Mieheni ystävyys 20-vuotta nuoremman naisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me66
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

me66

Vieras
HEI!

Olen itse reilu nelikymppinen nainen ja miesystäväni noin viisikymppinen. Suhteemme on kestänyt useita vuosia ja vaikka välillä ongelmia ja konflikteja on ollut niin luotan mieheeni. Asumme eri osoitteissa. Suhteemme eräänlainen ongelma tuntuu olevan hänen ystävyytensä häntä itseään 20-vuotta nuorempaan naispuoliseen työkaveriin. Heillä on yhteinen harrastus, jota minä en jaa, jonka tiimoilta he tapaavat kahdestaan satunnaisesti (harvoin). Myös tämä työkaveri on tahollaan naimissa. Heillä on myös yhteinen terveyteen liittyvä vaiva, jonka tiimoilta he tukevat toisiaan ja keskustelevat, jakavat vinkkejä. Sinänsä, vaikka minua naisena hieman häiritsee ystävien suuri ikäero ja mieheni ystävän sukupuoli, niin en näe mitään pahaa siinä, että yhteisen harrastuksen tiimoilta tavataan ja keskustellaan myös mieltä painavista asioista. Luotan mieheeni hän on aina ollut esim. tapaamisten suhteen avoin ja rehellinen.

Sain kuitenkin hiljattain tietää, että suhteen intensiteetti on ihan toista luokkaa, kuin mitä itse olin kuvitellut. Tämä ystävyys pitää sisällään varsinaisten tapaamisten ja yhteisten asioiden jakamisen lisäksi hyvin tiivistä kommunikaatiota. Esim. tekstiviestejä vähintään joka toinen päivä, sähköpostiviestejä ja puheluja. Tekstiviestit eivät ole romanttisia vaan niissä tämä nainen lähinnä raportoi päivän kulumisesta tai viikonlopun vietosta. Näitä viestejä tulee myös kun olemme mieheni kanssa esim. yhteisellä lomamatkalla ulkomailla. Usein kommunikaatioon ei liity varsinaisesti mitään asiaa.

Vaikka luotan mieheeni, niin olen hieman ymmälläni. Toki minullakin on vastakkaista sukupuolta olevia ystäviä ja olemme satunnaisesti tekemisissä. Kuitenkin, kuten usein ystävyyssuhteissa sekä miesten, että naisten kanssa kommunikaatio on välillä satunnaisempaa, eikä näin järjestelmällistä.

En tiedä mitä ajatella tämän suhteen luonteesta? Miksi noin 20vuotta nuorempi nainen haluaa olla näin tiivisti tekemisissä varatun miehen kanssa? Onko hän vain sosiaalinen ja harrastaa tätä myös muiden ystäviensä kanssa? Onko hän ehkä alitajuisesti ihastunut, mutta ei tiedä sitä itsekään? Onko hänellä jotain muita motiiveja, joita väistämättä olen pohtinut, mutta en tiedä. Nainen tuo viesteissä aktiivisesti esille että kyse on vain ystävyydestä, ei muusta.

Mitä mieltä olette? Onko tämäntyyppinen ystävyys kahden varatun henkilön välillä ihan tavallista? He myös luonnollisesti näkevät töissä säännöllisesti. Itse olen sen ikäpolven ihmisiä, että tilanne tuntuu hieman kummalliselta, mutta toisaalta tiedän, että nykyisin kaikenlaiset variaatot toimivista ystävyyssuhteista ja parisuhteista ovat mahdollisia.

Jos heillä kerran on noin monia yhdessä jaettuja asioita, toki voi olla asiaakin tai ilmankin pidettyä yhteyttä ystävänä.

Kumpikin on parisuhteessa ja avoimia asian suhteen kumppanilleen, pidän sitä vain harvinaislaatuisen hyvänä ystävyytenä. Sitä ei ole koskaan liikaa, sen verran arvokkasta se on.

Meistä kaikki eivät pysty sukupuolten väliseen ystävyyteen, toiset pystyvät ja se on heille luontevaa. Sillä tavoin oppii ymmärtämään toista sukupuolta paljon paremmin, kuin ilman tuollaista ystävyyttä. Hyötyy siitä omakin elämänkumppani sitä kautta.

Olen tehnyt työurani miehisessä ympäristössä, toki siellä naisiakin oli, mutta itse työskentelin miesten kanssa. He olivat tosi hyviä työkavereita ja ystäviä, siihen ei varmasti liittynyt mitään muuta. Arvostimme toisissamme juuri sitä, että omista puolisoista puhuttiin aina kunnioittavati ja lämpimästi ja yhteisillä kekkereillä saattoi olla varma, että yksin ei tarvinnut yöhön lähteä. He saattoivat aina taksiin tai varmistivat bussiin pääsemisen. Jos siitä joku repi aihetta arveluihin, niin vesiperän vetivät.

Nyt eläkepäiviä alotellessa muistan hyvin lämmöllä työkavereistani juuri noita 2-3 miestä ja heidän lämmintä halaustaan saatesanoin, että oli hirveän kivaa olla sinun työkaverisi ja ikävä tulee (puolin ja toisin).

Puolentusinaa itseään parikymmentä vuotta nuorempaa naisystävää.
Mitä pahaa siinä on?

Vaimojen on turha motkottaa jos ystävät silloin tällöin tapaavat ja rentoutuvat esim saunomisen ja makkaranpaiston merkeissä.

Minulla on hurja määrä miespuolisia ystäviä, joista valtaosa on tosin myös mieheni ystäviä. Joidenkin kanssa lähettelen sähköpostia tai tekstiviestejä päivittäin, joidenkin kanssa harvemmin ja arvaas mitä! Minulla on myös hurja määrä naispuolisia ystäviä, joista osan kanssa lähettelen sähköpostia tai tekstiviestejä päivittäin, joidenkin kanssa harvemmin! Itse olen 30+ iältäni ja ystäväni ovat ikähaarukaltaan 23 - 65-vuotiaita...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaakko 1:
Puolentusinaa itseään parikymmentä vuotta nuorempaa naisystävää.
Mitä pahaa siinä on?

Vaimojen on turha motkottaa jos ystävät silloin tällöin tapaavat ja rentoutuvat esim saunomisen ja makkaranpaiston merkeissä.
Tuttavuus ja kaveruus on hiukan eri asia kuin avioliiton ohi ajava ystävyys. Kun aikaa annetaan enemmän toiselle kuin puolisolleen (mm. tullaan avioparin yhteiseen elämään teksitviestein ja sähköpostein), ja kun toisen kanssa jatkuvasti puhutaan päivän jutut ym., se kyllä valitettavasti kuulostaa jo pahaenteisesti... joltain muulta kuin tavanomaiselta ystävyydeltä. Kyse on kahden ihmisen henkilökohtaisista väleistä ja tapaamisista, ei kaveriporukan saunomisesta.

Ap: Se ei kuitenkaan tarkoita että mitään olisi tapahtunut. Mahdollisesti toisella tai molemmilla kuitenkin on jonkinlaisia fantasioita. On mahdollista että mies menisi puihin jos fantasiat konkretisoituisivat.

Pahinta mitä vaimo voi tilanteessa tehdä, on heittäytyä äksyksi ja mustasukkaiseksi. Suhtautuuko mies ystävättäreensä kuten miespuolisiin kavereihinsa? Tuoko hänet kotiinne jne.? Oletteko edes tavanneet?

Haluaisin niin uskoa kaiken viattomuuteen. Mutta kun se on hiukan mahdotonta, omista kokemuksistani johtuen. Ehkä minä käyttäydyin tilanteessa väärin ja se tuhosi meidän suhteemme, jolloin miehen oli helppo vetäytyä ystävättärensä luo. Ehkä suhteemme oli loppu jo ennen toista naista.

Ehkä miehesi kuitenkin ymmärtää omat rajansa. Ehkä naisella on joitain haaveita miehen suhteen, nauttii hänen seurastaan jne., ja ehkä kaikki loppuisi jos ystävyys muuttuisi muuksi. Tai ehkä ei todellakaan ole. Ehkä naisen suhde mieheensä on vakaampi kuin uskotkaan. Todellisuus on kuitenkin ehkä se, että heidän suhteellaan ei olisi tulevaisuutta. Kunpa miehesi ymmärtäisi miten tuo vaikuttaa sinuun. Puhuminen hänelle ei aina tarkoita että hän ymmärtäisi. Jos olet vahva uskossasi teidän liittoonne, niin etteköhän saa tuon asian jotenkin selvitettyä. Puhuttava siitä on, koska muuten ajat itsesi mielikuvituksessasi pahaan tilanteeseen, joka voi sitten räjähtää epätyydyttävällä tavalla.

Ja jokaisella naisella tulisi olla useita itseään parikymmentä vuotta vanhempia varakkaita tai vakavaraisia miesystäviä, jotka herrasmiesmäisesti maksavat yhteiset harrastukset, taksit, drinkit ym. mutta eivät oleta saavansa mitään muuta vastineeksi kuin seuraa.

'me66', mielestäni tuollainen ystävyys on ihan tavallista eikä tuollainen ikäerokaan ole mielestäni ystävyyksissä mikään kummallinen juttu, tai voi olla että nimenomaan nainen arvostaa miehesi elämänkokemusta ja miehesi taas saadessaan näkemystä naiselta sukupolvensa edustajana, vaikea sanoa ulkopuolisena. Tuli kyllä mieleen sinun itsesikin ehdottama syy miksi koet asian ongelmana eli kyseessä olisi ikäpolvijuttu - mutta olen tätä mieltä ehkä eri perustein.

Nykyään, kun voi tekstailla koko ajan tai olla muuten kännykän tavoitettavissa, niin myös ystäville voi olla saatavilla ihan eri tavalla kuin aiemmin. Mielestäni on tärkeää, että priorisoitaisiin kuitenkin sitä fyysisesti läsnä olevaa (ja erityisesti puolisoa), ja tämä ei välttämättä onnistu kaikilta oli tekstarikaverina sitten ihan kuka tahansa. Helpommin asia rupeaa tietysti häiritsemään "kärsivää" osapuolta kun langan (tai aaltojen;) päässä on vastakkaisen sukupuolen edustaja.

Asiasta voi siis ihan kauniistikin huomauttaa, jos se nimenomaan häiritsee, ettei miehesi ole kanssasi ollessaan läsnä.

Minä en sietäisi että miehelläni olisi naispuolinen ystävä, joka olisi miehelle enemmän ystävä kuin minä. Sanokaa mitä sanotte. Kai olen vanhanaikainen mutta pidän mieheni vain itselläni. Onneksi miehelläni on vain miespuolisia ystäviä ja sitten on niitä meidän molempien ystäviä, silloin ei ole sukupuolella merkitystä.

Ei kiitos miehelleni naispuolista parasta ystävää! Eri sukupuolten välillä ON AINA viritelmä myös seksuaalisuudesta. Kysymys on vain ajasta: kun oma parisuhde lässähtää, onpahan ainakin seuraava lähellä, kun on siihen ystävään jo valmiiksi tutustuttu! Tästä asiasta on kokemusta: ennenpitkää ne romanttiset ajatukset tulevat mukaan ja sitten...

Olen kasvanut itse isättömänä 6v asti ja olen ystävyyssuhteessa yrityksemme erääseen työntekijä mieheen (itseäni 25v vanhempi 4 lapsen naimisissa oleva mies).
Tuo mies on ollut yrityksessämme töissä useita vuosia ja hänestä on tullut minulle ns. isähahmo, hän on myös yhden lapsemme kummisetä.
Mieheni tai ystäväni vaimo, ei ole koskaan karsastanut ystävyyttämme vaan ymmärtävät täysin ettei ystävyydessämme ole mitään muuta kuin pelkkä ystävyys. Olen saanut hänestä itselleni sen tukevan ja ymmärtävän "isän" jota ilman olen vuosia elänyt ja ystävyytemme ei ole hänen lapsiltaan tai vaimoltaan pois, he ovat myös tärkeässä osassa elämässäni.

Viimeisen kolmen vuoden aikana olen saanut uuden erittäin hyvän miespuolisen ystävän. Tutustuin häneen työn puitteissa ja myöhemmin olemme oikein hakeutuneet samoihin projekteihin, sillä olemme havainneet olevamme melko rautainen kaksikko! :) Meillä on myös samanlaisia vapaa-ajan kiinnostuksia, joten näemme töissä joka päivä ja vielä usein 2-3 iltana viikossa. Tekstareita tulee lähetettyä harvoin, ja yleensä ne koskevat aina työasioita, mutta jos teemme kotona töitä keskustelemme yleensä samalla netissä (työmme kun ovat aika lailla yhteisiä). Mies on ainakin tietämäni mukaan sinkku ja suunnilleen samanikäinen kuin minä. Olisin ehkä ajan mittaan voinut kiinnostua hänestä miehenäkin, mutta toisin kävi.

Hänen kauttaan tutustuin nimittäin myös toiseen mieheen - vieläpä hänen parhaaseen lapsuudenystäväänsä. Kuinkas kävikään, rakkaus syttyi ja tuo paras ystävä on nykyään avomieheni. Aiomme naimisiin. Että näinkin voi käydä!

Eri osoitteissa asuminen antaa miesystävällesi hyvät mahhdollisuudet asettaa pippelinsä naistyökaverinsa pimppiin sellaisilla hetkillä, kun itse höyläät papiljotit päässä säärikarvojasi irti partavaahdon kera.

Yhteistyössä