Miehen kanssa erimielisyyttä lasten kotitöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanokaas

Vieras
Lapset on 8-12vuotiaita ja olemme uusioperhe. Omat lapseni ovat ihan pienestä asti tehneet kotitöitä ikätasonsa ja taitojensa mukaan. Ihan pienenä se oli jotain sellaista, että auttoi lajittelemaan pyykkejä koneeseen ja sai valita ohjelman ja käynnistää pesukoneen jne tälläistä. Totta hitossa se oli välillä tuskallisen hidasta, mutta....

Omiltani sujuu hyvin imurointi, pölyjen pyyhintä, pyykkien lajittelu, tiskikoneen täyttö/tyhjennys ja tälläiset perusjutut mitä kotona nyt on ja niihin on aina otettu osaa. Miehen 11v imuroi ekan kerran, kun minä käskin. Ei tiennyt mistä kohtaa kantaisi imuria, kun käskin mennä imuroimaan huonetta.

Mies on sitä mieltä, että parempi tehdä itse. On helpompaa ja kaikki menee oikein eikä tarvi korjata kenenkään jälkiä. On oikeastaan kauttalinjan sitä mieltä,että paras kun tekee itse. Sanoo välillä jopa minulle jostain asioista. Esimerkiksi kerran mainitsi muutamana päivänä jostain ikkunasta, että se on likainen. Sitten muutaman päivän kuluttua tuli yhtäkkiä rätin ja suihkupullon kanssa ja kihisi, että kyllä se on parempi hoitaa itse, kun kukaan muu ei tätä tee.

Minä ajattelen, että jos lapset tyhjentää vaikkapa tiskikoneen "väärin" niin sitten voi sanoa, että "kiitos, kun tyhjensit koneen. Ensi kerralla voisit laittaa nämä lautaset vaikkapa näin." Miehen mielestä tuo on aivan liian pitkälle vietyä. Ei pysty kuulemma tuollaiseen ollenkaan.

Ei siis edellytä oikeastaan mitään kotitöitä. Minä sitten välillä "käskytän" myös miehen lapsia.

Olette kumpikin oikeassa, aivan yhtä oikeassa molemmat ja toimitte oikein, joten siksi teillä on nyt ongelma.

On todella paljon perheitä, joissa lasten ei "tarvitse" tehdä kotitöitä ja on paljon perheitä, joissa lapset laitetaan jo pieninä kotihommiin.

se on tapa, joka periytyy, ei voi mitään. jokaisella ihmisellä on omat tapansa elää-

nyt vain sitten on siivoamaan laittava ja siivoamaan ei laittava laittanut hynttyyt yhteen.
teillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä kompromissi.
molemmat antaa hiukan periksi ja teette teidän yhteiset siivoussäännöt.
ne poikkeavat teidän molempien nykyisistä tavoista ja siinä on pikkuisen vääntöä, että saat asiat rullaamaan.
mutta sitten teillä omn teidän perheen säännöt.

tuohon siivousasiaan.
itse olen samanlaisesta ajattelutapa perheestä kuin miehesi.
en tehnyt kotitöitä pienenä, ellen ite halunnut.
nyt kotoa muutettua olen kova siivoamaan ja tykkään kun on puhdasta ja en kestä epäsiisteyttä.
opin kotona siihen, että paikat on aina siistit, missään ei ole tavarakasoja ja siisteys kotona hyvä.
nyt jatkan sitä omassa kotonani, vaikka minua ei lapsuuden kotona määrätty siivoamaan.

Minä olen perheestä, jossa vanhemmat tekivät kaiken. Tämän vuoksi opin itse siivoamaan oikeasti vasta lähes kolmikymppisenä. Kotoa pois muutettuani ihmettelin, onko vessanpöntössäni jotain vikaa, koska se ei puhdistunut pelkällä vetämisellä -- en edes tiennyt, että vessanpönttökin pitää pestä.

Minusta tällaiset vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen, koska lapsilta jää oppimatta elämän kannalta tärkeitä taitoja. Lapset ovat taitavia, ja jos vanhemmat motivoivat lapsia hyvin, lapset tekevät ihan yhtä hyvää jälkeä kuin aikuisetkin. Kannattaisi vaan laittaa lapset siivoamaan säännöllisesti, jotta siitä muodostuu tapa joka jatkuu aikuisenakin.

Kannatan sitä, että lapset tekevät sopivan määrän kotitöitä. Mielestäni on vanhemman laiskuutta, jos tekee itse eikä opeta ja vaadi lapsia tekemään. Itse olen ollut enempi laiska vanhempi, mutta arvostan niitä, jotka jaksavat vaatia lapsilta kotitöiden tekoa.

Meillä kyllä kaikki osallistuvat kuten omassakin lapsuudenkodissani. Lähetän maailmaan lapseni joka osaa ja tietää miten kotia hoidetaan ja ruokaa laitetaan. On ollut mukana jo pienestä ja nyt 8v siivoaa, hoitaa tiskikonetta, pyykkejä,vie roskia, opettelee ruoanlaittoa...Se on osa sitä että kaikki tässä eletään ja tuotetaan tiskiä ja pyykkiä ja roskaa ja...Ei tokikaan liikaa teetetä hänellä mutta ikänsä ja taitojensa puitteissa tekee. En halua hänestä sellasta joka olettaa toivottavasti tulevan puolisonsa olevan kotityökone ja äidinkorvike ja joka osaa sitten omankin perheensä kasvattaa tekemään kotitöitä.
Minusta ap on oletettavaa että kaikki samankaton alla olevat osallistuvat. Mutta että sun ja miehen täytyy joku keskitie sopia ja etsiä kun teillä on erilaiset käsitykset.

Yhteistyössä