miehen työttömyys ja menemiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan

Vieras
Hei. Haluaisin mielipiteitänne seuraavaan asiaan. Mieheni on ollut työttömänä 1,5v. Hänen päivänsä kuluvat telkkaria tuijottaessa ja kavereilla rampatessa. Menoihin ei saa puuttua. Iltaisin, jos on kotona,hän haluaa olla rauhassa. En saa kysellä hänen päivästään, se on muuten kyyläämistä. Hän haluaa vaan olla rauhassa. Päivisin olisi paljonkin tekemistä kotona, mutta ei hän ehdi eikä viitsi. Pitää vaan olla rauhassa. Sanokaa, mitä tekee miehellä ,joka haluaa vaan olla rauhassa? En jaksaisi katsella miestä, joka vaan makaa. Onkohan hänellä jotain masennusta vai mitä ihmettä ? Olen aivan ymmälläni. Jos kysyn häneltä,tehtäiskö jotain yhdessä, hän hermostuu. Taitaa olla elämäänsä ja minuun kyllästynyt.

Masennukseen kuuluu sekin, että sairastumisesta, ehkä hänen mielestään vaan paskasta olosta, jolle ei valtavasti mahda, on huono omatunto ja syyllisyys. Siksi toisen kyselyt ovat kuin puukko haavaan. Sitä ei ainakaan negatiivisuudella kannata lähteä purkamaan, se on kuin maassa makaavan potkimista, saa toisen varmasti lukkoon ja vastarintaan ja kiukkuiseksi.

Mutta olisi hyvä hankkia aiheesta tietoa ja ottaa ystävällisesti puheeksi se, että onkohan tässä nyt masennuksesta kysymys, ja kysyä, miten sinä voit. Tuon elämänvaiheen huomioon ottaen masennus on hyvinkin mahdollinen juttu, usein se puhkeaa juuri tuollaisessa elämän kriisitilanteessa, onhan se työ ihmisen omallearvolle iso juttu. Tuen kautta, sinun tukesi, ei mollauksesi kautta homma voi lähteä purkautumaan, ja apuahan voi hakea ainakin esitteiden muodossa mielenterveystoimistostakin tai kirjastosta, lehdistä ym., ellei heti jonojen vuoksi muuta saa. Jatkonne määrää pitkälti se, minkä asenteen otat.

Omat tunteet on hyvä kyllä kertoa, ei niistä vaieta tarvitse, mutta niin, ettei sillä lyödä toista, Asian voi sanoa niin täysin eri tyyleillä. Jätä tilaa hänellekin kertoa olostaan ilman, että heti käyt kimppuun ja syyllistät jo itsensä varmaan syyllistävää. Sillä ei tule kuin pattitilanne, ja pitkä. Ja anna siihen kertomiseen aikaa, ei se hetkessä hahmotu sille miehelle itselleenkään.

Siis mua huvittaa, kun mulla oli ihan samanlainen tilanne, mutta mulla mies kävi töissä. Mies kimpaantui mistä vaan, jos sattumalta kysyin, ehdotin taisin aina sanoa asioista väärin. Eikä mun mies ollut masentunut, vaan kun luonne oli sellainen, että se halusi vaan olla omissa oloissa, ettei saanut häiritä. Olihan sillä vieraita naisia ja siksi ehkä oli niin hermostunut.

Minkä ikäinen miehesi on? Jos nuori, parista hänet uhkailemalla töihin! Siis sano että otat eron jos ei tahti muutu. Onko teillä lapsia?

Jos ihminen on laiska ja saamaton, yleensä luullaan hänen olevan masentunut, tietysti jokunen onkin, mutta ei läheskään kaikki. Kai sitä masentuukin, jos tuntee itsensä saamattomaksi nahjukseksi! Tuollaiset tarvivat vain jonkun patistamaan töihin, jos ei itsellä ole ymmärrystä hakea työpaikkaa.

Jos olet nuori, älä katsele ketään laiskaa luuseria, kadut vanhana, jos joudut elättämään häntä monta kymmentä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan;10457761:
Hei. Haluaisin mielipiteitänne seuraavaan asiaan. Sanokaa, mitä tekee miehellä ,joka haluaa vaan olla rauhassa?

Ei kai sitten mitään?
Mutta mitä ihmettä?
Mitä tekee naisella joka ei anna olla rauhassa, eikä jaksa katsella miestä?

Jos mies on kaikki päivät kotona, oletan että tekee sitten suurimman osan kotitöistä, eikä pelkästään toljota Kauniita ja Rohkeita ja istu kaverien kanssa kaljaa kittaamassa. Semmoisella miehellä ei todellakaan mitään tee. Ajattele nyt vaikka että jos sillä olis toinen mies kämppiksenä, sietäskö se siellä kovin kauaa äijää joka makaa kotona tuppisuuna ja haisee sillä välin kun toinen tekee kaikki askareet ja tienaa rahaa - tuskin! Tulis sanomista ja paljon.

Se että mies hermostuu jos tekemisistä kysellään viittaa siihen ettei ole ihan puhtaat jauhot pussissa (patalaiska, ei kiinnosta hakea töitä ollenkaan, on pelivelkoja tai toisia naisia yms). Suuttumalla yritetään klassiseen tyyliin sulkea toisen suu että saadaan rauhassa jatkaa samaan malliin.

Sano sille kerrasta että tämä peli ei nyt vetele, joko ukko alkaa kommunikoimaan, tai sille tulee kavionkuva takapuoleen.

Hei!
Tilanne on sama kuin jo 1,5 v. enkä tiedä mitä tekisin . Potkisin ukon pihalle ,mutta sen verran saan siltä kuitenkin avustusta laskujen maksuun, että ilman sen rahoja en pärjää. Eikä olla mitään nuoria enää, osa lapsista on jo täysikäisiä. Täytyy vaan odottaa että rahatilanne paranee, että voin tehdä jotain ratkaisuja. Sääli vaan, että elämä menee hukkaan näin. Olen itse hyvin hellyydenkipeä,mutta mies työntää minut pois, kun häiritsen häntä. Täytyy kai hankkia hänelle sijainen siihen asti kun hän saa töitä ja tulee paremmalle tuulelle. Joku kyseli, että mitä tekee naisella joka ei anna olla rauhassa. Minä kysyn että mikä ihmeen avioliitto se on että ei ole mitään yhteistä ja pitää antaa toisen olla rauhassa? Olemme mieheni kanssa siinä varmaan erilaisia että hän haluaa omaa rauhaa ja minä taas yhteistä aikaa. Mutta kohtuus kai kaikessa pitää olla tai avoiliitto kuihtuu kasaan.

jos kysyy mieheltä että miten päivä sujui niin se ei ole kyyläämistä eikä se riko hänen rauhaansa.

ota vaikka vanhemmilta lainaa ja heitä se mies ulos.

Jos roikut pelkän rahallisen avustuksen takia kuolleessa liitossa, niin mieti miten saisit menosi niin paljon pienemmiksi että selviät niistä ihan yksin. Sen jälkeen ei sinua pidättele muu kuin läheisriippuvuus. Ja mietihän sitäkin että sinä pelkäät ettet rahallisesti pärjää ja käyt sentään töissä, mites se äijä muka kuvittelee pärjäävänsä jos sinä lähdet, kun ei töitäkään ole eikä niitä edes kovin innokkaasti etsi? Luulis että sille ennemminkin tulis kylmä rinki persuuksiin kun lyöt eropaperit pöytään ja lastaat kamat muuttoautoon. Äijä saa olla rauhassa ja myös rauhassa miettiä mistä nyt löytyy seuraavan päivän ateria ja katto pään päälle kun elättäjä läks. Vois hemmo tulla siihen tulokseen että olisi ollut parempi olla aikoinaan vähän kiltimpi vaimolle.

Jos miehesi on saanut ansiosidonnaista vielä, niin kohtahan sekin loppuu ja putoaa peruspäivärahalle! Mistä hän sitten maksaa sinulle elämisestään?

Omani jäi työttömyysputkeen ja saa nyt ansiosidonnaista vastaavaa summaa eläkkeeseen asti. Kyllä minuakin suututti kun halusi jäädä kotiin kymmenen vuotta ennen eläkeikää, minä vain käyn töissä, váikka olen häntä jonkun verran vanhempi, ajattelen tulevaa eläkettä, en halua kituuttaa pienellä eläkkeellä laiskuuden vuoksi.

Omani tekee kyllä pihatyöt isolla tontillamme ja puita saunaan ja takkaan on moneksi vuodeksi, eikä käy kapakoissa, en kyllä sellaista äijää katselisi hetkeäkään, joka olisi päivät kapakoissa kun eukko on töissä! Pistä sinä pihalle tuollainen mies, ansaitset paremman!

Itse erosin, vaikka tiesin sen tarkoittavan rahallisesti katastrofia. Selvisin näillä keinoilla:

- pienempi asunto. Isoja huoneita voi jakaa väliseinillä ja itse voi väliaikaisesti yöpyä makuuhuoneessa ilman omaa huonetta ainakin niin kauan, kunnes on taas vakituisempi parisuhde. Pienemmässä asunnossa on yleensä pienempi vuokra/yhtiövastike, pienempi sähkölasku, pienempi kotivakuutus.

- karsin kuluja: kilpailutin kännykkäliittymät jne, lapsille vaatteita kirppiksiltä aina kuin mahdollista, itselle vähemmän turhia ostoksia kuten meikkejä ja vaatteita, vähemmän ruokaa roskikseen ja enemmän suunnitelmallista ruoanlaittoa, lehtitilaukset pois

- ota selvää, mihin tukiin olet oikeutettu. Pienituloisena saatat olla oikeutettu asumislisään tms. Jos olette avioliitossa, kannattaa selvittää kunnan oikeusavun juristilta, että mitä oletettavissa olevassa riitaisassa avioerossa kannattaa tehdä (ainakin esim. elatussopimus kirjallisena mahdollisimman tarkasti ja avioerossa omaisuuden jako kirjallisena). Esimerkiksi jos teillä on omistusasunto, niin voidaan tehdä myös niin, että lasketaan, paljonko elatusavut ovat ja mies voi kuitata elatusavut siten, että sinä saat asunnosta isomman osuuden.

- ero näyttää sen, ketkä ovat oikeasti ystäviä ja keiltä saa tukea. Keskustele erosta ystäviesi kanssa, niin selviät vaikeasta erosta nopeammin. Jos lapset ovat se ikäiset, että tarvitsee lapsenhoitoapua, niin ystäviltä sitä saattaa saada tarvittaessa.

- tilapäisissä rahapulatilanteissa voi myydä tavaroitaan esim. kirppiksellä tai huuto.netissä.

- jos omistat auton etkä tarvitse sitä työmatkoja varten, niin auton myynti tai ainakin laittaminen seisontavakuutukseen voi olla järkevä teko kulujen karsimiseksi.

- onko sinulla mahdollisuus tehdä ajoittain ylitöitä tai hankkia toinen työpaikka? Sillä tavalla saisit välillä lisätuloja, jos on tiedossa isompia kuluja. Lapsillekaan ei tee pahaa ottaa vastuuta taloudenhoidosta eli nuorillekin löytyy usein töitä, jos vaan näkee vaivaa. Esimerkiksi mainostenjakoa on ainakin isommissa kaupungeissa tarjolla, mutta se vaan ei tahdo yleensä kelvata nykynuorille. Nuorille on tarjolla myös lapsenhoitokeikkoja tai vaikka koiranulkoilutuskeikkoja. Nuoretkin kummasti muuttuvat tuhlareista säästäjiksi, kun joutuvat itse osallistumaan rahojensa hankintaan. Nuorille sitä paitsi tekee välillä hyvää, että eivät saa ihan kaikkea, mitä haluavat. Meillä nuoret saivat esim. mopot, mutta joutuivat itse säästämään osan rahoista, osa rahoista saatiin rippilahjoina ja me vanhemmat maksoimme loput.

- vaikka parisuhde päättyy, se ei tarkoita sitä, etteikö ikinä enää olisi uutta parisuhdetta. Kun uusi avoliitto alkaa, taloudellinen tilanne taas kohenee, kun on kaksi aikuista jakamassa kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan;10464207:
ilman sen rahoja en pärjää.
Siis käyttää apuna laskujen maksussa. Sitä tekee miehellä, joka haluaa vaan olla rauhassa.
Täytyy vaan odottaa että rahatilanne paranee, että voin tehdä jotain ratkaisuja.
Onkohan toi noin, vai niin kuin samppermyntti sanoo?
Joku kyseli, että mitä tekee naisella joka ei anna olla rauhassa.
Et sitten kai keksinyt mitään?
Minä kysyn että mikä ihmeen avioliitto se on että ei ole mitään yhteistä ja pitää antaa toisen olla rauhassa?
Se ihmeen avioliitto, missä elämä menee hukkaan noin. Toisen pitää antaa tietenkin olla rauhassa, jos hän niin tahtoo, oli avioliittossa tai ei.
Mutta kohtuus kai kaikessa pitää olla tai avoiliitto kuihtuu kasaan.
Eikö se ole jo paljon aikaisemmin kuihtunut, ettei kohtuuskaan enää ehkä auta?
Olemme mieheni kanssa siinä varmaan erilaisia että hän haluaa omaa rauhaa ja minä taas yhteistä aikaa. Olen itse hyvin hellyydenkipeä,mutta mies työntää minut pois, kun häiritsen häntä.
Hän siis häiriintyy ja on siksi rauhaton. Eikö yhteistä aikaa voi saada häiritsemättä miestä, ja jollain hänen mielestään miellyttävällä tavalla?
Täytyy kai hankkia hänelle sijainen siihen asti kun hän saa töitä ja tulee paremmalle tuulelle.
Niin kai. Motivaatiosi on muuttumassa tai muuttunut suhdettanne purkavaksi. Piste josta ei ole enää paluuta alkaa olla ohitettu. Siinä vaiheessa minäkin viimeistään sitä semmosta työnä pitäisin ja rengillä teettämisen kannalle kääntyisin.

Yhteistyössä