Miehen omista menoista, onko mielestänne liikaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kertokaapa mielipiteenne. Miehelläni on 3x viikossa n. pari tuntia kerrallaan kestävä harrastus. Sen lisäksi käy n. 1-2x viikossa toisessa harrastuksessa jolloin tulee vasta klo 21 kotiin (on siis eka päivän töissä). Lisäksi "satunnaisia" muita menoja, esim. baarissa käyminen, auton laittelu yms (käytännössä joka vkl ainakin muutama tunti jotain tällaista). Välillä on tämän päälle myös viikonloppuisin töissä.

Minun mielestäni miehellä on liikaa omia harrastuksia, ottaen huomioon että meillä on kaksi alle 2v lasta.
Miehen mielestä hän on todella paljon kotona, ja jos otan asian puheeksi, mä valitan.
Miten teistä?

(Jos minulla olisi yhtä paljon omia harrasteita, emme olisi varmaan koskaan yhtä aikaa kotona)

No mun mielestä on paljon. Meilläkin mies harrastaa. 2Xvko 2 tuntia ja satunnaisesti päälle lisäksi 1Xvko 3 tuntia. Päälle ylityöt töistä. Lapset 2kpl alle 3v. Ja mistään ei ole mies luopunut lasten jälkeen, toisin kuin allekirjoittanut. Eräät miehet ei ymmärrä näitä asioita vaik rautalangasta vääntäis. Olen usein kiukkunen ja väsy. Mies ihmettelee miksi (!) ja käskee lähtee lenkille. Millä ajalla? Teen kotona lähes kaiken. Mies ei näe mitä vois tehdä ja olen kyllästyny pyytämään ja komentamaan kuin kolmatta lasta :(

meillä on 3 alle 3 vuotiasta ja mies ei pahemmin kotona oo. töissä niin paljon.mies on suunnillee lasten hereillä ollessa kotona päivässä max 2h, on päiviä ettei lapset nää isää ollenkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti:
meillä on 3 alle 3 vuotiasta ja mies ei pahemmin kotona oo. töissä niin paljon.mies on suunnillee lasten hereillä ollessa kotona päivässä max 2h, on päiviä ettei lapset nää isää ollenkaa.

Miten itse jaksat tuota?

Minua rassaa lähinnä se, että alan olla aika väsynyt tähän. Varsinkin illat yksin kahden kanssa on tuskaa, kun isompi ei usko mitään..

Toi on niin kummallista, että miten joku malttaa olla pois pienten lastensa luota. Tietysti pitää olla omiakin juttuja, mutta en mä jaksais olla kun max yhden arki-illan vkossa poissa, jos ois pieniä lapsia ja päivät oisin töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Toi on niin kummallista, että miten joku malttaa olla pois pienten lastensa luota. Tietysti pitää olla omiakin juttuja, mutta en mä jaksais olla kun max yhden arki-illan vkossa poissa, jos ois pieniä lapsia ja päivät oisin töissä.

Niinpä.

Mieheni pelasi ennen jalkapalloa mikä tarkoitti harkkoja 50km päässä 3 kertaa viikossa ja viikonloppuisin pelit, meillä oli siis tuolloin jo kaksi lasta. Nykyisin mies käy sählyssä 3 kertaa viikossa ja joskus satunnaisesti kaverinsa luona kylässä piipahtamassa tai sitten jonkun kaverin kanssa viikonloppuaamuna pilkillä. Mielestäni tämä on sopiva määrä omaa aikaa ja samaa mieltä on mieheni.

Jos on töissä niin sen tavallaan ymmärtää. Kuitenkin ei töitä voi tehdä liianakkan paljoa. Mutta jos esim tekee uuden hankinnan vuoksi vaikka pari kuukautta usein ylitöitä niin se on ok. Eikö voisi keksiä jotain perheen yhteistä harrastusta mistä ei tingitä. Esim joka viikon keskiviikko klo 18-19 käytte uimassa, kävelylenkillä, keilaamassa, pidätte palapeli tunnin, pelitunnin, satutunnin, maalaustunnin tms lapsien iästä riippuen. Ei kuitenkaan niin, että lapsille annetaan palapelit ja käsketään tehdä vaan MOLEMMAT vanhemmat ovat läsnä ja auttavat yhdessä tekemään. Päivä ja aika pitää olla kalenteriin merkitty niin sitten se mies tai vaimo ei voi siihen kehittää mitään omaa menoa.

No ei onnistuis meillä noin. Minusta on tärkeää että isä on kotona ja viettää lasten kanssa aikaa, millä ne ikinä muuten oppii toisensa tuntemaan. Jos harrastus on miehelle tärkeämpi kuin perheen kanssa vietetty aika niin on arvomaailma sellainen että en hyväksyisi omien lasteni isältä moista. Jotain voi ja pitääkin harrastaa, mutta se on sen pari tuntia korkeintaan viikossa. Jos äitikin harrastaa jotakin niin eipä paljon jää perheelle yhteistä aikaa. Vai eikö äiti sit enää voikaan harrastaa vaan pitää uhrautua miehen harrastusten vuoksi kotiorjaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosa:
No ei onnistuis meillä noin. Minusta on tärkeää että isä on kotona ja viettää lasten kanssa aikaa, millä ne ikinä muuten oppii toisensa tuntemaan. Jos harrastus on miehelle tärkeämpi kuin perheen kanssa vietetty aika niin on arvomaailma sellainen että en hyväksyisi omien lasteni isältä moista. Jotain voi ja pitääkin harrastaa, mutta se on sen pari tuntia korkeintaan viikossa. Jos äitikin harrastaa jotakin niin eipä paljon jää perheelle yhteistä aikaa. Vai eikö äiti sit enää voikaan harrastaa vaan pitää uhrautua miehen harrastusten vuoksi kotiorjaksi?

Meillä kun se menee juurikin näin. Että miehellä on ne tietyt omat menonsa, joista hän ei jousta. Esim. tuohon yhteen harrasteeseen hänellä on kausikortti, mitään ei sen hankkimisesta neuvotellut mun kanssa, mutta on itsestään selvyys, että kun hän on sen hankkinut, niin hän sitä myös käyttää. Ja mä täällä kotona istun vaan..

Mutta, itse asiassa taidan nyt alkaa tehdä niin, että niinä aikoina kun mies on kotona, niin mä alan olla poissa täältä. Jospa ne silmät aukenisi.

Minä soitin juuri miehelleni, että tästä lähtien hän saa olla omissa menoissaan juuri niin paljon kuin häntä huvittaa, mutta minulla tulee olemaan myös tasan yhtä paljon omia juttujani.

Ehkäpä joku pieni herääminen tapahtui, kun mies vaan mumisi jotain epämääräistä vastaukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Onpas hassua. Onko olemassa paljonkin äitejä, joka ei kolmivuorotyönsä takia näe lastaan "juuri ollenkaan"?

Varmasti on. Ajattele että lapsi menee aamulla kouluun/hoitoon ja äiti iltavuoroon töihin.

Mutta töissä käyminen ja omat menot on kaksi täysin eri asiaa. Töissä on käytävä, mutta omia harrastuksia ja menoja pystyy ja pitää kyllä karsia silloin kun on perhettä.

Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi että teillä olisi yhtä paljon vapaa-aikaa. Siis jos mies on työmatkoineen esim. 7.30-16.30 töissä niin saman ajan sinä olet yksin vastuussa lapsista, mutta ilta-aikoina molempien pitää saada yhtä paljon vapaata omiin juttuihin, plus sitten perheen yhteistä aikaa myös. Eli esim. ma ja to miehelle, ti ja pe sulle, ke, la ja su perheen kesken yhdessä, tietysti tilanteen mukaan joustaen.

Yhteistyössä