Mielialalääkkeet hirmutekojen taustalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SSRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SSRI

Vieras
Suomen lääkelaitos ei suo*sittele SSRI-lääkkeisiin kuu*luvaa Cipralexia alle 18-vuotiaille.

Lääkkeen käyttöohjei*siin liitetty varoitus toteaa seuraavaa: It*setuhoisuutta (itsemurhayri*tyksiä ja itsemurha-ajatuksia) sekä vihamielisyyttä (pääasi*assa aggressiota, vastusta*vaa käyttäytymistä ja vihaa) on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin masen*nuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

Käyttö alle 18-vuotiaille ja jopa lapsille on kuitenkin mahdollista. Varoituksesta on jätetty pois mm. se, että näi*den lääkkeiden on todistet*tu aiheuttavan käyttäjässään myös riippuvuutta.

Lääkevalmistajien ohella tutkimustiedon väärentämisestä kärähtänyt FDA (Food and drug administration) USA:ssa päätyi kuitenkin sa*maan suositukseen 2004, ja kaksi vuotta myöhemmin ikäraja nostettiin 25 ikävuoteen.

Jaa, mä oon kohta vuoden syönyt niitä, eipä mulla tuollaisia oireita ole!
Ja JOS lukisit koko pakkausselosteen, huomaisit että nuo oireet ovat harvinaisia, ja silloin pitää lääkitys vaihtaa!

Ja liian moni aikuinen ja ehkä nuorikin vetää viinaa noiden kanssa... että ei pelkästään lääke vaan kokonaisuus.

Itse olen cipralexia syönnyt masennukseen eikä toiminut minulla - teki lähinnä turraksi. Ja ailahtelua tuli heti jos jäi pilleri ottamatta. Eli ei todellakaan paras lääke.Mä kuitenkin uskon lääkehoitoon masennuksessa - mutta todella valvotusti että löydetään se jokaiselle sopiva tuota. Eikä lääkitys saa olla pelkkä hoito, vaan rinnalla on kuljettava intensiivinen terapia ja kolmantena kivijalkana on riittävä lepo. Lääkkeillä saadaan ne epätoivoisimmat hetket hieman siedettävämmiksi.

[QUOTE="mä";25460444]Jaa, mä oon kohta vuoden syönyt niitä, eipä mulla tuollaisia oireita ole!
Ja JOS lukisit koko pakkausselosteen, huomaisit että nuo oireet ovat harvinaisia, ja silloin pitää lääkitys vaihtaa![/QUOTE]

Asiaa.

Tietenkin osa itsemurhista ja hirmuteoista johtuu SSRI-lääkkeistä. Yksi tekijä voi olla myös hormonit ja muu douppaus, joita käyttävät esim. miehet (ja norjalaiset naishiihtäjät), jotka käyvät punttisalilla.

En ihmettelis. Nykyään mielialalääkkeitä tungetaan kaikille. Mullekin joskus nuorena annettiin ja ne teki mut vaan entistä masentuneemmaks. Aloin ihan tosissani pohtia itsemurhaa, olin vaan himassa koko ajan, en saanut nukuttua ym.ym. Kun lopetin ne, olo parani huomattavasti. Ja JOS niitä jollekin määrätään niin pitäs todellakin seurata sitä vointia, eikä niin että tuu kuukauden päästä uudestaan ni lyödään lisää nappeja kouraan.