Miehen raivohulluus & Parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monki

Vieras
Olen ollut kohta kolme vuotta parisuhteessa miehen kanssa, yhdessä asuttu näistä reilu kaksi. Itse olen 25-vuotias, mies 31.

Alusta asti olen joutunut tekemään töitä kestääkseni miehen raivoherkkyyttä. Mies suuttuu siis todella pienistä asioista, huutaa ja rikkoo tavaroita. Ei ole ikinä käynyt käsiksi, ja aina sanookin ettei koskaan voisi tehdä minulle mitään. Raivo saattaa syttyä esimerkiksi pöydälle unohtuneista tiskeistä tai siitä, että olen mukamas piilottanut jonkun hänen tavaran. Kun hän suuttuu, sanomisissaan ei ole mitään logiikkaa; vetää mukaan vanhoja asioita ja tilittää kerralla kaikki pienet virheet mitä olen ikinä sattunut tekemään. Jos pyydän perustelemaan tarkemmin, ei halua selittää vaan vetäytyy ja käskee painumaan muualle.

Pelkään sitä huutamista, ja usein riitely onkin sitä että minä menen lukkoon ja nieleskelen kyyneleitä, mies raivoaa aikansa ja alkaa murjottaa. Minä en kestä tilannetta ja sulkeudun vessaan tai kylppäriin itkemään. Jos myöhemmin yritän lepytellä, mies ei yleensä ensimmäisellä kerralla lepy vaan joudun antamaan lisää tilaa. Tiedän, että lepyttely tai anteeksipyyntö ei kuuluisi minulle, mutta vihaan elää mykkäkoulussa ja ahdistavassa ilmapiirissä, ja usein ajattelen että ovimatoksi asettuminen on pienempi paha kuin mökötyksen jatkuminen.

Kun lepyttely onnistuu, mies yleensä häpeää käytöstään ja raivoherkkyyttään, mutta väittää sen kuitenkin olevan kuin jokin sisäänrakennettu ominaisuus, johon ei pysty vaikuttamaan. Vetoaa myös oikeuteensa tuoda tunteensa esille. Tottakai, mutta noin pienistä asioista raivostuminen ja alistava käytös ei voi olla hänellekkään kovin puhdistavaa?

Mies on muutenkin luonteeltansa todella ehdoton. Kauppaan EI voi mennä perjantaina tai usein lauantainakaan, sillä ruuhka saa miehen poikkeuksetta raivon partaalle. Myös suunnitelmien yhtäkkinen muuttuminen saa pakan sekaisin. Mitään ei voida tehdä extempore mutta toisaalta suunnitelmien tekokin häntä ahdistaa. Kerran järjestimme isolla porukalla kesäjuhlat ulkona, ja kun muutama tunti ennen juhlien sovittua alkua alkoi ripotella vettä, mies alkoi murjottaa kuin pikkulapsi ja painui keskellä päivää takaisin peiton alle, hänhän ei tässä paskasäässä juhli. Sain sitten maanitella hänet osallistumaan.

Hän on ihmissuhteissaan todella mustavalkoinen. Jos joku on tehnyt tai sanonut hänen mielestään jotain väärää, on koko ihminen läpimätä eikä häntä saa näiden ihmisten seuraan sitten millään, vaikka välillä olisi vähän pakkokin. Toisaalta hän osaa olla todellinen seuramies ja suurin osa ihmisistä pitää hänestä.

Hän on itseään kohtaan todella ankara. Yhtäkään treeniä ei saa jäädä välistä ja ruokavaliosta on pidettävä tunnintarkkuudella kiinni. Usein lyttää ulkonäköään ja valittaa epäonnistumisiaan. Välillä vaipuu ihan masennuksen puolelle ja miettii mitä järkeä koko elämässä on. Näitä vaiheita ei onneksi hetkeen ole ollut, kun työtilanne ja raha-asiat ovat alkaneet järjestymään, mutta silloin kun tilanne on ollut huonompi, olen ollut todella huolissani hänen puolestaan. Hän on kerran vuosia sitten käynyt kerran ammattiauttajalla pahan masennuskauden aikaan, mutta siitä ei kuulemma ollut minkäänlaista hyötyä.. No ei kai yhdestä kerrasta, olen sanonut.. Hänellä on myös ollut todella paha uhkapeliriippuvuus, mutta se on n. vuoden aikana saatu hallintaan.

Nyt kun riita on taas päällä, enkä tiedä minkätuulinen mies kotona odottelee, kyselenkin, onko kellään kokemuksia samanlaisesta parisuhteesta tai miehestä? Olen itse todella loppu, mutta toisaalta tuntuu, että tässä taustalla on jotain suurempaa huolenaihetta. Rakastan häntä kuitenkin todella paljon, ja pääosin suhde on onnellinen. Näinä vaikeina hetkinä kuitenkin tuntuu, että pohja menee alta ja ainakin itseltäni kestää viikkoja päästä yli näistä riidoista. Olen yrittänyt puhua siitä, kuinka paljon minua esimerkiksi tuo huutaminen satuttaa, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Jotkut sanovat, että ryhdy itse samaan ja näytä miltä se tuntuu, mutta en vain pysty vaikka haluaisinkin. En osaa huutaa tai raivota ihmisille.

Kiitos sinulle joka jaksoit lukea tämän.

Voit lähteä parisuhteesta nyt tai odotella ensimmäistä, toista tai kymmenettä iskua kehoosi.
Olet liian nuori tuhoamaan elämäsi kyseisen miehen rinnalla.

Mitä jos puhuisitte ihan vakavasti tästä raivokohtauksista,ja siitä, miten se vaikuttaa sinuun. Vaikka ihminen ei lyö, niin huutaminenkin on väkivaltaa ja se on sanktioitu rikoslaissa.
Miehelläsi voi olla impulssihäiriö, siihen tuo peliriippuvaisuuskin viittaa, tosin jos hän on päässyt siitäkin irti, niin uskon, että hän kykenee tai oikeastaan oppii kontrolloimaan myös raivoamistaan.
Lääkäri, terapia, keskusteluapu. Joku näistä nyt heti, tai sitten miehesi voi sanoa parisuhteellenne adios.

Miehesi on melkein kuin minun mieheni. Olin nuorena tosi arka ja ylikiltti tehdäkseni asialle mitään, itkin vain ja odotin miehen taas normalisoituvan. Mieheni kyllä kävi minuun käsiksi, repi hiuksista, puristeli käsivarret mustelmille yms. ei nyt suoranaisesti hakannut.

Kun tulin vanhemmaksi, aloin ajattelemaan että tämä ei ole oikein, mutta en silti uskaltanut tehdä asialle mitään. Olin jo melkein 50 v. kun iskin kostoksi salamiehiä, se aika oli parasta elämässäni, mutta silti en uskaltanut lähteä kokonaan pois, vaikka he olisivat halunneet.

Jossain vaiheessa mies sai mielialalääkityksen, kun ei enää kestänyt itsekään omaa oloaan, se vähän tasoitti. Vaikka hän on jo vanha, saa hän raivokohtauksia mitä omituisimmista asioista. Silloin aina, ja välillä muulloinkin, kadun suuresti että jäin hänen luokseen, elämäni on mennyt hukkaan tuollaisen raivon kanssa, kun olisin voinut elää kiltin, minua aina kunnioittavan miehen kanssa. En enää ole aikoihin rakastanut häntä.

Siis älä jää tuohon suhteeseen, kadut vanhana, kuten minäkin! Enää en jaksa erota, sekin on vaikeaa ja väsyttävää vanhana.

Kiitos kaikille näkökulmista.

Ero on tosiaan pyörinyt mielessäni. Kun raivonpuuskia ei tule, on arkemme hauskaa ja leppoisaa. Meillä on samanlaiset tulevaisuudenhaaveet ja sovimme muutenkin todella hyvin yhteen. Nämä raivoamiset vain tuppaavat tekemään epävarmaksi, ja riidoista ylipääseminen vie aina aikaa..

Olen miettinyt, että voisiko syynä tähän olla masennus tai jokin muu mielenterveydellinen häiriö? Monesti näiden riitojen jälkeen (kuten eilenkin) mies on todella maissa ja lyttää itseään. Pienetkin pettymykset, jotka suurin osa ihmisistä ohittaa olankohautuksella, saavat joko suuttumaan tai vaipumaan synkkyyteen. Voiko kolmekymppisellä olla vielä hormonien kanssa jotain häikkää? Aiheuttaako testosteronivaje tuollaista mielialojen heittelyä? Siitäkin nimittäin viitteitä löytyy..

Itse mietin lähinnä sitä, millä tavalla minun tulisi käyttäytyä raivokohtausten aikana. Lähteä mukaan ja huutaa samalla mitalla takaisin? Toistaiseksi en ole siihen pystynyt. Vai onko parempi pysyä hiljaa ja poistua tilanteesta?

Kolmekymppisellä testot alenee jo luonnollisesti. korkea testosteronipitoisuus taas voi liittyä impulsiherkkyyteen, samoin serotoniinipitoisuudet. Itse kyllä suosittelisin lääkäriä tai psykiatria, asiaan voi löytyä helppo ratkaisukin. Mutta itsestä se riippuu,muutokset lähtee aina ihmisestä itsestä. Parisuhteessa ei saa pitää toista ihmistä terapeuttinaan. Sinuna lähtisin aina kävelemään kun ukko alkaa riehua. Takki päälle ja ulos.

Kolmekymppisellä testot alenee jo luonnollisesti. korkea testosteronipitoisuus taas voi liittyä impulsiherkkyyteen, samoin serotoniinipitoisuudet. Itse kyllä suosittelisin lääkäriä tai psykiatria, asiaan voi löytyä helppo ratkaisukin. Mutta itsestä se riippuu,muutokset lähtee aina ihmisestä itsestä. Parisuhteessa ei saa pitää toista ihmistä terapeuttinaan. Sinuna lähtisin aina kävelemään kun ukko alkaa riehua. Takki päälle ja ulos.

Tuollainen raivoaminen liittyy myös liikaan alkoholin käyttöön. Jouduin lukemattomia kertoja lähtemään pitkälle lenkille tai lasten kanssa kotiin kesämökiltä. Kerran jo klo 6 jälkeen aamulla. Sitä elämää ei vain yksinkertaisesti jaksanut katsoa.

Al-Anon-vertaisryhmän ohjelmaan ei kuulu neuvominen. Jokainen kertoo lyhyessä puheenvuorossa tarinansa. Kertoo mitä haluaa kertoa.

Jos ap. et tulevaisuudessa kestä miestäsi eron pitkittäminen on ajan haaskausta.
Ainakin vähäksi aikaa voisitte ottaa etäisyyttä. Sellainen kaukosuhde voisi toimia teillä hyvin.

Viimeksi muokattu:
Nuo terapiat yms. ovat aivan turhia, tiedän kokemuksesta. Ja mietit hormonaalisia juttuja, sitä ei kukaan tiedä mistä ne raivokohtaukset tulee, mutta minä tiedän kokemuksesta, että ne eivät lopu ikinä, hetken oli normaalielämää ja tuudittauduin jo siihen että elämähän on kivaa, kunnes taas "rysähti".

Raivohulluus vain kuuluu jollekin ihmiselle, ei hän osaa selittää mistä se tulee, vaikka olen kuinka kysellyt, ei hän tiedä sitä. Ehkä se on vika aivoissa.

Tuollainen raivo mies ajan myötä tuhoaa rakkauden, vaikka kuinka olisi ollut ihanaa, nyt vanhana kaikki tunne on haihtunut pois, jää vain olotila, jossa vain asutaan yhdessä, kuin veli ja sisko. Koko ajan mielen perukoilla pelko, koskahan se taas raivostuu. Unelmissa kaipaan kuitenkin jonkinlaista miehen ja naisen välistä rakkautta, jossa ei olisi koko ajan pelkoa, vaan rauhaisaa yhteiseloa.

Yleensä mietin joissakin asioissa, että voinkohan tätä ja tätä sanoa, ettei vain siitä raivostu, siis täytyy pehmitellä asioita, ettei vain aiheuta itse sitä raivoa, vaikka siis se yleensä tulee mitä oudoimmista asioista.

Aikoinaan hän syytteli jokaisesta hävinneestä tavarastaan minua, kunnes tajusi että on itse hävitellyt ne. En voi antaa hänen imuroida, pitäisi olla huone, jossa ei ole yhtään tavaraa, hän potkii tavaroita, jos ovat hänen tiellään, siis ennen imuroidessaan, ja huusi ja kirosi koko ajan. Onneksi hän on epäsiisti, joten ei siitä minulle huomauttele, jos tavarani eivät ole paikoillaan. Kyllä tätä listaa riittää vaikka kuinka, mutta olkoon tässä.

Uskon että ap. kirjoittaja tekee saman virheen kuin minäkin, siis asuu tuon raivon kanssa hamaan tappiin asti, ja vanhana katuu, kuten minäkin, että turhaa tässä kirjoittelen.

tollasta eli dopingaineet tai amfetamiini, huumeet yleensä. Miksi ylipäätään menette yhteen tollasen hullun kanssa. Ettekös te tiedä, ettei ihmisen luonne muutu.

tollasta eli dopingaineet tai amfetamiini, huumeet yleensä. Miksi ylipäätään menette yhteen tollasen hullun kanssa. Ettekös te tiedä, ettei ihmisen luonne muutu.

Minun vanha äijäni ei ainakaan ole käyttänyt mitään steroideja! Ei osaisi edes etsiä niitä mistään, saati sitten huumeita. Kyllä se on päässänsä vikaa kun on tuollainen, onneksi ei ole jatkuvasti sellainen.

Viimeksi muokattu:
Minun vanha äijäni ei ainakaan ole käyttänyt mitään steroideja! Ei osaisi edes etsiä niitä mistään, saati sitten huumeita. Kyllä se on päässänsä vikaa kun on tuollainen, onneksi ei ole jatkuvasti sellainen.

Päähän osunut iskukin voi vaikuttaa, samoin kasvain. Amfetamiinia käytetiin sota-aikana kipulääkityksenä. Osalle voinut jäädä jotain häiriöitä. Välittäjäaineissa jotain häikkää.
Kyllä niille raivokohtauksille yleensä neurologinen syy löytyy tai sitten lapsuudessa joku juttu, sekin selviäisi terapiassa, jos ihminen sinne itse haluaisi mennä. Jostain syystä persoonallisuuhäiriöiset reagoi aina kuin kolmevuotiaat, mistäköhän sekin johtuu,jääkö aivot jotenkin sellaiseen kehittymättömään tilaan trauman takia.

Viimeksi muokattu:
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon, jos oikeasti rakastat häntä. Analysoi tilannetta ikäänkuin ulkopuolisena. Mitä miehessä oikeastaan rakastat? Ovatko ne asioita, joista hän pitää tai yhteisiä suunnitelmia, vaiko sellaisia asioita hänen sisällään, jotka eivät muutu?
Ulkoiset asiat muuttuvat. Raivokohtaus on myös ulkoista. Tunnistan käytöksestä jonkin verran itseäni. Minunkin on ollut vaikea hillitä vihaani ja olen myös sanonut, että minulla on oikeus tunteisiin. Asiat kuitenkin muuttuivat.
Ihmisellä voi olla vaikka lapsuudessa jotain, mikä aiheuttaa vihanpurkauksia. Jotain traumoja. Jotain mitä ei hyväksy. Kyllä hän saattaa päästä niistä yli. Ja voit ihan suoraan ja rehellisesti sanoa, että olet harkinnut eroa ja hänen pitäisi tehdä asialle jotain. Todennäköisesti edessä on uusi raivokohtaus. No, heitä vaikka juomalasi seinään ja näytä hänelle että olet tosissasi. Lähde viikoksi tai pariksi, tai pidemmäksi aikaa jonnekin muualle asumaan, jos se on mitenkään mahdollista. Näytä hänelle, että olet tosissasi, etkä kestä tilannetta enää. Sano kuitenkin, että et halua jättää häntä ja kerro miksi rakastat häntä.
Vain hän itse voi muuttua. Hänen vain pitää se tajuta, ettei tuollaista voi jatkaa. Hänen pitää itse haluta muutosta. Sitten se on mahdollista.
Vihanhallintaan hyviä keinoja on:
- ruusunjuuriuute
- meditointi
- säännöllinen ruokailu
Ruuassa kannattaa suosia rauhoittavia aineksia kuten kauraa, maitotuotteita, hedelmiä ja välttää suolaa, lihaa ja vahvasti maustettuja ruokia.
Ehkä näistä neuvoista on jotain hyötyä. Toivon, että olet onnellinen joka tapauksessa, päätit sitten jatkaa suhdetta tai lähteä siitä.

Olet keskustellut jo aiheesta hänen kanssaan...?. Ja vielä haluat jatkaa: Suosittelen että kilahdat itse kunnolla. Annat tulla kaiken mitä olet niellyt tähän asti. Kunnon raivari.
Sinä olet nyt kiltti äitimuori joka kestää ja kestää ja kestää uhmaikäisen kakaran kiukuttelua.
Ei ole pakko, koska olet kuitenkin suhteessa aikuiseen ihmiseen?

Olen ollut kohta kolme vuotta parisuhteessa miehen kanssa, yhdessä asuttu näistä reilu kaksi. Itse olen 25-vuotias, mies 31.

Alusta asti olen joutunut tekemään töitä kestääkseni miehen raivoherkkyyttä. Mies suuttuu siis todella pienistä asioista, huutaa ja rikkoo tavaroita. Ei ole ikinä käynyt käsiksi, ja aina sanookin ettei koskaan voisi tehdä minulle mitään. Raivo saattaa syttyä esimerkiksi pöydälle unohtuneista tiskeistä tai siitä, että olen mukamas piilottanut jonkun hänen tavaran. Kun hän suuttuu, sanomisissaan ei ole mitään logiikkaa; vetää mukaan vanhoja asioita ja tilittää kerralla kaikki pienet virheet mitä olen ikinä sattunut tekemään. Jos pyydän perustelemaan tarkemmin, ei halua selittää vaan vetäytyy ja käskee painumaan muualle.

Pelkään sitä huutamista, ja usein riitely onkin sitä että minä menen lukkoon ja nieleskelen kyyneleitä, mies raivoaa aikansa ja alkaa murjottaa. Minä en kestä tilannetta ja sulkeudun vessaan tai kylppäriin itkemään. Jos myöhemmin yritän lepytellä, mies ei yleensä ensimmäisellä kerralla lepy vaan joudun antamaan lisää tilaa. Tiedän, että lepyttely tai anteeksipyyntö ei kuuluisi minulle, mutta vihaan elää mykkäkoulussa ja ahdistavassa ilmapiirissä, ja usein ajattelen että ovimatoksi asettuminen on pienempi paha kuin mökötyksen jatkuminen.

Kun lepyttely onnistuu, mies yleensä häpeää käytöstään ja raivoherkkyyttään, mutta väittää sen kuitenkin olevan kuin jokin sisäänrakennettu ominaisuus, johon ei pysty vaikuttamaan. Vetoaa myös oikeuteensa tuoda tunteensa esille. Tottakai, mutta noin pienistä asioista raivostuminen ja alistava käytös ei voi olla hänellekkään kovin puhdistavaa?

Mies on muutenkin luonteeltansa todella ehdoton. Kauppaan EI voi mennä perjantaina tai usein lauantainakaan, sillä ruuhka saa miehen poikkeuksetta raivon partaalle. Myös suunnitelmien yhtäkkinen muuttuminen saa pakan sekaisin. Mitään ei voida tehdä extempore mutta toisaalta suunnitelmien tekokin häntä ahdistaa. Kerran järjestimme isolla porukalla kesäjuhlat ulkona, ja kun muutama tunti ennen juhlien sovittua alkua alkoi ripotella vettä, mies alkoi murjottaa kuin pikkulapsi ja painui keskellä päivää takaisin peiton alle, hänhän ei tässä paskasäässä juhli. Sain sitten maanitella hänet osallistumaan.

Hän on ihmissuhteissaan todella mustavalkoinen. Jos joku on tehnyt tai sanonut hänen mielestään jotain väärää, on koko ihminen läpimätä eikä häntä saa näiden ihmisten seuraan sitten millään, vaikka välillä olisi vähän pakkokin. Toisaalta hän osaa olla todellinen seuramies ja suurin osa ihmisistä pitää hänestä.

Hän on itseään kohtaan todella ankara. Yhtäkään treeniä ei saa jäädä välistä ja ruokavaliosta on pidettävä tunnintarkkuudella kiinni. Usein lyttää ulkonäköään ja valittaa epäonnistumisiaan. Välillä vaipuu ihan masennuksen puolelle ja miettii mitä järkeä koko elämässä on. Näitä vaiheita ei onneksi hetkeen ole ollut, kun työtilanne ja raha-asiat ovat alkaneet järjestymään, mutta silloin kun tilanne on ollut huonompi, olen ollut todella huolissani hänen puolestaan. Hän on kerran vuosia sitten käynyt kerran ammattiauttajalla pahan masennuskauden aikaan, mutta siitä ei kuulemma ollut minkäänlaista hyötyä.. No ei kai yhdestä kerrasta, olen sanonut.. Hänellä on myös ollut todella paha uhkapeliriippuvuus, mutta se on n. vuoden aikana saatu hallintaan.

Nyt kun riita on taas päällä, enkä tiedä minkätuulinen mies kotona odottelee, kyselenkin, onko kellään kokemuksia samanlaisesta parisuhteesta tai miehestä? Olen itse todella loppu, mutta toisaalta tuntuu, että tässä taustalla on jotain suurempaa huolenaihetta. Rakastan häntä kuitenkin todella paljon, ja pääosin suhde on onnellinen. Näinä vaikeina hetkinä kuitenkin tuntuu, että pohja menee alta ja ainakin itseltäni kestää viikkoja päästä yli näistä riidoista. Olen yrittänyt puhua siitä, kuinka paljon minua esimerkiksi tuo huutaminen satuttaa, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Jotkut sanovat, että ryhdy itse samaan ja näytä miltä se tuntuu, mutta en vain pysty vaikka haluaisinkin. En osaa huutaa tai raivota ihmisille.

Kiitos sinulle joka jaksoit lukea tämän.
Mikä saa olemaan tollasen kans. Varma munansaantiko??mieti,eikö ois helpompi olla ilman pelkoa kotonaan.

Viimeksi muokattu:
Epävakaa persoonallisuushäiriö

Häiriölle on tyypillistä laaja-alainen tunnetilojen ja minäkuvan epävakaus ja käytöksen huomattava impulsiivisuus. Ihmissuhteet ovat usein intensiivisiä ja epävakaita vaihdellen voimakkaasta ihannoinnista täydelliseen vähättelyyn. Käytökselle on ominaista hylätyksi tulemisen pelko, alttius ärtyä helposti, vaikeus kontrolloida suuttumusta, itsetuhoinen impulsiivisuus ja toistuvat itsemurhayritykset. Epävakaata persoonallisuutta on kutsuttu myös rajatilapersoonallisuudeksi tai borderline -persoonallisuudeksi.

Seuraavassa tyypillisiä piirteitä:

• Käsitys omasta itsestä on ailahtelevainen – välillä epäonnistunut, mitätön ja hävettävä yksilö ja välillä erinomainen ja pärjäävä.
  • Vaikeus toimia pitkäjänteisesti – elämän suunnitelmat saattavat muuttua nopeasti, on vaikea sitoutua suunnitelmiin tai sovittuihin asioihin.
  • Tunteiden sääteleminen on vaikeaa; varsinkin negatiivisia tunteita on vaikea hallita, ja se saattaa johtaa hallitsemattomiin raivonpuuskiin tai pohjattomaan alakuloon.
  • Tunteiden sääteleminen on vaikeaa; varsinkin negatiivisia tunteita on vaikea hallita, ja se saattaa johtaa hallitsemattomiin raivonpuuskiin tai pohjattomaan alakuloon.
  • Mielialat vaihtelevat nopeasti joko itsestään tai tilanteiden mukaan.
  • Toistuva tai jatkuva sisäisen tyhjyyden tunne.
  • Impulsiivisuus – hetken mielijohteesta tehdyt asiat, jotka jälkikäteen harmittavat.
  • Itsetuhoinen käyttäytyminen – itsensä tahallinen vahingoittaminen tai sillä uhkaaminen.
  • Musta–valko-ajattelu - On vaikea nähdä samassa ihmisessä tai asiassa samanaikaisesti sekä hyviä, että huonoja puolia.
  • Ajoittain todellisuuden tajun hämärtyminen – harhaluuloja tai epätodellisia kokemuksia saattaa esiintyä eteenkin kriisitilanteissa.
Käytännössä nämä taipumukset johtavat siihen, että elämä usein tuntuu olevan kaaoksessa ja on erilaisia ihmissuhdeongelmia. Hoitokontaktissa esiintyy vaikeutta sitoutua pitkäjänteisiin suunnitelmiin ja sietää rajoituksia ja sääntöjä.

Hoito
Persoonallisuushäiriön hoito on pitkäjänteistä työskentelyä, joka tähtää siihen että henkilö pärjää elämässään taipumustensa kanssa. Työskentelyn ja iänkin myötä taipumukset usein lievittyvät. Varsinainen hoito tapahtuu avohoidossa, mutta kriisitilanteet, kuten vaikea-asteinen ahdistuneisuus tai akuutti itsemurhavaara saatetaan hoitaa päiväosastolla tai psykiatrisessa sairaalassa yhdessä sovittujen hoitolinjojen mukaisesti. Hoitoon saattaa kuulua oireenmukainen lääkehoito.

Kati Hankkila (toim.): Epävakaudesta elämään
Tämä kirja kertoo elämästä, jossa hetken
mielijohteesta otetaan lainaa ja ostetaan asunto,
muutetaan ulkomaille, ryhdytään narkomaaniksi,
aletaan uskovaiseksi, otetaan lopputili, mennään
naimisiin tai jotakin muuta.
Kirjan sivuilta avautuu elämä, jossa kuljetaan kriisistä
kriisiin hallitsemattomien tunteenpurkausten
ohjaamina, jossa oikukas mieliala ajaa ihmisen
yhteentörmäyksiin toisten ja yhteiskunnan kanssa.
Tämä kirja sopii kenelle tahansa ihmiselle, joka pohtii
omaa tai läheisen elämää, tunteita, niihin reagoimista
ja toimintatapoja.
Se sopii myös peiliksi kuntoutujille ja diagnoosikieltä
syventäväksi oppaaksi ihmistyön eri sektoreilla
toimiville tai alaa opiskeleville henkilöille

EVkansi25.jpg