Mie en ymmärrä... *kiukkuinen äiti ja sairas lapsi*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Siis tytöllä (4½v), jolla on ollut virtsatietulehduksia ennenkin, useita, ja jopa estolääkitys pahimman kierteen katkaisemiseksi, saa oireet VTI:sta. Pissaa tippa kerrallaan housuun kun ei enää kestä pidätellä, itkee ja pitelee kaksin käsin alavatsaansa, koskee.
Ei kuumetta. Ei halua enää juoda, ettei tulis pissaa, kun se pissiminen tekee kovasti kipeää.

Vien tytön lääkäriin, ja otetaan pissanäyte. "Leukkarit" ++ (2 plussaa ) ja veri +++ (3 plussaa ).
Hoitaja toteaa, että hyvä kun tulitte jo nyt illalla ettekä jättäneet aamuun, saadaan lääkitys heti alkamaan - varma tulehdus.

Lääkäri tulee: "Lapsilta otetaan AINA 2 näytettä, joista ainakin toinen aamuvirtsasta. Että huomenna aamulla voitte sitten viedä sen kakkosnäytteen laboratorioon. Hei-hei!"
:o

Mie pyysin ja selitin tytön taustaa ja sitä, että tyttö on oikeasti kipeä... mutta ei, ei saatu lääkettä, ei mitään.
Toivottavasti tuo tyttö jaksaa nyt yön yli pissavaivoissaan... ja suostuu vielä aamulla jonkin näytteen liruttamaan.
Mie tiedän kaikki karpalomehut ja puolukat, mutta en mie nyt yötävasten ala toista vielä millään puolukoilla pakkoruokkimaan.

Hoitovirhe?

Kurjaa ainakin. :/ Jos lapsi on noinkin iso et osaa oireet selvästi sanoa ja tota on ollut ennenkin niin tietty lääke saman tien?! Käsittämätöntä.. Paha tulehdus voi varmasti tehdä enemmän hallaa kuin turhatkaan ab-kuurit.

Just =/
Tuttua on minun aikuisenkin kohdalla ja tutkimuksia ei irtoa.

On kai teidän lapsi tutkittu, munuaiset ym?

Koita antaa edes panadol tms. jos edes vatsakipuun hiukan auttas.

Tuo on niin helvettiä tuo....

Voi pientä poloista. Minä tekisin varmaan valituksen lääkäristä. Täytyisi olla kykyä tehdä päätöksiä myös tapauskohtaisesti eikä mennä aina "sääntöjen" mukaan. Toivon täällä hyvää yötä tytölle!

Ei oo todellista!? Kävittekö mäellä päivystyksessä? Ite vauvasta asti tulehduksista kärsineenä lähetän myötätuntohalit tytölle! Tekee tosi kipeää kyllä, auttaisikohan tuplasatsi ibuprofeiinia yhtään... Ennen on kyllä riittänyt pelkkä yksi näyte, mistä on sitten laitettu menemään osa myös viljelyyn, erikoista kyllä.

Laita lämmintä vettä ammeeseen ja siihen on helpompi lapsen pissata, ei kirvele niin, lämmin voi helpottaa vatsaa. Kipu on kovaa jos on hätä eikä pysty tekemään. Toisaalta pitäs juottaa, voi vähentää oireita.
Ei se ab kuuri muuten ala heti vaikuttaa niin ettei sen aloituksella niin kiire ole, ennemmin anna kipulääkettä jotta pärjäätte aamuun. En usko että tekevät tuon tahallaan. Ensimmäinen tulehdus on tärkeää vármistaa kahdesta näytteestä. Kokeilisin kyllä sen puolukkamehun ihan oireita vähentävänä

Voimia

Alkuperäinen kirjoittaja 4 paaperoa:
Ei oo todellista!? Kävittekö mäellä päivystyksessä? Ite vauvasta asti tulehduksista kärsineenä lähetän myötätuntohalit tytölle! Tekee tosi kipeää kyllä, auttaisikohan tuplasatsi ibuprofeiinia yhtään... Ennen on kyllä riittänyt pelkkä yksi näyte, mistä on sitten laitettu menemään osa myös viljelyyn, erikoista kyllä.

Juu, mäelläpä hyvinkin.
*huokaus*
Ja kun puhelimesssakin hoitaja sanoi, että noinkin "riskialttiissa tapauksessa", siis tuolla taustalla noiden tulehdusten suhteen, kannattaa lääkitys aloittaa mahd. pian.
No, nyt koitetaan kipulääkkeillä sit mennä.

Joo tollanen on kuulema nykyään käytäntö. Pienemmiltä vaaditaan ilmeisesti rakkopunktio ennen kuin lääkkeet annetaan. Mä en suostunu rakkkopunktoimaan lastani ja jouduin lähteä todella sairaan lapsen kanssa kotiin tk:sta. Mies lähti samantien tk:hn kun mä tulin lsen knssa kotiin ja tuli takaisin reseptin kanssa. Lapsi parani ja punktiota ei tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
ei totta! voi laps parka. Ihan selvä tulehdus ja lääkitys olisi pitänyt aloittaa heti! Olisit pyytänyt toisen lääkärin =0/

mun esikoisella on ollut estolääkitys (munuaistulehdus takana) ja kuopuksella estolääkitys parhaillaan 1 1/2 vuotta, munuaistulehdus takana ja munuaisvaurio...

Meillä kun on epäilty lapsilla pissatulehdusta, niin kyllä niissä on joka kerta riittänyt yksi näyte.
Tee nyt ihmeessä hoitovirheilmoitus tosta lääkäristä, kun lähetti lapsen tuskissaan kotiin! Ihan hirveetä!

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Joo tollanen on kuulema nykyään käytäntö. Pienemmiltä vaaditaan ilmeisesti rakkopunktio ennen kuin lääkkeet annetaan. Mä en suostunu rakkkopunktoimaan lastani ja jouduin lähteä todella sairaan lapsen kanssa kotiin tk:sta. Mies lähti samantien tk:hn kun mä tulin lsen knssa kotiin ja tuli takaisin reseptin kanssa. Lapsi parani ja punktiota ei tehty.

Mikä on rakkopunktio?

Jaa, no mä oon vastaavissa tilanteissa sanonut, että juttu on niin että me emme lähde ennenkun on se antibioottiresepti ja alkuannos matkassa.

Ja kertaakaan ei olla ilman anbitioottia lähetty.

Sinäkin...mitä...ainakin yhdeksän lapsen äiti? Luulis nyt, että osaisit vähän VAATIA.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Laita lämmintä vettä ammeeseen ja siihen on helpompi lapsen pissata, ei kirvele niin, lämmin voi helpottaa vatsaa. Kipu on kovaa jos on hätä eikä pysty tekemään. Toisaalta pitäs juottaa, voi vähentää oireita.
Ei se ab kuuri muuten ala heti vaikuttaa niin ettei sen aloituksella niin kiire ole, ennemmin anna kipulääkettä jotta pärjäätte aamuun. En usko että tekevät tuon tahallaan. Ensimmäinen tulehdus on tärkeää vármistaa kahdesta näytteestä. Kokeilisin kyllä sen puolukkamehun ihan oireita vähentävänä

Voimia

Tyttö torkkuu nyt, joten annan toki toisen nukkua.
Mie tiedän, ettei se kuuri ois heti auttanut, mutta jos sen ois aloittanut heti, niin se ois alkanut vaikuttaa aiemmin, kun että huomenna sit viedään ensin näytettä, sit odotellaan tuloksia ja sit joskus saadaan lääkäri-aika ja kuuri...

Mie oon nyt tyytyväinen siihenkin, että jos tyttö ylipäätään juo... mitä vaan. En ala väkeen puolukkamehua tyrkyttämään... se kun ei oo oikein herkkuva.

Juu tiiän.... Kaksi näytettä, paitsi jos kuumetta niin sitten voi yksi riittää. Kaksi näytettä voidaan ottaa peräkkäin (siis vaikka tunnin välein). Ja nimenomaan ensimmäinen vti pitäisi todeta sen kahden perusteella.
Meillä sain vaatimalla tytölle kuurin yhdellä näytteellä, tosin oli nitriitti plussalla, mikä lähes 100% vasrmasti kertoo bakteerista. Ja vähän lämpöäkin.

Käske päivystävän lukea Terveysportista Takapäivystäjän palsta -> Lapsen virtsatietulehdus
(sitä ei pääse lukeen kuin tunnuksilla)

***enpäs kerro kuka kysymyksen sinne Takapäivystäjälle laittoi *****
nimim. kyllästynyt katsomaan lasta jota pissaaminen sattuu

Ainut miinus siinä takapäivystäjän vastauksessa oli, ettei kuumeettomassa ole kiirettä aloittaa kuuria, aivan varmaan on siinäkin joskus, nimittäin se voi oikeesti sattua! Itsekin kärsinyt moisesta lapsena

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:

Mikä on rakkopunktio?

neulanäyte vatsanpeitteiden läpi rakosta. Steriili näyte .

Mikä on rakkopunktio?

Siin olis otettu virtsanäyte neulalla suoraan rakosta vatsanpeitteiden läpi.

Tässä sen näkee, että pitää olla munaa vaatia itselleen (tai lapsilleen) hoitoa, jotta sitä julkisella puolella saa! En olisi kyllä minäkään äitinä suostunut lähtemään kipeän lapsen kanssa kotiin, ennenkuin ois saatu lääkkeet. Elikkä: olkaa vanhemmat tiukkana, että saatte lapsellenne hoitoa! Ei ole kenenkään etu, että vanhemmat on liian kilttejä ja myötäilee lääkäreitä, ja lapsi itkee kipua.

Mikä on rakkopunktio?

Neulalla näyte virtsarakosta. Meillä vti riski vähän normia isompi mut voin vakuuttaa et mun lapselleni ei tota tulla tekemään, ei ainakaan jos ei mitään sen kovempaa riskiä ole kuin turha ab-kuuri. Ja ne vti oireet on kyllä niin selkeät varsinkin isommilla et ei kyllä jäätäis lääkettä aamuunkaan odottelemaan..

Lääkäreihin monesti tehoaa sekin kun sanoo et haepa toinen tohtori paikalle, haluan toisen mielipiteen..

Yhteistyössä