Mieheni ei tue minua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Sairastuin keväällä masennukseen ja olen jaksanut yllättävän hyvin mutta en ilman psykologia ja ystäviäni. Mieheni on selvästi suuttunut minulle koska olen ""heikko"". Hän esittää vähän usein marttyyriä, minä teen töitä ja hoida sinä itsesi vaan kuntoon. Kyllä minä jaksan... Äänensävy on niin julma... Koska en ole saanut ymmärräystä mieheltäni, ovat ystävät tärkeitä. He käyvät kylässä ja puhutaan paljon esmes messengerin kautta illalla kun minulla on paha olla. Jos menen mieheni luo, hänen yleisin lause on; oli rankka päivä, voidaanko puhua vaikka joku toinen ilta...

Kuinkakohan monta kertaa olen selittänyt miksi olen tälläinen ja mitä tarvitsen, syliä ja rakkautta sekä aikaa...

Miehelläsi kuten myös monilla muilla ihmisillä on todennäköisesti voimakkaat ennakkoasenteet psyykkiisiin sairauksiin ja varmaan myös pelonsekaiset tunteet siitä, että miten tästä eteenpäin. Kertomallasi asenteellaan hän tavallaan kieltää koko sairautesi ja sinä ""taot päätä seinään"", kun yrität saada ymmärrystä häneltä. Hän voi myös hävetä sairauttasi, joka myös on aika yleistä, kun oma puoliso sairastuu.

Olisikohan mitenkään mahdollista, että myös miehesi kävisi pari kertaa siellä psykologin juttusilla? Ulkopuolinen ammatti-ihminen voisi saada hänet ymmärtämään sairautesi laadun ja sen että kyseessä on sairaus muiden joukossa, josta voi parantua. Tukemalla sinua, eikä ulkopuolistamalla itseään hänestä olisi apua, mutta hän varmaan tarvitsee ulkopuoliselta neuvoja, miten menetellä.

Minäkin sairastin pahan masennuksen muutama vuosi sitten. MIeheni oli aluksi ihanan ymmärtäväinen, mutta ajan mittaan häneltä tuntui loppuvan kärsivällisyys. Siihen asti raitis mieheni alkoi yllättäen viihtyä baareissa ja lopulta en edes tiennyt missä hän kulloinkin sattui olemaan. Lisäksi lapsemmekin alkoi oireilla ihan fyysisesti. Siinä vaiheessa otin itseäni niskasta kiinni ja päätin lakata ""sairastamasta"". Sanoin itselleni että masennus on korvieni välissä, ja pakotin itseni takaisin normaaliin elämään. Aloin vähentämään lääkkeitä ja menin posliinimaalauskurssille. Siitä alkoi pikkuhiljaa elämä palata raiteilleen.

Mies ei osaa tukea sinua, sen takia hän torjuu sinut. Hän ei tosiaan tiedä, mitä hänen pitäisi tehdä tai sanoa. Hän kokee sinut luultavasti liian tarvitsevaksi.

Ja aivan varmaan häntä suututtaa tämä tilanne. Ei kyse välttämättä ole siitä, etteikö ymmärtäisi. Mutta hän ei vaan tiedä, mitä tehdä. Hän ei nyt vaan satu olemaan sellainen empaattinen lohduttajatyyppi, jota sinä tarvitsisit.

Voi olla niinkin, että hän pelkää tilanteen luisumista käsistä. Jos hän alkaa tosissaan hoivata ja hellitellä sinua, sinä murrut vielä enemmän ja juttu paisuu aina vaan suuremmaksi. Lopulta hän ei enää hallitse sitä senkään vertaa kuin ennen. Tiedäthän tuon tilanteen: nainen itkee jotakin asiaa, mies ottaa hänet syliinsä ja alkaa lohduttaa, jolloin itku ryöstäytyy entistä suuremmaksi. Ehkä mies pelkää juuri tätä, ja ottaa kovan asenteen jo ennen kuin mitään tapahtuu.

Tai sitten hän pelkää sitä, että joutuu ""keskustelemaan"" asiasta, ja ehkä joutuu syyllistymään. Tätä miehet varmaan kaikkein eniten kaihtavat. Hän joutuisi kaivelemaan mahdollisia omia tekemiään virheitä ja puolustautumaan.

Ei miehen osa ole ollenkaan helppo tällaisessa kuviossa. Joskus voi tuntua siltä, että masentuneen on paljon helpompi olla, kun saa tunnustetusti olla sairas ja käyttäytyä sen mukaan, kun taas hänen läheisensä pitäisi olla järkevä ja osata hallita tilanne, olla vielä toiselle tukena ja turvana, vaikka itse asiassa koko tilanne pelottaa ja kauhistuttaa.

Mies saattaa vielä epäillä, että liioittelet. Sellainen on aina toisesta kauhean inhottavaa. Itse olen joutunut tällaiseen tilanteeseen. Läheinen ihminen itse asiassa pomputti minua turhaan, kun sairauden varjossa pystyi niin tekemään. Siinä tilanteessa paljon mieluummin jo vetäytyy pois päin.

Koita ymmärtää miestäsikin. Hänestä ei yksinkertaisesti ole käsittelemään näin vaikeaa asiaa. Tietysti olisi äärettömän hyvä, jos hänkin kävisi juttelemassa psykologisi kanssa, itse asiassa se kuuluisi ihan asiaan. Mutta ei häntä voi pakottaa. Onhan tuo loistava juttu, että sinulla on ystäviä.

Masennus - mikä loistava tekosyy pompottaa läheisiään mielensä mukaan. Vaatii kyllä pokkaa ja hyviä näyttelijänlahjoja jos ""sairastaa"" masennusta yli viikon. Siinä voi jo sairastua ihan oikeasti jos ei osaa ajoissa lopettaa.

Paolo Coelho:n kirja ""Veronika päättää kuolla"" kertoo ko. asiasta kivasti ja ratkaisu on kyllä vähän tuon sorttinen...Kuka sitä kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse. Jeesiä kyllä tarvitaan..

Eipä varmaan se kummempaa kuin nainen joka rakastuu menestyvään liikemieheen, mutta bisnesten mennessä nurin ja miehen joutuessa velkakierteeseen nainen pakkaa laukkunsa. Mies ei ollutkaan sitä mitä hän etsi - tyly toteamus ihmetteleville tuttaville. Väärin tai ei, kaikki ihmisen henkilökohtaiset ongelmat ovat pääasiassa yksin työstettävä ja uudestaan noustava jaloilleen, harva terve kuitenkin naisi masentunutta tai harva nainen velkakierteessä olevaa työtöntä miestä. Toinen puoli on myös se, että masentunutta ei voi auttaa, koska masennus on toisen päässä, mikäli masennus on aitoa. Jos masennuksesi on vain tunnetta että haluat enemmän hoitoa ja paapomista mieheltäsi, niin lopeta jo!

Yhteistyössä