Mielestäsi typeriä sanontoja ja aforismeja, jotka eivät pidä paikkaansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kaksi, jotka nostavat niskakarvat pystyyn:

1) se mikä ei tapa, vahvistaa = en yleesä ole väkivaltainen, mutta meinasin tintata sukulaislikkaani, kun tämän sanoi kuultuaan ettei mulla (onneksi) ollut syöpää. Se henkinen paine, joka oli kaksi viikkoa ennenkuin sain tulokset oli yhtä helvettiä miettiessäni onko pahanlaatuinen etc. Tämä epidosi ei ainakaan mua vahvistanut.

2) kaiken se kärsii, kaiken se kestää = rakkaudesta. Just joo, vaimo/mies hakkaa puolisoaan, ja se pitäisi vain kärsiä ja kestää. Ei todellakaan!!

Kiitos, kun sain avautua.

1) Yleensä pahoista kriiseistä selviytyminen vie aikaa, vuosia senkin jälkeen kun itse kriisi on jo ohi. Vahvistava vaikutus tulee sen jälkeen, kun 'hätätila' on ohi ja psyyke käsitellyt kaiken asiaan littyvän. Kyllä kaikki vahvistaa, mutta joskus asian käsittely voi vaan viedä kovinkin kauan... ja sehän riippuu ihan ihmisestä, asiasta, muusta elämästä. Joskus voi käydä niinkin että ihminen kerkeää kuolla ennen kuin niin käy... Siinä tapauksessa ei kirjaimellisesti pidä paikkaansa, mutta olisi voinut.

2) tuolla viitataan siihen että RAKKAUS, ei puoliso, kaiken kestää ja kärsii. Eli, sairaudet, työttömyys, kaikki muut mahdolliset ongelmat, ei ole yhtä voimakkaita kuin rakkaus, joka säilyy niistä huolimatta puolisoiden (tai vaikka vanhempien ja lapsen) välillä.

Jos joku kumppaniaan pahoinpitelee, siinä tuskin oikeaa rakkautta on koskaan ollutkaan.

Ei mun mielestä vastoinkäymiset vahvista, vaan siinä karttuu on viisaus.

Jos vastoinkäymiset vahvistaisivat, olisi ihminen sitä kestävämpi, mitä enemmän peetä on satanut niskaan. Ja sehän ei tod. pidä paikkaansa.

Hyviä juttuja tässä, ja hyvää keskustelua!

Itseä on aina nyppinyt myös nuo perisuomalaiset "älä vaan luule mitään itsestäsi" -elämänohjeet tyhjännauramisineen ja katajaan kapsahtamisineen.

Vaan mitä sanotte siitä että "makuasioista ei voi kiistellä"? Mistäs muusta jos ei niistä - tosiasioistako sitten...

Varmasti enemmän kuin 99 sadasta aforismista tai sananlaskusta on sellaisia jotka eivät avaudu minulle tai jotka ymmärrän tavalla jota en millään muotoa voisi pitää elämänohjeenani. Minulle ne kertoo enemmän ihmisten erilaisuudesta ja toisaalta tarpeesta turvautua ohjeisiin, sääntöihin tai johonkin "johtoajatukseen" elämässä.

"Kyllä tekevä työtä löytää" - ihan varmasti, mutta kun kaikesta ei makseta palkkaa.

Tuo "lapsi tuo leivän tulleessaan" on niin vanha sanonta, että se piti paikkansa vielä maatalousvaltaisessa ympäristössä. Silloin tarvittiin pientiloilla paljon ihmistyövoimaa, jotta työt saatiin tehtyä.

Noita sananllaskuja saisi kyllä päivittää nykyaikaan.

[QUOTE="vieras";26035482]
Tuo "lapsi tuo leivän tulleessaan" on niin vanha sanonta, että se piti paikkansa vielä maatalousvaltaisessa ympäristössä. Silloin tarvittiin pientiloilla paljon ihmistyövoimaa, jotta työt saatiin tehtyä.[/QUOTE]

Tämä pitää vieläkin paikkansa, mut ei palkkatyötä tekevän osalta, vaan sossun rahoilla eläville ihmisille lapsi tuo leivän edelleen pöytään makkaran ja voin kera.

"se joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa"
2. vielä tyhmempi jos tolla meinattiin, että turha yrittää pyrkiä korkealle elämässä

Ihmisiä ja heidän haaveitaan lannistavia sanontoja käytettiin lapsuudessani runsaasti aina, kun jollain oli vähänkin omasta arkiympäristöstään poikkeavia unelmia tai ajatuksia. Tuon lainauksessa mainitun lisäksi tutuiksi tulivat "Ylpeys käy lankeemuksen eeltä" ja "Suutari pysyköön lestissään".

Ymmärrän kyllä, että aikana, jolloin jokaista kättä on tarvittu arjen pyörittämiseen, on talon väen jokainen suu haluttu pitää kotitilalla auttamassa. Mutta pidän näitä sanontoja ja niitä vastaavia sanontoja, joita hiljan luin jostain wanhasta satukirjastakin, typerinä ja lannistavina. Näiden sanontojen mukaan jokaisella on jo paikkansa, joka määräytyy hänen kasvuympäristönsä mukaan ja sosiaalinen liikkuvuus tai unelmien tavoittelu on vain pahasta, joka rikkoo sosiaalisen järjestyksen.

[QUOTE="vieras";26035596]Mielestäni tämä kyllä pitää paikkaansa, esim. se kuinka kohtelet muista ihmisiä heijastuu muiden käytöksestä sinua kohtaan.[/QUOTE]

Ei mun mielestä. On ihmisiä jotka vedättää ja käyttää hyväksi kaikkia, ja kaikki nuolevat vaan pefaa. Määräävät, päsmäröivät jne.

mutta ihmiset jostain syystä sallivat tämän joillekin.

[QUOTE="Hmm";26034011]
Ja samaten "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" Kyllähän yleensä se ihminen ensimmäisenä suunsa avaa, jota joku asia koskettaa. Varsinkin kun aroista aiheista on kyse, jos vaikka joku alkaa puhumaan itsemurhista halveksivaan sävyyn, ne se ihminen ensimmäisenä murahtaa jolla vaikka joku läheinen on tehnyt itsemurhan.[/QUOTE]

Noinkin joo, mutta tota sananlaskua käytetään myös ihan päin honkia. Voi esim. vihjata toisen ihmisen hakkaavan lapsiaan tai huoraavan kadulla. Kun syytöksen kohde suuttuu ja puolustautuu, niin maireasti hymyillen heitetään tuo sananlasku ilmaan ja ollaan mukamas niin oikeassa. Ai että mua veetuttaa noin käyttäytyvät ihmiset, vaikka oman tyhmyytensä vain paljastavatkin.

[QUOTE="vieras";26033849]Tämä kyllä pitää valitettavasti ihan paikkansa. Minä olen kerran erehtynyt paljastamaan, että hyvin menee. Sen sijaan, että siitä olisi iloittu raskaan lapsuuden ja monien vaikeuksien jälkeen, sain ns. paskaa niskaan. Eli kel onni on, se onnen kätketöön. Ikävää, mutta totta. Ainakin Suomessa.[/QUOTE]

"Kell' onni on..."
Minä olen aina ymmärtänyt tuon sanonnan varoituksena, että ihmiset ovat yleensä niin kateellisuuteen taipuvaisia, ettei omaa hyväosaisuutta kannata antaa muille ilmi...

Noinkin joo, mutta tota sananlaskua käytetään myös ihan päin honkia. Voi esim. vihjata toisen ihmisen hakkaavan lapsiaan tai huoraavan kadulla. Kun syytöksen kohde suuttuu ja puolustautuu, niin maireasti hymyillen heitetään tuo sananlasku ilmaan ja ollaan mukamas niin oikeassa. Ai että mua veetuttaa noin käyttäytyvät ihmiset, vaikka oman tyhmyytensä vain paljastavatkin.

Tuo on niin totta! Ainakin näissä nettikeskusteluissa vain sellaiset ihmiset jotka eivät kestä erilaisia mielipiteitä tai väärässä olemista, käyttävät tuota sanontaa...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26033876:
Poikkeus vahvistaa säännön. No eihän vahvista. Sehän vain tarkoittaa, että eipäs pädekkään se sääntö joka tilanteessa.

Tässä kyllä nimenomaan ajetaan takaa sitä, että se poikkeava tilanne/asia/henkilö just vahvistaa sen säännön, olemalla poikkeava. Ilman osuvia yleistyksiä ei olisi poikkeuksia.

Ja toi "nuorena on vitsa väännettävä" viittaa esim pajunvitsaan, joka on nuorena taipuisa ja sitä voi käsitellä miten vaan, tehdä esim koreja. Vanha vitsa taas katkeaa taitettaessa. Sama pätee lapseen, nuorena sitä on taipuisampi, eli helpompi omaksua asioita :)

"Lapsi tuo leivän tullessaan".

Sossun tuet tietty nousee lapsiluvun kasvaessa, mutta eiköhän lapsiin pala rahaa paljon enemmän kuin mitä niiden avulla tienaa.

Mä yhdistän tän sananlaskun siihen aikaan, kun ei ollut vielä sosiaaliturvaa, eläkkeitä, vanhaikoteja (oli vain köyhäin- ja vaivasitaloja). Lapset huolehtivat vanhemmistaan loppuun asti. Lapsikuolleisuus oli myös suuri. Mitä enemmän lapsia oli, sitä turvatumpi oli vanhempien vanhuus.

Tuli mieleen milloin tuota Se mikä ei tapa, vahvistaa käytetään päin honkia ärsyttävästi... Silloin kun syödään tai muuten tehdään jotain epäterveellistä.... Kovasti ne lisäaineet, torjunta-aineet ja myyt myrkyt vahvistaa... (Tämä ärsyttää erityisesti kun appiukon koira juo kloorivettä uima-altaasta ja hän sanoo että vahvistuu...mur...)

"Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa"
Ymmärrän, mitä tällä tarkoitetaan, mutta mielestäni tuo kielikuva on kamalan ontuva. Silloinhan just pitäisi nuolaista, ennen kuin vaikka jäätelötötteröstä tipahtaa sulaa jäätelöä, koska tipahtamisen jälkeen se on mahdotonta (ellei sitten ala maasta nuolemaan jäätelöä)

Mun elämäni mies tais olla tänää jätskitötterö! Se ois ollu täydellinen jos oisin löytäny sen! Tai ehkä ois, tai olisin ainaki halunnu tietää! Ois pitäny heti mennä eikä olla jätskitötterö. Ei kukaan vittu oota ketään!

Uusimmat

Yhteistyössä