Itse erosin, vaikka tiesin sen tarkoittavan rahallisesti katastrofia. Selvisin näillä keinoilla:
- pienempi asunto. Isoja huoneita voi jakaa väliseinillä ja itse voi väliaikaisesti yöpyä makuuhuoneessa ilman omaa huonetta ainakin niin kauan, kunnes on taas vakituisempi parisuhde. Pienemmässä asunnossa on yleensä pienempi vuokra/yhtiövastike, pienempi sähkölasku, pienempi kotivakuutus.
- karsin kuluja: kilpailutin kännykkäliittymät jne, lapsille vaatteita kirppiksiltä aina kuin mahdollista, itselle vähemmän turhia ostoksia kuten meikkejä ja vaatteita, vähemmän ruokaa roskikseen ja enemmän suunnitelmallista ruoanlaittoa, lehtitilaukset pois
- ota selvää, mihin tukiin olet oikeutettu. Pienituloisena saatat olla oikeutettu asumislisään tms. Jos olette avioliitossa, kannattaa selvittää kunnan oikeusavun juristilta, että mitä oletettavissa olevassa riitaisassa avioerossa kannattaa tehdä (ainakin esim. elatussopimus kirjallisena mahdollisimman tarkasti ja avioerossa omaisuuden jako kirjallisena). Esimerkiksi jos teillä on omistusasunto, niin voidaan tehdä myös niin, että lasketaan, paljonko elatusavut ovat ja mies voi kuitata elatusavut siten, että sinä saat asunnosta isomman osuuden.
- ero näyttää sen, ketkä ovat oikeasti ystäviä ja keiltä saa tukea. Keskustele erosta ystäviesi kanssa, niin selviät vaikeasta erosta nopeammin. Jos lapset ovat se ikäiset, että tarvitsee lapsenhoitoapua, niin ystäviltä sitä saattaa saada tarvittaessa.
- tilapäisissä rahapulatilanteissa voi myydä tavaroitaan esim. kirppiksellä tai huuto.netissä.
- jos omistat auton etkä tarvitse sitä työmatkoja varten, niin auton myynti tai ainakin laittaminen seisontavakuutukseen voi olla järkevä teko kulujen karsimiseksi.
- onko sinulla mahdollisuus tehdä ajoittain ylitöitä tai hankkia toinen työpaikka? Sillä tavalla saisit välillä lisätuloja, jos on tiedossa isompia kuluja. Lapsillekaan ei tee pahaa ottaa vastuuta taloudenhoidosta eli nuorillekin löytyy usein töitä, jos vaan näkee vaivaa. Esimerkiksi mainostenjakoa on ainakin isommissa kaupungeissa tarjolla, mutta se vaan ei tahdo yleensä kelvata nykynuorille. Nuorille on tarjolla myös lapsenhoitokeikkoja tai vaikka koiranulkoilutuskeikkoja. Nuoretkin kummasti muuttuvat tuhlareista säästäjiksi, kun joutuvat itse osallistumaan rahojensa hankintaan. Nuorille sitä paitsi tekee välillä hyvää, että eivät saa ihan kaikkea, mitä haluavat. Meillä nuoret saivat esim. mopot, mutta joutuivat itse säästämään osan rahoista, osa rahoista saatiin rippilahjoina ja me vanhemmat maksoimme loput.
- vaikka parisuhde päättyy, se ei tarkoita sitä, etteikö ikinä enää olisi uutta parisuhdetta. Kun uusi avoliitto alkaa, taloudellinen tilanne taas kohenee, kun on kaksi aikuista jakamassa kuluja.