Mieheni juo liikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
onko sun miehelle sattunut mitään ikävää tässä kun on alkanut juomaan enemmän?!

Ei ,ei sitten mitään.
Pitää vain kaljan mausta ja hiprakasta. Pelaamisesta ja elokuvista.
Ja koska pitää näistä asioista niin pitää niitä tehdä aina kun on kotona. On kuulema muuten tylsää ja ei voi relata.

sama virsi meilläkin, jopa kaverit ovat kaikki jääneet

Sama homma, kavereitakaan ei tapaa. Koska on paljon mukavampaa keskustella heidän kanssaan netissä ja juopotella samalla.

Olen miettinyt erilaisia tapoja nostaa kissa pöydälle. Keskustelemaan emme kykene, koska siihenhän ei tietenkään ole tarvetta kun ei ole ongelmaa.

Mutta olisinko paskiainen ja kerjäisin ongelmia jos alkaisin puhumaan miehen ongelmasta avoimesta, enkä piilottelisi enään.
Seuraavan kerran kun vaikka äitinsä soittaa en valehtelekaan että on menoa vaan sanon että ei tulla koska miehen mielestä on ajan hukkaa käydä kyläilemässä kun ei voi ottaa alkoa.
Tai kun joku kysyy mitä puuhasimme viikonloppuna en kertoisi kaikkea mukavaa mitä tein lasten kanssa unohtaen mainita että mies oli koko tämän ajan tissuttelemassa kotona. Vaan kertoisin rohkeasti missä mies oli kun teimme sitä ja tätä kolmisin.

Siinä muuten huomaa että tavallaan jossain sisimmässä mies tietää tekevänsä väärin koska esim. äitinsä luulee hänen olevansa ihan alkoton.

Ei ,ei sitten mitään.
Ja koska pitää näistä asioista niin pitää niitä tehdä aina kun on kotona. On kuulema muuten tylsää ja ei voi relata.

Sama homma, kavereitakaan ei tapaa. Koska on paljon mukavampaa keskustella heidän kanssaan netissä ja juopotella samalla.

Olen miettinyt erilaisia tapoja nostaa kissa pöydälle. Keskustelemaan emme kykene, koska siihenhän ei tietenkään ole tarvetta kun ei ole ongelmaa.

Mutta olisinko paskiainen ja kerjäisin ongelmia jos alkaisin puhumaan miehen ongelmasta avoimesta, enkä piilottelisi enään.
Seuraavan kerran kun vaikka äitinsä soittaa en valehtelekaan että on menoa vaan sanon että ei tulla koska miehen mielestä on ajan hukkaa käydä kyläilemässä kun ei voi ottaa alkoa.
Tai kun joku kysyy mitä puuhasimme viikonloppuna en kertoisi kaikkea mukavaa mitä tein lasten kanssa unohtaen mainita että mies oli koko tämän ajan tissuttelemassa kotona. Vaan kertoisin rohkeasti missä mies oli kun teimme sitä ja tätä kolmisin.

Siinä muuten huomaa että tavallaan jossain sisimmässä mies tietää tekevänsä väärin koska esim. äitinsä luulee hänen olevansa ihan alkoton.

Miksi asiaa pitäisi piilotella???

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Miehesi on saanut teidän perhe-elämästä niin tarpeekseen, ettei jaksa edes lopettaa sitä vaan odottaa, että sinä teet senkin. Lisäksi hän lienee oikeasti avun tarpeessa ja mahdollisesti masentunut.

Nämä olisivat helppoja vastauksia mutta kun on niiiin rakastunut muka minuun ja ikinä ei voisi olla kenenkään múun kanssa.
Ja hirveä haloo nousee jos haluan lasten kanssa lähteä yön yli reissuun kun tulee meitä niin ikävä.
Hän haluaa meidät lähelleen mutta kuitenkin samalla olla koneella ja juoda.
Vittumaista.
Hän on aivan vapaa harrastamaan ja menemään kavereiden kanssa, kun menisikin eikä olisi täällä kotona rajottamassa minun ja lasten elämää.

Masentunut ei ole, vaan alkoholisti.

Ei ,ei sitten mitään.

kerro kaikki ihan avoimesti jos joku kyselee kuulumisia, voi olla että miehes suuttuu siitä mutta jos ei muuten halua asiasta puhua.
mä olen sanonut kavereille et mies istu koneella ja juo mut se on niitten mielestä vaan olevinaan hauskaa ja oikein kysellään että oleks ottanu taas ja koska olit kännissä ja menikö muisti ym. ärsyttävää minkä ymmärtää joltain teineiltä mut ei sentään enää aikuiselta mieheltä jolla perhettä!

Alkuperäinen kirjoittaja kännikala:
Nyt otat miehesi asialliseen puhutteluu, eikä mitenkään syyttävään sävyyn. Yrität saada selville syyn juomiseen.

Itseasiassa uskon että tässä on kyse vain siitä että mies nauttii alkoholin antamasta tunteesta niin paljon ettei halua olla ilman.
Ei mitään sen syvällisempää.
Kyllä alkoholismille voi olla ihan yksinkertaisiakin selityksiä.

Hirveästi en syyttele. Sellaisen toiveen olen esittänyt että ei joisi kotona.

Miehen tahdosta. Saisi aivan hurjat raivarit jos kertoisin esim. perheellensa miten paljon juo.

No sitten sanot asian niin että jollei suostu keskustelemaan sun kanssa asiasta ja hieman vähentämään, nii et enään siinä vaiheessa asiaa piilottele. Koska kyllä se asian jatkuva salaaminenkin alkaa painamaan sua, olet varmasti paljon helpottuneempi kun ihmiset ympärilläsi tietää asiasta ja heistäkin moni osaisi varmasti olla avuksi.

Miehen tahdosta. Saisi aivan hurjat raivarit jos kertoisin esim. perheellensa miten paljon juo.

No sitten sanot asian niin että jollei suostu keskustelemaan sun kanssa asiasta ja hieman vähentämään, nii et enään siinä vaiheessa asiaa piilottele.
Näin mä aion tehdä. Ehkä osaksi kiusallani ja kostoksi mutta oli miten oli niin nyt aion puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Riitti tämä pelleily.
Ja jos ei miestä miellytä niin voimme toki erota, hän vaan uhkaa sitten itsemurhalla mutta sepä ei ole minun käsissäni se.

sama se täälläkin on tuo salailu. ei sitä kenellekkään saa kertoa, paitsi tietyt kaverit nýt tietää suunnilleen meiningin...jos lähden lasten kanssa jonnekin harrastuksiin tai muuten niin sit "taas mä jään tänne yksin koko päiväx" ym. olen kyllä sanonut että se olen yleensä minä joka on yksin kotona lasten kanssa kun hän luitelee pitkin kyliä. mutta se on sitten jotenki eri asia, hah.

Sitten juominen on ongelma, jos sitä pitää piilotella. Minä en ole koskaan piilotellut juomisiani (paitsi alaikäisenä) edes mummoltani. Taisin olla ainut joka poikkesi viinanhaku reissulla mummonsa luona, muut veivät pullonsa ensin piiloon. Tosin en ota enemmän kuin muutaman kerran vuoteen. Nykyisin suosittelen äidillenikin juomisia, jos satun törmäämään hyvään viiniin tai juomasekoitukseen. Yleensä juon vain yhden annoksen päivään, esim viiniä tai likööriä kahvin seassa.

Jos ihminen ei pysty pitämään juomistaan kohtuudessa, niin silloin on parempi pysyä siitä kokonaan erossa. Sitähän se sananlasku 'viina on viisasten juoma' tarkoittaa.

Eli näin sinä valehtelemalla ja puolitotuuksilla aivan vapaaehtoisesti tuet ja mahdollistat hänen kaljankittauksensa?

Tästä kohtaa voisi aloittaa kurssin muutoksen. Teet hänelle selväksi, että lopetat hänen puolestaan valehtelun tähän. Ja sitten myös lopetat asian piilottelun lähipiiriltänne.

Sanoo mies mitä sanoo mutta kyllä tuollainen tissuttelu vaikuttaa koko perheeseen, myös lapsiin. Vaikka ei riitoja, äänekkäitä olisikaan, niin lapset alkavat jossain vaiheessa tiedostamaan, ettei ole normaalia juoda joka päivä, edes joka viikko. Häpeävät ja pelkäävät yhtä aikaa, jos eivät jo nyt sitä tee.

Eli näin sinä valehtelemalla ja puolitotuuksilla aivan vapaaehtoisesti tuet ja mahdollistat hänen kaljankittauksensa?
Kyllä, olen jotenkin idioottina suvainnut kaiken ajattelemalla että aikuinen tekee omat päätökset ja minulla ei ole asiaa sotkea hänen suhteita perheensä.
Mutta enkai mä niitä sotke jos jätän puolitotuudet sikseen. Itse kai kuoppansa kaivaa.

Mä vaan en haluaisi olla vittumainen ja nalkuttava ämmä, haluaisin että mies itse tekisi aloitteen lopettaa moinen pelleily ja ryhdistäytyä mutta eikai tässä auta muu kuin lopettaa paapominen.

Mä en osaa itkeä enkä osaa huutaa. Kaikki tunteet vaan on sisällä ja vääntävät sydämen solmulle kun mies viittaa kintaalla kun tunteistani kerron parhaani mukaan. Kyllä se tietää miten pahaa sen juominen tekee mulle mutta ei välitä tarpeeksi..

Olen samaa mieltä, että sulla on oikeus tehdä rajat. Sinun ei tarvitse hänen puoliaan pitää tällaisessa asiassa. Voit kertoa muille kysyttäessä tai ilmankin totuudenmukaisesti, mikä teillä on tilanne. Ja minäkin olen tehnyt selväksi, että kotona lasten hereilläollessa ei juoda ja jos juo päihtymiseen asti niin ei ole tervetullut myöskään viereeni nukkumaan. Minun miehelläni juominen on päivittäistä ja noita puolen litran siidereitä menee kaksi tai kolme päivässä. En tiedä onko se paljon vai vähän, mutta minua se vaivaa joka tapauksessa. :|

Kyllä, olen jotenkin idioottina suvainnut kaiken ajattelemalla että aikuinen tekee omat päätökset ja minulla ei ole asiaa sotkea hänen suhteita perheensä.
Mutta enkai mä niitä sotke jos jätän puolitotuudet sikseen. Itse kai kuoppansa kaivaa.

Mä vaan en haluaisi olla vittumainen ja nalkuttava ämmä, haluaisin että mies itse tekisi aloitteen lopettaa moinen pelleily ja ryhdistäytyä mutta eikai tässä auta muu kuin lopettaa paapominen.

Mä en osaa itkeä enkä osaa huutaa. Kaikki tunteet vaan on sisällä ja vääntävät sydämen solmulle kun mies viittaa kintaalla kun tunteistani kerron parhaani mukaan. Kyllä se tietää miten pahaa sen juominen tekee mulle mutta ei välitä tarpeeksi..

Älä missään nimessä nyt itseäsi ala syyttelemään!
Äläkä patoa niitä tunteitasi, vaan puhupuhupuhu.

jos lähden lasten kanssa jonnekin harrastuksiin tai muuten niin sit "taas mä jään tänne yksin koko päiväx" ym..

Tätä en myöskään tajua. Haluaa eristäytyä meistä toiseen huoneeseen mutta sitten kokee tulleensa hylätyksi ja yksinäiseksi kun lähdemme tekemään normaaleita asioita kuten ulkoilemaan.

Pelkään jo miehen alkavaa kesälomaa. Jos menee ryyppäämiseksi niin olen jo päättänyt että otan äkkilähdön etelän lämpöön lasten kanssa ja mies saa jäädä miettimään elämää ihan rauhassa. Miedän loma ei mene pilalleen hänen takiaan, en osaa sääliä vaikka alkoholismi sairaus onkin.

itekin olen mietinyt jopa eroa mutta ei vaan jotenkaan pysty kun aina vaan ajattelee että jos se vaikka lopettaakin juomisen joskus, selasta jossittelua. ja kaikista pahinta on se etten halua senkään takia erota kun mietin että kun mies löytää uuden naisen niin mitä jos se sitten lopetaa juomisen ja sitten minua harmittaa paljon kun haluaisin itse sen miehen joka ei juo. monella tutulla on käynyt juuri niin että kun vaimo on jättänyt niin sen jälkeen vasta herätään siihen oikeaan elämään ja ryhdistädytään, niin miksei sitä voi tehdä jo tässä vaiheessa?

Alkuperäinen kirjoittaja sadettajat:
mutta minua se vaivaa joka tapauksessa. :|

Niin minuakin, jo se kaljapullon sihahdus saa pahan olon aikaan.
On turhautunut olo kun en osaa perustella miehen juomisen haittoja, aina hänellä on selitys.
En voi vedota rahaan, en riehumiseen tms. on vain minä ja minun paha oloni.
Haluan uskotella itselleni etteivät lapset ole tajunneet miehen alkoholin käytön mittasuhteita mutta mistä helvetistä minä tiedän.
Lopettaisikohan mies jos lapsi sanoisi ääneen kärsivänsä tai huomauttaisi juomisesta. Pelkään että sekin olisi jo liian myöhäistä, sen verran tärkeä on olut.

En mä oikein pysty puhumaan kellekään mutta tämä kirjoittelu täällä on avannut enemmän patoja ja auttanut minua kuin mikään muu pitkään aikaan.

Kiitos sinulle ja muille jotka ovat jaksaneet kommentoida ja kertoa omista kokemuksistaan.

niin tutulta kuulostaa noi sun kirjoittamat jutut... :( mun ukko yskäsee aina ku kaljatölkin avaa. ja mua ahistaa. nyt alko vkon pitunen kesäloma ja ei hyvältä näytä. tällä hetkellä jossain ulkona juomassa. nyt tarvis kyllä jo ite mennä nukkumaan että jaksaa taas aamulla nousta, mutta: jaksamisia sulle, todella tarkoitan.

Rohkeutta!!! Autat parhaiten perhettä totuudenmukaisuudella ja pistä mies koville! Riippuvuus on sairaus ja syö isyyttä ja perhettä ja vie teidän energiaa. Ei ole oikein että joudut piilottelemaan hänen juomista. Ympärillä olevat ihmisetkin sairastuvat alkoholismiin ja alkavat syyllistää turhaan itseään jne. Nosta kissa pöydälle ja mieti millaisen elämän haluat itsellesi ja lapsillesi. Samalla teet palveluksen miehellesi kun hän joutuu punnitsemaan mahdollisimman ajoissa miten käyttää aikaa ja elämää.. teidän yhteistä elämää! Älä lakaise omia tunteita maton alle. Voimia!

: jaksamisia sulle, todella tarkoitan.

Kiitos, toivon sulle samaa sydämestäni.

Mieheni juuri taisi nukahtaa tuonne. Haluaisin nukkua jossain muualla, en halua maata kuorsaavan ja haisevan vieressä.
Miten hänestä on tullut noin vieras. Ei ole enään se kallio johon nojata kun vaikeaa, nyt hän on minulle se vaikeus elämässä.

kysynpä nyt tähän väliin että mitä sille miehelle voi sanoa kun se aina kysyy et ketä se haittaa jos hän juo ja mitä se haittaa yms. en ikinä osaa vastata niin että oikeasti rupeaisi itekin sitä miettimään!

meillä kans on juonut päivittäin ja mokaillut kännipäissään. ite on tiedostanut ongelmansa ja yrittelee muuttua, tosin huonolla menestyksellä. nyt viimeeks eilen kännissä lupas että lopettaa juomisen. ku oli keskustellut henkeviä kaverinsa kanssa. kyl tänään selvänäkin lupaili. no saa ny nähä. toivon että saa ittensä kuriin, ni mun ei tarvi lähteä. mä oon sanonu etten aijo elää ihmisen kanssa joka juo jokapäivä. itehän se sitten aiheuttaa eron, tekee lähtemisen mulle helpoksi. mutta tässä nyt katellaa hyvillä mielin että pärjääkö himoilleen. vaik ei oo viel tähän asti pärjänny (ja uskon ettei pärjää jatkossakaan), mutta tulevasta kun ei tiiä. mitä se tuo tullessaan.

En mä oikein pysty puhumaan kellekään mutta tämä kirjoittelu täällä on avannut enemmän patoja ja auttanut minua kuin mikään muu pitkään aikaan.

Kiitos sinulle ja muille jotka ovat jaksaneet kommentoida ja kertoa omista kokemuksistaan.

Rekkauduin täs välissä.
No pääasia on et pystyt edes jonnekkin purkamaan tunteitasi ja pahaa oloasi :hug:
Lopeta se salailu ja puhu asiat niinkuin ne on.
Onko teillä miehesi kanssa mitään yhteistä vain oletteko vain tottumuksesta yhdessä?

Yhteistyössä