ viikolla. Sain jatko-ajan tiistaille.

Noh.. sitten sillä viikolla tuli yhtenä päivänä runsaampaa vuotoa päivän verran (sellaista kun ehkä kuukautisten ei runsaimpana päivänä).. sellaisia verisiä klimppejä, ja ajattelin että ok, siinä se nyt sitten oli, kesken meni :( Soittelin sinne polillekin että kannattaako sinne nyt sitten edes tulla mutta onneksi sanoivat sieltä että kannattaa..

Sitten menin rauhallisin mielin sinne polille (seuraavan viikon tiistai, viikko ensimmäisistä lääkärinkäynneistä) .. siellä selvisi että raskaus hormoni edellisen päivän verikokeissa oli samalla tasolla kuin ensimmäisessäkin. Normaalissa raskaudessa sen olisi pitänyt ainakin kaksinkertaistua ja keskenmenossa (kait?) alkaa vähitellen laskea. Minut passitettiin heti uuteen verikokeeseen jossa selvisi että raskaushormoni oli hiukkasen noussut (150->178) mutta oikean raskauden tapauksessa sen olisi pitänyt nousta paljon. Lisäksi minulla nähtiin ultrassa nestettä (jonka oletettiin olevan verta) mahassa. Raskautta ei pystytty vielä paikallistamaan, mutta kuulin lääkärin sanovan että veristä vuotoa näyttäisi tulevan oikeanpuoleisesta munanjohtimesta (joka kuulosti oudolta kun kipu on tuntunut lähinnä vasemmalta).

Minut passitettiin samantien osastolle saamaan pistoksena tuota hoitoa ja pääsin miehen kanssa samana iltana kotiin. Nyt olen käynyt kaksi kertaa verikokeissa ja raskauhormoni oli jo puolittunut maksimistaan eli hyvältä vaikuttaa. Ens keskviikkona jälkitarkastus ja sitä ennen labra, raportoin sitten tänne miten meni, mutta hyvältä vaikuttaa.

Jos on lisää kysyttävää niin kerron mielelläni. Minuakin tuon uusiutuminen pelottaa, en tiedä kuinka selviäisin taas toisesta, mutta ihminen selviää mitä omituisemmista asiosta. Sikälihän tämä minun tapaukseni ainakin toistaiseksi on sujunut onni onnettomuudessa malliin kun lukee noita hurjia tarinoita :( Toivotaan että onnea on mukana matkassakin.. ja kovasti toivon raskautta... oikeaan paikaan :)

Kiitos paljon kertomuksestasi. Se oli erittäin mielenkiintoinen. Yllättävän aikaisin alkoi oireilla, eli siis muutama päivä sen jälkeen, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa.

Jotenkin kiireessä kirjoitin. Oli paljon kirjoitusvirheitä, unohdin laittaa yleensä käyttämäni nimimerkin, karpalo ja vielä tärkein: unohdin aivan ilmaista osanottoni keskenmenoosi. Toivotan sinulle paljon jaksamista ja parempaa onnistumista ensi kerralla. :hug:

Kysyin kerran yhdeltä gynekologilta, miksi sille kirjoittamalleni naiselle kävi noin metotreksaattia saatuaan. Ei osannut sanoa, sanoi vaan, että hänellä oli ainakin se raskaus hankalassa paikassa, jos johtuisi siitä. Itse ihmettelen, että miksi muka metotreksaatin tuommoinen vaikutus voisi raskauden sijainnista johtua.

Olin kerran yhden keskenmenoni kaavinnassa, kun viereeni tuli kohdunulkoispotilas. Hän sanoi, että hän oli yrittänyt raskautta ja kuukautiset olivat myöhässä. Hän oli tehnyt useita raskaustestejä, mutta näyttäneet miinusta. Sitten hänelle oli tullut kamala pahoinvointi ja hän luuli sen olevan mahatautia. Oli kumminkin kohdunulkoinen. (Hänellä oli ollut aiemminkin, mutta ei osannut ollenkaan epäillä.) Häneltä poistettiin munatorvi. Toinen oli jo poistettu aiemmassa kohdunulkoisessa.

Sinun tilanteessasi varmaan auttoi diagnoosin tekoa se, että alettiin niin alkuvaiheesta asti tehdä niitä numeroarvon näyttäviä, eli kvantitatiivisia raskaushormonimittauksia. Pysytyttiin sitten päättelemään, että kaikki ei ole kunnossa, kun se ei nouse normaalisti. Sinulla kai arvellaan munatorven säästyneen toimintakykyisenä, vai mitä? Vai he antoivat sen käsityksen, että metotreksaatista ei voisi olla mitään haittaa tulevia raskauksia ajatellen. Ymmärsinkö oikein?

Kyllä keskenmeno on jo itsessään niin suuri harmi ja murhe, että ei siihen kyllä enää yhtään kaipaisi mitään lisähankaluuksia, kuten kohdunulkoisuutta tai muuta vastaavaa. Saisi kyllä tulla sitten ihan itsestään aina ulos, on minun mielipiteeni. Niin vaan ei aina tapahdu.

Jaksamisia siis sinulle ja on oikein mukavaa, kun kirjoitat vielä, miten sitten jatkuu tämä sinun tapauksesi.

Hei Karpalo ja kiitos vastauksesta :)

Joo, näin annettiin ymmärtää että ei ole vaikutusta tuleviin raskauksiin (tosin neuvottiin käydä heti ultraamassa jos tulee raskaaksi koska riski kohdunulkoiseen on suurempi kun on sellainen kerran todettu). Nuo veriarvomittauksetkin tuntui tosiaan hyödyllisiltä koska varhaisessa ultrassahan ei paljon mitään näy.

Jossain netissä (esim wikipedista löytyvistä linkeistä) kun olen lukenut tuosta metotrexaatista niin neuvotaan että naisen tapauksessa pitäisi odottaa kuukautiskierto ennenkuin alkaa yrittämään lääkkeen lopetuksesta ja miehen tapauksessa 3kk. Tosin en tiedä, ehkä tuossa on kyse isommista annostuksista (esim jos on syöpä tai reuma luulisin että sitä pitää antaa enemmän, ei ole tietoa tosin..) kun mulle annettiin lupa yrittää heti uudestaan kun saadaan vaan raskaushormonit ensin alas.

Kertoilen sitten kuulumisia ja toivottavasti joskus vielä vähän iloisempiakin :)

t. Pep!

Itse olen ajatellut, että olisi hyvä mennä mittauttamaan määrällinen arvo heti, kun itse tikusta huomaa plussan ja sitten vielä muutaman päivän päästä toisen kerran. Näistä sitten näkisi jo aika hyvin, että onko raskaus normaali. Tämä kumminkin pitäisi tehdä yksityisesti ja olisi aika hankalaa, joten en tiedä teenkö noin. EI esim välttämättä saa niin nopeasti aikaa yksityiselle gynelle ja yleislääkäri ei välttämättä noista niin tiedä. Joissain labroissa sen määrällisen tuloksen tuleminenkin kestää monta päivää, mikä olisi kohdunulkoistapauksessa ihan liikaa. Eli kamalan hankalaa olisi asia hyvin hoitaa. Olisi paljon helpompaa, jos ei tällaisista mitään tietäisi ja jos ei olisi niin montaa keskenmenoakin.

Olen joskus mennyt gynelle ultraan noin viikolla 5+3 ja on vaan todennut, että mitään ei vielä osaa sanoa mistään noin alkuvaiheessa. Itse asiassa olen käynyt samalla ja sain ultran ilmaiseksi, kun kerran ei mitään osannut sanoa. (Olin kylllä aika nolo)

Jaksamisia toivotellen: karpalo =)

Hyvä idea! Ehkä tuollaisen saisi terveyskeskuksessakin mittautettua kun on on poliklinikaltakin suositeltu tutkittavaksi heti kun plussaa.. no sen yritän tehdä jokatapauksessa seuraavalla kertaa kun näyttää plussaa (toivottavasti pian :) ) vaikka itse maksaisikin. Sen verran ikävä kokemus jo tälläisenäkin saatika sitten jos ehtisi pidemmälle. Enkä edes uskalla seuraavaksi olla siitä plussasta olla onnellinen ennekuin selviää että mihin on napannut kiinni.

Hyvää onnea sullekin matkaan :)

Niin, kyllä ne varmaan siinut terveyskeskukseenkin ottavat, kun kerran on seurantaa suositeltu. Sitä ei kyllä sitten välttämättä pysty päättelemään, että onko kohdun ulkoinen vai muuten vaan on keskenmeno tulossa, jos on hitaasti nouseva hcg, mutta jos se nousee normaalisti, niin sitten ainakin tietää, että raskaus etenee hyvin. Jos taas etenee huonosti, niin sitten voivat sitä seurata, että mitä on meneillään.

Liekö vaan siellä terveyskeskuksessa niin paljon taitoa, että osaavat tuollaisia päätellä. No, voihan niillä olla. Olen ehkä tullut tässä asiassa vähän liiankin tarkaksi.

Mulla on ihan sama, että en tosiaankaan osaa iloita plussasta kunnolla, kun heti alan pelätä, että mitenköhän tässä käy.

=)

Toivottavasti jollekin on kokemuksestani tukea:
Menkat 2.8.2010
- Tässä kierron väli pidempi kuin normaali 27 pv
Menkat 2.9.2010
Uudet menkat heti perään 9.9.2010-17.9.2010 (vähän erilaiset kuin normaalisti, veri tummempaa, eri haju, tosi pitkä ruskeavuoto-osuus). Tästä ymmärsin heti, että jotain on vialla. Varasin ajan yksityiselle, laittoivat heti lähetteen julkiselle.

Testi 10.9.2010 positiivinen
Raskausarvo (verikoe) 14.9.2010 = 79
Raskausarvo (verikoe) 16.9.2010 = 91
Raskausarvo (verikoe) 23.9.2010 = 168
Meto-piikki 23.9.2010
Raskausarvo (verikoe) 30.9.2010 = 125 (en saanut uutta meto-piikkiä koska lähtenyt laskuun)
Seuraava lääkäri 7.10.2010.

Koko ajan (myös ennen metoa) pientä pistelyä vasemalla puolella, pahoinvointia iltapäivisin, väsymys. Meton jälkeen: eka yö pistelyä vas. etureisi, muuta: väsynyt ja hengästynyt, verta syljessä n 5 kertaa, verta nenästä, kaksi kynttä meni poikki "alhaalta", limakalvot erilaiset kuin normaalisti. -Pitkä ja runsas vuoto alkoi 1.10.2010 (ei tavallisia menkkakipuja ja erilainen vuoto: kuivempi, tummempi). Eivät osanneet sanoa onko menkat vai jotain muuta.
- En ollut sairaslomalla ollenkaan. Sanoivat joka kerta, että jos tulee kipua, heti sairaalaan. Pientä nipistelyä vas puolella päivittäin, en kovaa, en syönyt olleenkaan särkylääkettä.

Yhteistyössä