Mielipiteitä 2-vuotiaan hoitoon menosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen kotona ja tyttö täyttää kesällä 2. Toinen lapsi olisi haaveissa ja nyt mietinkin pitäisikö hakea tytölle hoitopaikkaa ensi syksyksi? Nimittäin minulla oli ensimmäinen raskaus tosi kurja, olin paljon osastolla ja muutenkin vuodelevossa. Ajattelin, että jos totuttaisi tytön joka tapauksessa osa-aikaiseen hoitoon, niin sitten olisi helpompaa jos tulee noita osastoreissuja ja muutenkin jos pitää levätä. Ja tätä ei tietenkään saisi täällä sanoa, mutta mietin, että voisi jatkaa osapäivähoidossa vauvan synnyttyä, jos siitä pitää ja saisi leikkikavereita.

Toinen kysymys kuuluu, olisiko pph parempi kuin päiväkoti?

En minäkään halua lasta vielä hoitoon ja mietinkin olisko tuo ratkaisu hätävarjelun liioittelua. Tuntuu vain, että jos olen raskausaikana osastolla, niin sitten yhtäkkinen hoitoonmeno on kovempi paikka.

Onko ollenkaan sukulaisia lähellä jotka voisivat auttaa jos joudut lepoon tms?

Meillä esikoinen oli 1v11kk kun toinen syntyi ja luulempa että olis vielä hankalampaa ollut pienen vastaanotto jos isompi olisi joutunut pois kotoa päivisin.

Päiväkotiin jos vain saat vapaan paikan.

Pph:lle vieminen on kuin pelaisi venäläistä rulettia. Et koskaan tiedä mikä sadisti siellä on, voi olla mukavakin, mutta kun pieni ei osaa kertoa.

Siksi ihmettelenkin, että miksi suositellaan pienten viemistä pph:lle kun isommat osaisivat kertoa miten päivä menee. Pienet eivät pysty.
Vaikka toisaalta isommat viihtyvät enemmän päiväkodissa.

Meidän pikkuinen pärjää hienosti päiväkodin pienten puolella ja menee iloisena hoitoon ja leikkii tyytyväisenä kun haetaa hänet kotiin.
Ja siellä on monta hoitajaa ja paljon kavereita. Pph:lla eri ikäisiä lapsia joista osa voi vielä olla omiakin ja sitten se kodinomaisuus.
Pph tekee ruokaa lapsille jolloin lapset leikkivät itsekseen, siivoaa ruokailujen jäljet jne. Paljon toimintaa jolloin lapset itseksen.
Päiväkodissa aina joku täti lasten kanssa vaikka joku siivoaisi päivällis ja aamiaisastioita.

Tunnen monta allekin 2-vuotiaana päiväkoti"uransa" aloittanutta ja kaikki on mennyt hyvin. Varsinkin, jos päivät eivät veny pitkiksi uskon parivuotiaan viihtyvän ikäistensä seurassa. Oma lapseni aloittaa päiväkodissa reilun kahden vuoden iässä ihan kokopäiväisesti, mutta vielä ei siis omakohtaista kokemusta ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Siksi ihmettelenkin, että miksi suositellaan pienten viemistä pph:lle kun isommat osaisivat kertoa miten päivä menee. Pienet eivät pysty.
Vaikka toisaalta isommat viihtyvät enemmän päiväkodissa.

Lähinnä sen kodinomaisuuden takia suositellaan pienelle pph:ta ja pienempi ryhmäkin on mikä on aina parempi pienelle. Muoks. tulipa monta kertaa sana pieni :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Täysin mielipide kysymys, että päiväkoti vai pph parempi. Itse en noin pientä haluais vielä laittaa hoitoon kodin ulkopuolelle.

Samoin ajattelen minä.. Meillä oli esikoinen 2v2kk, kun pikkusisko syntyi ja hyvin me pärjättiin, vaikka vauvalla oli koliikkikin. Toki oli alkuun raskastakin, mutta en ole kertaakaan katunut sitä, että myös esikoinen oli kotona. Ajattelen, että ehkäisee myös mustasukkaisuuden syntymistä, jos ei esikoista "lakaista pöydältä" vauvan synnyttyä. Oli isolle veljelle suuri ilo, kun yhdessä hoidettiin vauvaa.

Kyllä siitä selviää kahdenkin pienen kanssa!! :) Ja lopulta sitä kaikkein raskainta aikaa on vain niin lyhyen aikaa! Naapurissa on 3 vähän vajaa 2v. lasta pph:ssa ja voi kun mun sydäntä aina särkee, kun ne tuolla yksin hangessa kököttää ja itkee.. Itse hoidan 4v ja 2v vuotiaat vielä kotona ja tuntuu niin oikealta ja hyvältä. Ei tarvi repiä aamulla ylös ja saadaan mennä omaan tahtiin koko päivä.

Mutta toki jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, enkä niitä arvioi, mutta tässä nyt tällainen kokemus asiaan.. Viisautta sinulle tehdä asiassa oikea päätös!!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti74:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Täysin mielipide kysymys, että päiväkoti vai pph parempi. Itse en noin pientä haluais vielä laittaa hoitoon kodin ulkopuolelle.

Samoin ajattelen minä.. Meillä oli esikoinen 2v2kk, kun pikkusisko syntyi ja hyvin me pärjättiin, vaikka vauvalla oli koliikkikin. Toki oli alkuun raskastakin, mutta en ole kertaakaan katunut sitä, että myös esikoinen oli kotona. Ajattelen, että ehkäisee myös mustasukkaisuuden syntymistä, jos ei esikoista "lakaista pöydältä" vauvan synnyttyä. Oli isolle veljelle suuri ilo, kun yhdessä hoidettiin vauvaa.

Kyllä siitä selviää kahdenkin pienen kanssa!! :) Ja lopulta sitä kaikkein raskainta aikaa on vain niin lyhyen aikaa! Naapurissa on 3 vähän vajaa 2v. lasta pph:ssa ja voi kun mun sydäntä aina särkee, kun ne tuolla yksin hangessa kököttää ja itkee.. Itse hoidan 4v ja 2v vuotiaat vielä kotona ja tuntuu niin oikealta ja hyvältä. Ei tarvi repiä aamulla ylös ja saadaan mennä omaan tahtiin koko päivä.

Mutta toki jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, enkä niitä arvioi, mutta tässä nyt tällainen kokemus asiaan.. Viisautta sinulle tehdä asiassa oikea päätös!!

Voi plääh, kun oli ällömakeeta tekstiä. Anteeksi =(

meidän vauvat aloitti hoidon 1v4kk ja 2,5v. ja mun mielestä lähti paremmin käyntiin tuon nuoremman kans. hän oli aina innoissaan lähdössä hoitoon ekä koskaan ole nostanut meteliä ettei haluakkaan jäädä. tämä isompi muutaman kerran teki sitä et nosti kamalan metelin kun päästiin hoitopaikkaan, mut loppu kuitenkin melko äkkiä.
Harmittaa aivan vietävästi kun piti viedä noin pienenä hoitoon, mut ovat ainakin oppineet olemaan muiden lasten kanssa ja on vara elää kun käyn töissä. olen siis yh. ni aika tiukilla oltiin vielä kun kotona oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
ettekö tosiaan tajua että pienikin lapsi osaa näyttää ilmeillä ja eleillä jos hänen on paha olla hoitopaikassa. ei siihen sanoja tarvita :headwall: :headwall: .

Ja muutenkin, esim mun siskon tyttö oli huonossa hoitopaikassa ja alkoi pissimään taas housuihi. Hoitopaikka vaihtui ja kasteleminen loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja yh:
meidän vauvat aloitti hoidon 1v4kk ja 2,5v. ja mun mielestä lähti paremmin käyntiin tuon nuoremman kans. hän oli aina innoissaan lähdössä hoitoon ekä koskaan ole nostanut meteliä ettei haluakkaan jäädä. tämä isompi muutaman kerran teki sitä et nosti kamalan metelin kun päästiin hoitopaikkaan, mut loppu kuitenkin melko äkkiä.
Harmittaa aivan vietävästi kun piti viedä noin pienenä hoitoon, mut ovat ainakin oppineet olemaan muiden lasten kanssa ja on vara elää kun käyn töissä. olen siis yh. ni aika tiukilla oltiin vielä kun kotona oli.

niin ja siis ovat pph:lla hoidossa. mieluummin vein sinne, kun olen kuullit niin paljon huonoa palautetta meidän kylän päiväkodeista

Haluaisin kyllä olla molempien lasten kanssa kotona, kun/jos vauva tulee. Lähinnä mietin tuota raskausaikaa, mutta eiköhän sitä sitten tarpeen mukaan jonkun hoitojärjestelyn keksi.

Sekin tuli mieleen, että onko päiväkodeilla sen suurempia eroja? Jos päädytään hoitopaikan hakuun, niin mistä tietää mitä niihin toiveisiin laittaa? Pitäisikö ennen hakemuksen laittoa ravata päiväkoteihin tutustumassa?

Yhteistyössä