Mieheni valitti että meillä on rumat kahvikupit ja meni ostaa uusia. Arvatkaas mitä tuli!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tykkään Teemasta ja sen pelkistetystä muotokielestä. Esim jouluna mustaa Teemaa ja sen kaveriksi sitten punaista ( esim. Pöytäliina). Tulee helposti todella juhlavaa. Ego on kaunis muodoltaan, yksi kuppi minulla on töissä teekuppina. On sopivan kokoinen ja käteen sopiva. Tosi tiedän paljon kuppeja kuitenkin ottimesta hajonneen.

Enkä ymmärrä sitä ku monet valittaa että iittalan teema on tylsä ja että sitä on kaikilla. En mä ainakaan tarvitse mitään prinsessakrumeluureja astioihini, vaan mahdollisimman eleettömät ja tyylikkäät. Semmoset yksinkertaiset. Ja mitä väliä sillä on vaikka kaikilla ois samat, sinähän niistä astioista syöt. En mä ainakaan välitä siitä, eikä edes kiinnosta minkälaiset astiat naapureilla, tai Pirkolla kolmensadan kilometrin päässä on. Teemaa on kyllä monella, mistäkähän se mahtaa johtua? Olisikohan onnistuneella muotoilulla jotain tekemistä asian kanssa?

Mitä tulee kuppiasiaan ja muotoiluun, niin minun mielestä teema on yksi onnistuneimmista sarjoista ikinä. Nämä ovat makuasioita. Kuppi, mistä on karsittu kaikki turha pois. Toimii.

Mä tykkään kans, mahdollisimman yksinkertainen, ja muotoilu on onnistunut. Tietysti niitä simppeleitä kuppi+korva-mukeja on pilvin pimein, mutta läheskään kaikkien muotoilu ei vaan toimi. Meillä on pari lahjamukia, joista reunalta aina valuu kahvia, kun on hörpännyt. Sellaisia, jotka ei istu käteen mukavasti, vaan korva on huonossa kohdassa, liian pieni, liian suuri, hankalan mallinen, kuppi on kamalan raskas tyhjänäkin jne. En ihmettele, miksi niin moni tykkää teemasta :)

Meiltäkin löytyy munatuoli, on yksi todella suuri klassikko.

Mitä tulee kuppiasiaan ja muotoiluun, niin minun mielestä teema on yksi onnistuneimmista sarjoista ikinä. Nämä ovat makuasioita. Kuppi, mistä on karsittu kaikki turha pois. Toimii. Yksinkertainen ja toimiva, kuten varmasti moni muukin kuppi. Tuo ikean kuppi, vai mikä onkaan on aivan karsea tuote.

Mä taas en miellä Arabiaa/Iittalaa mitenkään suomalaiseksi designiksi, kun mun mielestä ne ovat ihan samanlaisia kuin 90% muistakin tuotteista (esim just Teema-sarja).

Ja monet niistä sarjoista tehdään kauko-idässä, joten ei sekään ole enää "made-in-finland".

Tällä palstallakin aina kerrotaan, kuinka "laadukkaat" arabian astiat naarmuuntuvat, joten mua kyllä ihmettyttää, miksi monet sanovat niiden sit olevan laadukkaampia kuin muut, kun en ymmärrä, mitä se laatu tarkoittaa noissa.

Jos laadukas on joidenkin mukaan kestävää, niin taitaa aloittajan astiasto vetää pisteet kotiin.

[QUOTE="vieraana";29391004]Joka kerta, kun menen kirpparille, tää astiasto on jollain myynnissä. Aika moni on siitä siis halunnut hankkiutua eroon.[/QUOTE]

Siis miksi? :O Minä kyllä kelpuuttaisin nuo. Voin kyllä perintönä saada joskus..

[QUOTE="nainen";29391485]Mä taas en miellä Arabiaa/Iittalaa mitenkään suomalaiseksi designiksi, kun mun mielestä ne ovat ihan samanlaisia kuin 90% muistakin tuotteista (esim just Teema-sarja).

Ja monet niistä sarjoista tehdään kauko-idässä, joten ei sekään ole enää "made-in-finland".

Tällä palstallakin aina kerrotaan, kuinka "laadukkaat" arabian astiat naarmuuntuvat, joten mua kyllä ihmettyttää, miksi monet sanovat niiden sit olevan laadukkaampia kuin muut, kun en ymmärrä, mitä se laatu tarkoittaa noissa.

Jos laadukas on joidenkin mukaan kestävää, niin taitaa aloittajan astiasto vetää pisteet kotiin.[/QUOTE]

Kun puhutaan kotimaisesta muotoilusta, puhutaan kotimaisesta muotoilusta. Ei siitä missä päin maailmaa tuotteet valmistetaan. Myös brändinä iittala on suomalainen, ihan yhtälailla kuin BMW, Audi ja Opel luokitellaan saksalaisiksi autoiksi, vaikka olisi tehty missä hyvänsä.

Minun vanhemmillani on muunmuassa sitä oikeaa, vanhaa kilta-sarjaa tallessa, vuosikymmeniä vanhoja ja silti hyvässä kunnossa. Samaten vielä vanhempaa peruttyä arabiaa, täysin kunnossa. Itse olen tainnut vuosien saatossa hajottaa 2 iittalan teema-lautasta, kummassakin tapauksessa suora pudotus lattialle reilusta metristä. Normaalia mielestäni. Naarmuja emme ole saaneet astioihin, ei sitten millään.

Arabian mukit ainakin ovat aidosti halpiksia laadukkaampia, kaunis kiiltävä pinta joka ei haalene, kuumat juomat eivät polta mukin läpi sormia, vaikka kahvi olisi kuinka kuumaa. Kupeissa on printeissä kirkkaat värit, jotka eivät haalistu ollenkaan, lisäksi printti on laadukkaasti tehty, skarpit rajat. Yeisestikin sanoisin että se mitä on tehty, on tehty laadukkaasti.

Mukeissa hyvä muotoilu näkyy mulle käytännössä toimivuutena arjessa, mukin korva on oikean kokoinen ja mallinen, kuppi on hyvän kokoinen ja siitä on hyvä juoda.

Ulkonäkö ja muoto on makuasioita, joten niistä en viitsi paasata, mutta ylläolevat asiat ovat pointteja joita varmasti jokainen arvostaa.

Tässä eroja joita huomaan arjessa kun käytän arabian mukejani vs. halpahallin tai Ikean

Ikealla on ainakin se yksi raivostuttava halpiskuppi jossa on ihan käsittämättömän huono se korva, sellainen ihan pikkainen aukko ja todella huono käytössä.
Ja Ikean lautaset naarmuuntuvat todella nopeasti, muutamassa päivässä.

Samaa mieltä ikean lautasista, meillä jokunen sellainen tosi iso syvä lautanen ja eipä niitä paljoa oo käytetty ja sellaisia leveitä vaaleita naarmuja täynnä jo..

Teemat ei oo menneet miksikään.

[QUOTE="nainen";29391485]Mä taas en miellä Arabiaa/Iittalaa mitenkään suomalaiseksi designiksi, kun mun mielestä ne ovat ihan samanlaisia kuin 90% muistakin tuotteista (esim just Teema-sarja).

Jos laadukas on joidenkin mukaan kestävää, niin taitaa aloittajan astiasto vetää pisteet kotiin.[/QUOTE]

Mä en ole kyllä lukenut palstalta valituksia että Arabian astiat naarmuuntuvat, vaikka paljon palstalla vietänkin aikaa, mielelläni ottaisin linkin noihin ketjuihin?

Tai naarmuuntuuko tosiaan teillä muilla Arabian astiat helposti? Mulla on muutamia ja ne ovat kyllä positiivisesti yllättäneet laadukkuudellaan, eikä naarmun naarmua ole tullut ahkerasta käytöstä huolimatta.

Ja mä olen Arabia-käännynnäinen, vuosia pidin niitä yliarvostettuina, mutta muutamia lahjaksi saatuani, olen nykyään kääntänyt kelkkani.

Vanha tuttu tuli kylään.

-Juotko kahvia?

-Joo

Brrrr, Lorilori, brrr, lorilori

Avaan kaapin oven

O_o

Otan kupit pöytään

O_o

-Mitä vittua, juotteko te oikeesti noista?

-Hä? Tietenkin. Mitä?

-Eiku, mää vaan että.. mää oon aina luullu että noita ostetaan vaan koristeeksi.

-Ihan käyttöastioita nämä on.. meillä ainakin.

-Mutta, näähän maksaakin jotain kympin muki.

-Mitä sitte?

-Eiku.. aattelin vaan.. ei mitään. Hyvää kahvia!

Iittala teema - jollekin koriste, jollekin perusastia.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Meillä on teema sarja käytössä ihan arjessa. Seitsemän vuotta ne on olleet käytössä, ja ihan naarmuilla. Jotkut vapaa valinnasta ostetut halppis lautaset meillä oli vielä kahdeksan vuoden jälkeen oikein hyvässä käytössä. Itse en noita teemoja kyllä ole ostanut, vaan sain niitä lahjaksi ennen kuin muutin kotoa pois.

Mä en ole kyllä lukenut palstalta valituksia että Arabian astiat naarmuuntuvat, vaikka paljon palstalla vietänkin aikaa, mielelläni ottaisin linkin noihin ketjuihin?

Google-haulla löytää paljon keskusteluja. Yritin postata näitä kymmeniä kesksuteluja, mutta sain virheilmoituksen palstalta:"
Viestin lähetys estettiin. Viesti tulkittiin spämmiksi. Tarkista, ettei viesti sisällä yli kolmea linkkiä tai kiellettyjä sanoja."

En voi siis laittaa kuin max 3kpl kesksuteluja, loput saat hakea itse:

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-eiko-iittalan-teeman-pitany-olla-laadukasta/

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...n-ikeasta-loytyy-halvalla-hienoa-ja-kestavaa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-vaarin-arabian-teema-astiasto-piloilla-snif/

Meillä on pelkästään Teemaa ja muutama Kiltakin löytyy. Keltaiset ovat olleet käytössä 15 vuotta, eivätkä ole menneet miksikään. Yhteen väliin asuttiin kalustetussa kämpässä, jossa oli talon puolesta Ikean astiat ja oli ne mun käteen paljon heppoisampia ja lautaset naarmuuntui helposti. Kahvimukit etenkin oli ihan onnettomia ja seuraavalle ulkomaanreissulle lähteekin nyt Teemat mukaan.

[QUOTE="nainen";29391762]Google-haulla löytää paljon keskusteluja. Yritin postata näitä kymmeniä kesksuteluja, mutta sain virheilmoituksen palstalta:"
Viestin lähetys estettiin. Viesti tulkittiin spämmiksi. Tarkista, ettei viesti sisällä yli kolmea linkkiä tai kiellettyjä sanoja."

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-eiko-iittalan-teeman-pitany-olla-laadukasta/

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...n-ikeasta-loytyy-halvalla-hienoa-ja-kestavaa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-vaarin-arabian-teema-astiasto-piloilla-snif/[/QUOTE]

Näyttäisi siltä että värillisissä lasitteissa ilmenee silloin tällöin ongelmia, ei niinkään valkoisissa. Reklamaatiota voi ja pitääkin tehdä jos ongelmia ilmenee, asiansa osaava asiakaspalvelu on ensiluokkaista ja tuotteita korvataan mikäli siihen aihetta on.

Ei se iittala tai arabia ole mikään taikasana, ei materiaali ole mitään kaiken kestävää timanttia, vaikka sen takana olisi minkälainen nimike tahansa. Jos minä lyön vasaralla posliiniin niin varmasti hajoaa. Mutta sen tiedän että iittala/arabia on paljon kestävämpää kuin lukemattomat halpismerkit sekä samaa hintaluokkaa olevat astiat.

[QUOTE="nainen";29391762]Google-haulla löytää paljon keskusteluja. Yritin postata näitä kymmeniä kesksuteluja, mutta sain virheilmoituksen palstalta:"

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-vaarin-arabian-teema-astiasto-piloilla-snif/[/QUOTE]

Kiitos linkeistä!

Teemasta näköjään noissa valitetaan ja joskus olen kuullut Kartio-laseissa olleen valmistusvirheitä, mutta noihin sarjoihin ne valituksetkin näköjään jää pitkälti, vaikka kuinka yritin googletella valituksia.

Toisaalta tuollekin on melko selkeä selitys, nuo molemmat sarjat on niitä menevimpiä suosikkisarjoja, joissa myynnit ovat määrällisesti varmaan kymmen- tai satakertaisia muihin Arabia/iittalan sarjoihin verrattuna.
Tämä sitten tarkoittaa tietenkin että niitä virheellisiä maanantaikappaleitakin on enemmän ja Onhan firma myöntänyt että suosikkivärejä, sesonkivärejä ja menevimpiä sarjoja teetetään halpatyömaissa, joten laatu näissä on varmasti huonompi.

Mua vain ihmetytti nuo valitukset kun omistan Arcticaa, Runoa ja Taikaa ja jokaisen laatu on ollut moitteetonta, lasitukset vahvoja, eikä mitään kulumaongelmia ole ollut.

Mutta ilmeisesti ei aina päde noihin halvempiin sarjoihin.

Juu ehkä ihmiset nyt odottaa liian suuria iittalan ja arabian astioista, teemaa myydään aivan järkyttäviä määriä, tottakai tähän määrään sisältyy huonompiakin yksilöitä, ja kun kerran iittalaa on, niin tottakai se huonompi yksilö saa paljon palstatilaa ja päivittelyä sosiaalisessa mediassa.

Ketä edes kiinnostaa jos ikean kupista on korva irronnut tai lautasessa on naarmu, mutta kun sama tapahtuu iittalan astialle niin asia on aivan toisenlainen.

Jos mies on NOIN tyhmä, niin ainoa vaihtoehto on sinun mennä appivanhempien luokse ja kauniisti pyyttää, josko millään viitsisivät nussia poikansa alusta pitäen uusiksi...

Muuhun kantaa ottamatta, mutta meillä minä toimin astiahankintavastaavana, ja mies vastaa joistain muista osa-alueista :) Teemaa ja Arcticaa löytyy täältäkin, sarjoja olen kerännyt, kun ollaan jo niin vanhoja että on sukujuhlia ym. joissa haluan kahviastiaston olevan yhtenäinen. Miehen isotädin Myrna-kahviastiasto on pakattuna vaatehuoneen ylähyllyllä, tyttö saa sen joskus jos haluaa - vielä ainakin haluaa :)

Mulla on töissä tuollainen "huumorimuki" jossa lukee "palkka juoksee - minä en", mutta kotona meillä ei noita ole.

Yhteistyössä