mielipiteitä; teinkö oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tytön äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tytön äiti"

Vieras
Tytär 13 v harrastaa erästä joukkulajia, pelaa siis.
Harkoista tullessa laittaa -jos muistaa kamat pesukoneeseen ja tyhjääkin toisinaan koneen. Mutta muuten kamat jää levälleen, ja jos koneesta ne tyhjää niin pyykkitelineelle ne jää jokatapauksessa.
Viimeksi sanoin että minä en pelaa, en huolehdi varusteista enää automaattisesti ja jos ne jää niin minä laitan pois ja sitten jää harkat väliin... Ja se sopi tytölle.
Tänään oli lähdössä harkkoihin, mutta..... olin laittanut ne pois, koska ei toiminut kuten sovimme.
Mieheni mielestä tein väärin, kun en antanut tytölle harkka-kamoja ja antanut lähteä.

Eli teinkö oikein?

mielestäni et tehnyt.

olsist antanut olla siinä mihin tyttö oli jättänyt. Jos on parit harkat pesemättömissä varusteissa tai ei pääse koska ne on jäänyt koneeseen (märkiä) niin siinä oppii että OMILLA tekemisillä on vaikutuksensa.

Tai niin meillä toimittaisiin.

[QUOTE="vieras";27442426]mielestäni et tehnyt.

olsist antanut olla siinä mihin tyttö oli jättänyt. Jos on parit harkat pesemättömissä varusteissa tai ei pääse koska ne on jäänyt koneeseen (märkiä) niin siinä oppii että OMILLA tekemisillä on vaikutuksensa.

Tai niin meillä toimittaisiin.[/QUOTE]

Entä jos ne jää siihen pyykkitelineelle, puhtaana.
Pakkohan mun on ne kerätä pois että pääsen levittämään siihen muuta pyykkiä?

Minä teen kaikkeni että lapseni jaksavat harrastaa ja sitä kautta täyttää päivänsä "hyvällä tekemisellä" kaduilla notkumisen sijaan. Minä siis auttaisin lasta huolehtimaan välinehuollosta, ihan niin kuin nytkin autan.

En siis olisi tehnyt noin.

[QUOTE="tytön äiti";27442440]Entä jos ne jää siihen pyykkitelineelle, puhtaana.
Pakkohan mun on ne kerätä pois että pääsen levittämään siihen muuta pyykkiä?[/QUOTE]

No jos tytär on kuitenkin ne pessyt ja ripustanut kuivumaan ni mitä sitten jos ne on siinä pyykkitelineellä? Tai jos et jaksa niitä ite siitä johonkin siirtää niin etkö voi vaan sanoa tytölle et sen harkkakamat on kuivat ja tarttet telinettä muulle pyykille et jos vois tulla ottamaan ne pois.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Minä teen kaikkeni että lapseni jaksavat harrastaa ja sitä kautta täyttää päivänsä "hyvällä tekemisellä" kaduilla notkumisen sijaan. Minä siis auttaisin lasta huolehtimaan välinehuollosta, ihan niin kuin nytkin autan.

Mielestäni 13 v pystyy huolehtimaan varusteistaan jo itse. Ja se ei tarkoita sitä että en tukisi hänen harrastustaan.

Mä olen ehkä vähän huono sanomaan, kun mulla on vasta vuoden ikäinen lapsi, mutta mulla on sellainen ajatusmaailma että haluaisin kannustaa kaikin tavoin lastani liikunnassa ja urheilussa, se on mielestäni tärkeää. Paljonko harkkakamojen sortteeraus vie aikaa? Onko se mukamas jokin ihan kamala homma jota et millään pysty tekemään? Ehkä sitten, jos mulla menisi siihen tunti/joka ilta, tilanne voisi olla tuo kuvailemasi. Jos siihen menee vartti, niin no problem, se ei ole mun ajastani paljoa pois. Ja juuri tuossa iässä, murrosikä alkaa, todella haluaisin että mun lapseni pysyisi poissa kyliltä pyörimästä ja vaikka mieluummin harrastaisi jotain fiksua, joten tekisin aika paljon sen eteen että harrastus vain pysyisi, tarkoittaa se sitten vaikka treenikamojen pesua. Jos tuo pesu on ongelma, niin voisin myös koittaa saada muutosta lahjomalla; lupaamaalla jonkin uuden ihanan treenivermeen jos lapsi olisi itse hoitanut pyykkinsä vaikka esim. kk:n ajan. Eli vastaus kysymykseesi: mielestäni et tehnyt oikein.

[QUOTE="tytön äiti";27442482]Mielestäni 13 v pystyy huolehtimaan varusteistaan jo itse. Ja se ei tarkoita sitä että en tukisi hänen harrastustaan.[/QUOTE]

Minä sanoin oman mielipiteeni. Musta toi on täysin turhaa nipottamista ja syö lapsen halua harrastaa. Mutta hyvä jos teillä toimii.

[QUOTE="tytön äiti";27442440]Entä jos ne jää siihen pyykkitelineelle, puhtaana.
Pakkohan mun on ne kerätä pois että pääsen levittämään siihen muuta pyykkiä?[/QUOTE]

Mä varmaan ostaisin toisenkin telineen ja tuossa tapauksessa tyynesti kantaisin sen tytön telineen kuivine vaatteineen hänen huoneeseensa.

(Ei märkänä ettei ala haisemaan huone sellaiselle kostealle)

se joka jättäisi ne paikoilleen

No jos tytär on kuitenkin ne pessyt ja ripustanut kuivumaan ni mitä sitten jos ne on siinä pyykkitelineellä? Tai jos et jaksa niitä ite siitä johonkin siirtää niin etkö voi vaan sanoa tytölle et sen harkkakamat on kuivat ja tarttet telinettä muulle pyykille et jos vois tulla ottamaan ne pois.

Kysymys ei ole siitä että en itse jaksaisi....
Ja koska olen hoitovapaalla kotona, niin pesen pyykkiä päivälläkin, jolloin tyttö koulussa.
En halua kasvattaa lapsistani avottomia, vaan sellaisia jotka osaavat huolehtia jostain itsekin.

[QUOTE="tytön äiti";27442496]Kysymys ei ole siitä että en itse jaksaisi....
Ja koska olen hoitovapaalla kotona, niin pesen pyykkiä päivälläkin, jolloin tyttö koulussa.
En halua kasvattaa lapsistani avottomia, vaan sellaisia jotka osaavat huolehtia jostain itsekin.[/QUOTE]

Mutta silti kyselet täällä että teitkö oikein??

Noin pitäs toimia. Yks kaveri harrasti ratsastusta varhaisteininä ja tykkäs siitä tosi paljon. No sen vanhemmat sitten päättivät rangaista tätä jostain mokasta lopettamalla sen ratsastustuntien maksun. Ratsastus jäi ja tilalle tuli pojat, ostarit, juominen ja tupakka. Aika pitkään oli melko hunningolla. Joten en kans alkais estelemään lapsen harrastukseen pääsyä.

Noin pitäs toimia. Yks kaveri harrasti ratsastusta varhaisteininä ja tykkäs siitä tosi paljon. No sen vanhemmat sitten päättivät rangaista tätä jostain mokasta lopettamalla sen ratsastustuntien maksun. Ratsastus jäi ja tilalle tuli pojat, ostarit, juominen ja tupakka. Aika pitkään oli melko hunningolla. Joten en kans alkais estelemään lapsen harrastukseen pääsyä.

rangaistus nyt tuohon hunniko-juttuun johti :laugh:

No mä pesen koko perheen pyykit, laitan ne kuivumaan ja laskostan kuivana kaappiin, myös 40-vuotiaan mieheni vaatteet vaikka se itsekin osaisi. En siis olisi vastaavassa tilanteessa toiminut noin.

Meillä 9v. poika heittää ulkovaatteet lattialle kun tulee koulusta ja sitä nyt opetellaan, että mihin ne kuuluu laittaa, mutta sen ja veljensä pyykit pesen varmaan niin kauan kuin kotona asuvat.

Minäkin haluan tukea lasten harrastamista. Mutta lapset joutuvat kyllä itsekin ottaa kovasti vastuuta, koska voimat on rajalliset meillä vanhemmillakin, kun ei ole koskaan apuna mummoja tai pappoja viemään, hakemaan, auttamaan, tukemaan, koska asuvat kaukana.

Eli lapsi hoitaa itse aina varusteiden pakkaamisen ja huolehtii muutenkin varusteistaan niin pitkälle kuin mahdollista. Mitään rangaistusta en kuitenkaan antaisi tai kieltäisi lähtemästä, jos häntä joskus väsyttäisi tai unohtaisi jotain. Onhan koulussakin työtä

Jep. Juuri tällä viikolla olen liimaillut läh. 2000 strassia esiintymisasuihin, hakenut kissojen ja koirien kanssa puvun alle sopivia alusvaatteita, ja tehnyt koekampauksia miljoonan... Ihan vain jota lapset viikonloppuna pääsevät kisoihin näyttämään mitä osaavat. :) Siinä yksien reenivehkeiden otto pois telineeltä on pientä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="tytön äiti";27442496]Kysymys ei ole siitä että en itse jaksaisi....
En halua kasvattaa lapsistani avottomia, vaan sellaisia jotka osaavat huolehtia jostain itsekin.[/QUOTE]

Joku kuivaustelineelle vaatteiden unohtaminen on musta kuitenkin todella pientä ja siinä asiassa lapsen auttaminen ei tee siitä vielä avutonta. Eihän niitä tarvi silitettyinä viedä lapsen kaappiin mut voi tosiaan vaan sanoa et tulisko hakemaan ne pois.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27442554]No mä pesen koko perheen pyykit, laitan ne kuivumaan ja laskostan kuivana kaappiin, myös 40-vuotiaan mieheni vaatteet vaikka se itsekin osaisi. En siis olisi vastaavassa tilanteessa toiminut noin.

Meillä 9v. poika heittää ulkovaatteet lattialle kun tulee koulusta ja sitä nyt opetellaan, että mihin ne kuuluu laittaa, mutta sen ja veljensä pyykit pesen varmaan niin kauan kuin kotona asuvat.[/QUOTE]

Toivottavasti en saa pojistasi vävyä meille.
Kyllä lasten pitää oppia myös kotona tekemään ja ottamaan vastuuta.
Musta on pöyristyttävää että 9 v heittää ulkovaatteet lattialle, siis jos kyseessä ns. normaali terve lapsi. Meillä kyllä alle kouluikäisetkin jo tietää että vaatteet laitetaan naulakkoon!

[QUOTE="vieras";27442554]No mä pesen koko perheen pyykit, laitan ne kuivumaan ja laskostan kuivana kaappiin, myös 40-vuotiaan mieheni vaatteet vaikka se itsekin osaisi. En siis olisi vastaavassa tilanteessa toiminut noin.

Meillä 9v. poika heittää ulkovaatteet lattialle kun tulee koulusta ja sitä nyt opetellaan, että mihin ne kuuluu laittaa, mutta sen ja veljensä pyykit pesen varmaan niin kauan kuin kotona asuvat.[/QUOTE]

juu noita penskoja ei halua kukaan opettaja luokallensa myöskään. pitää varmaan persekin pyyhkiä vielä tai vähintään tarkastaa.

Siis tyttö unohti ottaa kuivat vaatteet pyykkitelineeltä, ja sä laitoit ne vaatteet siitä... mihin? Piilotit jonnekin, ettei tyttö saa harkkavaatteitaan, ja kielsit lähtemästä harkkoihin?

Kuulostaa aika älyttömältä ja kohtuuttomalta, mä olisin joko pyytänyt tyttöä hakemaan ne kamansa siitä pyykkitelineeltä silloin kun sitä olisin tarvinnut, tai tytön ollessa silloin poissa kotoa, olisin vaan viskannut ne kamat siitä telineeltä jonnekin missä ne ei ole mun tiellä, ja tyttö olisi saanut ottaa ne sitten sieltä.

Jos jatkuvasti on ongelmana, että tyttö unohtaa kuivat vaatteet telineelle, niin joko käskisin sinnikkäästi tytön aina tyhjäämään pyykkinsä siitä kunnes oppii, tai todennäköisesti valitisin itselleni helpomman tavan ja hommaisin hänelle treenikamoja varten oman pyykkitelineen omaan huoneeseensa.

Tietääkö tytär äitinsä pyykkitelineen tyhjennysaikataulun, eli koska omien kamojen pitää olla sieltä pois? Jos ei tiedä tai aika vaihtelee, niin kohtuutonta, että tytön pitäisi kytätä äitinsä tekemisiä ehtiäkseen ensin pelastamaan varusteensa. En mäkään ajattele jossain kodinhoitohuoneessa roikkuvia vaatteita pitkin päivää, joten ei ne taatusti teinitytönkään mielessä kauheasti pyöri. Mun mielestäni riittää, että ton ikäinen muistaa purkaa treenikassinsa eikä jätä likaisia ja märkiä vaatteita myttyyn homehtumaan. Jos ne vielä päätyy koneeseen, niin oikein hyvä.

• Tykkää

Yhteistyössä