Miehen äiti loukkaantui, kun ei saa viedä meijän lapsia hautajaisiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei haloo!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei haloo!

Vieras
Kyseessä on hautajaiset, joihin emme miehen kanssa mene. Ihan sen takia, että emme edes tunne ihmistä.
Miehen äidin miehen puolelta joku. Ei mitään hajua kuka. Loukkaantui verisesti, kun ei anneta meijän lapsia sinne mukaan. Toinen on siis 4 vuotta ja toinen alle vuoden.
Miks ihmeessä niiden pitäis sellaisiin lähteä??
Kyseessä on jonkun Romanimiehen hautajaiset. Pitäisi kuulemma valvoa ruumista jne..
En todellakaan halua, että lapset joutuu tollaseen paikkaan..

No en minä ainakaan itsekään ottaisi tuon ikäsiä lapsia mukaan jos olisin jonkun kaukaisen hautajaisiin menossa, eri asia lähisuku. Meillä lapset oli kutakuinkin tuon ikäsiä kun olivat serkkunsa hautajaisissa, mutta huvin vuoksi lähtisivät ilman minua hautajaisiin? Ei kiitos, kyllä jäisi menemättä.

Sähän sen päätät saako ne lähteä vaiko ei! Muodon vuoksiko sitä lupaa pitäisi kysyä vanhemmilta jos vastauksella ei olisikaan merkitystä...Todellakin, tuon ikäiset lapset hautajaisissa on niiin turhaan siellä. Ainakin itse yritin kun lapsi oli vajaa 2 vuotias, piti lähteä pois kun häirittiin muita, ei lapsi pysynyt penkillä paikallaan. Olet siis ihan oikeassa kun et anna lapsiasi mukaan.

Mun mies ei edes tiiä kenen hautajaiset.
Tuo mies kenen kanssa anoppi on naimisissa, on romani. Minä olen nyt se pahis rasisti, kun en lapseni osallistua SUKULAISEN hautajaisiin. Tämä vainaja ei edes ole mitään sukua. Eriasia, jos olisi sellainen kenen kanssa oltaisi oltu tekemisissä, niin sitten..

No nyt pomppas! Nyt sieltä soitti joku mamma. Hän esitteli olevansa meidän lasten iso iso äiti.. Minä olen kuulemma itsekäs kun en anna ladten lähteä hautajaisiin. Myöskään mies ei halua lapsia sinne.
Mikä hemmetti siinä on, kun ei voi kunnioittaa meijän päätöksiä?
Munkaan vanhemmat pakottais antamaan lapsia mukaan jonkun tuntemattoman hautajaisiin.. vaikka he tuntisivatkin vainajan...

No nyt pomppas! Nyt sieltä soitti joku mamma. Hän esitteli olevansa meidän lasten iso iso äiti.. Minä olen kuulemma itsekäs kun en anna ladten lähteä hautajaisiin. Myöskään mies ei halua lapsia sinne.
Mikä hemmetti siinä on, kun ei voi kunnioittaa meijän päätöksiä?
Munkaan vanhemmat pakottais antamaan lapsia mukaan jonkun tuntemattoman hautajaisiin.. vaikka he tuntisivatkin vainajan...

Et huomannut mammalta kysyä että mitä hän mahdollisesti sitten tekee kun lapsi alkaa kesken siunaustilaisuuden ja kukkien laskun huutamaan pää punaisena?

Asia on mielestäni aivan päivänselvä - te ette halua antaa noin pieniä tuntemattoman hautajaisiin mukaan, ja sillä selvä :) Samahan se on, soittaako asiasta vaikka Kuuban presidentti. Eikö miehesi voisi itse soittaa äidilleen, ja tehdä asiaa ihan kerralla selväksi, ettei päätöksenne jankuttamalla muuksi muutu - sekä sitä, että päätös on teidän yhteinen? Näin asia ei menisi sinun piikkiisi :)

Kyseessä on hautajaiset, joihin emme miehen kanssa mene. Ihan sen takia, että emme edes tunne ihmistä.
Miehen äidin miehen puolelta joku. Ei mitään hajua kuka. Loukkaantui verisesti, kun ei anneta meijän lapsia sinne mukaan. Toinen on siis 4 vuotta ja toinen alle vuoden.
Miks ihmeessä niiden pitäis sellaisiin lähteä??
Kyseessä on jonkun Romanimiehen hautajaiset. Pitäisi kuulemma valvoa ruumista jne..
En todellakaan halua, että lapset joutuu tollaseen paikkaan..

Ruumis ei ole mukana valvojaisissa. Valvojaiset tarkoittaa käytännössä sitä, että kokoonnutaan johonkin (yleensä jonkun kotiin) joukolla, ja siellä on sitten tarjolla ruokaa ja juomaa tarpeen mukaan. Lapset saa nukkua - ja samoin kaikki muutkin, jotka haluaa - kenenkään ei ole mikään pakko valvoa. Ne jotka jaksaa/haluaa valvoa yön, niin valvoo. Käytännössä muistellaan vainajaa. Ei sen kummempaa.

[QUOTE="Vieras";22825018]Ruumis ei ole mukana valvojaisissa. Valvojaiset tarkoittaa käytännössä sitä, että kokoonnutaan johonkin (yleensä jonkun kotiin) joukolla, ja siellä on sitten tarjolla ruokaa ja juomaa tarpeen mukaan. Lapset saa nukkua - ja samoin kaikki muutkin, jotka haluaa - kenenkään ei ole mikään pakko valvoa. Ne jotka jaksaa/haluaa valvoa yön, niin valvoo. Käytännössä muistellaan vainajaa. Ei sen kummempaa.[/QUOTE]

Lisään vielä, että ymmärrän kyllä, että jos ette itse ole tunteneet kuollutta tai hänen omaisiaan, niin eipä sitä silloin ensimmäiseksi tule mietittyä, että lähdenpä tästä hautajaisiin. Tosin sieltä vainajan puolelta ei tällaista "tuntemattomienkaan" tuloa ei pidettäisi epäkohteliaana, sillä yleensä romanille pidettävissä hautajaisissa on paljon ihmisiä - ihan vain niitäkin, jotka on hautajaisvieraiden mukana tukemassa näitä...

Niin ja tosiaan, jos valvojaiset pidettäisiin esim. tänään, niin seuraavana päivänä sitten varsinainen hautaustilaisuus.

Miehen äiti soitti jo aikasemmin miehelle. Mies sanoi, että lapset ei sinne tule.
Kaiken huippu oli tuo, että "sinun lapsiesi isoiso äiti" ja hän ei todellakaan ole.
Miksi nuo romanit on noin hankalia?
Pitää kyllä pitää hajurako, ja pitkä sellainen. EI meidän lapset ole mitään esittelykappaleita.

Meillä lapset (paitsi vanhin) olleet edes miehen isovanhempien hautajaisissa. Lapset eivät koskaan olleet nähneet edes miehen mummoa ja pappaa. Parin vuoden sisällä sit kuolivat molemmat. Mies oli toisen hautajaisissa vanhimman kanssa. Ja sit molemmat oltiin toisissa ja taas tuo vanhin mukana kun itse halusi. Oli silloin n 10v. Eikä käynyt mielessäkään että kaikkien kanssa oltaisiin menty.

[QUOTE="Vieras";22825018]Ruumis ei ole mukana valvojaisissa. Valvojaiset tarkoittaa käytännössä sitä, että kokoonnutaan johonkin (yleensä jonkun kotiin) joukolla, ja siellä on sitten tarjolla ruokaa ja juomaa tarpeen mukaan. Lapset saa nukkua - ja samoin kaikki muutkin, jotka haluaa - kenenkään ei ole mikään pakko valvoa. Ne jotka jaksaa/haluaa valvoa yön, niin valvoo. Käytännössä muistellaan vainajaa. Ei sen kummempaa.[/QUOTE]

Mulle he sanoivat, että haluavat vanhimman tytön siksi mukaan, että lapsi voi antaa suukon vainajalle.
Mutta, mun mielestä lapset ei sinne silti kuulu. Etenkään kun ei ole mitään sukua, tai edes naamatuttu. Eikai tollanen 4 vuotias ja vuoden vanha kovin paljon tukea osaa..
Alkaa vaan ärsyttää, kun noi ahdistaa mut nurkkaan.

kuulostaa ihanalta tuo omaisten tukeminen ja vainajan muistelu hautajaisissa...miksei valkolaisilla ole enää? tuota perinnettä. Mutta joo, lapsia ei pakko antaa mukaan tietenkään, varsinkaan jos eivät itse halua, miehes tehtävä selittää asia äidilleen. Tosin tuskinpa mitään traumoja saisivat.

[QUOTE="Vieras";22825052]Jos ette halua, että lapset lähtee hautajaisiin, niin asian pitäisi olla sillä selvä. Vai onko kuollut jotain sukua lapsille tai anopille?[/QUOTE]

Anopin miehen veljen poika. Eli mikään läheinen. JA meille ei MITÄÄN sukua.
Ei mitään sukua. En edes tiiä kuka se on. Eikä mieskään.

Miehen äiti soitti jo aikasemmin miehelle. Mies sanoi, että lapset ei sinne tule.
Kaiken huippu oli tuo, että "sinun lapsiesi isoiso äiti" ja hän ei todellakaan ole.
Miksi nuo romanit on noin hankalia?
Pitää kyllä pitää hajurako, ja pitkä sellainen. EI meidän lapset ole mitään esittelykappaleita.

Ei kaikki romanit ole hankalia, mutta kuoleman tullessa eteen kai sitä on jokainen hieman hankala ja ajattelematon. Minusta ei ainakaan ole itsekästä, ettette halua lapsia "lähettää" hautajaisiin, jos ette kerran itsekään sinne ole menossa.

Miksi kummassa teidän nyt sitten pitäisi lapset sinne laittaa? Ymmärtäisin moisen vaatimuksen paremmin, jos kuollut henkilö olisi lasten sukulainen ja jos olisitte olleet/lapset olisivat olleet hänen kanssaan tiiviisti tekemisissä. (En tarkoita ymmärtämisellä nyt sitä, ettäkö olisin myöntyväinen lapsia hautajaisiin laittamaan.)

Onko lasten mummo (anoppisi) romani?

Anopin miehen veljen poika. Eli mikään läheinen. JA meille ei MITÄÄN sukua.
Ei mitään sukua. En edes tiiä kuka se on. Eikä mieskään.

Juu, eihän se silloin sukua ole, ymmärtäähän tuon nyt tyhmäkin. Ja jos ette tekemisissäkään ole olleet, niin aika mielenkiintoista olla vaatimassa, että lasten pitäisi tulla paikalle. Anna anopin vain loukkaantua, kyllä se siitä aikanaan leppyy viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa järki juoksemaan entiseen malliin.

Minä en todellakaan antaisi 4 vuotiastani mukaan tuntemattoman hautajaisiin enkä varsinkaan haluaisi järkyttää lasta pakottamalla antamaan suukon vainajalle! Siis mitä ihmettä?!