Mielipiteitä,mitä tekisitte tässä tilanteessa? Lapsen kaveri asuu kohta meillä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä perheetkin tarvitsee omaa rauhaa.
meillä on päiviä kun sanon lapsille että tänään sitten ollaan oman perheen kesken, ei kavereita. osaavat sitten jo koulussa sanoa ettei voi olla tänään. oppivat olemaan vähän omissa oloissaankin.

[QUOTE="vieras";24495239]Olennaisinta tässä ketjussa on nyt korjata, että se on punapersepaviaani eikä -apina.[/QUOTE]

Eikös se oikea nimi ole kuule "vaippapaviaani". :)

Mutta AP:n kysymykseen vastaisin, että ellei tilanne häiritse sinua, niin anna mennä niinkuin ennenkin.

Meillä on vähän samansuuntainen homma ollut käynnissä jo viime vuodesta alkaen. Samanikäinenkin 10v.

Tosin vaihtelevasti ovat myös tuon toisen kotona, mutta eivät siellä viihdy, vaan haluaisivat aina tulla meille.
Paljon meillä ovatkin ja meidän reissussa mukanakin on tuo kaveri välillä kulkenut.

Tosin meillä kyllä selvästi ilmoitetaan, että nyt on xxx kotiin lähdön aika, eikä siinä ole koskaan mitään ongelmaa ollut.
Hänelle kyllä vanhemat soittelee ja kyselee perään.

Meillä varmasti olisi yötä vaikka viiikot läpeensä jos vaan saisi.

Myönnän, että välillä kyllä ottaa kupoliin, kun aina olis joku tulossa, mutta hetken päästä saa taas huomata, että ihan kiva neiti tuo kaveri kuitenkin on.

Meillä kyllä joutuu tekemään hommia, omien lisäksi ne kaveritkin, ja ne tekee jopa helpommin kuin omat.

Tällä kaverilla vanhemmat arkisin useasti niin myöhään kotona, että vielä puoli kasilta illallakaan ei ole saanut ruokaa, no toki voikkaria tmv, mutta ei normaalia lämmintä sapuskaa, siksikin on ihan ok, että muksut pörräävät meillä.

Minulle tämä on ollut asennekysymys, mutta ennen kaikkea tottumiskysymys, kavereita menee ja tulee tuonikäisillä jo aika paljon.
En koe, että niitä pitää ihan jatkuvastikkaan olla rajoittamassa, kun koulutehtävät ym on hoidettu asiallisesti kuntoon.

Ei ne hae,ollaan testattu. Muksu myös kysynyt arki iltana et saako jäädä yöksi. En tunne vanhempia kun ulkonäöltä. Eli en tiedä perheen aikuisista muuta kun mitä lapset kertovat. Ja ne jutut on kyllä aika outoja...tapa miten vanhemmat puhuu lapselle yms.

anteeksi vaan mut mun lapset ei hengaile noin pienenä sellasten lasten kanssa joiden vanhempia en tunne. Kyllä sen homman pitää vielä olla yhteispeliä.
Jos siellä kotona kaikki ei ole ok niin teet lastensuojeluilmoituksen. Alatte viralliseti tukiperheeksi pojalle.
Liian hyvä sydämminen ei kannata olla ennen kuin selvittää asioita tarkemmin.

[QUOTE="äiti";24495299]anteeksi vaan mut mun lapset ei hengaile noin pienenä sellasten lasten kanssa joiden vanhempia en tunne. Kyllä sen homman pitää vielä olla yhteispeliä.[/QUOTE]

Ekaluokalta lähtien minulle on riittänyt, että lapsi tuntee eikä perhe vaikuta oudolta lapsen mielestä. En ole edes tavannut kaikkia lasteni kavereita.

Kyllä minä vaan tiedän tasan tarkkaan omien lasteni vanhemmat. Soitan, olen yhteydessä, joskus käyn ovella jne. Kummastuttaa, että lapset ovat noin paljon yhdessä etkä edes tiedä, minkä näköisiä vanhemmat ovat. No, onhan sitä monenlaisia ihmisiä.

Mikä sinua tässä tilanteessa eniten mieityttää?

Siis on jo outoa, että ap ruokkii ja majoittaa vierasta lasta eikä edes puhelimitse ole ollut vanhempiin yhteydessä. Meilläkin lapset yökyläilee, mutta aina ensin kysyvät vanhemmilta ja sitten vielä soitetaan kaverin vanhemmille, että onnistuuko yökyläily.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kuulemma edessä on joku kaunis kirosana...lapset tälläsiä kertoo ja meidän muksu ainakin kokee nuo aikuiset hieman pelottavina.

No ilmeisesti se heidän omakin lapsi kokee noin. Tottakai kannattaisi puhua vanhemmille, mutta jos tilanne on jo tuollainen, että vanhempia ei kiinnosta, mnä varmaan vaan pitäisin lasta mukana siinä, olisipahan ystävä ja välittäviä aikuisia toisella lähellä.
Ei niitä kuitenkaan koskaan kenelläkään ole liikaa. Jos joskus on tiukkaa tai haluatte olla oman perheen kesken, lapselle voi varmaankin asian ilmaista jotenkin nätisti. Riippuu myös paljon, miten oma lapsesi toiseen suhtautuu, jos tykkää olla yhdessä, en näe hirveän suurta ongelmaa.

Lapse ovat kyllä aina käyneet luvan kysymässä ja tuskin sitä valehtelevat että lupa on saatu. Ihmettelen lähinnä näitä vanhempia,ettei heitä kiinnosta tietää,kenen luona se lapsi majailee. Lapsen vanhemmat siis ovat kyllä tietoisia että lapsi on meidän kanssa. Mutta minulla ei ole edes heidän puh. numeroa,ainoastaan lapsen numero. Ja joo mielessä on käynyt mennä ovelle moikkaan mutta miksi kun ei meidän lapsi siellä koskaan ole?

ennen tuollainen oli ihan normaalia. Nykyän suurin osa kaipaa vastavuoroisuutta.

Kun lapsista välittää, se aika on suoraan pois työnteosta, eli perheen rahapussista, niin jos omien lasten eteen uhrauksia tekee, harva haluaa ilmaiseksi ruokkia tai hoitaa vieraita nykyään.

Teillä on kiva lapsi, ei haittaa, vaikka joutuu jakaa vanhempansa. Meillä esikoista ei haittaisi, kuopus on vieläkin vähän mustis äidistään. Luulen, että häntä haittaisi vähitellen. tosin eihän sitä tiedä, jos kaveri olisi tosi rakas.

Lapse ovat kyllä aina käyneet luvan kysymässä ja tuskin sitä valehtelevat että lupa on saatu. Ihmettelen lähinnä näitä vanhempia,ettei heitä kiinnosta tietää,kenen luona se lapsi majailee. Lapsen vanhemmat siis ovat kyllä tietoisia että lapsi on meidän kanssa. Mutta minulla ei ole edes heidän puh. numeroa,ainoastaan lapsen numero. Ja joo mielessä on käynyt mennä ovelle moikkaan mutta miksi kun ei meidän lapsi siellä koskaan ole?

No minun mielestäni saat kyllä ihan itse syyttää itseäsi tilanteesta. Et toimi itsekään korrektisti kun et ole ollut yhteydessä lapsen vanhempiin (esim. noiden mökkireissujen tiimoilta). Ei voi luottaa ja hyväksyä, että lapsi kysyy itse vanhemmiltaan. Kannattaa myös oppia sanomaan EI sille lapsiressullekin, JOS tilanne nykyisellään perhettänne vaivaa. Jos ei lapsen vanhempia kiinnosta tietää kenen luona lapsi majailee niin eipä tosin sinuakaan kiinnosta tietää keiden lapsi teillä "asuu"...

Pitääkö tehdä jotain?

Ap ilmeisesti haluaa tehdä jotain :) Vähän ihmettelen, miten noin pitkään olette kuitenkin tota jaksaneet. Voi olla, että lapsella on parempi teidän luona kuin kotona ja siksi viihtyy teillä. Voi olla, että kaipaa vain kaveriseuraa. Teidän lapsi ei siis koskaan käy heillä leikkimässä? Oletko sanonut, että voisivat välillä mennä sinne vai onko se ehdottoman kielletty?

Minusta on ihan kohtuullista, että välillä saa perhe ihan omaakin aikaa. Välillä voi sanoa suoraan, että teille ei nyt voi tulla. Itse olen tottunut perustelemaan asian jotenkin ja siihen on riittäny esim. kauppareissu. En sit tiedä miten teillä, kun lapsi on tottunut pääsemään mukaan. Ihan ekana kannattaa varmaan keskustella oman pojan kanssa tilanteesta. Pitäisi ymmärtää, että välillä vanhemmatkin haluavat omaa aikaa.

pidätkö sä tästä lapsesta? mulle tulis varmaan hirveä suojelun tarve tollasessa tilanteessa ja pitäisin mielelläni lasta meillä sekä ruokkisin yms jos vanhemmat kerran ovat noin välinpitämättömiä.

pidätkö sä tästä lapsesta? mulle tulis varmaan hirveä suojelun tarve tollasessa tilanteessa ja pitäisin mielelläni lasta meillä sekä ruokkisin yms jos vanhemmat kerran ovat noin välinpitämättömiä.

Pidän,ja ennenkaikkea mun käy häntä hieman sääliksi. Kaverina tosi tärkeä meidän lapselle. Lähinnä tässä kai mietin toiminko väärin kun en käske lapsen olla välillä kotona tai rajoita sitä täällä olemista. Eli omaa toimintaa mietin,teenko väärin vai en?

mitäs jos vaikka menisit sinne lapsen kotiin ja neuvottelisit vanhempien kanssa, siitä että montako kertaa viikossa ja mihin aikaan teillä voi käydä. meillä tää systeemi menee niin, että jos meidän lapsi haluaa kaverilleen tai naapurin lapsi meille, niin me vanhemmat soitetaan ja kysytään. ei meillä vaan rynnätä suin päin toisiimme. paitsi tuo ihan lähinaapuri. niiden kans on sovittu, että lapset voi käydä itse kysymässä voiko tulla. ja jos voi niin sitten parin tunnin kuluttua lapsi toimitetaan kotiinsa. ja jos ei sovi silloin, niin lapsi laitetaan kotiin. ja kok ala aste iän meillä näin on toimittu ilman ongelmia

Yhteistyössä