Mielipiteitä?? Eroasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamatpihalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo,mutta että yhdessä olonkin aikana pitäisi olla vastuussa aikuisesta ihmisestä??ei mee mun jakeluun sitten millään..jokainen vastatkoon omista tekemisistään niin yhdessä olon aikana,kuin eronkin jälkeen..se ei muuta tunteita,toisesta välittämistä jne millään lailla..mä en ainakaan haluaisi olla toisen vastuulla tai että pitäis vastata aikuisesta ihmisestä..

Niin no avioliitossa puolisot ovat mm. elatusvelvollisia toisiaa kohtaan ja moraalisestikin vastuussa siten että toisesta huolehditaan. Jokainen vastaa omista tekemisistään, mutta avioliitossa ollaan vastuussa kumppanista esim. siten, ettei sitä potika pellolle ulkoruokintaan jos välillä ärsyttää.

Eron jälkeen tilanne on toinen. Kenenkään ei tarvitse paapoa exää asunnossaan. Monet jäisivät sinne notkumaan ikuisiksi ajoiksi jos on hyvä palvelu. Ap:n tapauksessa voi joutua hakemaan asumisesta oikeuden päätöksen. Tosin päätöstä asumisesta olisi kannattanut pyytää jo avioerohakemuksen yhteydessä.

Oltiin siis avoliitossa, ei aviossa. Mahtaako tää muuttaa asiaa?

Avoliitossa asuvilla on yhteinen vuokrasopimus, jonka noudattamisesta he ovat yhdessä vastuussa. Jos sitten käykin niin, että toinen muuttaa pois yhteisestä asunnosta, hänen on ilmoitettava muutosta vuokranantajalle. Jos muuttoilmoitusta ei ole tehty, vuokranantajan näkökulmasta vuokralaiset ovat edelleen yhteisvastuussa asunnosta ja vuokranmaksusta.

Vuokralainen saa ottaa avopuolison tai aviopuolison luokseen asumaan ilman vuokranantajan lupaa. Jos puoliso, jonka nimeä ei ole vuokrasopimuksessa, jää asumaan asuntoon alkuperäisen vuokralaisen muuttaessa pois, hän vastaa asunnosta ja vuokranmaksusta.

Ellei päästä yksimielisyyteen siitä kuka jää asumaan asuntoon, asiasta pitää hakea oikeuden päätös. Tosin luulen, että ukko lähtee siinä vaiheessa kun saa haasteen kouraansa ja oikeudenkäynti sitten peruuntuu.

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=9&ved=0CDQQFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.om.fi%2FSatellite%3Fblobtable%3DMungoBlobs%26blobcol%3Durldata%26SSURIapptype%3DBlobServer%26SSURIcontainer%3DDefault%26SSURIsession%3Dfalse%26blobkey%3Did%26blobheadervalue1%3Dinline%3B%2520filename%3DAvoliittotr_koko_NETTIVERSIO.pdf%26SSURIsscontext%3DSatellite%2520Server%26blobwhere%3D1243790104586%26blobheadername1%3DContent-Disposition%26ssbinary%3Dtrue%26blobheader%3Dapplication%2Fpdf&rct=j&q=avoliitto%20ero%20vuora-asunto&ei=XMmxTKC1JsbqOeug2eoJ&usg=AFQjCNE-hVRdd6cpjFxjkLPqluIzPO_uOg&cad=rja

Aviopuolisoiden osalta tuomioistuin voi päättää yhteiselämän lopettamisesta
avioliittolain 24 §:n nojalla. Tällöin tuomioistuin voi muun muassa päättää, että
se puolisoista, joka on enemmän asunnon tarpeessa, saa jäädä asumaan yhteiseen
kotiin, ja velvoittaa toisen puolison muuttamaan yhteisestä kodista. Päätös ja
velvoitus ovat pääsääntöisesti voimassa siihen saakka, kun puolisoiden välillä on
toimitettu omaisuuden ositus tai erottelu ja se on saanut lainvoiman, kuitenkin
enintään kaksi vuotta päätöksen antamisesta.
Avopuoliso ei voi vaatia tuomioistuimelta erillistä päätöstä yhteiselämän lopettamisesta.
Jos asunnon omistaa toinen avopuoliso yksin, hän voi nostaa tuomioistuimessa
kanteen toisen avopuolison velvoittamiseksi muuttamaan asunnosta
häädön uhalla. Jos avopuolisot omistavat asunnon yhdessä eivätkä he pääse sopimukseen
asunnon hallinnasta, heidän käytettävissään on vain edellä selostettu
mahdollisuus yhteisomistussuhteen purkamiseen.
Jos avopuolisot ovat yhdessä vuokranneet huoneiston käytettäväksi yhteisenä
asuntonaan, huoneistoa enemmän tarvitseva voi edellä selostetuin tavoin hakea
tuomioistuimessa toisen vapauttamista vuokrasuhteesta. Jos vuokrasopimuksen
on tehnyt vain toinen avopuolisoista, toisella avopuolisolla ei ole oikeutta saada
tuomioistuimelta määräystä siitä, että hänet oikeutettaisiin jatkamaan vuokrasuhdetta.

Vie ne teidän yhteiseen varastoon? Lahjoita kirpparille?

Minkälaista kamaa siellä sitten on? Huonekaluja? Vaatetta? Kirjoja? Levyjä????

Itse saattaisin pakata ja pinota vaikkapa partsille jos muu ei auttaisi.

Mulla oli sellanen tilanne, että miehen kanssa erottiin ja hän muutti pois mun nimissä olevasta kämpästä. Hän jätti tavaransa mun luo, eikä suostunut useista pyynnöistäni huolimatta hakemaan niitä kun majaili kavereidensa luona. Loppujen lopuksi heitin kaiken pois, koska mun kämppä ei ollu mikään varasto missä se voi tavaroitaan säilyttää. Exä otti poliisiinkin yhteyttä ja soittivat mulle että onko tavarat tosissaan heitetty pois niin kerroin vaan että eipä ollut ite suostunu hakemaan. Ei poliisit asialle tehny sen enempää.

ELI ROSKIIN VAAN! Ei sulla oo mitään velvollisuutta antaa sen majailla siellä tavaroidensa kanssa..

Meidän erosta on kohta 5 kuukautta ja vielä noita exän tavaroita täällä on aika paljonkin, nyt viimeisen kuukauden aikana olen niitä saanut täältä enempikin ulos. Ekat kuukaudet jopa makselin exän laskut, tosin sen omalta tililtä, en omaltani, mutta nykyään hoitaa ne itse.

Exällä on alusta lähtien ollut uusi nainen kuvioissa ja elokuussa sai sitten siirrettyä kirjansa sinne ja sen jälkeen on enempi sitä tavaraakin täältä lähtenyt. Exä itse asustelee täällä ollessaan pienessä toimistokämpässä, joten sinne ei paljon sen tavaroita mahdu.

Mulla alkoi mitta täyttymään tässä loppukesästä ja onneksi nyt on melkein kaikki exän vaatteet täältä pois, jokunen vielä tuolla on ja kengät sain viime viikolla pois täältä.

Yhteistyössä