Metsästys ei ole normaali harrastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Aluksi ajattelin, että onpa ihan höperö väite, mutta sitten ajattelin, että jos minun pitäis ampua eläin, niin en kykenisi siihen. En pystyisi aiheuttaa kipua ja tuskaa, mikä ampumisesta seuraisi, enkä haluaisi tappaa eläintä. Siinä mielessä se on kyllä epänormaali harrastus. Monenko mies lähtee metsälle vastuuntunnosta ja velvollisuudesta. Tuskin ne siellä vasten tahtoaan eläimiä tappaa. Taitaa olla mielihyvä joka ne miehen sinne metsään ajaa :/
Hyvä ystäväni - nainen - erään paikallisen suurtalouskeittiön emäntä, harrastaa metsästystä. Vaikka työssään joutuukin joka päivä tilaamaan tehotuotettua lihaa, omalle perheelleen pyrkii hankkimaan mahdollisimman eettisesti tuotettua lihaa. Siis metsästää itse. On kertonyt, että Prisman lihatiaskillä voi sulkea silmänsä ja olla ajattelematta sitä, mistä se lihapala on peräisin. Mutta kun sen eläimen itse ampuu, nylkee, suolestaa jne, tilanne on ihan toinen. Oppii kuulemma arvostamaan luontoa huomattavasti paremmin kuin Prisman lihatiskillä. Mä kyllä uskon häntä. Itse olin taannoin 3 vuoden ajan kasvis- ja kalansyöjä ja paluu takaisin ei olisi lainkaan vaikea. Maidosta ja munista luopuminen voisi olla ruuanlaittoa hankaloittava tekijä, mutta ei mahdoton. Siskoni likallekin - joka on maito- ja muna-allerginen - olen vuosien myötä oppinut laittamaan ruokaa. Puhdas vegaaniruokakin taitaisi jo meikäläiseltä onnistua. Ja just viikonlopun messuilla vegeruokaa syötiin. Oli niin hyvää, että päätin taas jättää lihan vain tuolle kuopukselle.

No mistäs muualta ne eläimet ruokansa saa, kuin metsästä? Ruokakaupasta vai..? Vähän tökerö verrata toisisaan syöviä eläimiä metsästäjiin. Toki kantoja täytyy välillä karsia, mutta moni metsästäjä menee metsälle, kun se heistä mukavaa ja saavat paistia kotiin (vaikka kyllä senkin saisi supermarketista).

mutta miksi se paisti siellä supermarketissa sitten on parempi vaihtoehto?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Täällä kesäölisin kuulee useammankin kerran. Ja lisänä myös petolinnut, jotka pikkujyrsijöitä syövät. Eika julmaa kuunneltavaa ja eläinrakkaana joskus tekisi mieli puuttua peliin. Mutta kumman eläimen puolesta? Sen, joka ruuaksi joutuu, vai sen, joka poikasilleen tarvitsee ruokaa? Kun niitä ääniä aikansa kuuntelee, metsästys ei tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta pupun päätyä paistiksi.

Niin, minusta se on sitä oikeaa luontoa, että villieläin syö toisen villieläimen, kun on sen ekana kiinni saanut. En tiedä sitten miksi minua kiusaa se, että lemmikkikissa syö pikkulinnun, siinä on joku ero mielestäni, vaikken osaa sitä järkevästi selittää, kun kuitenkin minulle passaa, että kissa tappaa rotan... Loogisuus huipussaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja hjl:
Aluksi ajattelin, että onpa ihan höperö väite, mutta sitten ajattelin, että jos minun pitäis ampua eläin, niin en kykenisi siihen. En pystyisi aiheuttaa kipua ja tuskaa, mikä ampumisesta seuraisi, enkä haluaisi tappaa eläintä. Siinä mielessä se on kyllä epänormaali harrastus. Monenko mies lähtee metsälle vastuuntunnosta ja velvollisuudesta. Tuskin ne siellä vasten tahtoaan eläimiä tappaa. Taitaa olla mielihyvä joka ne miehen sinne metsään ajaa :/

syötkö lihaa? Miten se liha on kuollut ilman pelkoa, kipua ja kärsimystä? Enkä sen hirven kärsimykset joutuessaan suden suuhun, ei se siihen kerralla kuole, toisin kuin riista ampumiseen yleensä.

Otin lähinnä kantaa tappamisesta johtuvasta mielihyvästä.

No mistäs muualta ne eläimet ruokansa saa, kuin metsästä? Ruokakaupasta vai..? Vähän tökerö verrata toisisaan syöviä eläimiä metsästäjiin. Toki kantoja täytyy välillä karsia, mutta moni metsästäjä menee metsälle, kun se heistä mukavaa ja saavat paistia kotiin (vaikka kyllä senkin saisi supermarketista).

Niin juuri ja meillä ei käytetä ydivoimaa, tuleehan sähköä pistorasiastakin. Se pistorasiasähkökin kun eettisempääkin.

Ja jos ei joku huomannut tuota, niin se oli vittuilua selvästä ajatuksenjuoksun ontumisesta....

monta asiaa tehdään mielihyvästä, ajetaan vaikka autolla kilpaa ja se saastuttaa ja voi pelottaa metsän eläimiä. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta se ei tee metsästäjistä hullumpia, kuin muut ja harva metsästää säännöllisesti ja pitkään tappamisen vuoksi - monta tuntia metsässä ja muut asiaan kuuluvat hommat päälle ja tulos voi olla kuudessa tunnissa tai viikossakin ei yhtään tai vain pari lintua/pupua. usein sieltä metsästä tullaan kotiin onnellisena, väsyneenä ja ilman saalista.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Niin, minusta se on sitä oikeaa luontoa, että villieläin syö toisen villieläimen, kun on sen ekana kiinni saanut. En tiedä sitten miksi minua kiusaa se, että lemmikkikissa syö pikkulinnun, siinä on joku ero mielestäni, vaikken osaa sitä järkevästi selittää, kun kuitenkin minulle passaa, että kissa tappaa rotan... Loogisuus huipussaan :D
Niin se onkin sitä oikeaa luontoa. Ja ihminen on osa sitä samaista luontoa. Jos ihminen tarvitsee ravinnokseen lihaa, ihminen sitä hankkii. Keinoja on usieta: tehotuotanto, luomutuotanto ja riista. Minkä niistä valitsee, on jokaisen omasta arvomaailmasta kiinni.

Mitä tulee kissaan ja pikkulintuihin....käsittääkseni kissa ei kuulu Suomen luonnonvaraisiin eläimiin. Joten kissan paikka ei myöskään ole Suomen luonnossa lintuja pyydystämässä. Kissa voi pyydystää asuntoon sisälle tulevat hiiret, jos tarvetta on.

Mitä tulee kissaan ja pikkulintuihin....käsittääkseni kissa ei kuulu Suomen luonnonvaraisiin eläimiin. Joten kissan paikka ei myöskään ole Suomen luonnossa lintuja pyydystämässä. Kissa voi pyydystää asuntoon sisälle tulevat hiiret, jos tarvetta on.

samaa mieltä!

mistäs mä luinkaan, että keskimäärin kissat tappaa elämänsä aikana 5000 pikkulintua, siis sisä kissa ei tietty yhtään ja ulkokissa sitten senkin edestä. Eikä siis kuulu luontoon suomessa, kuten ei minkki, supi yms. Saako ne silti syödä lintuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:

Niin juuri ja meillä ei käytetä ydivoimaa, tuleehan sähköä pistorasiastakin. Se pistorasiasähkökin kun eettisempääkin.

Ja jos ei joku huomannut tuota, niin se oli vittuilua selvästä ajatuksenjuoksun ontumisesta....

Ymmärrän täysin mitä ajat takaa ja toi mun vertaus oli (näin jälkikäteen luettuna, oli hölmösti kirjoitettu :D) Mut siis mitä ajan takaa on, että en ymmärrä, että mennään metsälle silloin, kun se ei ole tarpeen. Että mennään hakemaan sillä ampumisella mielihyvää. (Kirjoitinko nyt tarpeeksi selkeästi?)

Alkuperäinen kirjoittaja hjk:
[

samaa mieltä!

mistäs mä luinkaan, että keskimäärin kissat tappaa elämänsä aikana 5000 pikkulintua, siis sisä kissa ei tietty yhtään ja ulkokissa sitten senkin edestä. Eikä siis kuulu luontoon suomessa, kuten ei minkki, supi yms. Saako ne silti syödä lintuja?
Minusta ei ole eläimen vika, jos ihminen sen eläimen luontoon hylkää. Siis eeläimen, joka ei kuulu Suomen luontoon. Tästä samaisesta syystä - vaikka vastustankin turkistarhausta - vastustan myös niiden "kettutyttöjen" ideologiaa päästää Suomen metsiin kuulumattomat eläimet vapaaksi. Eläimellä on toki oikeus syödä elääkseen. Olipa se sitten ihmisen pohjatonta älyttömyyttä päästää se eläin ympäristöön, joka sille eläimelle ei kuulu, vai jotainmuuta.

Ymmärrän täysin mitä ajat takaa ja toi mun vertaus oli (näin jälkikäteen luettuna, oli hölmösti kirjoitettu :D) Mut siis mitä ajan takaa on, että en ymmärrä, että mennään metsälle silloin, kun se ei ole tarpeen. Että mennään hakemaan sillä ampumisella mielihyvää. (Kirjoitinko nyt tarpeeksi selkeästi?)

Joo, kirjoitit. Mutta toisaalta, kuka on sitten oikea määrittelemään tarpeen? Mulla on ystäviä jotka eivät voisi omien sanojensa mukaan ostaa kaupasta paskanmakuista jauhelihaa. Näillä ystävillä saattaa olla kotona viisikin pakastinta täynnä riistaa ja kalaa, omiin ja ystävien tarpeisiin. Vaikka kaupastakin saisi. Varmaan saavat mielihyvää siitä ettei tarvitse ostaa sitä huonoa (heidän mielestään) lihaa kaupasta. Onko sekin väärin?

Ja sitten on se kantojen hoito. Jonkun sekin on tehtävä taikka se tasapaino joka on saavutettu aika fiksullakin lupakäytännöllä, heittää persiilleen. Mua ei ollenkaan haittaisi vaikka koko koillis-itä-kaakkois-suomi pyhitettäisiin riistan leikkikentäksi mutta varmaan pitäisi kysyä niiltä jotka siellä asuvatkin.

[

samaa mieltä!

Minusta ei ole eläimen vika, jos ihminen sen eläimen luontoon hylkää. Siis eeläimen, joka ei kuulu Suomen luontoon. Tästä samaisesta syystä - vaikka vastustankin turkistarhausta - vastustan myös niiden "kettutyttöjen" ideologiaa päästää Suomen metsiin kuulumattomat eläimet vapaaksi. Eläimellä on toki oikeus syödä elääkseen. Olipa se sitten ihmisen pohjatonta älyttömyyttä päästää se eläin ympäristöön, joka sille eläimelle ei kuulu, vai jotainmuuta.

samaa mieltä kettutytöistä, ne aiheuttaa suurta kärsimystä vapauttamilleen vankeuteen tottuneille eläimille ja suurta vahinkoa luonnolle, johon ko. eläimet ei kuulu. Toki niillä elimillä on oikeus syödä, mutta metsästyksellä juuri on myös tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä tämä vieraslajien määrä, jotta alkuperäinen luonto saa elää "luonnollisesti" ja tämä on mielestäni suurempaa luonnon arvostamista ja ymmärtämistä, kuin mitä kettutytöt osoittavat toimillaan.

Turkistarhauksen lopettamiseen pitää pyrkiä muilla keinoin, jotka ovat sekä eläinten hyvinvoinnin, että luonnonsuojelun kannalta toimivampia vaihtoehtoja. Turkistarhaus kuitenkin on myös jonkun perheen elinkeino ja sen sabotoiminen on mielestäni sen vuoksi yhtä väärin, kuin on prisman lihatiskin sabotointi kasvissyönnin nimissi

Ohhoh |O olipa väite!!!

Mun mies metsästää ja myös meidän 4- vuotias poika on ollut mukana metsällä. Musta se on hyvä harrastus ja lapset oppivat kunnioittamaan luontoa ja saavat liikkua siellä. Ei sitä riistaa todellakaan hullunkiilto silmissä lahdata :/ Monesti mies vain katselee niitä eläimiä, eikä edes ammu.

[ on myös jonkun perheen elinkeino ja sen sabotoiminen on mielestäni sen vuoksi yhtä väärin, kuin on prisman lihatiskin sabotointi kasvissyönnin nimissi
Samaa mieltä tästä. Mä sabotoin sekä turkiksia että Prisman lihatiskiä =) Ostan vain kahden tuottajan luomulihaa ja kumpaankin tuottajaan olen yhteydessä sähköpostitse. Toivon mukaan pääsen ensi kesänä käymään kyseisillä luomutiloilla.

Lisäys: Väärä sana :laugh: :laugh: :laugh: En sabotoi vaan boikotoin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiteex:
Ohhoh |O olipa väite!!!

Mun mies metsästää ja myös meidän 4- vuotias poika on ollut mukana metsällä. Musta se on hyvä harrastus ja lapset oppivat kunnioittamaan luontoa ja saavat liikkua siellä. Ei sitä riistaa todellakaan hullunkiilto silmissä lahdata :/ Monesti mies vain katselee niitä eläimiä, eikä edes ammu.

meilläkin ukolla voi olla pyssyn sijaan myös järjestelmäkamera mukana ja se kuvaa niitä elukoita.

Nyt mä lähden järkyttämään metsän eläimiä päästämällä kaksi koiraa sinne juoksemaan vapaaksi - meillä ainakin on kivaa ja koirat ei jahtaa eläimiä hullunkiilto silmissä, vaikka metsästysrotua ovatkin - tietävät, että kun ei ole asetta mukana, ei olla tositoimissa :)

[ on myös jonkun perheen elinkeino ja sen sabotoiminen on mielestäni sen vuoksi yhtä väärin, kuin on prisman lihatiskin sabotointi kasvissyönnin nimissi
Samaa mieltä tästä. Mä sabotoin sekä turkiksia että Prisman lihatiskiä =) Ostan vain kahden tuottajan luomulihaa ja kumpaankin tuottajaan olen yhteydessä sähköpostitse. Toivon mukaan pääsen ensi kesänä käymään kyseisillä luomutiloilla.

Lisäys: Väärä sana :laugh: :laugh: :laugh: En sabotoi vaan boikotoin.

hups :)

syötkö lihaa? Miten se liha on kuollut ilman pelkoa, kipua ja kärsimystä? Enkä sen hirven kärsimykset joutuessaan suden suuhun, ei se siihen kerralla kuole, toisin kuin riista ampumiseen yleensä.

Tappaa ne teurastajatkin sulle sen ruuan. vai ootko nähny eläviä kanoja/lehmiä prisman lihatiskillä??? :headwall: :headwall:

Ja eikös just jossain ollu, että joku lihantuottaja (joka sinne lihatiskille sitä lihaa tuottaa) oli saanu huomautuksen (vai jopa varoituksen) siitä, että eläimillä aivan liian pienet tilat... Ennemmin syön luonnossa vapaana ja onnellisenakin eläneen eläimen lihaa jonka mies metsästää jos siihen vain on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:

Tappaa ne teurastajatkin sulle sen ruuan. vai ootko nähny eläviä kanoja/lehmiä prisman lihatiskillä??? :headwall: :headwall:

Niin eli tästä voimme päätellä että tappomaanikot työskentelevätkin teurastamoilla :D On meinaan tuo aseen kanssa metsässä ryynääminen aika tehoton tappotapa verrattuna tuohon liukuhihnatyöskentelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Se onkin heille kuitenkin työ, ei harrastus.

Aivan, tässähän se ero just on. Piti itseasiassa tulla kommentoimaan, että ainakin pari ihmistä ihan työkseen metsästää: Helsingin kaupunki on palkannut pari ihmistä metsästämään city-kaneja, toinen on Hietsun hautausmaalla, toinen kai kiertää. Ampuvat jousella.

No mutta pitää olla ihan vitun hullu että edes harkitsee tuollaista ammatikseen??? Kuvitteles, jo ihan peruskoulun ysiluokalla joku jäppinen täyttelee yhteishakulomaketta hullun kiilto silmissään...... :D

Mistä tämä moinen on edes saanut alkunsa, että metsästys on kamalaa ja murhanhimoiset ihmiset siellä ampuu "päätä pahkaa" silmät kiiluen ??? :o :o Siis mua ärsyttää tällainen näkökanta, varsinkin jos siellä ei olla itse oltu eikä tiedetä, että millaista se oikeasti on |O Kyllä tuo kiilusilmäisistä, tappo/murhanhimoisista metsästäjistä sais loppua .. Tuo on jo oikeasti aika miten sen sanoisi... pienissä näkökantimissa oleva näkemys...

No mutta pitää olla ihan vitun hullu että edes harkitsee tuollaista ammatikseen??? Kuvitteles, jo ihan peruskoulun ysiluokalla joku jäppinen täyttelee yhteishakulomaketta hullun kiilto silmissään...... :D

Kaikki kun eivät valitettavasti pääse siihen toiveammattiinsa. Ja jonkun tuokin homma on tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
Mut ne onkin ne jotka metsästyksestä ei tajua mitään ketä valittaa. Ostetaan kaupasta tosiaan broiskua joka on muutamassa viikossa pakkosyötetty pulskaksi ja sitten laitettu roikkumaan elävänä koneeseen jossa sitten annetaan lopullinen tuomio...ihanaa eettistä lihaa. Sitä " murhaa" ei vain tarvinnu tehä omin käsin. Meillä on lapsetkin metsästystouhussa mukana ja ymmärtävät sen minkävuoksi metsästys tapahtuu. Ei suomessa metsästetä kuten ulkomailla, vain huvin vuoksi ( tietty täälki on niitä jotka lähtevät sen vuoksi ulkomaille). lahdataan kymmeniä eläimiä kerralla, vain saadakseen kiksejä. sitä mä en ymmärrä.

Peesi kyllä tähän.Se on niin helppoa hakea valmis liha kaupasta,eikä miettiä mitä senkin elämä on ollut :whistle: Miksei ne teurastajat ole yhtä kamalia kuin metsästäjät??

Yhteistyössä