Kurja tilanne. Meillä oli eka ja toka 1v7kk ikäerolla ja toka oli juurikin sellainen korvakierteinen, kitisevä pakkaus, joka ei nukkunut milloinkaan eikä missään puolta tuntia pidempään. Kyllä se väsy äkkiä ihmistä kuluttaa!
Minun selviytymisvinkkejä:
- älä köki päivät pitkät kotona. Vaikka jännitäs noiten lasten kanssa kauppaan lähtö, niin se tuo kuitenkin vaihtelua arkeen eikä tarvitsee vaan selvityiä päivästä himassa! Itse kävin silloin poikien kanssa perhekerhossa, esikoisen kanssa muskarissa (kuopus mukana), vein esikoista puistotäitille (kerra viikko reilu tunti), kaupassa, lenkillä, puistossa jne. Kyllä sitä välillä aamula itku kurkussa väsyneenä koitti saada porukan lähtökuntoon, mutta esim. perhekerhossa meni ihan sutjakasti se muutama tunti, esikoinen ja itse sain seuraa ja kotiin päästyä huomasi, että puoli päivästä on kulunut
- ota omaa aikaa yksikseen, vaikka se raskaalta tuntuisi! Mene yksikseen kauppaan, lenkille, edes tunniks-pariks kaverille kahville, jumppaan jne. Hetki ilman lapsia antaa niin paljon voimia jaksaa taas lasten kanssa!
- illalla väsyneenä älkää edes ruvetkaa keskustelemaan, jos toiselle ei ole mitään kivaa sanottava! Ja varsinkin toi, että kumpi tekee perheen eden enemmän, kuulosta minusta erittäin kamalalta. Te kummatkin annatte oman, korvaamattoman panoksen perheenne puolesta. Se riittää ja siitä ei tarvitse tapella.
- lapset nukkuvat huonosti, mutta onko teillä miehen kanssa jotain sovittua "univuoro"? Itse imetin kuopusta 9kk ikäiseksi, joten minä yleensä hänen kanssa öisin valvoin. MIeheni taas antoi minun nukkua viikonloppuaamuisin pitkään. Ne muutaman tunnin aamu-unet pelastivat meikäläisen varmaan masennuslääkkeiltä. Ja kun kuopus ei enään öisin tissiä saanut, niin mies valvoi hänen kanssaa ainakin sen yhden viikonloppuyön ja silloin nukuimme toinen lauantaina ja toinen sunnuntaina pitkään.