Mielipiteitä työn, opiskelun ja perhe-elämän yhdistämisestä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Sanokaas onko pienintäkään mahdollisuutta, että tälläinen yhtälö toimisi: Eli minä olen töissä 8-16, mies 11-19. Kotona lapset 7 ja 9v + kolme koiraa. Työajoista johtuen, minä teen ruoat, siivoan, pesen pyykit, lämmitän uunin, teen lumityöt yms. Onko tuosta minun mitenkään mahdollista repiä kahta iltaa (klo 16-20) viikossa opiskelulle?
 
No meillä minä olen päiväopiskelija ja mies päivätöissä. Omakotitalon hommat ja vuoden ikäinen lapsi vievät kyllä niin pljon aikaa, etten juuri ehdi koulukirjoja avata :( teillä tietysti isommt lapset... ja jos olet oikein reipas niin eiköhän se jotenkin onnistu...
 
No jos oot sissi niin saatat onnistuakkin mutta kannattaako ihmisen itseään piippuun vetää. Kohta olet niin väsyny tilanteeseen kun et jaksa. Jos mies voisi tehdä osan hommista tai keksisitte paremman ratkaisun tilanteeseen.
 
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?

Kaks kertaa pitäs riittää ja töistä suoraan menisin ja kotiutuisin sitten klo 20 (tai 21 jälkeen). Tuohan se just on, että lapsille tulis kyllä ihan kohtuuttoman pitkä ilta keskenään. Eli eipä taida olla toivoakaan opiskeluista :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?

Kaks kertaa pitäs riittää ja töistä suoraan menisin ja kotiutuisin sitten klo 20 (tai 21 jälkeen). Tuohan se just on, että lapsille tulis kyllä ihan kohtuuttoman pitkä ilta keskenään. Eli eipä taida olla toivoakaan opiskeluista :(

Onnistuisko se että tekisit vähemmän töitä ja kävisit koulussa päiväsaikaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?

Kaks kertaa pitäs riittää ja töistä suoraan menisin ja kotiutuisin sitten klo 20 (tai 21 jälkeen). Tuohan se just on, että lapsille tulis kyllä ihan kohtuuttoman pitkä ilta keskenään. Eli eipä taida olla toivoakaan opiskeluista :(

Onnistuisko se että tekisit vähemmän töitä ja kävisit koulussa päiväsaikaan?

Ei onnistu työnantajan puolelta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?

Kaks kertaa pitäs riittää ja töistä suoraan menisin ja kotiutuisin sitten klo 20 (tai 21 jälkeen). Tuohan se just on, että lapsille tulis kyllä ihan kohtuuttoman pitkä ilta keskenään. Eli eipä taida olla toivoakaan opiskeluista :(

Onnistuisko se että tekisit vähemmän töitä ja kävisit koulussa päiväsaikaan?

Ei onnistu työnantajan puolelta.

Harmi.
Miehen työaikojen muuttaminenkaan tuskin on mahdollista? Entä etäopiskelu? Tai sitten siirtää ajankohtaa kun lapset on hiukan isompia.
 
Entäs jos yrittäisitte saada lapsille hoitajan? Jos ei isovanhemmista ym. löydy niin sitten ihan ulkopuolisen? Itse ainakin yrittäisin tätä ennen kuin hautaisin opiskeluhaaveet, kuitenkin on kyseessä jo kouluikäiset lapset ja vain 2 iltaa viikossa. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Riittääkö se 16-20 kaks kertaa viikossa? onko siihen laskettu matkat koululle jne? Pärjääkö lapset keskenään, syövät itse illallisen jne? Miten käy jos et saa opiskeluja kokonaan valmiiksi, onko mahdollisuus jatkaa vaikaa seuraavalla lukukaudella?

Kaks kertaa pitäs riittää ja töistä suoraan menisin ja kotiutuisin sitten klo 20 (tai 21 jälkeen). Tuohan se just on, että lapsille tulis kyllä ihan kohtuuttoman pitkä ilta keskenään. Eli eipä taida olla toivoakaan opiskeluista :(

Onnistuisko se että tekisit vähemmän töitä ja kävisit koulussa päiväsaikaan?

Ei onnistu työnantajan puolelta.

Harmi.
Miehen työaikojen muuttaminenkaan tuskin on mahdollista? Entä etäopiskelu? Tai sitten siirtää ajankohtaa kun lapset on hiukan isompia.

Ei onnistu tuo miehen työaikojen muuttaminen. Tuo opiskelu ois vaan aika tärkeetä nyt, koska mulla loppuu työsopimus vähän reilun vuoden päästä ja uutta työtä on vaikea (ellei mahdoton) saada ilman lisäkoulutusta. Ja ihan pelkäks opiskelijaksikaan ei ole vara jäädä :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iidukka:
Entäs jos yrittäisitte saada lapsille hoitajan? Jos ei isovanhemmista ym. löydy niin sitten ihan ulkopuolisen? Itse ainakin yrittäisin tätä ennen kuin hautaisin opiskeluhaaveet, kuitenkin on kyseessä jo kouluikäiset lapset ja vain 2 iltaa viikossa. B)

Ulkopuolinen hoitaja jouduttas kyllä ottamaan. Ja oma jaksaminen huolettaa tosi paljon... pari viime talvea on ollut tosi vaikeita ilman opiskeluakin. Mutta kun se ois vaan niin tärkeetä opiskella, jos nyt edes jotain sopivaa lisäkoulutusta sattus alkamaan.
 
Helpostihan teillä on varaa palkata hoitaja. kun muita päivähoitomaksuja ei ole. varmasti joku tyttö tulee mielellään. siis kun kaksi palkkaa teillä, niin noiksi kahdeksi illaksi ei ole kohtuuttoman kallista palkata hoitajaa. Jos siis kiinnostaa. Ja kyllähän noin isot jo kahdestaankin voivat olla, jos ympäristö tuttu ja turvallinen (olette jo pitempään asuneet samalla paikkakunnalla)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpostihan teillä on varaa palkata hoitaja. kun muita päivähoitomaksuja ei ole. varmasti joku tyttö tulee mielellään. siis kun kaksi palkkaa teillä, niin noiksi kahdeksi illaksi ei ole kohtuuttoman kallista palkata hoitajaa. Jos siis kiinnostaa. Ja kyllähän noin isot jo kahdestaankin voivat olla, jos ympäristö tuttu ja turvallinen (olette jo pitempään asuneet samalla paikkakunnalla)

mutta jos asenne on tuo, että kaikki on vaikeaa, ja lasten takia ei onnistu, niin ei kai se mikään pakko ole opiskella.
 
kyllä se onnistuu. ite oon nyt mammalomalla, joten opiskelu nyt on iisiä, mutta kuvio on tämä ku töihin palaan:
ollaan miehen kaa töissä 8-16, 2 pientä tarhassa, 2 isoa koulussa. kissat on onneksi helppoja.
me tehdään kotihommia yhdessä ja minusta pyykit ja tiskit on niin helppoja.
mulla on joka ke ilta luento plus pari lähiviikkoa vuodessa. hyvin sujuu ja ehdin käydä urkkaamassakin 2 tai 3 krt vkossa, mies käy kahdesti. ainoa mitä ei ehdi on telkkarin vahtaaminen ja se ei olekaan tärkeää.
 
meillä on niin että mies on töisä 4 yönä viikossa klo 18 ja aamukuuden välillä, työajat vaihtelee kovastikin.

mä käyn noihin sopien (eli sillai että mies saa työyön jälkeen hiukan nukkua ennen kuin jää pojan kanssa kahdestaan ) töissä 3 päivänä viikossa klo 9 ja 20 välillä. työajat vaihtelee, mutta enintään 6 tuntia olen kerrallaan.

meillä tuo on ollu helppo järjestää siksi, kun osa miehen työ-öistä osuu viikonloppuun ja mun työpäivät on aina vaan arkisin.

niin ja sit lisäks mulla on 1 koulupäivä viikossa. Laiskasti kyllä etenee mutta yritän nyt saada joku kerta ne paperit ulos...
 
Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
kyllä se onnistuu. ite oon nyt mammalomalla, joten opiskelu nyt on iisiä, mutta kuvio on tämä ku töihin palaan:
ollaan miehen kaa töissä 8-16, 2 pientä tarhassa, 2 isoa koulussa. kissat on onneksi helppoja.
me tehdään kotihommia yhdessä ja minusta pyykit ja tiskit on niin helppoja.
mulla on joka ke ilta luento plus pari lähiviikkoa vuodessa. hyvin sujuu ja ehdin käydä urkkaamassakin 2 tai 3 krt vkossa, mies käy kahdesti. ainoa mitä ei ehdi on telkkarin vahtaaminen ja se ei olekaan tärkeää.

Entä lasten harrastukset? Kuka ne hoitaa? ja lasten kouluasioista huolehtimiset?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta jos asenne on tuo, että kaikki on vaikeaa, ja lasten takia ei onnistu, niin ei kai se mikään pakko ole opiskella.

Ei ne lapset tee opiskelua hankalaksi, vaan miehen työajat ja oma jaksaminen. Ei oo kiva, jos lapset joutuu sitten maksumieheksi, jos tilanne menee liian tiukaksi. Nytkään eivät isäänsä juurikaan arkisin näe, niin kyllä mulla on huono omatunto, jos vielä minäkin olisin iltaisin pois kotoa tai sitten hermot tiukalla koko ajan väsymyksestä. Kyllä se kuitenkin on minusta lapsille aika pitkä aika olla ilman vanhempia kotona klo 13-19.30 :/
 

Yhteistyössä