Mie en ymmärrä... *kiukkuinen äiti ja sairas lapsi*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla 3 lasta:
Jaa, no mä oon vastaavissa tilanteissa sanonut, että juttu on niin että me emme lähde ennenkun on se antibioottiresepti ja alkuannos matkassa.

Ja kertaakaan ei olla ilman anbitioottia lähetty.

Sinäkin...mitä...ainakin yhdeksän lapsen äiti? Luulis nyt, että osaisit vähän VAATIA.

Just näin! Komppaan edellistä!

Oikeesti siellä pitää joskus löydä nyrkkiä pöytään :/ mut särkylääkettä ja joku jo ehdottikin lämpimään veteen pissaamaan siis kylpyammeeseen. Lämmin kauratyyny tai vaikka pulloon lämmintä vettä ja sillä hautoo sitä alavatsaa. Kurja homma pienelle!! Itsellä ollu monta kertaa pahat oireet ja on todellaki niin tuskallista että oksettaa ihan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Laita lämmintä vettä ammeeseen ja siihen on helpompi lapsen pissata, ei kirvele niin, lämmin voi helpottaa vatsaa. Kipu on kovaa jos on hätä eikä pysty tekemään. Toisaalta pitäs juottaa, voi vähentää oireita.
Ei se ab kuuri muuten ala heti vaikuttaa niin ettei sen aloituksella niin kiire ole, ennemmin anna kipulääkettä jotta pärjäätte aamuun. En usko että tekevät tuon tahallaan. Ensimmäinen tulehdus on tärkeää vármistaa kahdesta näytteestä. Kokeilisin kyllä sen puolukkamehun ihan oireita vähentävänä

Voimia

Tyttö torkkuu nyt, joten annan toki toisen nukkua.
Mie tiedän, ettei se kuuri ois heti auttanut, mutta jos sen ois aloittanut heti, niin se ois alkanut vaikuttaa aiemmin, kun että huomenna sit viedään ensin näytettä, sit odotellaan tuloksia ja sit joskus saadaan lääkäri-aika ja kuuri...

Mie oon nyt tyytyväinen siihenkin, että jos tyttö ylipäätään juo... mitä vaan. En ala väkeen puolukkamehua tyrkyttämään... se kun ei oo oikein herkkuva.

Hyvä jos pikkuinen juo jotain.

Itse juon nyt Aten karpalomehua ja kyllä puistattaa niin, että meinaa mennä niskat sijoiltaan. Ei varmalla maistu lapsille.

Tsemppiä

Mulle on tehty n. 4-5 vanhana toi rakkopunktio, paljoa en varhaislapsuudesta muista, mutta sen muistan! Ihan pienestä ei mun lapsille sitä tulla tekemään. Ihme uusia käytäntöjä taas, mulle riittää pelkkä puhelinsoitto niin saan kuurin apteekista, tai ainakin ennen on riittänyt, varmaan muuttunut sekin...

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Joo tollanen on kuulema nykyään käytäntö. Pienemmiltä vaaditaan ilmeisesti rakkopunktio ennen kuin lääkkeet annetaan. Mä en suostunu rakkkopunktoimaan lastani ja jouduin lähteä todella sairaan lapsen kanssa kotiin tk:sta. Mies lähti samantien tk:hn kun mä tulin lsen knssa kotiin ja tuli takaisin reseptin kanssa. Lapsi parani ja punktiota ei tehty.

Mikä on rakkopunktio?

siinä otetaan neulalla virtsanäyte suoraan rakosta mahan läpi

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla 3 lasta:
Jaa, no mä oon vastaavissa tilanteissa sanonut, että juttu on niin että me emme lähde ennenkun on se antibioottiresepti ja alkuannos matkassa.

Ja kertaakaan ei olla ilman anbitioottia lähetty.

Sinäkin...mitä...ainakin yhdeksän lapsen äiti? Luulis nyt, että osaisit vähän VAATIA.

No joo - vaatia ja vaatia.
En mie nyt oikein näe järkeä siinä alkaa riehumaankaan, varsitenkaan lapsen nähden.
Ja kun tytöllä oli pissa jo haalarissakin taas siinä vaiheessa, niin mie päätin sit, että ok... Se lääkärihän siinä on se oppinut ja lukenut, en mie.
Ja jos tytön vointi romahtaa tyystin, niin pääsen mie sit yölläkin jonnekin yöpäivystykseen.
Korpeaa vaan, että tuokin reissu tuli tavallaan ihan turhaan tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Joo tollanen on kuulema nykyään käytäntö. Pienemmiltä vaaditaan ilmeisesti rakkopunktio ennen kuin lääkkeet annetaan. Mä en suostunu rakkkopunktoimaan lastani ja jouduin lähteä todella sairaan lapsen kanssa kotiin tk:sta. Mies lähti samantien tk:hn kun mä tulin lsen knssa kotiin ja tuli takaisin reseptin kanssa. Lapsi parani ja punktiota ei tehty.

Mikä on rakkopunktio?

neulanäyte vatsanpeitteiden läpi rakosta. Steriili näyte .

No huh :o En ois minäkään suostunu moiseen mutta ilman lääkettä en taatusti ois lähteny kotiin.

Mikä on rakkopunktio?

No huh :o En ois minäkään suostunu moiseen mutta ilman lääkettä en taatusti ois lähteny kotiin.

ai. mein kuopukselle tehtiin 8 kk iässä. Oli pakko, et saatiin varmuus 3 pussinäytettä oli ristiriitaisia. Ei se rakkonäyte taida olla tavallista pistämistä kummempaa, kai. Olin itse läsnä toimenpiteessä ja hyvin se meni.

juu tuo on ihan normi käytäntö lapsilla et kaksi näytettä mut sinuna olisin vaatinut että tytöltä otetaan näyte vielä tänään vaikka tunnin parin päästä.näin olisin itse tehnyt enkä lähtenyt pois.

Mikä on rakkopunktio?

ai. mein kuopukselle tehtiin 8 kk iässä. Oli pakko, et saatiin varmuus 3 pussinäytettä oli ristiriitaisia. Ei se rakkonäyte taida olla tavallista pistämistä kummempaa, kai. Olin itse läsnä toimenpiteessä ja hyvin se meni.

heh no montaa mieltä voi tuostakin olla..meiän tytöltä reilu kaksikuisena on otettu rakkopunktio ja 1.5h huudatettiin lasta kun lääkäri ei vaan onnistunut..toivottavasti en enää koskaan joudu vastaavaan tilanteeseen

Mä en varmaan koskaan ole suuttunut palstalla, mutta nyt suututtaa. Mulla on krooninen vti-tausta lapsuudesta, ja muistan kyllä hyvin tarkkaan sen, miltä vti tuntui. Voi tyttö parkaa :'(

Tuo lääkäri oli täysi pösilö.

Onko muuten tyttäresi kohdalla selvitetty sitä, että miksi tulehduksia on? Mistä ne johtuisivat?

Alkuperäinen kirjoittaja jörn:
Todella törkeätä toimintaa lääkäriltä - kiusataan pientä. Laittaa oikein vihaksi! Kun vielä tietää, että antibiootti alkaa yleensä tehoamaan nopeasti.

Näin on. Ylipäänsä kauheaa jos on tulehdus, joutuu ekaks odottamaan lääkärille, sit vasta saa lähetteen labraan, sit taas lääkärille ja sit vasta saa reseptiä. Ihan oikeasti syökö joku turhaan antibiootteja pissitulehdukseen? Se on niin ilkeä tunne, että toivoisi, että vähän vähemmällä kiusaamisella ihmiset ja tietysti varsinkin lapset saisivat hoitonsa.

oon lastenosastolla ollut töissä sairaanhoitajana ja rakkopunktiossa nykyään iho puudutetaan emlalla ja ohuella neulalla otetaan se rakkopunktio, se ei nykyään satu. vain ihossa on tunto,rakossa ei. ja laastarisidos päälle. se ei ole iso juttu.eikä satu...

kurja tilanne ap:llä,toivottavasti pärjäätte yön ja saatte huomenna avun, huono lääkäri oli teillä kun ei antanut oireilevalle lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
oon lastenosastolla ollut töissä sairaanhoitajana ja rakkopunktiossa nykyään iho puudutetaan emlalla ja ohuella neulalla otetaan se rakkopunktio, se ei nykyään satu. vain ihossa on tunto,rakossa ei. ja laastarisidos päälle. se ei ole iso juttu.eikä satu...

kurja tilanne ap:llä,toivottavasti pärjäätte yön ja saatte huomenna avun, huono lääkäri oli teillä kun ei antanut oireilevalle lääkettä.

Hyvä jos näin on. Itse olen viimeiseen saakka taistellut rakkopunktiota vastaan, kun yksi lääkäri sanoi, että olen siihen jo liian iso, ja toinen määräsi sen otettavaksi. Oli siinä aika monta hoitajaa kiinni pitämässä, että onnistuivat sen saamaan :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon akka:
Mie tiedän, ettei se kuuri ois heti auttanut, mutta jos sen ois aloittanut heti, niin se ois alkanut vaikuttaa aiemmin,

Kyllä mulla helpotti kivut tunnin sisällä kun sain lääkkeen vti:hin. Mutta annetaanko lapsille eri lääkettä ku aikuiselle?

Mä olen myös saanut sen verran tujuja lääkkeitä vti:hin että on oireet alkaneet helpottaa heti ensimmäisen lääkkeen jälkeen (parhaimmillaan koko kuuri on kestänyt 3 tablettia eli 3 vrk), mutta ei kai lapsille noin vahvoja kuureja anneta?

Voi surku tyttöä, tuo tauti on ilkeä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon akka:
Mie tiedän, ettei se kuuri ois heti auttanut, mutta jos sen ois aloittanut heti, niin se ois alkanut vaikuttaa aiemmin,

Kyllä mulla helpotti kivut tunnin sisällä kun sain lääkkeen vti:hin. Mutta annetaanko lapsille eri lääkettä ku aikuiselle?

Mulla myös aina helpottaa, mutta itse olen vasta täysi-ikäisenä alkanut sairastaa noita. Lapsen olisi kuitenkin hyvä juoda paljon, kun se laimentaa virtsaa ja huuhtoo niitä bakteereja pois. Mutta tosi ikävää, jos menee pahaksi, joudutte vielä keskellä yötä lähtemään päivystykseen. :(

t. taksilla jorviin useasti mennyt

Juu, siis nyt pääsin taas takas koneen ääreen... juotin tyttöä ja käytiin vähän suihkuttelemassa, kun ei halunnut vannailla -> väsyttää kai nuo särkylääkkeet ja toki kellokin on parasta nukkuma-aikaa terveelle lapselle.

Siis pariinkin otteeseen on kysytty syytä noihin useisiin tulehduksiin. Rakennevikaa ei ole löytynyt, ei mitään takaisinvirtausta tmv.
Lääkärit totesivat aikanaan, että toiset niitä vaan saa herkemmin kuin toiset.
Tyttö on saanut "huonot geenit", kun mulla itselläkin noita tulee ajoittain piilevänä ja sit ykskaks akuutiksi pamahtaen, ja samoin on äidilläni.

Siis tytöllä (4½v), jolla on ollut virtsatietulehduksia ennenkin, useita, ja jopa estolääkitys pahimman kierteen katkaisemiseksi, saa oireet VTI:sta. Pissaa tippa kerrallaan housuun kun ei enää kestä pidätellä, itkee ja pitelee kaksin käsin alavatsaansa, koskee.
Ei kuumetta. Ei halua enää juoda, ettei tulis pissaa, kun se pissiminen tekee kovasti kipeää.

Vien tytön lääkäriin, ja otetaan pissanäyte. "Leukkarit" ++ (2 plussaa ) ja veri +++ (3 plussaa ).
Hoitaja toteaa, että hyvä kun tulitte jo nyt illalla ettekä jättäneet aamuun, saadaan lääkitys heti alkamaan - varma tulehdus.

Lääkäri tulee: "Lapsilta otetaan AINA 2 näytettä, joista ainakin toinen aamuvirtsasta. Että huomenna aamulla voitte sitten viedä sen kakkosnäytteen laboratorioon. Hei-hei!"
:o

Mie pyysin ja selitin tytön taustaa ja sitä, että tyttö on oikeasti kipeä... mutta ei, ei saatu lääkettä, ei mitään.
Toivottavasti tuo tyttö jaksaa nyt yön yli pissavaivoissaan... ja suostuu vielä aamulla jonkin näytteen liruttamaan.
Mie tiedän kaikki karpalomehut ja puolukat, mutta en mie nyt yötävasten ala toista vielä millään puolukoilla pakkoruokkimaan.

Suurperheen hermo menee taas sossun kanssa. Mikähän siinä on, kun 2 lasta perii isänsä vian, niin heti on sossu "huutamassa" Eli kaksi lasta hitaammin kehittynyt. (isänsä samanlainen)

Olis ees ystäviä, niin näin ehkei sossu olis näin perässä.
Kukaan kun ei puolusta mua ja mun ujoa miestä. Sossu luulee mm ettei lapsia komenneta, kun mies ei uskalla komentaa "julkisesti".

Yhteistyössä